Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، اختتامیه جشنواره ملی ترجمان فتح با موضوع ترجمه و تألیف ادبیات مقاومت به زبان‌های زنده دنیا امروز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه با حضور سردار محمدرضا نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران، سردار محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع)، علی‌اصغر جعفری رئیس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 «رسانه» یکی از ابزارهای ماندگار در حوزه ترجمه و ادبیات است

در این مراسم جعفری رئیس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به نقش ترجمه در تعالی تمدن بشری گفت: انسان‌های بزرگ و کشورهای ماندگار در سابقه تمدنی در حوزه ترجمه و تالیف ادبیات حرفی برای گفتن داشته‌اند. خیلی از فاتحان کشورها و جهان و افراد موثری که در مقطعی فتوحات زیادی داشته باشند، امروز نام و نشانی از آن‌ها نیست.

 وی یکی از اثرات ترجمه را ماندگاری آن توصیف کرد و افزود: آنهایی ماندگارند که حرفی برای گفتن داشتند و ارزشی را پاس داشتند و ارائه کردند و برای کرامت و ارزش‌های انسانی مجاهدات کردند.

جعفری رسانه را  یکی از ابزارهای مؤثر و ماندگار در حوزه ترجمه و ادبیات دانست و اظهار داشت: امروز کشورهای پیشرو و متمدن و انسان‌های بزرگ را با کتاب‌ها، تألیفات، کتابخانه‌ها و منابع آن‌‌‌‌ها می‌شناسند.

 فراز و فرودهای تاریخ تمدنی ایران و سوزاندن کتابخانه‌ها

وی با اشاره به تمسک مسلمانان با  قرآن کریم یکی از معجزات پیامبر خاتم (ص) ادامه داد: این کتاب آسمانی وجه تمایز اسلام با دیگران است و از طرف دیگر تمدن ایرانی برگرفته از دل تاریخ با کتاب‌های متعدد و کتابخانه‌های فراوان است.

مدیرعامل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به فراز و فرودهای تاریخ تمدنی ایران و سوزاندن کتابخانه‌ها ابراز داشت: علیرغم اینکه دشمن در مقاطعی از زمان کتابخانه‌های ما را سوزاندند و سعی کردن این گنجینه را از دست ما بگیرند، اما امروز همچنان این ظرفیت وجود دارد و ما منتسب به این ارزش‌ها و کرامت‌ها هستیم.

وی شکل‌گیری رسانه‌های نوین را عاملی برای حذف کتاب ندانست و افزود: با این وجود می‌بینیم کتاب همچنان ماندگار و موثر است و سایر رسانه‌ها امروز محفلی برای معرفی کتاب و نشر  ارزش‌ها شده‌اند.

جایگاه  ارزش انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل

جعفری در ادامه گریزی به جایگاه  ارزش انقلاب اسلامی در عرصه بین‌الملل زد و تصریح کرد: انقلاب اسلامی بزرگترین انقلاب ارزشی و انقلاب اندیشه‌ای در تاریخ بشریت است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این انقلاب پارادایم ویژه‌ای برای خود در جهان ایجاد کرده و به تبع آن توانسته افکار جهانیان را به سمت خود جلب و ظرفیت‌سازی کند.

وی با بیان اینکه در جهان بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند انقلاب اسلامی را به عنوان نظامی که پنجه در پنجه همه نظام‌های سلطه انداخته، بیشتر بشناسند، گفت: دفاع مقدس انقلاب را بیمه و تثبیت کرد. امروز دفاع مقدس به عنوان ذخیره ماندگار از دوران بسیار ارزشمند انقلاب مطرح است که باید از آن بهره بگیریم.

مدیرعامل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به تلاش دشمنان برای خنثی‌سازی گسترش ایدئولوژی انقلاب اسلامی ابراز داشت: با این وجود مشتاقان انقلاب و علاقه‌مندان به ترویج این گفتمان در جهان در حال افزایش است. البته تلاش‌های ما در این زمینه موثر و کافی نبوده است.

وی با نقد آثار ترجمه منتشر شده درباره انقلاب اسلامی ادامه داد: این آثار در مقطعی بدون شناخت مخاطب و کار غیرحرفه‌ای انجام شد که عملاً تأثیرگذار هم نبود. با این وجود اگر بخواهیم کار متفاوت و ویژه‌ای در این زمینه انجام دهیم، باید به یک منطق حرفه‌ای تن دهیم.

