Web Analytics Made Easy - Statcounter

"توماس هامر دیکسون" دانشمند علوم سیاسی و تحلیلگر برجسته کانادایی در مقاله ای می نویسد: «آمریکایِ کنونی بیش از هر زمان دیگری در معرض انحراف و اداره شدن توسط جریان های عوام فریب و در نهایت سقوط در چاهِ دیکتاتوری است. چالش های قابل توجه سیاسی و بویژه اجتماعیِ آمریکای کنونی، آینده روشنی را برای آن نوید نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری دانشجو؛ «"توماس هامر دیکسون" دانشمند و نظریه پرداز برجسته علوم سیاسی در کانادا و رئیس بخش پژوهشی "دانشگاه واترلو"یِ این کشور در مقاله ای برای نشریه مشهور "گلوب اند میلِ" کانادا، گزاره‌ها و پیش بینی های تکان دهنده ای را راجع به آینده سیاسی و اجتماعی ایالات متحده آمریکا مطرح کرده است. وی به طور خاص جامعه کنونی آمریکا را در وضعیتی ارزیابی کرده که سطحِ تنش ها و شکاف های اجتماعی در آن به حدی رسیده که هر لحظه احتمال وقوع جنگ داخلی در آن می رود.

هامر دیکسون به طور خاص به این نکته اشاره می کند که جریان های افراطی و عوام فریب، سال هایِ سال زیر پوستِ دموکراسی آمریکایی در این کشور فعالیت داشتند، با این حال، این جریان ها پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا و قدرت گیری "دونالد ترامپ" رئیس جمهور پوپولیست و عوام فریبِ این کشور، عملا این فرصت را یافتند تا از سایه خارج شده و در متنِ تحولات و صحنه اصلی سیاسی آمریکا کنشگری کنند. مساله ای که تا حد زیادی موجب آسیب رسیدن به عرصه های سیاسی و اجتماعی آمریکا شده و نمودهای عینی آن را در تحولاتِ باور نکردنی چند سال اخیر در این کشور نظیرِ: مشاهده تصاویر رژه افراد مسلح در شهرهای مختلف آمریکا، ماسک نزدن و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی حامیان ترامپ(به مثابه نمودی از لجبازی سیاسی توسط آن ها)، و بددتر از همه شورش های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا و حمله به ساختمان کنگره این کشور که تا حد زیادی آبروی بین المللی آمریکا را برد، می توان مشاهده کرد.  

*"توماس هامر دیکسون" دانشمند علوم سیاسی و رئیس بخش پژوهشی دانشگاه واترلو کانادا

توماس هامر دیکسون معتقد است که آمریکای کنونی، به شدت حالتی قطبی به خود گرفته و مردم این کشور در دسته بندی های مختلف سیاسی و اجتماعی قرار گرفته اند و عملا به منازعه و جنگ با یکدیگر می پردازند. مساله‌ای که عملا نفسِ آمریکا را در داخل خاک این کشور گرفته و در حال خفه کردن آن است. شاید اساسا به همین دلیل بوده که "فرانسیس فوکویاما" نظریه پرداز مشهور آمریکایی که زمانی از ایده "پایان تاریخ" پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سخن گفته بود، در مقاله ای که به تازگی در "نشریه اکونومیست" منتشر کرده تاکید می کند که "آمریکایِ کنونی باید با عصر هژمونی قدرت خود در عرصه بین المللی خداحافظی کند و به چالش های بیشمارِ اجتماعی و سیاسی داخلی خود رسیدگی کند". از دیدِ فوکویاما، "ساختار داخلی آمریکا به قدری پوسیده شده که انگار آمریکای کنونی فقط یک ظاهرِ زیبا دارد و از درون، موریانه ها به جان آن افتاده اند".

توماس هامر دیکسون در عین حال به این مساله اشاره می کند که یکی دیگر از نمودهای عینی فروپاشی آمریکا، بی توجهیِ نخبگان سیاسی به مردم این کشور و آینده آمریکا است. از دید وی، در شرایط فعلی، نخبگان سیاسیِ آمریکا صرفا در راستای منافع خود کنشگری می کنند و درگیرِ رقابت ها در چهارچوب سیاست حزبی و قطبی‌شده آمریکایی هستند. مساله ای که در میدان عمل هزینه های زیادی را به واشنگتن تحمیل کرده است.

