Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-20@03:31:14 GMT

باورهای غلط درباره سرطان‌

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۵۹۳۳۸

باورهای غلط درباره سرطان‌

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شایعاتی در فضای مجازی یا به صورت شفاهی میان مردم مطرح می شوند و برخی محصولات و مواد را سرطان‌زا معرفی می کنند. با این حال، بسیاری از این باورها ریشه علمی ندارند و بیشتر زاییده تخیلات افراد هستند.

در این مطلب به صحت و سقم سرطان‌زا بودن مواد و محصولات مختلف می‌پردازیم:

۱- شیرین کننده‌های مصنوعی: خلاف شایعات متداول، هنوز هیچ شواهد محکمی درباره سرطان زا بودن این مواد به دست نیامده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخارین باعث بروز مواردی از سرطان در موش‌ها شده است؛ اما بدن انسان به طور متفاوتی به این ماده واکنش نشان می‌دهد و این موضوع تاکنون در انسان‌ها مورد تایید قرار نگرفته است.

۲- اشعه ایکس: گرچه کشف اشعه ایکس یکی از بزرگترین دستاوردهای بشر برای درمان بیماری‌ها محسوب می‌شود؛ اما حقیقت این است که حتی میزان بسیار کمی از این اشعه نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را به همراه داشته باشد.

۳- تلفن همراه: این دستگاه که انسان‌ها به طور مداوم آن را همراه خود دارند، اشعه‌ای مانند ماکروویو دارد. با این حال، تاکنون هیچ شواهدی مبنی بر سرطان زا بودن استفاده از تلفن همراه ارائه نشده است.

۴- گوشت: فارغ از آن که از گوشت قرمز یا فرآوری شده استفاده می‌کنید، متخصصان همواره تاکید دارند که مصرف گوشت را باید کاهش داد. تحقیقات در انگلیس نشان داده اند مصرف یک عدد هات داگ در روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولون را افزایش دهد. گوشت‌های فرآوری شده حاوی نیتریت هستند که می‌تواند در انسان سرطان‌زا باشد.

۵- بطری‌های آب: بطری‌های مخصوص آب نباید از پلاستیک‌های بازیافتی ساخته شده باشند. این پلاستیک‌ها حاوی ماده شیمیایی به نام بیسفونیل آ (bisphenol A) هستند. با این وجود، سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است این ماده شیمیایی سرطان زا نیست و نباید نگران بطری‌های پلاستیکی آب بود.

۶- رابطه جنسی: این موضوع صحت دارد. ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) که رایج‌ترین عفونت بیماری‌های مقاربت جنسی است، می‌تواند باعث بیماری سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌ها شود. بسیاری از افراد بزرگسال به درجاتی از این ویروس آلوده می‌شوند. خوشبختانه در بسیاری از این موارد این ویروس به طور طبیعی از بین می‌رود و کمتر باعث سرطان می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان این مطلب برایم مفید است بلی ۰ نفر این پست را پسندیده اند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سرطان سرطان زا شایعات باور غلط باورهای غلط اشیا سرطان زا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۹۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

بهرام عین الهی وزیر بهداشت در بازدید از مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان ضمن بیان اینکه درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است، ابراز داشت: در حال حاضر دارو و درمان سرطان‌ها بار مالی گزافی بر دوش خانوار‌ها تحمیل می‌کند که به دنبال کاستن از این درد و رنج برای خانواده‌ها هستیم.

وی ضمن بیان اینکه طی دولت سیزدهم دستگاه‌های جدید و پیشرفته برای چرخه درمان به کشور وارد شده است، افزود: با توجه به اینکه فرد سرطانی توان کار ندارد ورود این دستگاه‌ها می‌تواند ضمن تسریع روند درمان به کاهش هزینه‌ها نیز کمک کند.

وزیر بهداشت ضمن بیان اینکه در مراکزی نظیر سمنان افراد مشکوک به بیماری سرطان غربالگری خواهند شد، ابراز داشت: تشخیص زودهنگام و به موقع بیماری نیز اقدامی که می‌تواند در این بین مؤثر باشد تا فرد قبل از پیشرفته شدن مراحل درمانی هزینه‌های کمتری را متقبل شود.

عین الهی ضمن بیان اینکه دستگاه‌های پیشرفته وارد مرکز تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان شده است، تصریح کرد: موضوع پیش بینی شد که این مرکز بتوانند منجر به بهره‌مندی افراد سایر استان‌ها نیز شود.

وی ضمن بیان اینکه در دولت سیزدهم برای این بیمارستان ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار منظور شد، افزود: ۴۵ میلیارد تومان نیز اعتبار قبلی این بیمارستان بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • جوانان بیش تری به سرطان مبتلا می‌شوند آیا می‌توانم ریسک خود را کاهش دهم؟
  • درمان سرطان رایگان می‌شود
  • درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود
  • کوچک‌ترین بمب‌افکن دنیا به جنگ سرطان می‌رود!
  • چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟ (فیلم)
  • ۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
  • هوش مصنوعی در شناسایی منشاء سرطان‌‌‌ بهتر از انسان است
  • محک میزبان «سرزمین جدید»
  • قیمت گوشت قرمز امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت گوشت مرغ امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