Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-25@04:57:55 GMT

ایجاد مناطق مشترک آزاد با کشورهای همسایه

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۶۹۱۷

معاون اقتصادی وزیر خارجه با بیان این که مناطق آزاد می‌تواند منبع ارزی بالایی در جهت صادرات، تولید و صدور خدمات مهندسی باشد گفت: می‌توانیم مناطق مشترک با پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان و کشور‌های مختلف مانند امارات ایجاد کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 به نقل از صدا و سیما؛ مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امورخارجه با اشاره به برگزاری جلسه امروز ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع مناطق آزاد گفت: امروز به بررسی سرمایه گذاری در مناطق آزاد و بررسی مشکلات و اینکه چگونه می‌توان به رفع چالش‌ها کمک کرد نشستی را با سعید محمد رئیس مناطق آزاد کشور برگزار کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مناطق آزاد می‌تواند برای ما یک منبع ارزی بالایی برای صادرات، تولید و صدور خدمات مهندسی به شمار رود و رئیس مناطق آزاد کشور گزارشی از سرمایه‌گذاری، موانع، چالش‌ها و همچنین امتیازاتی که این مناطق دارد را ارایه دادند و ارگان‌های مختلف نیز نقطه نظرات خود را اعلام کردند.

صفری قوانین مخدوش شده در مناطق آزاد را مشکل اساسی صادرات خواند و گفت: مشکل اساسی این است که بسیاری از قوانین مناطق آزاد ما مخدوش شده است و تشویقی است برای افرادی که در خارج زندگی می‌کنند تا در این مناطق سرمایه گذاری کنند. اکنون فشارمان در این جهت است که تولید در این مناطق انجام شود و آن تولید را صادر کنیم نه اینکه آن را وارد کشور کنیم.

معاون اقتصادی وزیر امورخارجه تصریح کرد: در مناطق آزاد براساس گزارش رئیس مناطق آزاد کشور اقدامات خوبی در این زمینه و به موازات آن در وزارت امورخارجه گام‌های خوبی برداشته شده است.

صفری با تأکید بر اینکه اولویت ما همکاری با کشور‌های همسایه است، گفت: هفت کشور غیرهمسایه از اهداف ما محسوب می‌شود به خصوص اینکه مناطق مشترک آزاد داشته باشند، اما ما باید شرکت‌های مشترک با این کشور‌ها درست کنیم و طرفین می‌توانند افراد خود را در جهت فعالیت بیاورند، تکنولوژی و ماشین‌آلات برای ماست، تولیدی که می‌شود به جای اینکه ما مستقیم به آن کشور صادر کنیم از آن مناطق صادر می‌کنیم.

وی اضافه کرد: می‌توانیم مناطق مشترک با پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان و کشور‌های مختلف مانند امارات ایجاد کرد.


معاون اقتصادی وزیر امورخارجه ادامه داد: این کار با کشور‌های غیرهمسایه از جمله چین در حال انجام است، مناطق آزاد می‌تواند اثرگذار باشد و ترانزیت و حمل و نقل انجام شود به عنوان مثال در شمال بندر کاسپین و در جنوب بندر چابهار مباحثی مطرح شد تا رفع موانع کنیم.

وی افزود: به دلیل اهمیت موضوع جلسه بعدی کمیته حمل و نقل بین‌الملل جمعه آینده در چابهار برگزار می‌شود و ارگان‌های مختلف نیز در این نشست حاضر خواهند شد.

صفری بیان کرد: در این جلسه مسایل از نزدیک بررسی خواهد شد این مناطق از تحریم مستثناست و ما می‌توانیم از این امتیاز بهره‌ ببریم و در جهت ترانزیت کالا از کشور‌هایی مانند هند، چین، سریلانکا و بنگلادش به سمت شمال استفاده کنیم.

معاون اقتصادی وزیر امورخارجه درباره قرارداد ۲۵ ساله با چین که از روز گذشته اجرای آن کلید خورد، گفت: با سفری که وزیر امورخارجه به چین داشتند و ملاقاتی که آنجا با وزیرخارجه چین صورت گرفت پس از مذاکرات، دوطرف اعلام کردند این قرارداد اجرایی می‌شود. وزارتخانه‌های بهداشت، گردشگری و بخش شیلات مشغول اجرای این قرارداد هستند.

وی افزود: فضای بسیار خوبی برای صادرات آبزیان به چین داریم در محصولاتی همچون عسل و گیاهان دارویی ما ظرفیت بالایی داریم و این موضوع ربطی به تحریم ندارد بلکه بستگی به همت و پیگیری ما دارد.

صفری گفت: محصول عسل ایرانی یکی از مواردی است که در چین مورد بررسی قرار می‌گیرد و طرف چینی گفته است به زودی مجوز آن را صادر می‌کند، همچنین مجوز آبزیان نیز به زودی صادر خواهد شد اگر بر روی این موضوع کار کنیم صادرات غیرنفتی خودمان را به خصوص در بخش شیلات و صیفی‌جات می‌توانیم به دو یا سه برابر افزایش دهیم.

