Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس فرهادی دانش‌آموخته دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که اندیشـمندان حوزه جامعه‌پذیری سیاسی معتقدند که نهادهـای دولتـی و غیـردولتـی نقش مهمی در جامعه‌پـذیری سیاسـی افـراد دارنـد، اظهار کرد: نهادهای دانشجومحور هم که با محوریـت خـود دانشجویان شکل گرفته‌اند، مانند تشکل‌های دانشجویی، نقش مهمی در جامعه‌پذیری سیاسی دانشجویان دارنـد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این که چند سال پیش پژوهشی در مورد تأثیر تشکل‌های دانشجویی را بـر جامعه‌پذیری سیاسی دانشجویان انجام دادیم، افزود: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که این تشکل‌ها مانند انجمن‌های اسلامی دانشگاهی، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی و تشکل‌های علمی تأثیر مثبتی بر جامعه‌پـذیری سیاسـی دانشـجویان دارنـد، البته تنها برای دانشجویانی که عضو آن‌ها باشند. به این معنا که تشـکل‌هـای سیاسـی بـر اساس مشی سیاسی خود، اقدام به برگزاری جلسات و همایش‌ها، سخنرانی‌ها و صدور بیانیه کرده و با رویکردی آسانتر، جامعه‌پذیری را به اعضای خود القا می‌کنند. 

فرهادی در ادامه خاطرنشان کرد: نتایج پژوهش ما نشان داد که میانگین جامعه‌پذیری سیاسی در دانشجویان عضو بسیج و انجمن اسلامی بسیار بالاتر از سایر گروه‌هاست. دانشجویان انجمن مستقل، کانون‌های فرهنگی و کسانی که عضو هیچ تشکلی نبودند، جامعه‌پذیری پایین‌تری در مقایسه با سایر گروه‌ها داشتند.

دانش‌آموخته دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی با تصریح بر این که تشکل‌های دانشجویی نه تنها باعـث جامعـه‌پـذیری سیاسـی دانشجویان می‌شوند، بلکه الگوی جامعه‌پذیری را هم سازماندهی مـی‌کننـد، گفت: البتـه اکنـون ایـن سـازوکارها در دانشگاه‌های کشور خیلی ضعیف بوده و شاید در حال نابودی است.

دانشـجویانی که دیـدگاه‌هـای سیاسی را پیگیری می‌کنند، جامعه‌پذیرتر هستند

وی با تاکید بر این که میزان جامعه‌پذیری سیاسی دانشـجویان ارتبـاط مسـتقیمی بـا پیگیـری دیـدگاه‌هـای احـزاب و شخصیت‌های سیاسی دارد، یادآور شد: به این معنا که اگر دانشجویی با ساختار رسـمی و نیمـه رسمی قدرت سیاسی آشنایی داشته و عملکرد و مواضع آن‌ را پیگیری و ارزیـابی کنـد، طبعـاً از جامعه‌پـذیری سیاسـی بیشـتری برخـوردار است.

فرهادی با بیان این که اگر سیاستگذاران عرصه‌های دانشجویی شـناخت کـافی از ذائقـه‌ و خواســته‌هــای دانشــجویان داشته باشند، می‌توانند به کمک سیاست‌گذاری مطلــوب و متناســب بــا خواســته‌هــای دانشــجو، جامعه‌پذیری سیاسی آن‌ها بپردازد، افزود: اما هم‌اکنون سیاسـت‌هـای وزارت علـوم و سـایر نهادهـای دولتـی و غیردولتی تأثیر چندانی بر جامعـه‌پـذیری سیاسـی آن‌هـا ندارند و عمـلاً شـاهد نقـش منفعلانـه ایـن نهادهـا در زمینه سیاستگذاری دانشجویی هستیم.

