Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بحبوحه احتمال حمله روسیه به اوکراین، کی‌یف پناهگاه‌های امن زمان جنگ سرد را بار دیگر بازگشایی کرده و در حال آماده‌سازی آن‌هاست. پناهگاه‌هایی که قابلیت حفاظت از ساکنان خود در برابر حمله هسته‌ای را دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه تلگراف، چندین سال بود که برخی از  این پناهگاه‌ها در اوکراین به مکانی توریستی تبدیل شده بودند، اما امروز با خطر ملموس حمله روسیه، بار دیگر آماده حفاظت از شهروندان اوکراین می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این پناهگاه‌ها در کی‌یف که گنجایش ۳۵۰ نفر را دارد، به تازگی رنگ‌آمیزی شده است. این پناهگاه که حاوی ۱۰ تخت‌خواب دوطبقه است، سیستم تسویه هوایی دارد که اکسیژن مورد نیاز ساکنانش را به مدت دو هفته تامین می‌کند.

ماسک ضد گاز جدیدی هم در جعبه‌های چوبی در این پناهگاه‌ قرار گرفته است اما ایون هراسیمف که مدیریت حدودا ۴۰۰ پناهگاه را در منطقه خود بر عهده دارد، این جعبه‌ها را ممهور نگاه می‌دارد.

او گفت: پناهگاه‌ها تمیز و مجددا رنگ‌آمیزی کرده و کپک‌های دیوارها را زدودیم، چرا که با خطر حمله روسیه مواجه هستیم.

این سلسله اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که مسکو بیش از ۱۰۰ هزار سرباز و تسلیحات سنگین را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده و - در لفافه – تهدید به حمله کرده است. در مقابل، شهردار کیف ماه گذشته میلادی فرمانی برای بازرسی، فهرست‌نویسی و تعمیر تمامی پناه‌گاه‌های دوران جنگ سرد و هر مکان زیرزمینی که می‌تواند به عنوان پناهگاه اضطراری در صورت تهاجم یا حمله روسیه استفاده شود، صادر کرد.

کی یف در حال حاضر دارای ۵۰۰ پناهگاه مجهز بمباران و بیش از ۴۰۰۰ تأسیسات ایمنی زیرزمینی است، از زیرزمین گرفته تا پارکینگ‌هایی که می‌توانند در صورت حمله هوایی یا هر حمله‌ای به پایتخت، از مردم این شهر محافظت کند. به گفته شهرداری کی‌یف، فضای کافی برای بیش از ۲.۸ میلیون نفر وجود دارد و این تقریبا معادل جمعیت تخمینی این شهر است.

تلویزیون‌های دولتی روسیه این اقدامات کی‌یف را بیش از حد و از روی هیجان زیاد توصیف کردند، اما در برهه کنونی، تنش‌ها میان روسیه و غرب به بالاترین میزان خود از زمان جنگ سرد رسیده و اوکراین که از نظر جغرافیایی در میان این دو قرار گرفته، میدان اصلی جنگ است.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: حمله روسیه پناهگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۵۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: جنگ ترکیبی با روسیه به قیمت تحقیر آمریکا تمام می‌شود

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد که بسته ۶۰.۸۴ میلیارد دلاری کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین حاکی از آن است که واشینگتن هرچه عمیق‌تر در آتش جنگ ترکیبی (هیبریدی) با روسیه می‌دمد- نبردی که به باور مسکو همانند جنگ‌های ویتنام و افغانستان، به شدیدترین شکل ممکن با تحقیر ایالات متحده به اتمام خواهد رسید.

از زمان بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲، حمله روسیه به اوکراین که نقطه آغاز آن سال ۲۰۲۲ بود، بدترین بحران حاکم بر روابط مسکو و بلوک غرب تلقی می‌شود.

به‌رغم مخالفت جمهوری‌خواهان دوآتشه، طیف میانه‌رو حزب جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با دموکرات‌ها متحد شدند تا به این ترتیب، بسته کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان با عبور از سد کنگره به میز «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا راه پیدا کند.

