Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-28@14:23:35 GMT

برنامه گسترده برای صادرات به چین داریم

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۶۶۶۱

برنامه گسترده برای صادرات به چین داریم

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: هیئتی از ازبکستان به ایران می‌آید و به چابهار به عنوان یکی از مکان‌هایی که برای ایجاد انبار و دپوی کالا و نیز صادرات و واردات استفاده می‌شود، خواهند رفت. مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت امور خارجه در گفتگویی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع مناطق آزاد تصریح کرد: امروز درباره بررسی سرمایه گذاری در مناطق آزاد و بررسی مشکلات و اینکه چگونه می‌توان به رفع چالش‌ها کمک کرد نشستی با «سعید محمد» رئیس مناطق آزاد کشور برگزار کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: مناطق آزاد می‌تواند برای ما منبع ارزی بالایی در جهت صادرات و تولید و صدور خدمات مهندسی به شمار رود و سعید محمد گزارشی از سرمایه گذاری و موانع و چالش‌ها و همچنین امتیازاتی که این مناطق دارد ارائه داد و ارگان‌های مختلف نیز نظرات خود را ارائه دادند.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: مشکل اساسی این است که بسیاری از قوانین مناطق آزاد ما مخدوش شده است و تشویقی است برای افرادی که در خارج زندگی می‌کنند، تا در این مناطق سرمایه گذاری کنند. مناطق آزاد ما در جهت واردات بود الان فشارمان در این جهت است که تولید در این مناطق انجام شود و آن تولید را صادر کنیم، نه اینکه آن را وارد کشور کنیم.

صفری تصریح کرد: در مناطق آزاد براساس گزارش سعید محمد اقدامات خوبی در این زمینه و به موازات آن در وزارت امور خارجه گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت ما همکاری با کشور‌های همسایه است، گفت: هفت کشور غیرهمسایه از اهداف ما محسوب می‌شود به خصوص اینکه مناطق مشترک آزاد داشته باشند، اما ما باید شرکت‌های مشترک با این کشور‌ها درست کنیم و طرفین می‌توانند افراد خود را در جهت فعالیت بیاورند، تکنولوژی و ماشین آلات برای ماست، تولیدی که می‌شود به جای اینکه ما مستقیم به آن کشور صادر کنیم از آن مناطق صادر می‌کنیم.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه تصریح کرد: اغلب کشور‌ها به دنبال خودکفایی هستند و خودشان تمایل به تولید کالا دارند و می‌گویند اگر می‌خواهید صادراتی انجام دهید باید در کشور ما حضور داشته باشید.

صفری اضافه کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که یک قدم عقب‌تر حرکت کنیم و اگر علاقه‌ای داشته باشند این مناطق را ایجاد کنیم، مناطق مشترک با پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان و کشور‌های مختلف مانند امارات می‌توان ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: همچنین با کشور‌های غیرهمسایه از جمله چین این کار در حال انجام شدن است، مسایل و مشکلات بررسی شد؛ مناطق آزاد می‌تواند اثرگذار باشد و ترانزیت و حمل و نقل انجام شود، مثلا در بندر کاسپین در شمال و در جنوب بندر چابهار که در این راستا صحبت‌هایی شد تا رفع موانع کنیم.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه به دلیل اهمیت این موضوع جلسه بعدی کمیته حمل و نقل بین الملل، جمعه آینده در چابهار برگزار می‌شود و ارگان‌های مختلف نیز در این نشست حاضر خواهند شد، تصریح کرد: در این جلسه مسائل از نزدیک بررسی خواهد شد، این مناطق از تحریم مستثنا است و ما می‌توانیم از این امتیاز در جهت ترانزیت کالا از کشور‌ها مانند هند و چین، سریلانکا و بنگلادش به سمت شمال استفاده کنیم.

صفری افزود: کشور‌هایی به منطقه چابهار برای ترانزیت کالاهایشان علاقه‌مند هستند از این رو هیئتی از ازبکستان به ایران می‌آید و به چابهار به عنوان یکی از مکان‌هایی که برای ایجاد انبار و دپوی کالا و نیز صادرات و واردات استفاده می‌شود، خواهند رفت.

