Web Analytics Made Easy - Statcounter

سهراب سهرابی یکشنبه در حاشیه سفر به استان فارس و شهرستان مرودشت با بیان اینکه سطح زیر کشت قراردادی گندم در کشور در حال توسعه است و سایر محصولات اساسی نیز زیر پوشش کشت قراردادی قرار خواهد گرفت،افزود: کشت قراردادی گندم از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و مجموعه معاونت زراعت در سال زراعی جاری است.

وی بیان کرد: تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار هکتار کشت قراردادی گندم در کل کشور عملیاتی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهرابی، مصرف کود های شیمیایی، بیمه محصول و آزمون خاک و برگ  را به عنوان حمایت های دولتی به منظور کشت قراردادی گندم برشمرد و با بیان اینکه در سال آینده برای افزایش سطح زیر کشت قراردادی حمایت های دولتی نیز افزایش می یابد، اظهار کرد: این حمایت ها در  بذر، سموم، کودهای شیمیایی و بیمه محصول ارتقا خواهد یافت.

در قالب طرح کشت قراردادی گندم، کشاورزان متعهد می شوند که گندم تولیدی خود را خارج از قرارداد در جایی دیگر عرضه نکنند و از طرفی کارخانه ها و صنایع تبدیلی بر مبنای قیمت روز یا قیمت مناسب اقدام به خرید محصول از کشاورزان می کنند.

معاون مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در مرحله داشت گندم به سر می بریم، اضافه کرد: افزایش عملکرد در مزارع در گرو تغذیه، مبارزه با آفات ، بیماری ها و آبیاری مناسب این مزارع خواهد بود.

وی ضمن توصیه به سازمان ها و مدیریت های  جهاد کشاورزی و کارشناسان پهنه به برنامه ریزی صحیح و به موقع در مرحله داشت گندم، بر استفاده صحیح از کود اوره، درصورت لزوم کود کلرور پتاسیم، ریز مغذی ها، مصرف قارچ کش ها، سموم آفت کش و علف کش و آبیاری مزارع تاکید کرد.

سهرابی با اشاره به اینکه با دیدگاه بررسی و  برآورد خسارت سیل به شهرستان های جنوبی به استان فارس سفر کرده گفت: بازدید از شهرستان مرودشت نیز به دلیل جایگاه ویژه در تولید گندم در دستور کار بوده است.

او بیان کرد: شهرستان مرودشت نسبت به سال های گذشته در به کار گیری خطی کارها، کشت های مکانیزه، کف کار و روش های نوین آبیاری روند رو به رشدی داشته است.

سهرابی اظهار امیدواری کرد که با توسعه این روش ها به همه مزارع و ترویج به سایر بهره برداران گام مهمی در افزایش عملکرد وا فزایش بهره وری در این شهرستان برداشته شود.

شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی گندم کشاورزی مرودشت خودکفایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی گندم کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گندم کشاورزی مرودشت خودکفایی کشت قراردادی گندم شهرستان مرودشت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۰۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا گودرزی در گفتگوی تلفنی با برنامه زنده روی خط خبر رادیو اقتصاد ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: موضوع حفظ کاربری اراضی کشاورزی به دلیل تامین امنیت غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است و ما به عنوان وزارت جهاد کشاورزی و دولت، موظف به حفاظت اززمین‌های کشاورزی هستیم.
وی افزود: حدود ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود دارد که از این میزان حدود یک میلیون هکتار آن درجه یک و حدود چهار میلیون هکتار درجه دو است و تقریباً ۷۰ درصد از تولیدات کشاورزی در این اراضی به دست می‌آید؛ بنابراین با یک عزم ملی مردم و حاکمیت باید با تمام توان از این اراضی محافظت کنند.
معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی گفت: از بین رفتن این زمین‌های حاصلخیز موجب تهدید امنیت غذایی، از بین رفتن استقلال اقتصادی و وابستگی به سایر کشور‌ها خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: معمولاً شهر‌ها و روستا‌ها در ابتدا در کنار رود‌ها و منابع آبی ایجاد شدند که خاک حاصلخیزی در آن منطقه وجود داشت، بنابراین تغییرات در حریم و محدوده شهر‌ها و طرح هادی روستا‌ها موجب تغییر در این اراضی حاصلخیز خواهد شد و باید با دقت در این مورد تصمیم‌گیری شود.
وی تصریح کرد: اجازه تغییر کاربری اراضی شالیزاری شمال کشور داده نمی‌شود، لذا مردم نباید فریب مشاوران املاک غیرمجاز، افراد سودجو و فرصت طلب را بخورند، مردم بدانند که در صورت تغییر کاربری اراضی با آنان طبق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها اقدام خواهد شد.
معاون حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی از مردم خواست قبل از خرید زمین یا هرگونه تغییر کاربری به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و مشاوره و استعلام‌های مورد نیاز را دریافت کنند.
گودرزی افزود: سامانه هوشمند رصد و پایش اراضی کشاورزی در تمامی استان‌های کشور راه‌اندازی شده است و عرصه‌های کشاورزی را پایش می‌کند و هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی را به واحد‌های گشت یگان حفاظت ازاراضی کشاورزی گزارش می‌کنند. درهمین راستا از مردم نیز تقاضا داریم در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری موضوع را با سامانه تلفنی شبانه روزی ۱۳۱ اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • اختصاص بیش از ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم
  • ممنوعیت تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی
  • کاشت گندم در ۱۵۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین
  • برداشت ۴ هزار تن گندم در بوشهر + فیلم
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • پیش بینی تولید بیش از ۹۳ هزار تن محصول گندم در شهرستان میاندوآب
  • تجهیز و نوسازی ۱۵۰ هکتار از شالیزار‌های آمل
  • آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد 
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از زمین‌های کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی و منابع ملی سامان