Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/بوشهر امام جمعه کنگان گفت: جذب نیروی کارِ بومی در شرکت‌های حوزه‌ نفت و گاز و پتروشیمی در استان‌هایی چون بوشهر که در جوارِ صنایع زندگی می‌کنند امری ضروری است.

حجت الاسلام محمود محمودی در گفت‌وگو با اشاره به اهمیت به کارگیری نیروهای بومی در شرکت‌های حوزه نفت اظهار کرد: جذب نیروی کارِ بومی در شرکت‌های حوزه‌ نفت و گاز و پتروشیمی، طبق مفهومی موسوم به مسئولیتِ اجتماعیِ صنایع که در همه جای دنیا مرسوم است، امری ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: جذب نیروی کارِ بومی در شرکت‌های حوزه‌ نفت و گاز و پتروشیمی در استان‌هایی چون بوشهر، خوزستان و ایلام، طبق مفهومی موسوم به مسئولیتِ اجتماعیِ صنایع که در همه جای دنیا مرسوم است، امری ضروری است. وقتی قرار است مردم این شهرها بیشترین آسیب‌ها را از وجودِ صنعتی در منطقه‌ پیرامونی خود ببینند، چرا از مزیت‌های وجودِ آن صنعت در منطقه‌ خود منتفع نشوند؟ بنابراین به کارگیریِ نیرویِ کار بومی کمترین حق مردمِ یک منطقه است. مردمی که در جوارِ صنایع زندگی می‌کنند و به دلیلِ آلاینده‌های صنعتی بیشترین آسیب را می‌بینند، نباید حقشان ضایع شود.

امام جمعه کنگان با بیان اینکه قانون نیز اولویتِ حقِ کار را به مردم بومی می‌دهد، خاطرنشان کرد: براساس ماده ۴۷ قانون برنامه‌ ششم «کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی و بنگاه‌های اقتصادی نهادهای عمومی غیردولتی مکلفند در طول اجرای قانون برنامه، در پروژه‌های خود و در شرایط برابر به پیمانکاران بومی واجد شرایط استانی اولویت دهند و در قرارداد با کلیه شرکت‌ها و پیمانکاران، اولویت با به‌کارگیری نیروهای بومی استانی (در شرایط برابر از نظر علمی و تجربی و با اولویت محل سکونت نزدیک‌تر) را درج و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.» طبق این قانون و آیین‌نامه‌ اجراییِ آن که توسط وزارت نفت ابلاغ شد، همه‌ پیمانکارانِ، از جمله پیمانکارانِ دست اول و دستِ دوم نیز باید از قانونِ جذبِ نیروی بومی تبعیت کنند.

محمودی ضمن انتقاد از بی توجهی برخی شرکت‌ها برای به کارگیری نیروی غیربومی در این شهرستان یادآور شد: وضعیت اشتغال در این شهرستان نگران‌کننده و نرخ بیکاری در این شهر رو به افزایش است. با این وضعیت، طبیعی است که مردم این شهر بیکار باشند! از مسئولان و مدیران می‌خواهم که به این امر مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند و نگذارند که افراد بومی بیکار بمانند.

وی به اعترض اخیر مردم این شهرستان به وضعیت موجود اشاره کرد و گفت: مردم از بی توجهی برخی شرکت‌های نفتی گلایه‌مند هستند، متأسفانه توجه خاصی به نیروهای بومی داده نمی‌شود، به گونه‌ای که حتی برخی شرکت‌ها از قانون مصوب مجلس هم تبعیت نمی‌کنند و همچنان نیروهای انسانی بیکار در این شهرستان آمار آن رو به فزونی است.

امام جمعه کنگان تأکید کرد: به نظر می‌رسد مسئله‌ اولویت در جذب نیروهای بومی، دچار خلاء قانونی چندانی نیست؛ طبق آنچه در ماده ۴۷ قانون برنامه‌ی ششم آمده است نه تنها اولویت جذب با پیمانکارانِ بومی و در رده‌ بعدی با کارگرانِ بومی است، بلکه نظارت بر حسن اجرای این قوانین نیز به صراحت ذکر شده است. اگرچه پایِ منافع و باندبازی که به میان باشد خیلی‌ها برای قوانین ذره‌ای هم ارزش قائل نمی‌شوند؛ اما به نظر می‌رسد نهادهای نظارتی، البته به شرط آنکه خود از اجرای ناقصِ قوانین منتفع نشوند، بتوانند تاحدودی مشکل را حل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بومي بومی در شرکت های حوزه جذب نیروی کار نیروهای بومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۱۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش قدس آنلاین، مجید اسدالهی در خصوص تکمیل واحدهای نیمه‌تمام صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی، افزود: بالغ بر ۱۵۰۰ واحد صنایع تبدیلی و غذایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد چشم انتظار حمایت و تخصیص اعتبارات لازم جهت تکمیل و ورود به فرآیند فرآوری محصولات کشاورزی است.

وی اظهار داشت: برای تکمیل این واحدها اعتباری بالغ بر ۳۷ همت مورد نیاز است که با تخصیص این حجم از اعتبار در قالب تسهیلات بالغ بر ۱۴ میلیون تن بر ظرفیت جذب ماده خام و فرآوری محصولات در بخش کشاورزی افزوده می‌شود که کمک شایانی به کاهش ضایعات در این بخش شده و محصولات تولیدی با ارزش افزوده بسیار مناسبی و ماندگاری بالا وارد بازار مصرف خواهد شد.

معاون صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با تکمیل و شروع به کار واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی ذکر شده امکان اشتغال‌زایی بالغ بر ۲۶ هزار نفر در این کارخانه‌ها ایجاد می‌شود.

اسدالهی درباره صادرات مواد غذایی در زمان تولید حداکثری محصولات کشاورزی گفت: صادرات می‌تواند کمک موثری به تولیدکنندگان انواع محصولات کشاورزی باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • برنامه قطعی وزارت نفت خاموشی فلرها در پارس جنوبی است
  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • اعلام شرایط اعطای وام ضروری به بازنشستگان
  • اجرای طرح نور تأمین کننده منافع زن و خانواده است
  • افراد جویای کار به سامانه ملی رصد اشتغال مراجعه کنند
  • اعطای وام ضروری به بازنشستگان + شرایط پرداخت
  • شناسه «یکتا» برای تمامی فعالان اقتصادی ضروری است
  • امریکا / برنامه تبدیل سکوی نفتی به پایگاه‌‌ موشکی
  • آمریکا سکوهای نفتی را به پایگاه‌‌های موشکی تبدیل می کند
  • پرورش نیروی کار ماهر در ۵۵۱ هنرستان در خوزستان