وی درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین که از روز گذشته اجرایی شدن آن کلید خورد، ادامه داد: با سفری که وزیرخارجه به چین داشتند و ملاقاتی که آنجا با وزیرخارجه چین صورت گرفت پس از مذاکرات دوطرف اعلام کردند این قرارداد اجرایی می‌شود. کار آغاز شده است و وزارتخانه‌های بهداشت و گردشگری و بخش شیلات مشغول اجرایی کردن این قرارداد هستند.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: فضای بسیار خوبی برای صادرات آبزیان به چین داریم، در محصولاتی همچون عسل و گیاهان دارویی ما ظرفیت بالایی داریم و این موضوع ربطی به تحریم ندارد بلکه بستگی به همت و پیگیری ما دارد.

صفری گفت: محصول عسل ایرانی یکی از مواردی است که در چین مورد بررسی قرار می‌گیرد و طرف چینی گفته است به زودی مجوز آن را می‌دهد. همچنین مجوز آبزیان نیز به زودی صادر خواهد شد اگر ما بتوانیم بر روی این موضوع کار کنیم صادرات غیرنفتی خودمان را به خصوص در بخش شیلات، صیفی جات و این کالا‌ها می‌توانیم به دو یا سه برابر افزایش دهیم.

وی با اشاره به جمعیت بالای کشور چین، تصریح کرد: این کشور دارای جمعیت بالا و مصرف آن نیز بالا است و به طور نمونه در محصول آبزی میگو اگر ما توان تولید را بالا ببریم یکی از مجوز‌هایی که چینی‌ها به ما داده اند در بخش میگو است و می‌توانیم آن را تا چهار برابر صادر کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه افزود: همچنین وزارت بهداشت در زمینه‌های علمی، فنی و پارک‌های فناوری مشترک می‌تواند اقدامات خوبی داشته باشد و وزارت صمت هم تفاهمنامه با طرف چینی داشت و اقلام زیادی برای صادرات پیگیری خواهد شد حرکت خوبی صورت گرفته و روز گذشته نقطه شروع خوبی برای صادرات بود.

صفری افزود: اگر ما همت کنیم با این مجوز‌ها بین دو تا سه میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت، الان تقاضا در بخش آبزیان و میگو چهار تا پنج برابر است و ما توان تولید نداشتیم و باید زیرساخت‌های آن ایجاد شود.

وی گفت: در بخش عسل و اقلام دیگر کشاورزی به وزارت کشاورزی اعلام کردیم در این زمینه تمرکز داشته باشند، اگر ما به هفت تا هشت کشور مانند روسیه، آسیای مرکزی، قفقاز، هند و چین صادرات کالا‌های کشاورزی و آبزیان داشته باشیم درآمد خوبی خواهیم داشت.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: صادرات نفت صادرات نفت صادرات غیر نفتی صادرات گاز معاون اقتصادی وزارت امور خارجه برای صادرات مناطق آزاد کشور ها اگر ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۶۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار/رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با ایرانیان مقیم خارج

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان از حدود ۸۶۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱.۵ میلیارد دلار، رشد ۲۱۲ درصدی ارزش پروژه‌های مشترک تحقیق و توسعه بین‌المللی و رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور را از جمله دستاوردهای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در سال گذشته عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، امیرحسین میرآبادی با اشاره به تصویب ارتقای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهور، اظهار کرد: مأموریت و هدف اصلی این سازمان، ساماندهی روابط بین سیاستگذاران، مجریان و گروه‌های هدف تعاملات بین‌المللی علم و فناوری از طریق تدوین و پیشنهاد سیاست‌های جدید، برنامه‌ریزی، ظرفیت‌سازی، تسهیل‌گری، شبکه‌سازی و پشتیبانی از تعاملات علمی و فناورانه بین‌المللی کشور است.

