Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-24@01:02:04 GMT

جیب مردم همچنان جوابگوی نرخ اقلام اساسی نیست

تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۵۲۴۷

جیب مردم همچنان جوابگوی نرخ اقلام اساسی نیست

رصد میدانی از بازار قزوین نشان می‌دهد، قیمت بسیاری از اقلام رشد چند درصدی نسبت به ماه گذشته داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزون؛ رصد میدانی در بازار قزوین از افزایش چند درصدی قیمت‌ها نسبت به ماه گذشته خبر می‌دهد.

اگر چه دولت در این چند ماه که تصدی امور اجرایی کشور را برعهده گرفته همواره به دنبال راهی برای کنترل قیمت‌ها بوده است، اما هنوز نتوانسته آنطور که باید مهار قیمت‌ها را در دست بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هفته گذشته سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای کنترل قیمت‌ها در بازار برنامه جدید را تصویب و اعلام کرد که «هرگونه تغییر قیمت اقلام منتخب از سوی دستگاه‌های قانونی قیمت‌گذاری، پس از ارائه مستندات و مدارک مربوطه و انجام محاسبات کارشناسی از سوی این سازمان و در صورت تصویب در ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد» و هدف خود را از این اقدام حمایت از حقوق مردم و کنترل قیمت‌ها ابراز کرده است.

بخشی از اقلام منتخبی که از سوی این سازمان اعلام شده شامل لبنیات پرمصرف (ماست ساده، شیر کم چرب، پنیر uf )، شیر خام، حبوبات، گوشت مرغ، گوشت قرمز، تخم مرغ، قند و شکر، روغن خام و تصفیه شده خوراکی، گندم، آرد، نان، برنج، رب گوجه فرنگی، کنسرو تن ماهی،)، ماکارونی (رشته ای ساده) است.

با این حال رصد میدانی از بازار قزوین نشان می‌دهد، قیمت بسیاری از اقلام رشد چند درصدی نسبت به ماه گذشته داشته است.

قیمت برنج ممتاز هاشمی بین 75 تا 60 هزار تومان و برنج طارم اصل کیلویی 68 تا 60 هزار تومان، برنج دودی پرمحصول 60 تا 50 هزار تومان، برنج دم سیاه 70 تا 60، برنج نیم دانه معطر 40 تا 30، برنج صدری 70 تا 60 هزار تومان و برنج وارداتی پاکستانی 25 هزار تومان است.

قیمت انواع گوشت نسبت به ماه گذشته تغییر چندانی نداشته اما گفته‌ها حاکی از آن است که باتوجه به افزایش قیمت دام شاهد افزایش قیمت گوشت در طی روزهای آتی باشیم.

*قیمت انواع گوشت:
راسته گوشت گوساله 140 هزار تومان
گوشت گوساله با چربی160 هزار تومان
گوشت گوساله بدون چربی 170 هزار تومان
گوشت گوسفند مخلوط با دنبه 120 هزار تومان
لاشه بدون دنبه 130 هزار تومان
ران کامل سردست گوسفندی با چربی 150 هزار تومان
ران سردست گوسفندی بدون چربی 160 هزار تومان
قلوه گاه 90 هزار تومان
دنبه 90 هزار تومان

*انواع پیاز و سیب زمینی:
پیاز سفید: 8 تا 7 هزار تومان
سیب‌زمینی: 11 تا 8 هزار تومان

*مرغ:
مرغ کامل: 29 هزار تومان
ران مرغ: 36 تا 33 هزار تومان
سینه مرغ: 56 تا 54هزار تومان
سنگدان: 15 هزار تومان
جگر مرغ: بسته‌ای، 9500 تومان
دل مرغ: بسته‌ای 15 هزار تومان
قارچ خوراکی: 48 تا 46 هزار تومان

*انواع حبوبات:
لوبیا قرمز: 40 تا 32 هزار تومان
لوبیا چیتی: 45 هزار تومان
عدس ایرانی: 44 هزار تومان
لپه قیمه‌ای: 44 هزار تومان
نخود کرمانشاه: 38 هزار تومان

*انواع شکر و قند:
شکر: 17 تا 16 هزار تومان
قند: 23 تا 20 هزار تومان

*انواع چای:
چای ایرانی: 55 هزار تومان
چای معطر: 170هزار تومان

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: نسبت به ماه گذشته 60 هزار تومان قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۵۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران اظهار داشت: عدم حمایت دولت از بخش خصوصی برای تداوم اجرای طرح خرید و توزیع برنج ایرانی توسط بخش خصوصی، دستاوردهای ارزشمند این طرح را که به مدیریت بهینه بازار برنج منتهی شده بود، از بین می‌برد.

وی افزود: سال گذشته بخش خصوصی با حمایت دولت وارد بازار برنج ایرانی شد و حجم بالایی از محصول را که به‌دلیل نبود تقاضا در انبار شالیکاران و تولیدکنندگان انباشته شده بود، خریداری و با قیمت مناسب در بازار عرضه کرد.

