Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@08:56:33 GMT

طلای کثیف و رنج پاکبانان خاش 

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۱۹۱۳

طلای کثیف و رنج پاکبانان خاش 

به گزارش ایرنا در لحظات خوش و شیرین استراحت ما و خانواده هایمان زیر باد سرد کولر و یا پای گرمای بخاری و اسپیلت و حضورمان در مراسم جشن و شادی و عید دیدنی، هستند افرادی که در زیر گرمای تابستان و سرمای زمستان و باد و برف و باران بوی بد و متعفن زباله و فاضلاب رهاسازی شده در کوچه ها و معابر را تحمل کرده و زیبایی محیط شهری را به ما هدیه می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پاکبانان این شهر از بامداد و یا در شب هنگام و گاها ایام تعطیل و روزهای عید با تحمل مشقت های انجام کار سخت و مواجه شدن با تاخیر چند ماهه در پرداخت حقوق روزگار دشواری را سپری می کنند.
نیروهای سخت کوش خدمات شهری در شهر خاش با انجام کار بی منت و صادقانه و احساس مسوولیت در انجام وظیفه به مردم این شهر آرامش و پاکیزگی و سلامتی را هدیه می کنند.

پاکبانان؛ انسانهای فداکار و مهربان 

با نریختن زباله در معابر عمومی و رعایت حقوق و وظیفه شهروندی رنج و زحمت پاکبانان را ارج نهاده و به پاکیزگی شهرمان کمک می کنیم.

شماری از شهروندان خاش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا کار پاکبانان یا رفتگران زحمت کش را سخت و طاقت فرسا دانسته و از عموم مردم درخواست کردند تا همانگونه که بدنبال حقوق شهروندی خود هستند به وظایف شهروندی نیز توجه کرده و با همکاری و همراهی یکدیگر شهری پاکیزه و نظیف داشته باشیم.

 

