Web Analytics Made Easy - Statcounter

باوجود اینکه متخصصان اعلام کرده اند که واکسن کرونا برای زنان باردار خطری ندارد اما بازهم عده ای از مادران باردار از تزریق واکسن خودداری می کنند جنوب نیوز: قریب به دو سال است که کرونا در ایران قربانی می‌گیرد و تعداد کشته‌های این بیماری در کشور از مرز ۱۳۱ هزار نفر هم گذشته است و همچنین این ویروس جان ۳۰۹ نفر را در شهرستان جهرم گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی بهانه بسیاری از افراد این بود که در کشور واکسن نیست و برای همین اعلام آمار جان‌باختگان آنها را برآشفته می‌کرد که چرا در کشورهای دیگر واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت‌شان پایان پیدا کرده اما در داخل هنوز واکسن به اندازه کافی وجود ندارد و امروز واکسن موجود و ظرفیت مناسبی برای واکسیناسیون ایجاد شده است.

مخالفت با تزریق واکسن، ترس از پیامدهای تزریق، انتشار اخبار نادرست درباره عوارض واکسن‌ها ،گروهی را خارج از حلقه واکسیناسیون قرار داده است، اتفاقی که به‌گفته معاون وزیر بهداشت، در کشورهای دیگر هم رخ داده است.

مقاومت در برابر واکسیناسیون در شرایطی است که مسئولان نظام سلامت خبر از وقوع پیک جدید کرونا به دلیل انتشار امیکرون می‌دهند، آن‌هم در شرایطی که میزان رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک به شدت کاهش پیدا کرده است.

خطر، افراد واکسن نزده را به شدت تهدید می کند و یکی از گروه های پرخطر زنان باردار است که ترس از عوارض جنینی باعث می شود که از تزریق واکسن ها در دوران بارداری جلوگیری شود. این در حالی است که نه تنها باعث بروز عارضه نمی گردند بلکه از خطرات ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» پیشگیری می کنند.

متاسفانه طبق آمار، استقبال مادران باردار جهرمی برای واکسیناسیون بسیار ضعیف بوده که این ناشی از باور های غلط، مانند؛ ترس از عوارض و توصیه های غیر علمی اطرافیان است.

یک مادر باردار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در جهرم گفت: به دلیل ترس از عوارض آن واکسن دریافت نزدم و اطرافیان می گویند که شاید خطرناک باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه نظر پزشک متخصص در این خصوص چیست، پاسخ داد: دکتر می گوید که هیچ خطری ندارد و دریافت کنید اما باز می ترسم.

یک مادر باردار دیگر که واکسن دز اول و دوم خود را دریافت کرده بود در گفت‌وگو با ما گفت: با پزشک خود مشاورت کردم و گفتند که هیچ مشکل و عوارضی ندارد و واکسن را دریافت کردم و خوشبختانه هیچ گونه عارضه ای برای خودم و نوزادم رخ نداده است.

برای بررسی بیشتر موضوع به سراغ دو متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم رفتیم تا نظر آنان را در خصوص واکسیناسیون مادران باردار جویا شویم.

مادران باردار واکسیناسیون را جدی بگیرند

متخصص زنان، زایمان و نازایی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به همه گیری بیماری کرونا و پیک جدید به‌دلیل سویه‌ امیکرون، به شدت به مادران باردار توصیه می شود حتماً واکسیناسیون را جدی بگیرند.

دکتر فریبا کشاورزی افزود: خانم های باردار در شدت معرض بیشتری از بیماری قرار دارند و عدم واکسیناسیون می تواند برای خود مادران و جنین آن‌ها بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد.

وی با بیان اینکه باید بیماری «کووید ۱۹» توسط این گروه جدی گرفته شود، گفت: پیشگیری از این بیماری باید بسیار جدی‌تر گرفته شود و یکی از بهترین راه های پیشگیری از کرونا، تزریق واکسن است.

متخصص زنان، زایمان و نازایی دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: طبق مطالعات انجام شده، واکسن هایی که سویه میکروب در آنان نیست، برای خانم های باردار ایمن در نظر گرفته شده و عوارضی برای بارداران ایجاد نکرده و واکسن سینوفارم در تمام طول بارداری ایمن مناسب و ایمن است.

کشاورزی تاکید کرد: اگر کسی قبل از بارداری دز اول واکسن دریافت کرده باشد و اکنون باردار باشداگر واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند، حتماً باید به فاصله ۲۸ روز از دز اول، دز دوم واکسن تزریق کنند و هیچگونه مشکلی ندارد و اگر دز اول آسترازنکا دریافت کردند، باید دوماه بین دو دز فاصله ایجاد کنند.