این دانش‌آموخته دکتری روابط بین‌الملل با اشاره به این که انفعال وزارت علـوم و سـایر نهادهـای دولتـی و غیردولتی، معضل مهمی در زمینه جامعـه‌پـذیری سیاسـی دانشجویان به حساب می‌آید، گفت: وزارت علوم به عنوان نخستین و قدرتمندترین سازمان مـرتبط بـا امـور دانشـجویی باید متـولی تمـام برنامـه‌هـا و سیاسـت‌هـای کـاربردی در جهـت هـدایت و سازماندهی دانشجویان باشد که افزون بـر تـدوین برنامـه‌هـای کـاربردی، باید تشـکل‌های سیاسی و علمی درون دانشگاهی را هم فعال کند تا بدین وسیله دانشجویان ارزشهای جامعه را بهتر فراگیرند. متاسفانه وزارت علوم تاکنون نتوانسته مسئولیت خود در زمینه جامعه‌پذیری سیاسی را به خوبی انجـام دهد کـه ایـن یکی از مهمترین علل روی‌آوری دانشجویان به سایر وسایل جامعه‌پذیری سیاسی است.

فرهادی یکی از مهمترین مواردی که باعث سیاستگریزی و سیاست‌زدگی دانشجویان شـده است، استفاده‌های سیاسی و ابزاری از دانشجویان بوسیله گروه‌های سیاسی ذینفع دانست و افزود: وقتی دانشـجویان شـعارهای سیاسـتمداران را خـالی از واقعیت بیرونی ببینند، دچار سرخوردگی شده و اعتماد خود را از دست می‌دهند.

این دانش‌آموخته دکتری روابط بین‌الملل در پایان اظهار کرد: شواری عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم و نهاد نمایندگی مقـام معظـم رهبـری در دانشگاه‌ها، موظفند که اجازه سوءاستفاده و ورود گروه‌های سیاسـی را بـه فضـای دانشـگاهی ندهند و در این رابطه مقاومت کند.    

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1126132 برچسب‌ها اخبار روز

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اخبار روز تشکل های دانشجویی جامعه پذیری سیاسی پـذیری سیاسـی گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۰۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غزه چگونه دانشگاه‌های آمریکا را تغییر می‌دهد؟

پس از آغاز جنگ غزه، فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا به طرفداری از مردم غزه و فلسطین، دانشگاه‌ها را به محیطی برای بحث و یادگیری تبدیل کرده و فشار را برای تغییرات سیاسی افزایش داده است. 

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، اکنون بیش از ۶ ماه است که دانشجویان در سراسر آمریکا در حمایت از فلسطینی‌ها برخواسته‌اند.آنها با نسل کشی مردم غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی مخالف هستند و علیه این اقدامات تظاهرات می‌کنند. 

"بسیج شدن کار ساده ای نیست." دانشجویان حامی آزادی فلسطین توسط نیروهای حامی اشغالگر اسرائیل، مورد ضربات چاقو، تیراندازی، زیر گرفتن و اسپری مواد شیمیایی قرار گرفته‌اند. تعلیق، دستگیر و تنبیه شده‌اند. این دانشجویان مجبور شده‌اند به نیروی کار خود و بودجه محدودی که توانسته‌اند برای اقدامات اعتراضی خود جمع آوری کنند، تکیه کنند.

در مقابل، دانشجویان طرفدار اسرائیل شبکه‌های کمک مالی مشخصی دارند و مورد حمایت رسانه‌های اصلی هستند تا شکایت خود را مبنی بر ادعاهای ضدیهودی بودن فعالیت‌های طرفداران فلسطین ابراز کنند. 

در این میان، مدیران دانشگاه‌ها که نگران پول‌های اهدایی هستند، به دنبال خشنود کردن افراد و گروه‌های قدرتمندی هستند که فعالیت‌های طرفداران فلسطین را محکوم می‌کنند.

برخی سازماندهی ها قبلاً ثمره ای به بار آورده است. در سیستم دانشگاه کالیفرنیا، موفقیت های قابل توجهی وجود داشته است. در دانشگاه کالیفرنیا دیویس، مبارزات انتخاباتی حامی فلسطین منجر به رای گیری تاریخی تیم دانشجویی در ۱۵ فوریه برای توجه به فراخوان بایکوت، سلب سرمایه و تحریم‌ها (BDS) شد. در نتیجه، بدنه دانشجویی از صرف بودجه ۲۰ میلیون دلاری خود برای هر شرکتی در لیست BDS خودداری خواهد کرد.