کشاورز با بیان اینکه سال ۱۴۰۱، قیمت برنج ایرانی با رشد ۳۰۰درصدی از مرز ۱۵۰ هزار تومان گذر کرد، ادامه داد: جهش قیمت موجب کاهش تقاضا و انباشت محصول شد و بیم آن می‌رفت که حجم قابل‌توجهی برنج از بین برود و کشاورز و تولیدکننده خسارت سنگینی متحمل شوند.

وی گفت: در چنین شرایطی اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران به پیشنهاد دولت پاسخ مثبت داده با حذف حلقه‌های واسطه‌گری، محصول برنج را مستقیم از تولیدکننده خریداری و به بازار عرضه کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران تصریح کرد: در حالی که پیش‌بینی می‌شد در سال ۱۴۰۲ قیمت برنج ایرانی با تبعیت از نرخ تورم از ۲۰۰ هزار تومان گذر کند، ورود بخش خصوصی مانع ادامه این مسیر شد و قیمت برنج مرغوب ایرانی تا کیلویی ۸۰ هزار تومان کاهش یافت.

وی با تأکید بر اینکه بخش خصوصی با قبول ریسک بالای اجرای طرحی که هیچ پیشینه‌ای نداشت و آینده آن نیز مبهم بود، سرمایه خود را به خطر انداخت، اظهار داشت: اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با نگاه ملی و حمایت از تولید داخلی خطر کردند و این طرح را اجرا کردند که خوشبختانه با موفقیت اجرا شد.

کشاورز با تأکید بر اینکه در پایان سال گذشته و پیش از شروع فصل جدید کشت برنج، از ادامه این طرح جلوگیری شد و ناخواسته بازار به‌نفع دلالان شد، افزود: اگر این اتفاق فقط برای اندک محصول باقی‌مانده سال گذشته بود، مشکل‌ساز نمی‌شد، اما افزایش قیمتی که گریبانگیر بازار برنج ایرانی شده است، معیار قیمت محصول سال جدید می‌شود و بیم آن می‌رود قیمت برنج ایرانی دوباره افزایش یابد.

وی ادامه داد: در صورت افزایش بی‌منطق قیمت برنج در بازار، قطعاً شاهد بازگشت رکود به بازار این محصول می‌شویم و تقاضا برای خرید برنج کمتر می‌شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران متذکر شد: سال گذشته با حمایت از طرح خرید برنج ایرانی با صدور مجوز واردات، بازار برنج متعادل شد و نتیجه آن مدیریت بهینه بازار بود، امسال دولت از یک سو حمایت از طرح خرید برنج ایرانی را متوقف کرده و از طرفی واردات برنج را متوقف کرده است.

وی تصریح کرد: نتیجه تصمیمات اشتباه، در بازار نمود پیدا می‌کند و باید متوجه این مهم باشند که با افزایش قیمت و بازگشت رکود، ازسرگیری طرح خرید برنج توسط بخش خصوصی شاید با موفقیت همراه نشود و دولت نباید انتظار داشته باشد با این نوع تعامل، بخش خصوصی بار دیگر از اجرای این طرح استقبال کند.

کشاورز با تأکید بر این مهم که برای حفظ تعادل در بازار برنج باید تا پیش از شروع دوره ممنوعیت فصلی ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شود، گفت: در شرایطی که حجم قابل‌توجهی برنج تولید داخلی باقی نمانده است و باید منتظر تولید سال جدید باشیم، کمبود توأمان محصول داخلی و خارجی موجب برهم خوردن توازن عرضه و تقاضا می‌شود و دولت برای جبران این مشکل، عجولانه عرضه ذخیره احتیاطی برنج کشور به بازار را انتخاب می‌کند که این اتفاق خود خطای دیگری است که مشکلات بازار برنج را تشدید می‌کند.

وی همچنین درباره تأمین ارز واردات برنج گفت: واردکنندگان برنج با سرمایه شخصی اقدام به واردات برنج می‌کنند و پس از عرضه محصول به بازار، برای دریافت ارز پس از تأیید وزارت کشاورزی از سوی بانک مرکزی در صف تخصیص ارز قرار می‌گیرند، اما از ۷ ماه پیش تا کنون واردکنندگان ارزی دریافت نکرده‌اند و به‌دلیل محدودیت سرمایه، امکان فعالیت و واردات مجدد را ندارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز سه شنبه چهارم اردیبهشت
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز دوشنبه سوم اردیبهشت
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • کاهش قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان
  • قیمت کالاهای اساسی افزایش نیافته است
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز یکشنبه دوم اردیبهشت
  • رکود در بازار برخی اقلام غذایی با تخفیف‌ هم شکسته نشد
  • تنظیم بازار اصفهان با سامانه‌های هوشمند
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول