Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، «غلامحسین شافعی»  در نوزدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار داشت: امارت را باید سردمدار موافقت‌نامه‌های تجاری دانست. توافق برای آغاز مذاکرات تجارت آزاد با گرجستان، تلاش برای ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مذاکره برای موافقت‌نامه‌های موسوم به «مشارکت جامع اقتصادی» با هشت کشور هند، بریتانیا، ترکیه، کره جنوبی، اتیوپی، اندونزی، کنیا و برخی کشورهای دیگر از جمله مهم‌ترین تلاش‌های این کشور در این زمینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هند نیز پیشبرد سریع مذاکرات موافقت‌نامه تجارت آزاد با طیفی از کشورها را در دستور کار قرار داده است. به جز موافقت‌نامه تجارت آزاد با امارات کارگروهی برای مذاکرات موافقت‌نامه تجارت آزاد با شورای همکاری خلیج فارس نیز تشکیل شده است. هم‌زمان هند اقدامات مقدماتی برای آغاز گفت‌وگوهای مشابه با بریتانیا، استرالیا، ایالات‌متحده آمریکا، کانادا را در دستور کار قرار داده است.

وی به تجارت در ترکیه اشاره کرد و گفت: ترکیه در سال‌های اخیر کوشش فراوانی برای توسعه حضور و نفوذ تجاری در کشورهای پیرامونی و حتی فراتر از آن صورت داده است. ترکیه و آذربایجان هدف بلندپروازانه افزایش روابط تجاری به ۱۵ میلیارد دلار در ۲۰۲۳ را مد نظر قرار داده‌اند. ترکیه بعد از بریتانیا دومین سرمایه‌گذار خارجی در آذربایجان محسوب می‌شود.

شافعی ادامه داد: این کشور همچنین هدف افزایش تجارت خود با کشورهای آفریقایی به ۷۵ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۳ را مطرح کرده و می‌کوشد با پاسخگویی به نیازهای امنیتی کشورهای آفریقایی راه را برای گسترش حضور و نفوذ کالاها و شرکت‌های ترک در این قاره بیش از گذشته هموار کند. کوشش‌های این کشور برای در دست گرفتن برخی پروژه‌های زیرساختی در عراق را نیز باید در همین راستا دانست.

وی تاکید کرد: بازگشایی منطقه تجارت آزاد سوریه و اردن امضای ۲۷ یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی در میان عربستان و فرانسه و ۱۳ یادداشت تفاهم به ارزش ۳۰ میلیارد دلار میان دو کشور عربستان و عمان از دیگر نشان‌های آشکار این رویکرد در میان کشورهای منطقه است.

وی اضافه کرد: دولت‌های منطقه اهداف بلندپروازانه ای برای افزایش حجم تجارت خارجی خود داشته و در این راستا اقدامات رو به رشدی انجام داده‌اند. در واقع آن‌ها دریافته‌اند نگاه به بیرون یکی از الزامات رشد صادرات است. اما باید به این مهم نیز توجه داشت که ضرورت پیشبرد صحیح این سیاست حل‌وفصل مشکلات داخلی اقتصاد و تقویت تولید داخل است. در کنار آن باید نگاه به بیرون و استفاده از ظرفیت بازارهای منطقه را نیز در دستور کار قرار داد.  اگر روند فعلی تغییر نکند و نگاه خود را عوض نکرده وبه صورت بلندمدت برای روابط اقتصادی کشور فکری نکنیم، کشورمان بیش از گذشته ایزوله می‌شود و فرصت‌های بالقوه را از دست خواهد داد.

وی خاطر نشان کرد: در هر حال ما در این تحولات جدید سیاسی باید برای نجات اقتصادمان بیدار شده و کمی از سیاست برای اقتصاد هزینه کنیم.

این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تجارت تجارت آزاد هند غلامحسین شافعی تجارت خارجی اتاق بازرگانی ایران روابط تجاری تجارت آزاد موافقت نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۷۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی بامداد امروز دوشنبه(۳ اردیبهشت) پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا، با بیان این‌که این سفر به دعوت روسای جمهور دو کشور دوست انجام می‌شود، تصریح کرد: کشور پاکستان از جمله کشورهای مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه‌ تاریخی و تمدنی با ایران است که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موردتوجه دو کشور بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به نگاه مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در زمینه حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی و توسعه روابط با کشورهای اسلامی و همسو، علاقه‌مند به ارتقای روابط با کشور پاکستان است و در این سفر مسائل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

رئیسی همچنین با بیان این‌که سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست، از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های قابل‌توجه دو کشور در این زمینه خبر داد و گفت: مردم پاکستان، مردمی مومن، متدین و علاقه‌مند به ارزش‌های انقلاب اسلامی به‌ویژه به امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی هستند و محبت و ارادت خود به ایران اسلامی را بارها به اثبات رسانده‌اند، ما امنیت این کشور را امنیت خود می‌دانیم و معتقدیم تثبیت و ارتقای امنیت نقاط مرزی به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

رئیس‌جمهور همچنین توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سریلانکا را از جمله اهداف سفر خود به این کشور عنوان کرد و با اشاره به رشد قابل‌توجه همکاری‌های دو کشور در حوزه فنی و مهندسی، ابراز امیدواری کرد این سفر نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط میان ایران و سریلانکا باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تاکید بر توسعه روابط تجاری وبازرگانی اصفهان وازبکستان
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان، دو همسایه ای که در تجارت غریبه بودند + جدول
  • اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان؛ دو همسایه ای که در تجارت غریبه هستند
  • رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا شد/ رئیس جمهور: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • واکاوی راه‌های توسعه تجارت با آفریقا