Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-20@13:50:33 GMT

جدال همتی و اوجی

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۴۸۷۴۱

جدال همتی و اوجی

فرارو- ابراهیم رئیسی سه روز پیش اعلام کرد "ما دیگر نگران صادرات نفت نیستیم، صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است."

این سخنان با واکنش رئیس پیشین بانک مرکزی روبه رو شد.

عبدالناصر همتی در ویدیویی، این اظهارات رئیسی را رد کرد و گفت: «در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی چیزی بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین اگر هیچ تلاشی هم نمی‌کردیم، قاعدتاً با صادراتی که در سال گذشته داشتیم، می‌توانستیم نزدیک به ۶۰ درصد رشد درآمد داشته باشیم.»

پاسخ اوجی 

پس از اظهارات همتی جواد اوجی، وزیر وقت نفت هم در رشته توییتی، آمار رییس جمهور مبنی بر افزایش صادرات نفت را تایید کرد و توضیح داد که منظور رئیسی از افزایش ۴۰ درصدی، افزایش میزان صادرات نفت بوده است و نه افزایش قیمت.

اوجی نوشت:

«۱- ریاست محترم جمهور به درستی از افزایش ۴۰ درصدی «میزان» صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داده اند.
۲- تردیدی نیست که افزایش قیمت نفت هم روی افزایش درآمد کشور موثر بوده است.
۳- در مجموع وصول درآمدهای نفتی کشور بیش از چند برابر شده که حاصل افزایش میزان فروش و افزایش قیمت است.» 

او تاکید کرد " اما از آن مهم تر، وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم است که جهش چشمگیری نسبت به قبل داشته و پول آن به صورت منظم در حال وصول است."

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در گفتگویی با فارس، افزایش یافتن صادرات نفتی ایران را تایید کرد.

خجسته‌مهر هم بدون ارائه آمار گفته بود: «از گفتن اعداد و ارقام صادرات معذور هستم، فقط در همین حد می‌توانم توضیح بدهم که وضعیت بهتر شده است. ما در شرکت ملی نفت ایران وظیفه داریم نفت را بفروشیم و پول نفت را تحویل بانک مرکزی دهیم. این بانک مرکزی است که تصمیم می‌گیرد از پول نفت چه استفاده‌ای کند و چه اجناسی را وارد کند.»

برخی رسانه‌های نزدیک به دولت هم از سخنان همتی انتقاد کردند.

نموداری که همتی منتشر کرد

در واکنش به برخی انتقادات، همتی در توئیت دیگری نوشت: «سؤال کوتاه بود: سهم دولت سیزدهم در خنثی سازی تحریم و رشد صادرات نفت چه میزان بوده؟ به جای پاسخ منطقی و صحیح با پاسخهای کلی وادبیات خاص رسانه های وابسته به دولت محترم مواجه شدم. جدول مورداستناد فارس نشان می‌دهد که صادرات نفت بعد خروج ترامپ رشدکرده و در دولت سیزدهم تغییری نداشته.»

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب هم همان جدول را منتشر کرد و نوشت: «اگر دقت کنید صادرات نفت ایران از ژانویه سال ۲۰۲۱ که ترامپ رفت سیر صعودی گرفت. در پایان دولت روحانی(مرداد) دو برابر شد و پس از آمدن دولت جدید قدری هم کاهش یافته است. درباره بازگشت پول فروش نفت هم یقینا آن زمان احتیاط بیشتری می‌کردند.»

خبرگزاری بلومبرگ هفته پیش در گزارشی با استناد به داده‌های شرکت ردیابی نفتکش‌ها- "کپلر"- گفته بود چین در سال ۲۰۲۱ میلادی واردات نفت از ایران و ونزوئلا را افزایش داده و بیشترین نفت وارداتی چین در سه سال اخیر از این دو کشور تحریم شده بوده است.

در گزارش گفته شده پالایشگاه‌های چینی خرید نفت "ارزان" را در مقابل خطر جریمه احتمالی به دلیل نقض تحریمها پذیرفته‌اند.

بر اساس آمار کپلر، چین در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۳۲۴ میلیون بشکه نفت از ایران و ونزوئلا خریده که در مقایسه با سال قبل (۲۰۲۰) حدود ۵۳ درصد افزایش داشته است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: عبدالناصر همتی جواد اوجی نفت دولت سیزدهم صادرات نفت سال ۲۰۲۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۴۸۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۵درصدی صادرات مکمل های دارویی و فراورده های طبیعی

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، رئیس سازمان غذا و دارو در سیزدهمین همایش طلای سبز و دوازدهمین همایش مکمل‌های غذایی و رژیمی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار محصول مکمل داریم که از سازمان غذا و دارو برای تولید آن مجوز گرفتند و سالانه حدود ۲۵۰ میلیون عدد از مکمل‌های دارویی، غذایی و فرآورده‌های گیاهی را شناسه‌گذاری می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری فولاد دست یافتنی است
  • افزایش ۲۳ درصدی صادرات گاز روسیه به اروپا
  • اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد
  • رکورد فروش نفت ایران
  • افزایش ۲۵درصدی صادرات مکمل های دارویی و فراورده های طبیعی
  • فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست
  • (ویدئو) همتی: مردم همچنان در انتظار وعده برقراری گشت ارشاد مدیران هستند
  • ببینید | کنایه عبدالناصر همتی به رئیسی با انتشار این ویدیو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند
  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • مطالبه ۳۰ همتی شهرداری مشهد از دولت