Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@05:43:40 GMT

۳۴ فرایند سازمان ثبت هوشمندسازی شد

تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۳۶۷۱۷

۳۴ فرایند سازمان ثبت هوشمندسازی شد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروز از ۳۴ فرایندی که در سازمان ثبت الکترونیکی شده است رونمایی و همچنین ۱۸ خدمت سازمان ثبت هم به دفاتر اسناد رسمی واگذار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، مراسم رونمایی از ۱۸ فرایند برون سپاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به دفاتر اسناد رسمی و ۳۴ فرایند هوشمندسازی این سازمان با حضور حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، محمد صاحبکار خراسانی معاون راهبردی قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین نوروزی و حجت الاسلام والمسلمین غضنفرآبادی اعضای  کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و معاونان سازمان ثبت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن بابایی در حاشیه مراسم رونمایی از فرایندهای هوشمندسازی و برون سپاری سازمان ثبت، اظهار کرد: امروز از ۳۴ فرایندی که در سازمان ثبت الکترونیکی شده است رونمایی شد، همچنین ۱۸ خدمت سازمان ثبت هم به دفاتر اسناد رسمی واگذار شد.

بابایی افزود: درخواست صدور مهر سند مالکیت تک برگی، صدور و ارسال الکترونیکی اجراییه‌ها از دفاتر اسناد رسمی به واحدهای اجرا، صدور و ارسال الکترونیکی اجراییه مهریه از هم دفاتر ازدواج و طلاق به واحدهای اجرا، پذیرش صدور تقاضای اجراییه از طریق دفاتر اسناد، انجام استعلام مالکیت صنعتی توسط دفاتر اسناد رسمی به صورت برخط، انجام استعلام املاک در زمان نقل و انتقال اسناد، استعلام مفاصا حساب امور مالیاتی در زمان نقل و انتقال اسناد، استعلام الکترونیک اراضی از سازمان جنگل‌ها در زمان نقل و انتقال اسناد، انجام استعلام از مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی در زمان نقل و انتقال اسناد برای املاک تجاری و  ایجاد امکان ثبت نام حساب کاربری ثنا در دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق از جمله اقدامات برون سپاری شده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: همچین امکان مشاهده املاک اسناد وقایع ازدواج و طلاق شرکت‌ها و موسسات به ثبت رسیده برای اشخاص با احراز هویت الکترونیک از طریق درگاه ثبت من، پاسخ خودکار به استعلام دفاتر اسناد رسمی برای املاک دارای دفتر املاک الکترونیک، ثبت خودکار خلاصه معاملات ارسالی از سوی دفاتر اسناد رسمی در دفتر املاک الکترونیک، راه‌اندازی امکان ارسال و دریافت مکاتبات مکانیزه با مراجع قضایی سازمان امور اراضی و حذف گردش فیزیکی مکاتبات، آرشیو الکترونیک پرونده‌های ثبتی در واحدهای ادارات ثبت اسناد و املاک کشور، ابلاغ الکترونیک ابلاغیه‌های اجرای اسناد رسمی به حساب کاربری ثنای متقاضیان، امکان شناسایی اموال مدیونین برای اجرای سند رسمی، راه اندازی ابلاغ الکترونیک و انتخاب سیستمی کارشناس ارزیاب پرونده‌های اجرایی اسناد رسمی از طریق درگاه یکپارچه خدمات الکترونیک، صدور سند الکترونیک طلاق، ایجاد پرونده الکترونیک و حذف پرونده‌های فیزیکی، راه اندازی خدمات الکترونیک ثنا پایه، راه اندازی پرداخت الکترونیک هزینه اظهار نامه دفتر ثبت تجاری، راه اندازی پرداخت الکترونیک حقوق دولتی درخواست‌های تاسیس ذر سامانه ثبت شرکت‌ها موسسات غیر تجاری، نوبت دهی آنلاین برای مرکز مالکیت معنوی، ادارات اجرای اسناد رسمی و دریافت نوبت برای ملاقات مردم، امکان حذف تشکیل پرونده فیزیکی از فرایند دریافت گواهینامه مرکز مالکیت معنوی، راه اندازی مرکز پاسخگویی و مدیریت تماس در سازمان، راه اندازی سامانه ارتوفتو تصاویر نقشه‌های ثبتی، امکان رهگیری پرونده وضعیت پرونده اجرا از طریق سایت سازمان، برقراری سرویس‌های تبادل اطلاعات با بیش از ۱۶۰ سازمان و دستگاه، امکان تصدیق اصالت اسناد صادره در دفاتر اسناد رسمی و امکان تصویر اصالت اسناد مالکیت دارای دفتر املاک الکترونیک از جمله فعالیت‌های هوشمندسازی سازمان ثبت هستند.