وی با تاکید بر اهم دستاوردهای مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری در سال ۱۴۰۲ به پذیرش مسئولیت کمیسیون‌های همکاری اقتصادی با دو کشور اتیوپی و بلغارستان اشاره و تصریح کرد: معاونت علمی با هدف توسعه تعاملات علمی و فناورانه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، گسترش همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی با محوریت دستاوردهای دانش‌بنیان و همچنین ارتقای قدرت نرم و بی اثرکردن تحریم‌ها، مسئولیت کمیسیون‌های همکاری اقتصادی با دو کشور اتیوپی و بلغارستان را بر عهده گرفته است. دبیرخانه این کمیسیون‌ها در سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی تشکیل خواهد شد. مرکز همچنین در راستای معرفی برنامه‌ها و حمایت‌های خود به جامعه هدف و همچنین توانمندسازی آنها، بیش از ۲۵ رویداد تخصصی را با مشارکت بیش از سه هزار نفر برگزار کرده است.

میرآبادی، تأسیس خانه نوآوری و فناوری در شهر تاشکند، معرفی مستشار توسعه فناوری، تبادل هیات در رویدادهای مهم دو کشور، انعقاد بیش از ۱۰ میلیون دلار قرارداد صادراتی، ایجاد زیرساخت تولیدی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و توافق تأسیس پارک فناوری مشترک را از جمله اقدامات این سازمان در کشور ازبکستان عنوان کرد و یادآور شد: همچنین، توافق برای تأسیس خانه نوآوری و فناوری در شهر دوشنبه، توافق برای تأسیس پالایشگاه گیاهان دارویی و برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های فناورانه و تحقیق و توسعه مشترک اقدامات مرکز تعاملات در ارتباط با کشور تاجیکستان محسوب می‌شود.

صادرات دارو و تجهیزات پزشکی

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی ادامه داد: در حوزه قاره آفریقا اقداماتی همچون توافق برای گسترش همکاری‌های علمی و فناورانه با وزارت اقتصاد دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های کوچک کشور الجزایر، ثبت ۱۰ تجهیز پزشکی و دو دارو در کنیا (۱۰ داروی دیگر در فرایند ثبت قرار دارند)؛ صادرات واکسن‌های دامی و کودهای کشاورزی به کنیا و اوگاندا، توافق برای ایجاد مراکز خدمات پهپادهای کشاورزی در کنیا و اوگاندا و تأسیس مرکز نمایشگاهی محصولات دانش‌بنیان در اوگاندا در سال گذشته به انجام رسید.

میرآبادی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۹۰ میلیون دلار قرارداد صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز با کشور ونزوئلا امضا شد، افزود: اعزام تیم‌های آموزشی از اساتید برتر دانشگاهی در حوزه نانو فناوری، تأسیس مرکز نوآوری و فناوری مشترک ایران و ونزوئلا، برپایی نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان جمهوری اسلامی ایران همزمان با سفر رئیس‌جمهور به کاراکاس از دیگر اقدامات ما در تعامل با این کشور بوده است.

وی در خصوص تعامل با کشور کوبا و دستاوردهای آن، اظهار کرد: پذیرش ۳ هیات کوبایی در حوزه‌های دارو، تجهیزات پزشکی و زیست‌فناوری؛ حضور به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران گروه ۷۷ و چین، برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه بین‎‌المللی کوبا، جمع‌بندی فرصت‌های همکاری مشترک در دو حوزه سلامت و امنیت غذایی نظیر واکسن و فرآورده‌های زیستی دارویی، دامی و کشاورزی، کود، سم و تجهیزات مورد نیاز برای توسعه سیستم‌های آبیاری نوین، صنعت نیشکر و محصولات جانبی، دارو، مواد اولیه دارویی، مواد جانبی و حلال‌ها از جمله این اقدامات است.

صادرات دانش‌بنیان

میرآبادی افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان از حدود ۸۶۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ را از دیگر دستاوردهای مرکز تعاملات دانست و گفت: این مرکز با تنوع‌بخشی به حوزه‌های جغرافیایی هدف، برنامه‌ریزی هدفمند با توجه به ویژگی‌ها و ماهیت‌های متفاوت حوزه‌های فناورانه مختلف، افزایش میزان حمایت‌های مالی (بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال) و همچنین افزایش تعداد حمایت‌های خود از جمله برپایی ۱۶ پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی، چهار اعزام مستقل به نمایشگاه‌های بین‌المللی و چهار پذیرش هیات‌های خارجی در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی به این مهم دست یافته است.