در واکنش به این اقدام، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: به نظر می‌آید که آمریکا می‌خواهد اوکراین تا نفر آخر بجنگد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز با اشاره به بلاعوض نبودن کمک‌های واشینگتن، هشدار داد که این اقدام «آمریکا را بیش از پیش ثروتمند و اوکراین را ورشکسته‌تر خواهد کرد».

اما «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در واکنش به این کمک، ضمن قدردانی از هر دو حزب کنگره آمریکا، از «مایک جانسون» سخنگوی مجلس نمایندگان، قدردانی ویژه کرد و در «ایکس» نوشت که این تصمیم جانسون «تاریخ را در مسیر درست حفظ کرد.»

مخالفان بسته کمکی آمریکا به اوکراین، به‌ویژه جمهوری‌خواهان راست‌گرا، عقیده دارند که ایالات متحده باید روی مشکلات داخلی تمرکز کرده و به امنیت مرز‌ها و بدهی این کشور بپردازد.

همچنین مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی که تا حدودی شکاف‌های موجود میان نمایندگانش در زمینه حمایت قاطع از اسرائیل را نمایان کرد، ۲۶ میلیارد دلار را برای کمک به اسرائیل (شامل ۹.۱ میلیارد دلار جهت امور بشردوستانه) در نظر گرفته است.

در حالی که کمک به اوکراین نتوانست حمایت اکثریت را در میان جمهوری‌خواهان به دست آورد، این گروهی از دموکرات‌های مترقی بودند که با دادن رأی منفی به لایحه کمک به اسرائیل، خواستار پایان یافتن جنگ غزه و جان باختن غیرنظامیان شدند.

با این حال، بایدن با اشاره به اقدام نظامی جمهوری اسلامی علیه رژیم صهیونیستی، در بیانیه‌ای مدعی شد: «از آنجا که اسرائیل با حملات بی‌سابقه‌ای از سوی ایران، و اوکراین با بمباران مداوم روسیه مواجه است، این اقدام (تصویب کمک) با قید فوریت شدید انجام شد.»

بسته آمریکا شامل ۱۷ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل و حدود ۹‬ میلیارد دلار کمک بشردوستانه به غزه و سایر مناطق جنگ‌زده است.

بنابر گزارش روزنامه «تایمز اسرائیل»، از این ۱۷ میلیارد دلار، حدود ۵، ۲ میلیارد دلار صرف تکمیل و توسعه سیستم دفاع موشکی اسرائیل خواهد شد. ۳‬, ۵ میلیارد دلار صرف خرید سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته می‌شود. ۱ میلیارد دلار برای افزایش تولید تسلیحات، ۴‬, ۴‬ میلیارد دلار برای سایر تجهیزات دفاعی و خدمات ارائه‌شده به اسرائیل و حدود ۲، ۴‬ میلیارد دلار نیز در عملیات ایالات متحده در غزه هزینه خواهد شد.

انتهای پیام/

مریم خرمائی

دیگر خبرها

  • آماده‌سازی بسته کمک تسلیحاتی جدید آمریکا به اوکراین
  • چین اتهامات آمریکا درباره تبادلات پکن و مسکو را رد کرد
  • درخواست زلنسکی برای تغییر توجه غرب از اسرائیل به اوکراین
  • «میر» روسیه در ایران فعال می‌شود | جزئیات پیوستن ایران به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه
  • حمله به پایگاه راداری استراتژیک روسیه؛ کی‌یف از خط قرمز هسته‌ای مسکو عبور کرد؟
  • هشدار مسکو درباره شکست تحقیرآمیز آمریکا در اوکراین
  • چرا جنگ آینده می‌تواند میان روسیه و چین باشد؟
  • خشم روسیه از کمک گزاف آمریکا به اوکراین
  • مسکو: جنگ ترکیبی با روسیه به قیمت تحقیر آمریکا تمام می‌شود
  • بلینکن با موضع تهدید به چین می‌رود