در همان روز، انجمن دانشجویان فارغ التحصیل در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA) خواستار قطع ارتباط با اسرائیل شد. در ۲۰ فوریه، تیم دانشجویی UCLA به اتفاق آرا از دانشگاه خواست تا شهریه دانشجویان را از «آپارتاید، پاکسازی قومی، و نسل‌کشی» حذف کند.

در ۲۹ فوریه، دانشجویان وابسته دانشگاه یو سی ریورساید نیز قطعنامه‌ای برای کنار گذاشتن کامل شرکت‌های همدست در نسل‌کشی فلسطینیان توسط اسرائیل در غزه تصویب کردند. در ۶ مارس، دانشجویان وابسته سن‌دیگو نیز به لایحه واگذاری رای مثبت دادند.

اما در دانشگاه‌های دیگر، نتایج و اقدامات متفاوت بود. در دانشگاه استنفورد که من در آنجا تدریس میکنم( نویسنده این یادداشت) دانشجویان توانستند به مدت ۱۲۰ روز تحصن شبانه‌روزی داشته باشند و از دانشگاه خواستند آپارتاید و نسل‌کشی مردم غزه را محکوم کند، از دانشجویان فلسطینی حمایت کند، سوگیری‌های ضد فلسطینی را در تدریس و تحقیق شناسایی کند و اجرا کند. 

در زمان جنگ ویتنام، هرگز ندیدم که ده‌ها و ده‌ها پرچم ویتنام در محوطه دانشگاه‌ها به اهتزاز درآید، یا سایر نمادهای ملی که امروزه توسط دانشجویان به نمایش گذاشته شده است، در آن زمان به نمایش درنمی‌آمد. دانشجویان و دیگر معترضان با پرچم‌ها و دیگر نمادهای فلسطینی، فلسطین را به شیوه‌های بسیار تکان‌دهنده و قدرتمندی تجسم می‌کنند.

فراتر از عواقبی که نسل کشی در غزه ممکن است برای خود مردم فلسطین داشته باشد، دانشجویان آمریکایی همبستگی، همدلی و مراقبت بی سابقه‌ای را نسبت به مردم فلسطین ابراز می‌کنند و از اینکه آمریکا به این نسل‌کشی کمک می‌کند، خشم خود را ابراز می‌کنند.

از نظر گفتمان دانشگاهی در مورد فلسطین هیچ بازگشتی وجود ندارد و حمایت‌ها از فلسطین قطعی است. ویژگی‌های مبارزه علیه نسل‌کشی و آپارتاید در فلسطین به این دلیل است که حساسیت‌هایی که از دوران ویتنام در ایالات متحده و کشورهای دیگر در مورد نژادپرستی، خشونت پلیس، دولت و سایر اشکال تبعیض و ظلم ایجاد شده بود، تقویت شده است. 

در هر صورت، شور، انرژی و تعهد جوانان امروزی روحیه فعال سیاسی را احیا کرده و اتحادهای بین نسلی را به عنوان یک هنجار جدید ایجاد کرده است. 

این تغییرات و جنبش‌های دانشجویی بدون شک در کل جامعه تاثیر می‌گذارد. با وجود اینکه سرعت بروز این تغییرات کند است، ولی وقوع آن قطعی است.‌

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد یزد ۳۰۰ دانشجوی بورسیه در صنعت کاشی دارد
  • هوشمند: با پدیده اساتید خجالتی روبرو هستیم/ احمدی: کارگزاران محافظه‌کار و بی‌عرضه باید از دانشگاه حذف شوند +فیلم
  • دانشجویان دانشگاه آزاد از دیدار صمیمی با رهبر انقلاب می‌گویند
  • ثبت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی آغاز شد/ مهلت ثبت نام تا ۲۵ اردیبهشت
  • ثبت‌نام المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی آغاز شد
  • غزه چگونه دانشگاه‌های آمریکا را تغییر می‌دهد؟
  • دانشجو و دانشگاه باید دارای هوش و تحلیل سیاسی باشد
  • بیانیه جمعی از تشکل‌های دانشجویی در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه به رژیم صهیونیستی
  • بیانیه جمعی از تشکل‌های دانشجویی در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی+جزئیات
  • پیشرفت عدالت در جامعه متناسب با ظرفیت موجود نیست