بابایی با اشاره به هدف این فرآیندها و کاهش مراجعات حضوری مردم به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با اجرایی شدن  فرآیندهای هوشمندسازی شاهد کاهش ۴۰ درصدی مراجعات حضوری مردم به سازمان ثبت بودیم.

وی با اشاره به هوشمندسازی سازمان ثبت ادامه داد: در صدد این هستیم که با هوشمند سازی، فعالیت‌ها را به سمت الکترونیکی شدن حرکت دهیم.

بابایی با اشاره به خدمتی دیگر که از سوی سازمان ثبت درحال اجرایی شدن است، گفت: یکی دیگر از اقدامات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صدور سند تک برگ ازدواج است که این امر  درحال نهایی شدن است و اقدامات برون سپاری آن به دفاتر اسناد رسمی انجام شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: حدود ۴۰ روزاست که فرایندهای هوشمندسازی آغاز شده و همین امر سبب کاهش مراجعات حضوری  شده است.

وی افزود: با نهایی شدن برنامه‌های هوشمندسازی و تکمیل فرایندهای آن شاهد کاهش ۸۰ درصدی مراجعات حضوری  خواهیم بود.

بابایی ضمن اشاره به مالکیت معنوی بیان کرد: در حوزه مالکیت معنوی بیشترین مراجعات در بخش استعلام و تحویل پرونده بوده است که با هوشمندسازی‌های صورت گرفته این مراجعات هم غیر حضوری شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور زمان نقل و انتقال اسناد دفاتر اسناد رسمی دفاتر اسناد رسمی مراجعات حضوری مالکیت معنوی برون سپاری راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۶۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور سند حدنگاری برای ۱۶میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی

به گزارش خبرگزای مهر، صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۴۰۲ اقدامات بسیار خوبی در تمام حوزه‌ها اعم از املاک، ثبت شرکت‌ها، اجرای اسناد رسمی، دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق و… داشته است. در حوزه املاک نقشه کاداستر ۸۸ درصد تمام عرصه‌های کشور تاکنون تهیه شده و اسناد مالکیت و حد نگار صادر شده است بخش باقی مانده اسناد مربوط به اراضی زارعی است که در این عرصه از مجموع ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌های کشاورزی ۵۰ درصد منجر به صدور سند مالکیت و حدنگاری شده و باقی مانده آن نیز در سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود.

وی افزود: در بحث اراضی مربوط به نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌های اجرایی اقدامات خوبی در سال جاری انجام شده به طوری که در عرصه‌های مربوط به نیروهای مسلح ۹۶ درصد منجر به کاداستر و صدور اسناد مالکیت شده است. در بحث موقوفات متصرفی و منفعتی تا کنون ۸۳ درصد منجر به تهیه نقشه کاداستر و اسناد مالکیت شده است. در بخش دفاتر اسناد رسمی بازطراحی و ارتقا سامانه ثبت الکترونیک اسناد برای تنظیم اسناد نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی بود و مهم‌ترین موضوع مدنظر سازمان ثبت اسناد است که قرارداد آن منعقد شد و اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

کشاورز بیان کرد: باز طراحی و ارتقا سامانه ثبت شرکت‌ها در دست اقدام بود که برخی از مراحل آن به بهره برداری رسیده و در خرداد ماه سال آینده بهره برداری نهایی از سامانه ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. مواردی که در ثبت شرکت‌ها به بهره برداری رسید شامل سامانه ثبت شرکت‌ها در بحث باز طراحی، پرداخت الکترونیکی و امضای الکترونیکی است که مراجعات بسیار زیادی بابت این دو موضوع به اداره ثبت شرکت‌ها وجود داشت با راه اندازی این دو بخش ۸۰ درصد مراجعات کاهش یافته است.

