Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@18:53:23 GMT

سانتریفیوژ آزمایشگاهی چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۳۶۲۱۱

سانتریفیوژ آزمایشگاهی چیست؟

یکی از متداول‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات در آزمایشگاه‌ها ، سانتریفیوژ است.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام تجهیزات آزمایشگاهی بهسان، سانتریفیوژ آزمایشگاهی دستگاهی است که با استفاده از نیروی گریز از مرکز که به آن g-force نیز می‌گویند، اجزای یک ترکیب مانند خون را از یکدیگر جدا می‌کند.

نحوه عملکرد سانتریفیوژ آزمایشگاهی

نحوه کارکرد سانتریفیوژ آزمایشگاهی به شرح زیر است:

یک روتور حول یک محور ثابت توسط یک موتور الکتریکی چرخانده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروی گریز از مرکز ایجاد شده توسط این چرخش، باعث می‌شود تا مواد با توجه به چگالی ‌هایشان از یکدیگر جدا شوند.

ازجمله مولفه‌های مهم در یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی، میتوان به سرعت چرخش که با واحد دور در دقیقه RPM بیان می‌شود و نیروی نسبی گریز از مرکز RCF اشاره کرد.

تفاوت بین سرعت چرخش و نیروی گریز از مرکز نسبی

RPM  مخفف Revolutions Per Minute و به معنای دور در دقیقه است. تولیدکنندگان سانتریفیوژها سرعت آن‌ها را با استفاده از این کمیت مشخص می‌کنند. روتور صرف نظر از اندازه‌ آن، با این سرعت چرخش دارد. اما نیرویی که به محتویات سانتریفیوژ اعمال می‌شود، با توجه به اندازه‌ روتور سانتریفوژ، تغییر می‌کند.

RCF  مخفف Relative Centrifugal Force و به معنای نیروی گریز از مرکز نسبی است و بر اساس ضریبی از g اندازه‌گیری می‌شود و نیرویی است که بر محتویات روتور اعمال می‌شود و ناشی از چرخش روتور است.

در حقیقت RPM به معنای سرعت و RCF به معنای نیرو می باشند و در سانتریفیوژها RCF است که باعث جداسازی محلول‌های آبی می‌شود، نه RPM .

انواع روتورهای سانتریفیوژ آزمایشگاهی

انواع روتورهای سانتریفیوژ آزمایشگاهی که مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از : روتور ثابت و روتور زاویه متغیر

درحین گردش دورانی و سریع روتورها در داخل سانتریفیوژ، محفظه های حاوی نمونه به شکل افقی در می آیند که در اینحالت بیشترین نیروی گریز از مرکز تولید می شود. در مواردی این روتورها با زاویه خاصی مثلا ۳۰ یا ۴۵ درجه ثابت قرار می گیرند که در اینصورت آنها را روتور Angel می نامند. روتورهای با قابلیت باز شدن به صورت افقی را روتور Swing Out یعنی بیرون گریز می نامند.

کاربرد سانتریفیوژ آزمایشگاهی

کاربرد دستگاه سانتریفیوژ اغلب در صنایع آزمایشگاهی، پزشکی، صنعتی، کشاورزی، محیط زیست و از این دست می باشد. بسته به نوع و محل کاربرد انواع سانتریفیوژ آزمایشگاهی مانند میکرو سانتریفیوژ، سیتو سانتریفیوژ، اولترا سانتریفیوژ، سانتریفیوژ یخچالدار و غیره تقسیم بندی می شوند.

سانتریفیوژ آزمایشگاهی یخچالدار

بسیاری از نمونه‌های آزمایشگاهی نسبت به تغییر دما حساس بوده و تغییر ماهیت می‌ دهند و از آنجایی که سانتریفیوژها نیز به هنگام فعالیت، گرما تولید می‌کنند، عملا سانتریفیوژ کردن این دسته از نمونه‌ها با یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی کلاسیک، امکان ‌پذیر نیست.

