Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید تقی خانی مدیر انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت شهرستان اقلید یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اهداف و برنامه های  شورای هماهنگی شبکه تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی استان فارس را تشریح کرد و افزود: این شبکه  هم اکنون ۴۵ سازمان مردمی را تحت پوشش دارد که سعی می کنیم تعداد سمن ها را به اعداد بالاتری برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تقی خانی ادامه داد: از برنامه های این دوره از شورای هماهنگی ساماندهی و ایجاد کارگروه های مختلف ازجمله کارگروه آب و انرژی ، کارگروه جنگل ، کارگروه حیات وحش ، کارگروه تالاب و کارگروه حقوقی است و همینطور از آنجایی که در سالهای اخیر شاهد آتش سوزیهای بسیار زیادی در استان فارس بوده ایم سعی می کنیم با تشکیل یک کارگروه بصورت ریشه ای و تخصصی مسئله آتش سوزیها را پیگیری کنیم.

دبیر تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی به تالاب های استان اشاره کرد و گفت : تالاب‌های استان فارس سرشار از گونه‌های ژنتیکی ارزشمند، فراوانی پرندگان، ماهی‌ها و جانوران آبزی است و در معتدل کردن آب و هوا و تغذیه منابع آبی نقش بسزایی دارند. اکوسیستم تالاب‌های استان فارس به گونه‌ای است که در فصل گرما حجمی از آن بخار می‌شود. با این همه، همین فرآیند سبب باز زنده‌ سازی پوشش گیاهی تالاب‌ها می‌شود.تالاب‌های استان فارس که روزی زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی بوده هم اکنون یا کاملا خشک شده اند و یا در حال خشک شدن هستند.

مدیر انجمن همیاران و پاکسازان طبیعت افزود : پدیده کم آبی بزرگترین چالشی است که ما با آن روبرو هستیم و دشواری‌های بسیاری را برای استان و کشور ایجاد کرده اما باید توجه داشته باشیم که رفتار ما باعث و بانی تمام این اتفاقات قابل پیش بینی بوده است و اگر سهم طبیعت در این مشکلات ۲۰ درصد باشد، سهم ما ۸۰ درصد است. زنده شدن دوباره تالاب ها تنها با مدیریت درستِ منابع آبی سطخی و زیرزمینی و برداشت به اندازه از آنها همچنین پرداخت حقابه آن ها، شدنی است،

وی افزود: حفر چاه‌های بسیار زیاد برای توسعه کشاورزی که ناپیدار هم بوده است  و در پی آن از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی، از دلایل خشک شدن تالاب‌های استان فارس است که پدیده‌ زیان‌ بار غبار و طوفان های نمکی را در پی داشته است و ماتلاش می کنیم با اتکا بر پتانسیل سمن های محیط زیستی استان در راه احیای تالابها با همکاری مسئولین محیط زیست تلاش بیشتری کنیم و حقابه تالابها و فرهنگ سازی در این زمینه را مد نظر قرار خواهیم داد بدین سبب ایجاد کارگروه تالاب در این دوره  ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

تقی خانی  اظهار داشت : یکی از مهمترین مشکلاتی که در سال ۱۴۰۰ در استان فارس علاوه بر خسارت های طبیعی و ایجاد هزینه‌های مالی سنگین، منجر به داغدار شدن خانواده ها و شهروندان استان فارسی نیز شد؛ وقوع غیر معمول آتش سوزی در نقاط مختلف استان است که طبق روال هر ساله در چند ماه اخیر به صورت گسترده و پی‌درپی، دامن طبیعت این استان پهناور را در برگرفته و چند خانواده را نیز تا کنون داغدار کرده است.

تقی خانی گفت: بسیاری از فعالان محیط زیست و افرادی که با این حوادث روبرو می شوند معتقدند که وقوع این آتش سوزی ها عمدی و برنامه ریزی شده و به منظور از بین بردن جنگلها و مراتع در سطح استان فارس و رشته کوه زاگرس است و با توجه به این موضوع مهم اینکه اگر قبول کنیم زاگرس ۴۰ درصد آب شیرین کشور را تامین می‌کند وجود یک برنامه از پیش تعیین شده برای تخریب منابع طبیعی این منطقه با توجه به شواهد موجود کاملاً عادی به نظر می رسد، چرا که در برخی موارد ما در آتش سوزیها به حریق‌هایی می‌رسیم که با فاصله چند کیلومتری در نقاط مختلف یک محدوده شروع و شعله ور می شود که این خود بیانگر تعمدی بودن این موضوع است و برای برون رفت از این کارزار باید مسئولین استان از جمله منابع طبیعی ، محیط زیست ، شورای تامین استان و شهرستانها به پای کار بیایند و صرف تولید آمارهای غیر واقعی در کنار سازمانهای مردم نهاد برای رفع این چالش مهم همفکری کنند.

برچسب‌ها سازمان های مردم نهاد اداره کل حفاظت محیط زیست فارس فارس پروندهٔ خبری آتش در کمین جنگل ها و مراتع

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان های مردم نهاد اداره کل حفاظت محیط زیست فارس فارس سازمان های مردم نهاد اداره کل حفاظت محیط زیست فارس فارس تالاب های استان فارس منابع طبیعی محیط زیست تقی خانی تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۶۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پهنه آبی تالاب‌های چالدران افزایش یافت

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالدران گفت: با توجه به افزایش سطح بارش های زمستانه در حوزه شهرستان چالدران و با مشارکت و همراهی جوامع محلی حجم آب تالاب های چالدران نسبت به سال آبی پارسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.

حجت آذریار در گفت و گو با ایسنا افزود: در حال حاضر میزان سطح آب تالاب های این شهرستان به بیش از ۲۵۰ هزار مترمکعب رسیده است و این امر نتیجه مشارکت مردم در حفظ و احیاء این میراث های طبیعی است. 

وی بیان کرد: بر اساس تعاملات بعمل آمده با کشاورزان حاشیه تالاب های چالدران علاوه بر حق‌آبه تالاب ها، آب مازاد بخش کشاورزی نیز به این تالاب هدایت می‌شود و انتقال این آبها در فصل خارج از کشت، با تلاش مامورین یگان حفاظت محیط زیست چالدران و همکاری و تعامل جوامع محلی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پهنه آبی تالاب‌های چالدران افزایش یافت
  • یک واحد کشتارگاه دام در ایرانشهر اخطاریه زیست محیطی دریافت کرد
  • پایش نوروزی مناطق کوهستانی و مرزی قندیل شهرستان پیرانشهر
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی
  • عملیاتی کردن بازار آب و ایجاد تشکل آب بران در سال جدید با جدیت پیگیری شود
  • ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی پایش شد
  • هشدار حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص خطر بروز آتش سوزی در طبیعت
  • کارگروه ملی احیاء و ساماندهی دریاچه نمک تشکیل می‌شود
  • تشکیل کارگروه ملی احیاء و ساماندهی دریاچه نمک