Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@05:43:10 GMT

اردبیل بحرانی شد؛ شهر زیر نیم متر برف

تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۸۱۷۱

اردبیل بحرانی شد؛ شهر زیر نیم متر برف

هوای اردبیل در پی تشدید و ادامه بارش برف یکشنبه شب به مرحله بحرانی رسیده و گذرگاه‌های درون‌شهری زیر نیم متر و جاده‌های کوهستانی نیز زیر بیش از ۶۰ سانتیمتر برف رفته است.

به گزارش ایرنا، معابر شهر اردبیل را برف حجیمی به ارتفاع حدود ۵۰ سانتیمتر پوشانده و ارتفاع برف به سبب کولاک شدید در بعضی کوچه‌ها و محله‌های واقع در شهرک‌های مرتفع حاشیه اردبیل به بیش از این میزان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بارش شدید برف از عصر امروز با برودت منفی ۶ درجه و وزش باد شمال‌شرقی ۴۵ کیلومتری و کولاک شدید همراه است و انتظار می رود برودت هوا در ساعات پایانی شب و بامداد دوشنبه بیشتر شود.

گستردگی شهر و از طرفی شدت بارش برف به اندازه‌ای است که باوجود تلاش ماموران و پرسنل شهرداری اردبیل تردد در گذرگاه‌ها مختل و وسایل نقلیه زیادی در خیابان‌ها گرفتار شده و یا براثر لغزندگی معابر دچار سانحه شده‌اند.

تمام ارگان‌های خدمات رسان و امدادرسان استان اردبیل ازجمله شهرداری، هلال احمر ، راه و شهرسازی و دیگر ارگان های عضو کارگروه مدیریت بحران این استان به آماده باش کامل در آمده‌اند.

معاون امور هماهنگی استاندرای اردبیل با اشاره به تداوم بارش برف و کولاک در بسیاری از مناطق استان اردبیل گفت: با وجود تلاش راهداران راه ۵۰۰ روستا در استان مسدود بوده و یا در تردد دچار مشکل هستند.

کمال الدین میر جعفریان افزود: تلاش شده است تا جاده‌های اصلی و فرعی باز نگه داشته شود و هم اکنون تردد در راههای اصلی با استفاده از زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی در جریان است.

وی با اشاره به پیش بینی دمای منفی ۱۸درجه در یکشنبه شب و بامداد دوشنبه بیان کرد: تاکنون گزارشی از افت فشار گاز در استان دریافت نشده است ولی درساعات آتی مصرف گاز بیشتر خواهد شد و انتظار از شرکت ملی گاز این است که وضعیت جوی استان را در نظر داشته و از هر گونه قطعی و کاهش فشار گاز پیشگیری شود.

بازگشایی راه ۸۰۰ روستا در استان اردبیل

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل نیز با بیان تداوم بارش برف و کولاک در استان گفت: راهداران با توجه به شرایط سخت جوی استان طی دیروز و امروز در چندین مرحله اقدام به بازگشایی جاده‌های روستایی کرده‌اند.

کلیم الله وثوقی اظهار کرد: تاکنون راه ۸۰۰ روستای استان برفروبی شده هر چند که کولاک در برخی مواقع دوباره راه‌های روستایی را مسدود کرده است.

وثوقی با بیان اینکه راه ۵۰۰ روستا مسدود بوده و یا داری مشکل تردد هستند، پیش بینی کرد که با توجه به تداوم بارش برف و کولاک بازگشایی راههای روستایی استان تا روز سه‌شنبه ادامه داشته باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اردبیل هم از مردم این استان خواست با توجه به بارش سنگین برف و لغزنده بودن جاده‌ها از تردد غیر ضروری در معابر شهری و جاده‌ای خودداری کنند.

سرهنگ سیدحجت فتاحی افزود: رعایت دقیق قوانین، رعایت سرعت مطمئنه، رعایت اصول و قوانین صحیح رانندگی و توجه به رانندگی تدافعی مورد تاکید پلیس راهنمایی و رانندگی به مردم استان است.