وی ادامه داد: اگر از این زمان گذشته و اقدام به تزریق دوز دوم واکسن نکرده‌اند، حتما در سریع ترین زمان ممکن برای تزریق واکسن اقدام کنند.

متخصص زنان، زایمان و نازایی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با تاکید بر اینکه تزریق واکسن هیچگونه ضرری ندارد، تصریح‌ داشت: همچنین حتما به افرادی که دز اول و دوم‌ دریافت کرده اند، توصیه می شود که دز یادآور (سوم) را انجام دهند.

کشاورزی در پایان ضمن دعوت از تمام مادران باردار برای انجام واکسیناسیون علیه بیماری کرونا، خاطر نشان کرد: خانم‌هایی که بیماری‌ زمینه‌ای، کلیوی، کبدی دیابت، بیماری‌های ساختاری (مانند نقص کلیه ها یا هر عضو دیگر) دارند و خانم‌های چاق و افرادی که IVF هستند، قطعا در معرض خطر بیشتر در برابر کرونا هستند و گروه‌های پرخطر محسوب می‌شوند و لازم است حتماً واکسیناسیون را جدی بگیرند.

ابتلای مادر باردار به کرونا خطر دارد؛ نه تزریق واکسن

جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در گفت وگو با مهر گفت: خانم‌های باردار بالای ۱۸ سال در تمام طول بارداری حتی با وجود بیماری زمینه ای، تزریق واکسن بلامانع است و توصیه می‌کنیم تمام خانم های باردار واکسیناسیون خود را انجام دهند.

دکتر آناهیتا حق جو با بیان اینکه خانم های می توانند واکسن سینوفارم و استرازنکا تزریق کنند، بیان داشت: واکسن سینوفارم به دلیل اینکه ویروس کشته شده است عارضه خاصی ندارد و حتی آسترازنکا هم طبق پروتکل جدید قابل تزریق است که ممکن است یک تب مختصر یا سردرد خفیف در یکی-دو روز اول تزریق واکسن داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه عوارضی در خصوص تزریق واکسن در بین خانم‌های باردار دیده نشده است، تاکید کرد: عارضه نزدن واکسن است بسیار بیشتر بوده و شاهد افزایش آمار بستری در بیمارستان و ملتانی متی عوارض جنین در خانم‌های بارداری که که واکسن تزریق نکرده‌اند به وضوح مشخص است.

کرونا، افراد واکسینه نشده را بیشتر تهدید می‌کند

مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم از شهروندان و زنان باردار خواست که به اخبار و شایعات فضای مجازی علیه واکسن و عوارض آن توجه نکنند، گفت: تاکنون با این حجم واکسیناسیونی که در سطح کشور و شهرستان صورت گرفته است، هیچ عارضه ای ثبت و گزارش نشده است، بلکه از فوت بسیاری از افراد پیشگیری کرده است.

امیر محمد ابراهیمی با بیان اینکه واکسیناسیون برنامه جدیدی نیست، بیان داشت: تمام بیماری‌های واگیر (مانند بیماری سرخک، دیفتری، کزاز، هاری و ...) که امروز اسمی از آنها وجود ندارد ندارد به وسیله واکسن کنترل شده است.

وی در پایان اعلام کرد: بیماری کرونا تمام شدنی نیست و قرار نیست به زودی از بین برود و قطعاً این بیماری تا ابد وجود خواهد داشت و افرادی را تهدید می‌کند که واکسینه نشده‌اند.

نیمی از مادران باردار جهرمی واکسن کرونا نزده‌اند

کارشناس سلامت مادران دانشگاه علوم پزشکی جهرم اظهار داشت: در حال حاضر، یک هزار و ۱۵۸ خانم در شهرستان جهرم باردار هستند که از این تعداد قریب به ۵۰ درصد از آنها واکسینه شدند.

مریم رنجبر افزود: انتظار ما این است که این آمار افزایش پیدا کند تا شاهد خطرات و تهدیدات کمتری برای این مادران باردار باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ عوارض جدی از سوی مادران باردار در جهرم گزارش نشده است، گفت: نهایت عوارض تزریق واکسن، تب یا سرد، درد عضلانی و ... بوده که با مصرف یک استامینوفن ساده بهبود می یابند.

کارشناس سلامت مادران دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه داد: درحالی که به دلیل ابتلای مادر باردار به کرونا عارضه مرگ داخلی رحمی، سقط جنین، زایمان زودرس و کاهش وزن نوزاد متولد شده، گزارش شده است.