سانتریفیوژ آزمایشگاهی یخچالدار می تواند دما را در محفظه‌ سانتریفیوژ ثابت نگه داشته و برای آنالیزDNA  ، RNA ، PCR و پادتن مناسب می‌باشد.

میکرو سانتریفیوژ یا میکروفیوژ آزمایشگاهی

میکرو سانتریفیوژ در مواردی که با حجم های کم و حداکثر دو میلی گرمی سر و کار داریم، مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد میکروفیوژ در آزمایشگاه های تشخیص طبی شامل مواردی همچون رسوب دهی و جدا ساختن مولکول های سلولی از خون های مورد آزمایش، تهیه پلاسما، افزایش غلظت در سلول ها از طریق ایجاد رسوب، جداسازی پروتئین های مربوط به نمونه های مورد آزمایش بیماران و غیره می‌باشد.

اولترا سانتریفیوژ

اولترا سانتریفیوژها مشابه سایر انواع سانتریفیوژها هستند با این تفاوت که سرعت چرخش روتور در این سانتریفیوژها بسیار بالا است، به طوری که گاهی سرعت این سانتریفیوژها به ۲۰۰.۰۰۰ دور در دقیقه هم می‌رسد. اولترا سانتریفیوژها کاربرد گسترده‌ای در تست‌های دقیق آزمایشگاهی دارند.

سیتو سانتریفیوژ (سلول شناسی)

سیتو سانتریفیوژ یا سانتریفیوژهای سیتولوژی برای جدا کردن لایه نازک سلول‌(مانند لایه‌ های سلولی نمونه‌ های مخاط رحمی) از روی اسلایدهای آزمایشگاهی و رسوب دادن آن‌ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این سانتریفیوژها برای شکستن سلول‌ و مطالعات اجزای سلولی استفاده می‌شود. سانتریفیوژهای سیتولوژی یکی از پرکاربردترین سانتریفیوژها در آزمایشگاههای سلولی، میکروبی، سرولوژی، هماتولوژی و بافت شناسی به شمار می‌آیند.

نکات ایمنی کار با سانتریفیوژ آزمایشگاهی

توجه داشته باشید که نمونه‌ها را به صورت درست و متوازن در سانتریفیوژ قرارداده شوند . از روشن کردن دستگاه سانتریفیوژ ، بدون قرار دادن باگت‌ها خودداری کنید. قبل از راه ‌اندازی سانتریفیوژ ، مایعات ریخته شده در داخل روتور را کاملا تمیز و پاک کنید. بعد از اتمام فرآیند سانتریفیوژ ، حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید تا آئروسل ‌ها ته ‌نشین شوند و سپس درب سانتریفیوژ را باز نمایید. در صورت شکستن و یا ترک خوردن لوله‌ نمونه، درب سانتریفیوژ را حداقل تا ۳۰ دقیقه باز نکنید. چنانچه به هنگام سانتریفیوژ کردن یکی از لوله‌ها شکست، قبل از انجام سانتریفیوژ مجدد، باگت ‌ها، آداپتورها و محفظه‌ روتور را از تکه‌های شیشه پاکسازی و تمیز کنید. هر لوله ‌دارای حداکثر ظرفیت پُر کردن است که این حداکثر مقدار معمولاً دو سوم یا ۸۰ درصد حجم کل آن است. هیچ گاه لوله‌ نمونه را بیش از حداکثر ظرفیت خود پر نکنید. با این کار اطمینان حاصل می‌شود که نمونه در هنگام سانتریفیوژ شدن، با درب لوله هیچ تماسی نداشته باشد. تولیدکننده سانتریفیوژ آزمایشگاهی ایرانی

شرکت آرمان نواندیشان بهسان با نام تجاری بهسان به عنوان اولین تولید کننده سانتریفیوژ آزمایشگاهی ایرانی در جهت قطع وابستگی و خودکفایی ، اقدام به تولید انواع سانتریفیوژ آزمایشگاهی با بهترین کیفیت که در آزمایشگاههای سراسر کشور در حال استفاده می‌باشند نموده است. لطفا برای مشاوره و خرید با شماره های ۰۲۱۶۶۱۷۴۲۷۶ و ۰۹۳۷۸۵۰۰۵۵۰ تماس بگیرید. کارشناسان ما در شرکت بهسان آماده پاسخگویی به نیاز و سوالات شما عزیزان می‌باشند.