وی با اشاره به بارش سنگین برف در نقاط مختلف استان و لغزنده بودن سطح معابر درون شهری و برون شهری گفت: با اینکه عوامل زحمتکش شهرداری در داخل شهرها و راهداران تلاشگر در جاده های برون شهری در حال برف روبی و پاکسازی معابر هستند، اما تداوم بارش برف و برودت هوا باعث شده که سطح جاده ها و معابر لغزنده شود.

مدیرکل مدیریت بحران: در آماده باش کامل هستیم

مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل نیز اعلام کرد که جلسه ویژه شورای مدیریت بحران استان اردبیل تشکیل شده و تمامی دستگاههای امدادرسان ،فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در آماده باش کامل هستند و تدابیر لازم برای مواقع بحرانی اتخاذ شده است.

مهدی خدمتی بیان کرد: نیازهای اساسی از جمله آذوقه و سوخت برای تامین نیاز ۲۰ روزه تامین شده است و مشکل خاصی از این نظر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: و وضعیت هنوز به مرحله بحرانی نرسیده است و تمام نیروهای امدادرسان به صورت جهادی پای کار بوده و در زمینه رفع مشکل پیش آمده از بارش شدید برف در تلاش هستند.

مدارس استان اردبیل برای سومین روز تعطیل شد

تداوم بارش برف موجب شد تا آموزش و پرورش برای سومین روز مدارس این استان در بسیاری از شهرستان ها را در روز دوشنبه تعطیل اعلام کند.

روابط عمومی آموزش و پرورش استان اردبیل اعلام کرد که به دلیل بارش برف و برودت هوا در شهر اردبیل، ارشق، سرعین، مشکین شهر، لاهرود، خلخال، خورش رستم, کوثر، نمین، نیر، هیر، کلیه دوره‌های تحصیلی نوبت صبح و بعد از ظهر، آموزش بصورت غیر حضوری و از طریق شبکه شاد انجام و آزمون‌های حضوری لغو و به روزهای بعد موکول می شود.

همچنین امتحانات نهایی پایه دوازدهم ( داوطلبان آزاد و واحد مانده ها ) بصورت حضوری برگزار خواهد شد.موزش عالی نیز دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در استان نیز اعلام کردند که امتحانات حضوری خود در روز دوشنبه را برگزار نکرده و آن را به روزهای بعد موکول کرده‌اند.

فعالیت ادارات استان اردبیل روز دوشنبه با یک ساعت تاخیر شروع می‌شود

در این حال با تداوم بارش برف سنگین معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اردبیل در بخشنامه‌ای به تمام دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل اعلام کرد که به دلیل مشکلات ناشی از بارش برف فعالیت خود را در روز دوشنبه با یک ساعت تاخیر شروع کنند.

در بخشی از این بخشنامه آمده است: فردا دوشنبه بدلیل بارش برف ، لغزنده بودن معابر و سردی هوا تمام دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل با یک ساعت تاخیر از ساعت ۸ صبح شروع به کار خواهند کرد.

در این بخشنامه افزوده شده است که این تصمیم شامل فعالیت مراکز درمانی و خدمات‌رسان نیست.

شهرداری اردبیل : ۱۰ دستگاه اتوبوس روز دوشنبه مردم را رایگان جایجا می کنند

بارش برف سنگین در اردبیل روز یکشنبه باعث اختلال در خدمات شهری و تردد خودروها از جمله تاکسی‌ها شده و بسیاری از شهروندان از جمله کارمندان نتوانستند به ادارات مراجعه و یا با تاخیر به محل خدمت خود برسند.

برای رفع این مشکل شهرداری اردبیل اعلام کرد که از ساعت هشت صبح تا ۲۰ شب دوشنبه ۱۰ دستگاه اتوبوس شهرداری شهروندان را به صورت رایگان در سطح شهر جابجا خواهند کرد.