رشد ۱۵ درصدی انتشار کتاب‌های دفاع مقدس

مدیرعامل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خواستار مقابله هدفمند با با امپراتوری رسانه‌ای غرب شد و گفت: تألیف کتاب‌های حوزه دفاع مقدس در۶ سال گذشته از سه‌ونیم درصد در کل کشور به ۱۹ درصد رسیده است. البته ۱۱ درصد از این ۱۹ درصد مدیون تلاش‌های بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس هستیم. این افزایش در حوزه تألیف کتاب مقدس نشان می‌دهد این حوزه مخاطب ویژه و فراوان دارد.

وی افزود: حضور مقتدرانه و هوشمندانه در فعالیت‌های عرصه فرهنگی بین‌المللی یک ضرورت است و در این راه باید یک نقشه راه داشته باشیم. البته سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گستره‌ عظیمی در این زمینه دارد، اما باید مراکز فرهنگی در این زمینه جانمایی شوند تا کارهای آن‌ها اثربخش باشد.

جعفری خاطرنشان کرد: معرفی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک تکلیف است. از طرفی برای بحث اسلام‌هراسی و ایران‌‌هراسی باید با دفاع منطقی و شایسته با مخاطبان صحبت کنیم. همچنین در نهضت ترجمه باید اصول حرفه‌ای مدنظر قرار گیرد. به همین خاطر باید شناخت از مخاطب داشته باشیم و نیاز آنها را بدانیم. بنابراین متناسب با ذائقه جهانی، کتاب ترجمه کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ترجمان فتح علی اصغر جعفری موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کتابخانه ها کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۵۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است

سردار نادر ادیبی مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره گرامیداشت شکست حمله نظامی آمریکا در طبس گفت: فراموشی و تحریف دو خطر عمده است که وقایع تاریخی را تهدید می‌کند. وظیفه داریم از فراموشی و تحریف جلوگیری کنیم و حوادث گذشته انقلاب را برای مردم به خصوص جوانان مرور کنیم. ذهن آنها را باید توجه بدهیم که آنچه از نظام تاکنون گذشته جز حقانیت ملت ایران که برگرفته از معارف دینی است، نبوده است.

وی افزود: ظلم دولت آمریکا و ظلم مستکبران عالم مساله‌ای است که باید با دقت با آن رو به رو بشویم. بخشی از استقلال و پیروزی‌های کشور ما در آینده مربوط به این است که جوانان ما از قوت قلبی مانند قوت قلب جوانان دوران انقلاب و دفاع مقدس برخوردار باشند. حوادث مهم و تاثیرگذار این انقلاب از جمله شکست حمله نظامی آمریکا در طبس و خیلی دیگر از وقایع مهم که جوانان آنها را درک نکرده اند باید برایشان بازگو شود تا به فراموشی سپرده نشود. این حوادث و وقایع باید نسل به نسل منتقل شود و آیندگان با آنها آشنا شوند. کشور ایران که در دوران طاغوت سلطه پذیر بود، امروز به یکی از محورهای مهم قدرت در منطقه تبدیل شده و پرچم فضیلت را برافراشته است.

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به عملیات وعده صادق و پاسخ مستقیم ایران به حمله اسراییل به کنسولگری ایران در دمشق اشاره کرد و گفت: عملیات وعده صادق اقتدار و ایستادگی ملت ایران را به جهانیان نشان داد. موضوع مقاومت دستاورد انقلاب اسلامی است؛ در گذشته موضوعی به نام مقاومت در مقابل مستکبرین مطرح نبود، این موضوع که با فرهنگ قرآن و معارف دینی ما آمیخته، ملت ایران را به یک ملت بزرگ و تعیین کننده برای آینده و سعادت بشریت تبدیل کرده است. مبارزه و ایستادگی‌هایی که امروز بر علیه اسرائیل و مستکبرین عالم در جبهه مقاومت شکل گرفته، محصول مقاومت ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس است. وعده صادق از دوران دفاع مقدس وجود داشت و تقدیم بیش از ۲۲۰ هزار شهید در این دوران اثبات می‌کند که مردم بر وعده خودشان صادق هستند و تا رسیدن به پیروزی کامل ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6087336 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • فتنه‌های بسیاری را پشت سرگذاشتیم تا به وعده صادق رسیدیم
  • کتاب در فروردین؛ رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ عنوان جدید
  • همایش «شن‌ها مامور خدا بودند» برگزار شد
  • رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ کتاب جدید در فروردین ۱۴۰۳
  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است