رنجبر با اشاره به اینکه مادران بارداری در شهرستان جهرم با درگیری بالای ۸۰ تا ۹۰ ریه داشته ایم، اعلام کرد: همچنین در سال گذشته، ۱۸۵ مادر باردار به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در کشور فوت شده‌اند که این آمار بسیار بالایی است.

کارشناس سلامت مادران دانشگاه علوم پزشکی جهرم ضمن توصیه به تمام مادران باردار برای انجام واکسناسیون، تزریق واکسن در تمام طول بارداری تا یک هفته قبل از زایمان و ۱۵ روز پس از زایمان را بی خطر و بلامانع اعلام کرد و تاکید داشت: همچنین توصیه می شود افرادی که دز اول و دوم را دریافت کرده اند، پس از سه ماه بعد از دز دوم برای تزریق دز سوم اقدام کنند.

براساس اعلام متخصصان و نظر کارشناسان مربوطه از نظر علمی تزریق واکسن هیچ گونه خطر و تهدیدی برای مادران باردار ایجاد نمی کند و بهتر است بجای توجه به صحبت های غیرعلمی و غیرکارشناسی اطرافیان به نظرات پزشکان متخصص و کارشناسان مربوطه توجه شود.

پاندمی کرونا هنوز تمام نشده، واکسیناسیون گسترده و سریع امیدواری‌هایی برای غلبه بر این ویروس سرکش، ایجاد کرده اما مقاومت عده‌ای برای واکسن نزدن، به بهانه‌های مختلف احتمال بازگشت روزهای سخت و خنثی شدن دستاوردهای واکسیناسیون را بیشتر کرده است که این عده ۲۵ درصد جمعیت کشور هستند.

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: خانم های باردار واکسن سینوفارم مادران باردار بیماری کرونا گفت وگو تزریق واکسن مادر باردار دریافت کرده زنان باردار متخصص زنان دز اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۵۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ‌ومیر مادران باردار در الیگودرز به صفر رسید

فرماندار الیگودرز اعلام کرد: مرگ مادران باردار در این شهرستان پس از افتتاح اورژانس هوایی به صفر رسیده‌ است. - اخبار استانها -

ایمان خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد گفت: اورژانس هوایی الیگودرز به قسمت‌هایی از مناطق صعب‌العبور در استان‌های هم‌مرز با لرستان امدادرسانی دارد.

او با اشاره به فعالیت دو نفر از ماهرترین خلبانان شرکت هلیکوپتری ایران در اورژانس هوایی الیگودرز به‌دلیل موقعیت خاص جغرافیایی این شهرستان، اضافه کرد: ارتفاع برخی از مناطق صعب‌العبور الیگودرز بیشتر از 4200 متر است.

امداد هوایی در الیگودرز/ آذوقه بین سیل‌زدگان توزیع شد

فرماندار الیگودرز با بیان اینکه اورژانس هوایی این شهرستان در سال 1395 افتتاح شده‌ است، گفت: بیش از 2000 امداد هوایی در این بازۀ زمانی در مناطق صعب‌العبور انجام شده‌ است.

او با اشاره به انجام 9 زایمان موفق در داخل بالگرد و حین پرواز، بیان کرد: مرگ مادران باردار در الیگودرز پیش از افتتاح اورژانس هوایی حدود شش مورد در سال بود، اما مرگ مادران باردار اکنون به صفر رسیده‌ است.

خسروی با اعلام 21پرواز بالگرد اورژانس هوایی الیگودرز در فروردین 1403، یادآور شد: شش مورد زایمان، یک مورد ضعف و بی‌حالی، سه مورد سقوط از ارتفاع، دو مورد ناراحتی قلبی، دو مورد شکم حاد، سه مورد تنفسی، یک مورد غرق‌شدگی، دو مورد تشنج و یک مورد حیوان‌گزیدگی در این مدت امدادرسانی شده‌ است.

انتهای پیام/ 644

دیگر خبرها

  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • مرگ مادران باردار چابهار در حال تکرار است/ دلیل آن چیست؟
  • زنان باردار به مراقبت بیشتری در برابر سرخک نیاز دارند
  • چه افرادی بیشتر در معرض خطر سرخک هستند؟
  • چه افرادی به مراقبت بیشتر در برابر سرخک نیاز دارند؟
  • مادران باردار زیر چتر بیمه سلامت
  • آخرین آمار جهانی کرونا امروز شنبه ۲۵ فروردین؛ ۵۷ فوتی و ۳ هزار ابتلای جدید
  • نخستین واکسن ۵ ظرفیتی مننژیت در نیجریه تزریق شد
  • مرگ‌ومیر مادران باردار در الیگودرز به صفر رسید