توماس هامر دیکسون در مقاله خود، ترامپ را به مثابه نردبانی برای افراط گرایانِ دست راستی و پوپولیست های آمریکایی جهت بالا رفتن از رده های مختلف قدرت ارزیابی می کند و در ادامه پیش بینی جنجالی خود در مورد آینده ایالات متحده آمریکا را مرح می سازد. وی معتقد است اگر روندهای جاری در آمریکا ادامه یابند و بدتر از همه اینکه ترامپ بتواند بار دیگر کرسی ریاست جمهوری آمریکا را در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 این کشور در کنترل خود بگیرد، احتمال اینکه آمریکا تا قبل از سال 2030 توسط یک دیکتاتورِ دست‌راستی اداره شود، بسیار زیاد است. مساله ای که در صورت تحقق، آمریکا را از جایگاهی که سال هایِ سال برای خود تعریف کرده بود و سعی داشت به مثابه نقطه ثقل جریان دموکراسی خواهی در حهان ارزایابی شود، کاملا دور می‌کند و عملا جهان را با چهره ای جدید از این کشور رو به رو می سازد.

توماس هامر دیکسون در ادامه، شرایط آشفته و نابسامان کنونی آمریکا را امری مطلوب برای ترامپیست ها و جریان‌های افراط گرا و پوپولیست های آمریکایی ارزیابی می کند. وی معتقد است که اساسا این جریان ها در همین شرایط است که امکان رشد و نمود دارند و حیات خود را مدیونِ یکچنین وضعیتی هستند. وی سطح نابرابری اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، تبعیض، فقر، خشونت و بزهکاری، و قطبی گرایی در جامعه کنونی آمریکا را بی سابقه ارزیابی می کند و معتقد است که یکچنین وضعیتی در کل تاریخ آمریکا بی‌سابقه است. امری که عملا آمریکایِ کنونی را در آستانه یک انفجارِ تمام عیار قرار داده است.

توماس هامر دیکسون در پایان از دولت کانادا می خواهد تا با واقع بینی به تحولات ایالات متحده آمریکا بنگرد و ضمن خوانشِ دقیق روندهای جاری در این کشور، خود را آماده مقابله با امواج سهمگینِ منفی در داخل این کشور، در آینده نه چندان دور کند. هامر دیکسون همچنین به آن دسته از افرادی که پیش بینی های وی در مورد آینده آمریکا را دور از واقعیت ارزیابی می کنند توصیه می کند تا به این سوال پاسخ دهند: آیا اگر چند سال قبل به شما می گفتند که فردی در شکل و شمایل ترامپ، با آن رویه های جنجالی و نابخردانه، رئیس جمهور آمریکا خواهد شد، شما باور می کردید؟»

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آمریکا ریاست جمهوری مساله ای جریان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۵۹۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکات ریتر: عملیات اخیر یک پیروزی نظامی و سیاسی برای ایران بود

اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی سابق نیروی دریایی آمریکایی در گفتگو با پرس‌تی‌وی، در مورد عملیات اخیر موشکی-پهپادی ایران علیه رژیم اشغالگر قدس و شکست دادن چندین لایه سامانه‌های پدافندی این رژیم گفت: عملیات اخیر ایران به معنای واقعی کلمه یک پیروزی تمام عیار برای این کشور بود. ایران با عملیات اخیر نشان داد هر زمان بخواهد می‌تواند ضربات سنگین و راهبردی را از حیث نظامی به رژیم اسرائیل وارد کند.

 اسکات ریتر ادامه داد: ایران با عملیات موشکی-پهپادی اخیر خود علیه اراضی اشغالی تا حد زیادی توانایی‌های بازداندگی‌اش را ارتقا بخشید و البته پیام‌های روشنی را به رژیم اسرائیل و نزدیکترین متحد آن یعنی دولت آمریکا فرستاد. از این به بعد، صهیونیست‌ها در حمله به مواضع ایران در سطح منطقه و یا هر جای دیگر جهان باید بسیار سنجیده‌تر فکر کنند.

این تحلیلگر افزود: جالب است که صهیونیست‌ها در سال‌های اخیر بار‌ها رزمایش‌های مختلفی را برگزار کرده بودند و در قالب آن انواع و اقسام حملات به اراضی اشغالی را شبیه‌سازی کرده بودند. با این حال، ایران با عملیات اخیر خود واقعیت‌های سختی را به اسرائیل یادآور شد و محدودیت‌های این رژیم را نیز برجسته سازی کرد.