محمود صفری شهردار اردبیل هم گفت: نیروهای خدمات شهری شهرداری با تجهیز ماشین‌آلات برف‌روبی و نمک‌ و شن پاشی از نخستین دقایق آغاز بارش برف از بامداد جمعه گذشته در آماده‌باش کامل بوده و در حال برفروبی معابر شهری هستند.

وی افزود: با توجه به اطلاعات دریافتی قبلی و هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارش سنگین برف، به‌منظور پیشگیری از وقوع مشکلات و حوادث احتمالی ناشی از برف برای شهروندان، اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفته است.

شهردار اردبیل بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی شهر انتظار می‌رود شهروندان تا زمان برف‌روبی کامل از پارک کردن خودروها در حاشیه معابر خودداری نمایند و از تخلیه برف حیاط‌ها و پشت بام‌ها در معابر عمومی پرهیز کنند.

براساس تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های همدیدی موج‌ سریع دیگری از اواخر چهارشنبه تا شامگاه پنجشنبه پیش رو سبب بارش برف در اردبیل و دیگر نقاط این استان خواهد شد و از اواسط هفته بر میزان برودت افزوده شده و در روزهای پنجشنبه تا شنبه آینده سرمای کم‌سابقه بر شمالغرب و اردبیل حاکم خواهد شد.

روز سه‌شنبه دوباره تندباد جنوبی با سرعت زیادی در منطقه اردبیل وزیدن می‌گیرد که ضمن ایجاد خسارات احتمالی باتوجه به برف سنگین و برودت هوا سبب کولاک شدید و کاهش دید افقی و اختلال در تردد خواهد شد.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. طی پاییز امسال خبر چندانی از ریزش قابل ملاحظه برف و برودت هوا در این شهرستان نبود ولی از ابتدای زمستان تاکنون چندین بار برف چشمگیر همراه با سرمای درازمدت منطقه را در برگرفته است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: برف اردبیل تداوم بارش برف آماده باش کامل استان اردبیل مدیریت بحران برودت هوا روز دوشنبه خواهد شد جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۸۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش باران و وزش تندباد آذربایجان غربی را فرا می گیرد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، براساس بررسی آخرین  نقشه‌های پیش یابی و با فعالیت سامانه بارشی،  بارش باران وبرف و وزش باد (درمناطق کوهستانی کولاک برف) مه گرفتگی وکاهش دید، تندباد‌های  لحظه‌ای و احتمال سقوط بهمن در استان ادامه دارد.

براساس هشدارزرد شماره ۵۷ این مخاطره در کلیه مناطق استان تا  پایان وقت روزشنبه ۲۶ اسفند  ادامه دارد.

اثرات این مخاطره آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه و مسیل‌ها، لغزندگی و کاهش دید در   جاده‌های کوهستانی  خواهد بود.

در این شرایط آمادگی دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر و لغزندگی جاده ها-خود داری از تردد و اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و فعالیت‌های کوهنوردی –اجتناب از سفر غیر ضرور و  احتیاط درتردد‌های شهری و جاده‌ای -محکم سازی سقف گلخانه‌ها و سازه‌های سبک توصیه می‌شود.

 

 

دیگر خبرها

  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در ریاض عربستان+فیلم
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی با آغاز وزش باد و بارش باران در کرمانشاه
  • مشکل دفع آب‌های سطحی در معابر محله کیانپارس از زبان شهروند اهوازی + فیلم
  • بارش بارش معابر بازارچه صدف اهواز را به دریاچه تبدیل کرد + فیلم
  • احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها وجود دارد
  • شهروندان اردبیلی از تردد غیرضروری در مرکز شهر خودداری کنند
  • پیش‌بینی بارندگی در استان کرمان/ احتمال آبگرفتگی معابر در اول فروردین 
  • احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر عمومی در اردبیل
  • بارش باران و وزش تندباد آذربایجان غربی را فرا می گیرد
  • احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر عمومی