انتهای رپرتاژ آگهی 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اولترا سانتریفیوژ سرعت چرخش نمونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۶۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری بیش از ۳۰۰ برنامه هفته کار و کارگر در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، علی باقری گفت: در تقویم جمهوری اسلامی ایران، پنجم تا یازدهم اردیبهشت هر سال با عنوان "هفته کار و کارگر" نام‌گذاری شده است که در استان نیز با برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مختلف، گرامی داشته می‌شود.

وی شعار هفته کارگر امسال را «مشارکت کارگر، جهش تولید، ایران قوی» عنوان کرد و افزود: هشتگ هفته کار و کارگر در فضای مجازی «پای کار ایرانیم» انتخاب شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اعلام اینکه محور برنامه‌های هفته کار و کارگر، تکریم و پاسداشت مقام کارگر و ارج نهادن به زحمات و تلاش‌های این قشر بی ادعا، اما بسیار مهم و اثر گذار در جامعه است، گفت: به‌مناسبت هفته کار و گارگر بیش از ۳۰۰ برنامه در استان با همکاری تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و تعاونگران و بسیج کارگری برگزار می‌شود.

باقری تصریح کرد: غبارروبی و تجدید میثاق با آرمان‌های والای شهدا در سراسر استان، برگزاری سی و پنجمین جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید استان و تجلیل از بیش از ۲۰ کارگر نمونه، گروه کار نمونه، واحد نمونه، مسئول ایمنی نمونه، خانه بهداشت کارگری برتر، برگزاری مانور ایمنی در کارگاه‌های پرخطر در سراسر استان، دیدار با خانواده شهدای کارگری، برپایی میز خدمت کارگری در شهرک صنعتی مصطفی خمینی ساری، دیدار کارگران و نمایندگان جامعه کار و تولید استان با مسئولان ارشد استان و برگزاری یادواره شهدای کارگری استان در شهرستان سوادکوه از مهم‌ترین برنامه‌های هفته کار و کارگر در استان است.

وی با اشاره به اینکه نیروی کار مهمترین سرمایه کشور است، بیان کرد: مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرمخاطب‌ترین گروه هدف شعار امسال بنام جهش تولید با مشارکت مردم است و برای رفع مشکلات کارگری استان تلاش می‌کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران احیای تعاونی‌ها را به عنوان یکی از ارکان اصلی مشارکت مردم در اقتصاد اعلام کرد و افزود: در نامگذاری سال جاری، به مقوله «مشارکت مردم» در جهش تولید توجه شده است و تاکید بر این مهم، به منزله ایجاد فرصت برای رشد تعاونی‌ها است.

باقری گفت: برای تحقق شعار سال باید از توانمندی تک‌تک آحاد جامعه و به‌ویژه بخش تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده کنیم.

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • پیشرفت چشمگیر ایران در کنترل بیماری مالاریا / پیشتازی در گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی
  • اینفوگرافیک/ ابرپروژه سد و نیروگاه اومااویا نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور
  • برگزاری بیش از ۳۰۰ برنامه هفته کار و کارگر در مازندران
  • ادعای صدور برگه‌های تقلبی توسط آزمایشگاه‌ها کذب است
  • سرو قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
  • سرو آزادانه قلیان اکسیژن و جوانانی که موش آزمایشگاهی شده‌اند
  • افزایش ده درصدی ارائه خدمات آزمایشگاهی بیمارستان حشمتیه سبزوار
  • افزایش ۳۵ درصدی خدمات بهداشتی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی در چهارمحال و بختیاری
  • ارایه رایگان یک میلیون و ۴۶۰ هزار خدمت آزمایشگاهی در مرکزی