Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@13:47:41 GMT

حمله شغال به روستاییان خاش

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۲۷۵۷

حمله شغال به روستاییان خاش

به گزارش ایرنا در روزهای سرد سال و گرسنگی ناشی از پدیده خشکسالی سبب شده که برخی از حیوانات مانند گرگ و روباه و شغال به محل زندگی مردم روستایی و عشایری نزدیک شوند.
با توجه به اینکه در شرایط کنونی فصل زایش دام ها بوده و روستاییان و عشایر نیز به پرورش مرغ و طیور دیگر اقدام می کنند، ضرورت دارد، ساکنان نقاط روستایی و عشایری بیش از پیش به فکر مراقبت از دام و طیور و نیز کودکان خردسال و افراد کهنسال باشند تا مورد حمله حیوانات درنده قرار نگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از موضوعات مهمی که سبب هجوم حیوانات وحشی و درنده به محل زندگی روستاییان و عشایر می شود، رهاسازی زباله و لاشه های دامی در نزدیکی محل سکونت مردم بوده و بر همین اساس خطر حمله حیوانات، انسان را تهدید می کند.
بخشدار ایرندگان خاش سیستان و بلوچستان گفت:  طی روزهای اخیر در ۳ روستای همجوار "کمنیک"، "کله ماران"و "نوک آباد" این بخش حمله حیوانات وحشی به برخی از اهالی رخ داده است.
عنایت الله ایرندگانی افزود: حیوانات حمله کننده از نوع "شغال"بوده و در روستاهای درجکان، بی‌به و دمبیکان مشاهده شده و با هوشیاری ساکنان روستایی از محل زندگی مردم متواری شده اند.
ایرندگانی بیان کرد: : حمله حیوانات وحشی به یک گله گوسفند در رودخانه فرعی “روندان” نیز از سوی مردم گزارش شده و سه راس دام مردم تلف شده است.
وی ادامه داد: با ورود به موقع کارشناسان دامپزشکی و اداره حفاظت محیط زیست به این موضوع، از حیوانات تلف شده آزمایشات لازم گرفته شده است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاش نیز بیان کرد: همکاران ما به دنبال گزارش های مردمی در منطقه حضور پیدا کرده و به صورت میدانی شرایط و وضعیت منطقه را مورد ارزیابی قرار داده و از مجروحان نیز عیادت کرده و اطلاعات تکمیلی را از مسوولان محلی و پزشک منطقه گرفته اند.
الهه کیخا افزود: تعدادی از ساکنان روستایی بخش ایرندگان خاش مورد حمله یک قلاده شغال قرار گرفته و یک فرد سالمند در درمانگاه ده رئیس تحت درمان قرار گرفته و دیگر مصدومان بصورت سرپایی خدمات درمانی دریافت کرده و طبق پیگیری انجام شده بمنظور پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری کلیه مصدومان واکسن مربوطه را دریافت کرده اند.
وی ادامه داد: لاشه شغال که توسط اهالی تلف شده بود با هماهنگی دامپزشکی شهرستان پس از نمونه برداری، با رعایت تمهیدات بهداشتی دفن شد.
کیخا گفت: یکی از دلایل نزدیک شدن گونه های حیات وحش به محل زندگی انسان، تخریب زیستگاه‌ها، پسماند زباله و عدم مدیریت صحیح آن در روستاها بوده و از دلایل مهم هجوم حیات وحش و رجوع حیوانات به مناطق روستایی تهیه غذا از زباله ها و لاشه های دامی رها شده در نزدیکی محل سکونت مردم است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خاش تاکید کرد: توجه به دفن بهداشتی لاشه حیوانات تلف شده (اعم از دام وطیور) از جمله راههای کاهش احتمال سرایت بیماری و چرخه آن در بین انسان و حیوان است.
وی افزود: همکاری شهروندان و دهیاران با اداره دامپزشکی در امر واکسیناسیون دامهای اهلی و سگهای صاحبدار و بلاصاحب سهم بسزایی در تامین سلامت حیات وحش و انسان دارد.
بخشدار مرکزی خاش نیز بیان کرد: از ساکنان مناطق کارواندر و پیرگل و ارتفاعات سیاه بندان و حوالی ایرندگان و تیغ آب تقاضا داریم در شرایط سرمای زمستانی و خشکسالی منطقه مراقب حضور حیوانات وحشی در محدوده محل سکونت خود باشند تا خود و فرزندان و دامهایشان از تهدید حیوانات درامان بمانند.
عیدمحمد قلندرزهی افزود: از ساکنان مناطق اسماعیل آباد، اکبرآباد، افتخارآباد، نجف آباد، ناصرآباد و حومه شهر خاش نیز انتظار می رود از رهاسازی زباله و لاشه های دامی در نزدیکی محل سکونت مردم اجتناب کنند.
مهدی شهنوازی شهردار خاش نیز گفت: روزانه افزون بر ۱۰۰ تن انواع زباله از سطح شهر جمع آوری و در سایت زباله شهرداری دفع می شود.
وی اظهار داشت: تجمع سگ های ولگرد و سایر حیوانات وحشی و حشرات موذی در حاشیه رودخانه ها و یا محل های رهاسازی زباله و لاشه های دامی صورت می گیرد، بنابراین انتظار داریم شهروندان از رهاسازی زباله و لاشه های دامی در محلات حاشیه شهر و اطراف میدان مالیه سابق و مسجد الخلیل و ریگ آباد و رودخانه های مهران و پنج انگشت و خانه های سازمانی مسکن مهر و کارخانه سیمان و اطراف کشتارگاه صنعتی دام و غیره اجتناب کنند.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان خاش حیات وحش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان خاش حیات وحش سیستان و بلوچستان خاش حیات وحش حمله حیوانات حیوانات وحشی محل زندگی محل سکونت حیات وحش خاش نیز تلف شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۲۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مادران روستایی دارای سه فرزند برای بیمه رایگان اقدام کنند

صادقی مدیرصندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان قزوین گفت: زنان خانه دار روستایی و عشایری که تاریخ تولد فرزند سوم و بیشتر آنها از یکم فروردین سال ۹۶ به بعد است تا پایان فروردین فرصت دارند برای ثبت نام اقدام کنند.

وی اضافه کرد: ثبت نام از طریق پایگاه اطلاع رسانی صندوق به نشانی www.roostaa.ir انجام می‌شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان گفت: افراد بیمه شده از مزایای بیمه اجتماعی اعم از بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی، بازماندگان متوفا و نقل و انتقال سوابق بهره‌مند خواهند شد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • ببینید | کشف لاشه موشک احتمالا اسرائیلی در بغداد
  • تصاویری از لحظه سقوط و لاشه بمب‌افکن غول‌پیکر روسیه
  • حذف لاشه گاو ۴۰۰ کیلوگرمی از چرخه مصرف انسانی
  • واگذاری ۴ هزار واحد مسکونی بنیاد مسکن قم تا پایان امسال
  • آغاز ساخت ۷هزار و ۵۴۲ واحد مسکونی در قم از سال ۱۴۰۰
  • تحویل ۴ هزار واحد مسکونی بنیاد مسکن قم تا پایان سال
  • معرفی واحد تولید کننده آلاینده محیط زیست به دستگاه قضا در گیلان
  • طرح هادی ۵۶ درصد از روستاهای استان گلستان بازنگری شده است
  • اعطای ۲۴ هزار و ۹۴۱ فقره تسهیلات مسکن روستایی به مبلغ ۴ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲
  • مادران روستایی دارای سه فرزند برای بیمه رایگان اقدام کنند