Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:36:49 GMT

رشد کیفی در کنار رشد کمی جمعیت دنبال شود

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۱۴۹۱

رشد کیفی در کنار رشد کمی جمعیت دنبال شود

مهدی مصری روز یکشنبه در نشست استانی «اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در مجتمع پردیس دانشگاه علوم پزشکی قم، افزود: سلامت اجتماعی با مقوله‌های مختلف از جمله فرهنگ و اقتصاد مرتبط است و ما باید به دنبال تامین نیازها و زیرساخت‌ها در این عرصه‌ها باشیم.

وی اضافه کرد: افزایش کمی و کیفی جمعیت، هر دو در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که پنجره جمعیتی کشور هنوز باز است، گفت: لازم است برای رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، از ظرفیت جمعیت جوان کشور استفاده کنیم، ولی توجه به جوانی جمعیت در سال‌ها و دهه‌های آینده هم اهمیت بسزایی در این زمینه دارد.

مصری با تاکید بر این‌که توجه به کیفیت جمعیت در کنار کمیت هم اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: در حوزه کاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توجه به مسائل درمانی و بهداشتی جمعیت حاضر و جمعیتی است که در آینده اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: پایش اجتماعی یکی از مسائلی است که در بخش آموزشی وزارت بهداشت مورد اهتمام قرار گرفته است، بیمارستان‌های ما در زمینه درمان ناباروری پیشگام شده‌اند و در حوزه کاهش سقط، بازنگری نظام‌سازی در زمینه عقیم‌سازی و بستن لوله‌های رحمی و نظارت بیشتر و دقیق‌تر در این زمینه و همچنین بهداشت باروری مردان و زنان از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که نقش دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی هم در حوزه جامعه‌شناختی، روان‌شناختی و فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت بسیار موثر خواهد بود، گفت: شعار دولت سیزدهم، عدالت در دسترسی به امکانات درمانی است که در این حوزه باید به ارتقاء سواد بهداشتی هم توجه شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به پنج راهبرد تعیین شده در قانون جوانی جمعیت برای دانشگاه‌های علوم پزشکی، به برخی از آن‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: از جمله این راهبردها می‌توان به رصد و آمایش جمعیت، توانمندسازی خانواده‌ها، سلامت مادران، تکامل همه‌جانبه کودکان، تسهیل ازدواج دانشجویان و افزایش خوابگاه‌های متاهلی و تقویت و ترویج فرزندآوری در مراکز جامع سلامت اشاره کرد.

وی با بیان اینکه انتظاراتی از روسای دانشگاه‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی برای تحقق اهداف این قانون وجود دارد، گفت: جریان‌سازی در گفتمان افزایش جمعیت مهم‌ترین انتظار است.

وی با بیان اینکه برگزاری نشست‌های توجیهی در خصوص قانون افزایش و جوانی جمعیت در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: همچنین اختصاص پنج درصد اعتبارات پژوهشی برای مساله رشد جمعیت، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی و حوزوی در این زمینه، تقویت مراکز آموزش خانواده با رویکرد سبک زندگی اسلامی و ایرانی، فرهنگ‌سازی در قانون و استفاده از ابزار هنر و رسانه برای جوانی جمعیت و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، خیرین و واقفان هم به‌عنوان دیگر ابزارهای مورد استفاده پیش‌بینی شده است.

مصری ادامه داد: در زمینه افزایش خوابگاه‌های متاهلی، جلساتی با بانک رفاه داشته‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت تسهیلات بانکی هم در این زمینه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه وزارت بهداشت در طرح جوانی جمعیت، بیان کرد: البته در گذشته آن‌طور که باید و شاید جایگاه این وزارتخانه در این امر را جدی نمی‌گرفتند.

مصری با بیان این‌که خلاصه مباحث مطرح شده در نشست حاضر، به‌صورت کتابی چکیده به دانشگاه‌ها، مراکز و دستگاه‌های ذیربط ارسال خواهد شد، گفت: کاهش باروری و کاهش جمعیت که منجر به سالمندی در سال‌های آینده خواهد شد، یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشورمان است.

نخستین همایش اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به میزبانی استان قم در سالن شهید یخچالی پردیس دانشگاه علوم پزشکی قم و به‌صورت مجازی درحال برگزاری است؛ در این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه، سید حامد برکاتی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امیرحسین بانکی پور رییس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی و ناصر سیم‌فروش عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی سخنرانی خواهند کرد.

برچسب‌ها دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم قم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی حمایت از خانواده جوانی جمعیت وزارت بهداشت دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۱۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی

محمدی سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شاخص اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در خراسان جنوبی پارسال افزایش چشمگیری نسبت به سالیان قبل‌تر داشته است.

او افزود: بر اساس گزارش اعلام شده از سوی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال ۱۴۰۲ با شاخص (PMP) ۱۶.۸۷ در مقوله اهدای عضو، بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته است.

محمدی اظهار کرد: سال ۱۴۰۱، شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی ۱۱.۳۰ اعلام شده بود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: سال ۱۴۰۲ با هماهنگی‌های انجام شده و اخذ رضایت از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی خراسان جنوبی، مقدمات اهدای اعضای ۱۴ بیمار مرگ مغزی فراهم شد.

او گفت: از آغاز سال ۱۴۰۳ نیز دو مورد اهدای عضو از بیماران خراسان جنوبی انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی
  • نیاز به ۵۷ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • استان همدان نیازمند زیرساخت تربیتی برای جوانان
  • سلامت خانواده و جوانی جمعیت مورد تاکید قرار گرفت
  • توسعه کمی و کیفی خدمات آزمایشگاهی در فارس
  • سرعت بخشی به پروژه بیمارستان هزارتختخوابی ازمطالبات اصلی مردم است
  • برنامه های هفته ملی سلامت در مازندران اعلام شد
  • لزوم همکاری بیشتر بانک‌های همدان در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری
  • بهره برداری از ۷۱ طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان
  • سگ‌ها عامل ۸۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها در مشهد