سخنگوی سازمان ثبت بیان کرد: بخش دیگر بحث پلمب دفاتر ثبت شرکت‌ها بود که از حالت فیزیکی خارج و پلمب دفاتر به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. باز طراحی سامانه اجرا نیز با رویکرد خود کاربری در دستور کار قرار گرفت و در برنامه هفتم توسعه نیز دیده شده تا افراد به صورت غیر حضوری اجراییات خود را صادر کنند.

وی ادامه داد: برای تکمیل بازطراحی‌ها سکوی کاتب مطرح شد و در دهه فجر با حضور رئیس قوه قضائیه در سازمان ثبت اسناد مورد بهره برداری قرار گرفت و ۲۰ فرایند ثبتی از طریق این سکو ارائه می‌شود و مابقی فرآیندها نیز با تکمیل و اتمام باز طراحی سامانه‌ها به این سکو ملحق می‌شوند تا تمام خدمات ثبت به صورت الکترونیکی و غیر حضوری ارائه شوند.

کشاورز درباره آخرین وضعیت پذیرفته شدگان آزمون سردفتری گفت: آزمون سردفتری ۱۴۰۱ در ۲۵ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد و ۹۵۳۴ شرکت کرده بودند و با توجه به اینکه تمام پذیرفته شدگان باید به سامانه مراجعه و مدارکشان را بارگذاری کنند، از این تعداد ۲۷۵۹ هنوز به درگاه صدور مجوزها مراجعه نکردند. از آن عده‌ای که مراجعه کردند، برای ۸۵۰ نفر ابلاغ سردفتری صادر شده و ۵۴۵۰ نفر اختبارشان برگزار شده و۳۷۱۰ نفر از این اختبار شدگان قبول شدند و کارآموزی را طی می‌کنند. از ۹۵۳۴ نفری که اشاره شد، ۹۰۱۶ توسط مراجع صلاحیت دار، صلاحیتشان تأیید شده بود.

وی افزود: با توافق با مرکز آموزش قوه قضائیه، بحث آموزش متقاضیان سردفتری به مرکز آموزش قوه قضائیه محول شد و در تمام استان‌ها آموزش متقاضیان سردفتری توسط مرکز آموزش قوه قضائیه در استان‌ها انجام می‌شود.

کد خبر 6057133

دیگر خبرها

  • اساسنامه تشکیل کانون دفاتر ازدواج و طلاق ابلاغ شد
  • صدور سند حدنگاری برای ۱۶میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی
  • امکان ثبت نام مجدد در آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی فراهم شد
  • صدور سند کاداستری برای ۸۸ درصد عرصه‌های کشور و نیمی از اراضی کشاورزی/ تعیین تکلیف بیش از ۹ هزار نفر از قبولی‌های آزمون سردفتری/ تشریح ۴ هدف اصلی طرح الزام به ثبت رسمی معاملات/ اشکالات سند الکترونیکی ازدواج رفع شده اما برای حذف اسناد فیزیکی زود است
  • اعلام مهلت مجدد ثبت نام آزمون انتخاب سردفتر اسناد رسمی
  • سازمان ثبت در حال تنظیم زیرساخت‌ها برای الزام به ثبت رسمی معاملات است
  • صدور ابلاغ سردفتری برای ۸۵۰ هزار نفر/ حدنگاری ۸۸ درصد اراضی کشور
  • حدنگاری ۵۰ درصدی اراضی کشاورزی انجام شده است/ ابراز رضایت از عملکرد مجموعه ثبت در سال ۱۴۰۲
  • استقبال رئیس سازمان ثبت اسناد از تصمیم اخیر مجمع تشخیص
  • انجام حدنگاری ۵۰ درصدی اراضی کشاورزی