Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@21:40:53 GMT

سدهای خوزستان چهار سیلاب را مهار کردند

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۳۱۴۱

سدهای خوزستان چهار سیلاب را مهار کردند

علی شهبازی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سدهای خوزستان در بارندگی های اخیر نقش مهمی در مهار سیلاب ها با دبی لحظه ای بالا و جلوگیری از خسارت به مناطق پایین دست ایفا کردند.

وی ادامه داد: سدهای  گتوند علیا و کرخه سیلاب هایی با دبی لحظه ای ۲ هزار و ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه، سد دز سیلاب با دبی لحظه ای ۲ هزار و ۹۲ مترمکعب بر ثانیه و سد مارون سیلاب با دبی لحظه ای یک هزار و ۳۶۸ مترمکعب در ثانیه را در روزهای اخیر مهار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: بارش های ثبت شده در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۶ دی ماه امسال،  ۶۲۲ میلیون مترمکعب آب به مخزن سدهای استان وارد شد که از این میزان ۵۶۹ میلیون مترمکعب آن در سدهای خوزستان ذخیره شد.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بارندگی ثبت شده در خوزستان برای سدهای استان سه میلیارد و ۹۶۰ میلیون مترمکعب آورد داشته است که این موضوع موجب شد تا حجم مفید مخازن استان به ۱۵ درصد افزایش  یابد.

شهبازی افزود: پس از بارندگی های اخیر حجم مفید مخزن قابل استفاده سدهای خوزستان یک میلیارد و ۹۶۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی ادامه داد: با وجود بارندگی‌های خوب هفته های اخیر، وضعیت ذخیره آب قابل استفاده سدهای خوزستان با شرایط نرمال فاصله زیادی دارد به همین دلیل مدیریت منابع آب همچنان ضروری است.

به گزارش ایرنا خوزستان در ۱۵ سال گذشته(غیر از سال آبی ۹۸-۹۷) با خشکسالی روبه رو بوده است.

سال آبی ۹۷-۹۶ یکی از شدیدترین خشکسالی‌ها در خوزستان بوده و مسوولان آن را شدیدترین خشکسالی نیم قرن اخیر اعلام کرده اند.

تابستان امسال خوزستان با تنش آبی و خشکسالی روبه رو شد و کشاورزان و دامداران زیادی در پایین دست رودخانه‌ها به ویژه در حوضه رودخانه کرخه دچار ضرر و زیان شدند.

برچسب‌ها سد دز سد گتوند سد کارون خوزستان سازمان آب و برق خوزستان سیل پروندهٔ خبری تلاش ها برای رفع تنش آبی در خوزستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سد دز سد گتوند سد کارون سد دز سد گتوند سد کارون خوزستان سازمان آب و برق خوزستان سیل میلیون مترمکعب سدهای خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۳۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل اخیر ۳۲۰ کیلومتر مربع از بلوچستان را درگیر کرد

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه ما شاهد محدوده‌ای به وسعت حدود ۳۲۰ کیلومتر مربع منطقه درگیر سیلاب بوده‌ایم و چون این مناطق به صورت دشت است؛ خسارت‌ها نیز کاهش یافت.

 

به گزارش گروه  استان ها خبرگزاری دانشجو، محمد کرمی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در فرمانداری شهرستان چابهار برگزار شد، اظهار داشت: به واسطه پیش بینی‌ها و اقدامات پیشگیرانه‌ای که پیش از وقوع سیلاب اخیر انجام شد، بحمدالله کمترین آسیب جانی را داشته‌ایم.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در سیلاب اخیر حجم بسیار بالایی از آب در قسمت سرریز سد کهیر با ارتفاع 3 متر به وجود آمد که بحمدالله اکنون حجم ورودی آب بسیار کم شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه ما شاهد محدوده‌ای به وسعت حدود 320 کیلومتر مربع منطقه درگیر سیلاب بوده‌ایم و چون این مناطق به صورت دشت است؛ خسارت‌ها نیز کاهش یافت. اما اگر این منطقه به صورتی بود که آب باید از یک محدوده خاص عبور کند یقیناً ویرانی‌های گسترده به بار می‌آمد.

کرمی ادامه داد: خوشبختانه کارهای بسیار خوبی طی این مدت در محدوده درگیر سیلاب در جنوب استان انجام شده اما باید کارهای باقیمانده نیز با سرعت مضاعف پیگیری و انجام شوند.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: دو بالگرد جدید ارتش نیز در حال افزوده شدن به تیم‌های حاضر در منطقه است تا علاوه بر گروه‌های جهادی که در اختیار ستاد اجرایی هستند، با تلاش مضاعف هرچه زودتر از این بحران عبور کنیم.

وی افزود: باید مباحث آبرسانی با سرعت پیگیری شوند و تیم‌های موجود در منطقه نیز با تامین نیروی انسانی و امکانات از سایر استان‌ها تکمیل شوند تا روستاهای دارای تنش آبی مشکلاتشان کاسته شود. اعتبارات لازم برای افزودن دستگاه‌های راهسازی به راهداری داده شده است و این موضوع به اطلاع فرمانداران منطقه نیز قرار داده شده است.

کرمی ادامه داد: نکته بسیار حائز اهمیتی که در سیلاب گذشته هم بر آن تاکید شده است؛ آن است که باید از ‌آب‌های حاصل از باران‌های این چنینی استفاده مفیدی و لازم صورت گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان یادآور شد: ما دو اولویت مهم در امر سدسازی «سد کاجو» و «سد قصر قند» را در منطقه دنبال می‌کنیم چرا که با ساخت این سدها بخشی از آب حاصل از باران‌های سیلابی کنترل می‌شوند.

وی افزود: بر همین اساس بخش مطالعاتی سدهای حوزه جنوب انجام شده و به رئیس جمهور محترم ارائه شده است همچنین در بخش هوتگ ها به دنبال استفاده مفید از از آنها برای ذخیره و جلوگیری از خسارات ناشی از سیلابها هستیم.

استاندار سیستان و بلوچستان عنوان کرد: به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که ما هر ساله در این منطقه شاهد توزیع پتو، سبد کالا و لوازم خانگی و مهمتر از آن ویرانی زیرساخت‌ها، کشاورزی و منازل مردم باشیم چراکه این واقعاً امری مشکل است.

کرمی با بیان اینکه باید تمام پروژه‌های سطح استان با دقت کافی و انجام مطالعات و پیش‌بینی‌های لازم انجام شوند، گفت: خوشبختانه بخش مطالعاتی سدهای حوزه جنوب استان انجام شده و به رئیس جمهور محترم نیز ارائه شده تا این موضوع به عنوان اولویت کاری منطقه قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • سیل اخیر ۳۲۰ کیلومتر مربع از بلوچستان را درگیر کرد
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • ایران بالاخره حقابه خود از افغانستان را دریافت کرد
  • لایروبی و مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان برای مهار سیلاب
  • افزایش ۶۰ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی
  • ۴۱۲ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • افزایش تلفات جانی در سیلاب های اخیر افغانستان
  • پرشدگی ۶۲ درصد سدها در کشور
  • پرشدگی سدها به ۶۲ درصد رسید
  • پرشدگی سدها به ۶۲درصد رسید