وی با اشاره به جمعیت بالای کشور چین تصریح کرد: این کشور دارای جمعیت بالاست و به تبع مصرف آن نیز بالاست، به‌طور مثال یکی از مجوز‌هایی که چینی‌ها به ما داده‌اند در بخش میگو است، اگر ما توان تولید را بالا ببریم، می‌توانیم آن را تا چهار برابر صادر کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه افزود: همچنین وزارت بهداشت در زمینه‌های علمی، فنی و پارک‌های فناوری مشترک می‌تواند اقدامات خوبی داشته باشد و وزارت صمت هم تفاهم‌نامه‌ای با طرف چینی داشت و اقلام زیادی برای صادرات پیگیری خواهد شد حرکت خوبی صورت گرفته و روز گذشته نقطه شروع خوبی برای صادرات بود.

صفری گفت: اگر ما همت کنیم با این مجوز‌ها بین دو تا سه میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت اکنون تقاضا در بخش آبزیان و میگو چهار تا پنج برابر است و باید زیرساخت‌های آن ایجاد شود.

معاون اقتصادی وزیر امورخارجه بیان کرد: در بخش عسل و اقلام دیگر کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم در این زمینه تمرکز داشته باشند اگر ما به هفت تا هشت کشور مانند روسیه، آسیای مرکزی، قفقاز، هند و چین صادرات کالا‌های کشاورزی و آبزیان داشته باشیم درآمد خوبی خواهیم داشت.

 

برچسب ها: صادرات غیر نفتی ، صادرات عسل ، صادرات میگو ، قرارداد 25 ساله ، چین

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: صادرات غیر نفتی صادرات عسل صادرات میگو قرارداد 25 ساله چین معاون اقتصادی وزیر امورخارجه برای صادرات مناطق مشترک مناطق آزاد کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۶۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

بهادری جهرمی گفت: این دولت در طول دوره گذشته تعامل خوبی با مجلس یازدهم داشت، همین مسیر تعاملی دولت با مجلس دوازدهم نیز ادامه خواهد یافت.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه طی سخنانی ضمن گرامیداشت شکست تاریخی حمله نظامی آمریکا به طبس و قدردانی از مردم سمنان برای استقبال پرشور از رییس‌جمهور و هیات دولت در سفر استانی اخیر اعضای کابینه، بیان کرد: اعضای دولت به صورت شبانه‌روزی برای حل مشکلات و توسعه کشور می‌کوشند.

وی افزود: رییس‌جمهور هم‌اکنون در سفر به پاکستان هستند و سعی می‌شود برای تحقق شعار سال از تمامی ظرفیت‌های داخلی و خارجی استفاده شود. ایشان فردا به سریلانکا خواهند رفت و توافقات دوجانبه وجود خواهد داشت و یک پروژه افتتاح خواهد شد.

سخنگوی دولت اظهار داشت: هم‌چنین هفته گذشته سومین جلسه معاون اول رئیس جمهور با فعالان بخش خصوصی برگزار شد و این جلسات با توجه به شعار سال و لزوم دخیل کردن مردم و بخش خصوصی در اقتصاد برگزار و دنبال می‌شود.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی پیرامون سفر فردای رییس‌جمهور به سریلانکا گفت: سفر رییس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا با محوریت توسعه روابط است و با توجه به اقدامات تروریستی و اقدامات خرابکارانه در منطقه، توسعه و تقویت همکاری‌های دو کشور نیز دنبال می‌شود و در زمینه تبادلات اقتصادی اهمیت دارد. حجم تجارت خارجی دو کشور افزایش یافته و صادرات ما به پاکستان هم افزایش داشته است. پاکستان در سال گذشته ششمین مقصد صادراتی برای ما بوده و میزان صادرات از ۱.۵ میلیارد دلار به بیش از ۲ میلیارد دلار رسیده است. در این سفر هدف‌گذاری شده که حجم تجاری تبادلات به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

وی اضافه کرد: در سفر رییس‌جمهور به کشور سریلانکا، یک پروژه و طرح انتقال آب، سدسازی و نیروگاه با حجم گسترده و توان فنی گسترده توسط نخبگان ایرانی اجرا شده که فردا با حضور رییس‌جمهور افتتاح خواهد شد. ارزش این پروژه حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده که توسط دولت سریلانکا تامین شده و کار اجرا توسط نخبگان ایرانی انجام شده است.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
  • موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود
  • توسعه 16 هکتاری پایانه ترانزیت و صادرات ارس / کریدور سبز برای تسهیل تجارت ایجاد می شود
  • ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور
  • سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود
  • ◄ افزایش حجم تجارت ایران با 15 کشور همسایه در سال 1402
  • رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا شد/ رئیس جمهور: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است