به گفته وی، رشد ۲۱۲ درصدی ارزش پروژه‌های مشترک تحقیق و توسعه (R&D) بین‌المللی (ارزش این پروژها از ۱۲۶,۲۵۰,۰۰۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۱ به ۳۹۴,۲۱۰,۰۰۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است) دستاورد دیگر این مرکز محسوب می‌شود.

میرآبادی، تعریف چهار پروژه مشترک با آکادمی علوم چین در برنامه مشترک صندوق علمی راه ابریشم در حوزه‌های علوم کشاورزی، نانو، انرژی‌های تجدیدپذیر، آب و محیط زیست، بیوتکنولوژی، تعریف ۱۴ پروژه همکاری مشترک با بنیاد ملی علوم طبیعی چین در قالب برنامه مشارکت علمی میان دانشمندان ایران و چین در حوزه‌های علوم زیستی، علوم مواد، ریاضیات، فیزیک، شیمی، علوم زمین و عمومی، تعریف ۱۵ پروژه مشترک با بنیاد علوم بنیادین روسیه در قالب برنامه مسابقات مشترک تحقیقات مرزی در همه علوم و علوم انسانی در حوزه‌های فناورانه علوم زیستی، علوم مواد و تحقیقات بهداشتی و نهایتا تعریف دو پروژه با بنیاد تحقیقات آلمان در قالب برنامه تحقیقات مشترک در حوزه‎‌های علوم هواشناسی و محیط زیست، علوم شناختی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و علوم آزمایشگاهی را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا عنوان کرد.

همکاری با کارآفرینان ایرانی مقیم خارج

میرآبادی، رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور ( افزایش تعداد متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور که در قالب برنامه کانکت پلاس با آنها همکاری انجام شده است، از ۷۷۷ نفر در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۵ نفر در سال ۱۴۰۲) را دیگر دستاورد مرکز تعاملات بر شمرد و خاطرنشان کرد: پلتفرم همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در آذرماه سال ۱۳۹۴ با همفکری و مشارکت ۱۰ تن از برجسته‌ترین متخصصان و محققان ایرانی دانشگاه‌های برتر خارج از کشور و همچنین مطالعه برنامه سایر کشورها در جذب نخبگان طراحی شد.

به گفته وی، این پلتفرم در قالب برنامه‌هایی همچون جذب هیأت علمی، پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و معین، تأسیس شرکت‌های فناور، برگزاری سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی، پروژه تخصصی جایگزین خدمت و ... با تأکید بر مدل چرخش مغزها اجرا می‌شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، میرآبادی ادامه داد: مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با تغییر رویکرد و در راستای بهره‌مندی از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در جهت رونق اقتصاد دانش‌بنیان کشور، برنامه کانکت پلاس را در سال ۱۴۰۲ طراحی و اجرایی‌سازی کرده است.

به گفته وی، از جمله محورهای اضافه شده به این برنامه می‌توان به طراحی سازوکار جدید برای حمایت از تأسیس شرکت‌های نوپای فناورانه (تحت عنوان چلنج) در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله گسترده جنگنده های آمریکا و انگلیس به یمن/ اعلام تحریم‌های آمریکا و انگلیس علیه حماس/ استعفای یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل/ مرگ یک سناتور ضدایرانی در آمریکا
  • تبدیل کیش به جزیره ایران آینده
  • راهبرد وزارت جهاد کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • ادعای فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار/رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با ایرانیان مقیم خارج
  • نشست تخصصی «الگوی مردم پایه مشاغل برتر» برگزار می‌شود
  • راهبرد وزارت کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • کوشکی: شاهد وسیع‌ترین موج روزه خواری علنی در تاریخ جمهوری اسلامی هستیم/ آقایان رئیسی و اژه ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام زمان (عج) پاسخی برای شیوع گسترده روزه خواری در جمهوری اسلامی ایران دارید؟