اسکات ریتر با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سیاستمداران زیادی در اراضی اشغالی به سامانه‌های پدافندی این رژیم افتخار می‌کردند، افزود: با این حال اکنون هر آنچه آنها به آن تکیه داشتند با حمله ایران از بین رفته است. کافی است حمله‌ای را در آینده تصور کنیم که در قالب آن نیرو‌های مقاومت در منطقه به همراه ایران، اراضی اشغالی را با صد‌ها موشک و پهپاد هدف قرار دهند. قطعا این اقدام ضربات راهبردی را به رژیم اشغالگر قدس تحمیل خواهد کرد. اکنون اسرائیل به خوبی فهمیده که باید بهای سنگینی را به واسطه تقابل و حمله به منافع ایران پرداخت کند.

اسکات ریتر در ادامه خاطرنشان کرد: ایران آغازگر زنجیره تنش‌ها و درگیری‌ها نبود بلکه رژیم اسرائیل در حمله‌ای تروریستی ساختمان کنسولگری این کشور در دمشق را هدف قرار داد و از این رو، حمله موشکی-پهپادی اخیر ایران به اسرائیل واکنشی به این اقدام مجرمانه بود که البته اصول حقوق بین‌الملل نیز قویا از این عملیات ایران حمایت می‌کنند.

ریتر با اشاره به ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی ادامه داد: رژیم اسرائیل تاکنون بار‌ها دست به اقدامات تروریستی علیه ایران زده و مثلا دانشمندان هسته‌ای و شماری از نیرو‌های نظامی این کشور را ترور کرده است. برخلاف بسیاری از تحلیلگران مخالف با ایران، من مایلم به این مسئله اشاره کنم که ایران در ماه‌های گذشته دستاورد‌های دیپلماتیک زیادی را کسب کرده و این موفقیت‌ها صرفا معطوف به حوزه نظامی و امنیتی نیست. عضویت ایران در بریکس و سازمان همکاری‌های شانگهای، نمود‌های عینی اقدامات و تلاش‌های ایران درحوزه فعالیت‌های دیپلماتیک هستند که می‌توانند دستاورد‌های اقتصادی قابل توجهی را نیز برای این کشور به همراه داشته باشند.

ریتر تاکید کرد: ایران به هیچ عنوان رفتار‌های تهاجمی از خود نشان نداده و از طرفی هم نمی‌تواند در برابر اقدامات تجاوزکارانه اسرائیل و آمریکا دست روی دست بگذارد و تماشاگر باشد. ایران سال‌ها خویشتنداری نشان داده، چون به دنبال جنگ و تنش نبوده بلکه دنبال صلح و ثبات است با این حال، همانطور که گفتم باید در برابر تجاوز طرف‌های مقابل و دشمن با خود، حرکتی را انجام دهد. واکنشی که خود ایجاد صلح و ثبات می‌کند.

اسکات ریتر با اشاره با اینکه ایران در جریان حمله اخیر به اراضی اشغالی، یک واکنش سنجیده و دقیق را از خود نشان داد، افزود: این کشور پیام‌های مد نظرش را به طرف‌های مخالف با خود مخابره کرد. جالب است که ایران پنج ساعت هم به طرف اسرائیلی و متحدانش وقت داد تا آماده حمله و عملیات تهران شوند.

اسکات ریتر گفت: ایران به نحوی هوشمندانه، کاری کرد که ناتوانی صهیونیست‌ها در دفع حمله این کشور به اراضی اشغالی آشکار شود. آمریکا، انگلیس، فرانسه و اردن، همگی مجبور شدند به کمک رژیم اشغالگر قدس بیایند. موضوعی که پالس‌های معناداری از ضعف را از سوی رژیم صهیونیستی صادر و مخابره می‌کند.

این تحلیلگر در پایان عنوان کرد: ایران به همه ثابت کرد که اسرائیل به تنهایی هیچ عددی نیست و نیاز به کمک‌های متحدان غربی‌اش دارد. اکنون همه می‌دانند که ایران در زمان حساس و بحرانی، توانمندی‌هایی دارد که می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به دشمنان این کشور تحمیل کند. به نظر من ایران با عملیات اخیر خود علیه اراضی اشغالی، پیروزی نظامی و سیاسی قابل توجهی را به دست آورد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نگاه ما به حوزه اتباع و مهاجرین نگاه فرصت تهدید است
  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید
  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا کدام هستند؟؛ رونمایی از نخستین اسکناس طلایی جهان
  • اسکات ریتر: عملیات اخیر یک پیروزی نظامی و سیاسی برای ایران بود
  • آمریکا برای توقف جنگ در غزه اراده سیاسی ندارد
  • تحلیلگر سیاسی آمریکا: مصونیت اسرائیل از مجازات تمام شد
  • جمهوری اسلامی برای منطقه نعمت است
  • کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!
  • تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد
  • ترامپ در دادگاه: آمریکا توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود