Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی معاون امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، وقف را یکی از عوامل افزایش حس انسان دوستی در جامعه دانست.

حجت الاسلام علی اکبر صفری، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه یکی از عناوین وقف انفاق است، اظهار کرد: وقف نوعی کمک رسانی به جامعه در حوزه‌های مختلف است که سبب تقویت حس انسان دوستی در جامعه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه وقف به معنای دل کندن از وابستگی‌ها از جمله مال دنیا است، تصریح کرد: توانایی دل کندن از وابستگی‌ها یک نعمت الهی است و هرکسی قادر به رسیدن به این مرحله  نیست.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل امور اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی در خصوص تأثیرات اجتماعی وقف در جامعه بیان کرد:  یکی از مشکلات جامعه فقر و نداری اقتصادی و فرهنگی است؛ وقتی فردی بضاعت وقف کردن بخشی از اموال خود را داشته باشد به رفع این مشکلات جامعه کمک خواهد کرد.

صفری در خصوص انواع وقف اظهار کرد: وقف می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی باشد و نوع وقف بستگی به نیت قلبی وقف کننده دارد.

وی با اشاره به اینکه مؤسس و پایه‌گذار اصلی وقف، پیامبر اکرم و امیر مومنان علی (ع) بوده اند، گفت: قبل از ایشان نیز پیامبران پیشین به این امر پرداخته بودند اما این امر صراحت زمان پیامبر اکرم (ص) را نداشت.

این مسئول در خصوص قواعد وقف، اظهار کرد: قواعد وقف یک ملک آن است که ملک باید آزاد باشد، قابلیت استفاده داشته باشد و از نظر مالی نیز دارای ارزش باشد.

صفری با بیان اینکه وقف در قرآن کریم به معنای صدقه جاریه است، تصریح کرد: در قرآن کریم آمده است که صدقه جاریه (وقف) تا زمانی که وجود دارد مانند رودی در جریان دارای اجر و ثواب است.

وی در خصوص آمار وقف استان، اظهار کرد: طی سال جاری تاکنون ۲۵ مورد وقف داشته‌ایم که بیشترین وقف‌ها مربوط به شهرستان بجنورد با ۱۳ وقف و شیروان با هشت وقف است.

این مسئول در خصوص نیت‌های متقاضیان وقف بیان کرد: این نیت‌ها در حوزه دارو و درمان دانش آموزان، امور خیریه، وقف برای حضرت زهرا(س)، امام حسن مجتبی (ع)، فقرا و نیازمندان و امور قرآنی بوده است.

وی با بیان اینکه اموال قابلیت نقل و انتقال را دارند، اظهار کرد: وجه نقد و سهام  نیز به منظور وقف پذیرفته می‌شود و در این خصوص نیز وقف مشارکتی هم داریم.

صفری ادامه داد: به تازگی وقفی به نام وقف غدیر داشتیم که به صورت مشارکتی این وقف به منظور احداث مسجد  شکل گرفت.

این مسئول در انتها ضمن تشکر و قدردانی از خیرین و واقفین، گفت: با توجه به نیازهای جامعه هم اکنون در حوزه امور قرآنی، حوزه علمیه، بخش علم و فناوری دانشگاه، تشویق جوانان در حوزه تولید محتوا برای فضای مجازی و تبلیغ دین و فرهنگ و در حوزه دارو درمان با کمبود منابع مواجه هستیم و در این خصوص نیازمند همکاری و همیاری خیرین و وافقین هستیم.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری وقف انسان دوستی خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۰۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نهادهای فلسطینی در خصوص هتک حرمت مسجدالاقصی در عید پسح

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، استاندار قدس، عالی‌ترین مقام رسمی فلسطینی در این شهر اشغالی با صدور بیانیه‌ای نسبت به پیامدهای روابط جمعیت‌های صهیونیستی مورد حمایت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و ایتمار بن گویر، صهیونیست افراطی (وزیر امنیت ملی) و ارسال قربانی به مسجدالاقصی در روزهای آتی به مناسبت عید پسح یهودیان هشدار داد.

در این بیانیه با اشاره به این که کابینه افراطی نتانیاهو در یک دوره طولانی تلاش کرده است، شرایط جدیدی را در قدس و به ویژه در مسجدالاقصی ایجاد کند، آمده است: فراخوان‌هایی که از سوی جمعیت‌های صهیونیستی برای یورش به مسجدالاقصی و تقدیم قربانی صادر شده بر اهداف اشغالگران برای تسلط بر مسجدالاقصی و تقسیم زمانی و مکانی آن و اجازه به افراطگرایان برای حضور 24 ساعته در آن در طول هفت روز هفته تاکیددارد.

وی تاکیدکرد که نگرانی جامعه بین‌الملل از حملات ظالمانه هموطنان ما در غزه به رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان و جمعیت‌های آنها، این فرصت را می‌دهد که با اجرای پروژه‌های خود به شمار افراد نفوذی که به هزاران نفر می‌رسد، بیفزاید.

استاندار قدس هشدار داد که تحریک احساسات مسلمانان به دلیل سکوت و ناکارآمدی جامعه بین‌الملل می‌تواند همه منطقه را به آشوبی بکشاند که هیچ کس نمی‌تواند مانع پیامدهای آن شود.

عید پسح یهودیان از دیروز (دوشنبه) آغاز گشته و به مدت هفت روز ادامه دارد. این عید که یکی از مهم‌ترین مناسبت‌های دینی یهود به شمار می‌رود اغلب برای یورش به مسجدالاقصی مورد سوء استفاده قرار گرفته و جمعیت‌های تندرو خواستار ارسال قربانی به قدس می‌شوند تا آن را در مسجدالاقصی و اطراف آن ذبح کنند.

دیگر خبرها

  • غذای شرکتی، عاملی برای افزایش تعلق خاطر کارکنان به سازمان
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
  • مردم باید ثمره دوستی ایران و چین را در مظاهر توسعه مشاهده کنند
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • حل مشکلات اصلی بانوان را نباید به حاشیه راند
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • هشدار نهادهای فلسطینی در خصوص هتک حرمت مسجدالاقصی در عید پسح
  • مسائل روز جامعه در تولید آثار هنری مورد توجه باشد
  • کمبود تولیدات هنری در زمینه کاهش طلاق ملموس است