محمد قلندرزهی از شهروندان خاش گفت: پاکبانان عزیز در شهر ما انسانهای فداکار و با گذشتی هستند و این نیروهای سخت کوش را بارها مشاهده کردیم در شرایط دشوار کرونایی و در داخل کانال های فاضلاب و موقع جمع آوری زباله ها چگونه و با دشواری اقدام به پاکیزگی و نظافت شهرمان کرده در حالی که شاید بسیاری از و ما توانایی دیدن و لمس این شرایط را نداشته باشیم.
وی اظهار داشت: همه مردم بویژه فرزندان ما باید این افراد را با دید احترام بنگرند و کمک کنند تا شهری سالم و زیبا داشته باشیم.
شهمراد ریگی شهروند دیگر خاشی نیز به ایرنا بیان کرد: بر روی دیوارها و در مکانهای مختلف سطح شهر همواره نوشتارهایی را مشاهده می‌کنیم که نوشته شده، لطفا آشغال نریزید و متاسفانه برخی شهروندان آنقدر به تنگ آمده اند که از کلمات رکیک و زشت هم استفاده کرده اند.
وی گفت: در این نوشته ها حتی شهروندان را سوگند داده یا ملتمسانه درخواست کرده اند که از ریختن زباله در معابر خودداری کنند.
این شهروند ادامه داد: نریختن زباله در خیابان ها و محلات و کوچه های سطح شهر خاش را به یک فرهنگ تبدیل کنیم که این امر نیازمند تلاش بسیار از سوی مسوولان و همکاری مطلوب مردم است.
علی شهرکی شهروند دیگر خاشی اظهار داشت: شهر خوب را شهروندان خوب می سازند و شهر حوزه عمومی زندگی افراد جامعه است و مردم باید همان احساس مسئولیتی که نسبت به حوزه خصوصی زندگی‌شان دارند، نسبت به شهرشان نیز احساس دلسوزی داشته باشند. 
وی افزود: اکنون فاصله عمیقی میان این حوزه عمومی و خصوصی به وجود آمده، اگر فرهنگ حفظ پاکیزگی محیط زندگی در بین افراد جامعه درونی شود و همه نسبت به رعایت آن پایبند باشند، شهری زیبا و دلنشین خواهیم داشت.
این شهروند ادامه داد: بسیاری از مردم به فرهنگ والای خود مفتخرند، اما لحظه ریختن زباله در جوی آب، رودخانه، و حتی در کوچه و خیابان محل زندگی به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند همین فرهنگ است، زیرا آنچه به وضوح بر همگان مشخص است این که ریختن زباله‌ها در پارک‌ها و فضای سبز شهر، مناظر ناخوشایندی را ایجاد می‌کند که در این خصوص باید برخورد جدی شود.
وی بیان کرد: متاسفانه همگی ما این مهم را تنها وظیفه‌ای برای دیگران می‌دانیم و از سهم خود در این باره غافلیم. شهر ما مانند خانه خودمان است، همان گونه که برای پاکیزگی خانه‌های خود تلاش می‌کنیم باید برای حفظ تمیزی شهر نیز کوشا باشیم. 
عبدالحمید شهنوازی شهروندی دیگر نیز گفت: متأسفانه نبود فرهنگ صحیح و اطلاع رسانی دقیق در مورد حفظ محیط زیست موجب به وجود آمدن این گونه مشکلات و معضلات می‌شود. 
ریختن زباله در معابر و خیابان‌ها، سبب آلودگی محیط زیست و به وجود آمدن مشکلاتی برای افراد و ساکنان آن منطقه می‌شود، زیرا این عمل موجب جمع شدن حشرات موذی، موش و سگ های ولگرد و گربه و روباه و شغال شده و مشکلات زیست محیطی برای شهروندان بوجود می آورد؛ دست یافتن به شهری پاکیزه مستلزم همکاری شهروندان با شهرداری‌ها و رعایت مسائل بهداشتی است.
وی اظهار داشت: ریختن زباله توسط کسبه به عادتی ناپسند تبدیل شده، ریختن زباله‌ها توسط مردم بخصوص کسبه در سطح شهر خاش به عادتی نامطلوب و ناپسند تبدیل شده که امروزه با گسترش شهرنشینی می‌توان آن را یک ناهنجاری تلقی کرد که باعث به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شود. 
وی ادامه داد: رها کردن زباله در معابر و جوی‌ها در نظر بسیاری از افراد بی آنکه ننگی باشد، به عادتی چندین ساله تبدیل شده و هرگز هم فکر نمی‌کنند، فردا که دوباره به خیابان می‌آیند، چگونه خیابان و جوی‌ها پاک و بدون زباله است.

باید متذکر شد که جای زباله در سطل زباله بوده و ریختن زباله در فضای عمومی نوعی تجاوز به سلامت عموم مردم و توهین به آنها محسوب ‌می‌شود و آیا در مقابل چنین فرد نا آگاهی هیچ‌کس مسوول نیست؟ 
همه ما در مقابل چنین افرادی مسوول هستیم و متاسفانه اینگونه افراد تعدادشان در جامعه نیز کم نیست.
همه ما مسوولیم که محیط خود را پاکیزه نگاه داریم، ما در مقابل فرزندان و کودکان این سرزمین، برای "حق داشتن محیط زیست پاکیزه" مسوولیم.
بنابراین باید، این مسوولیت را با توجه و دلسوزی هر چه تمام‌تر به یکدیگر یاداوری کنیم، مسوولیتی که باید در نهایت به فرزندان نسل فردا آموزش داده و منتقل کنیم. 
بدون حس مسوولیت و دلسوزی برای خود و نیز آگاهی کامل از عواقب عمل خود؛ هیچ تدبیری فایده و اثر مثبت نخواهد داشت. 
شهرداری و سازمان‌های مختلف برای بهبود امور برنامه های دو برابر کردن کارکنان شهرداری، افزایش شیفت‌ کارگران خدماتی برای جمع‌اوری زباله‌ها و جارو کردن سطح خیابان‌ها در شبانه روز، چند برابر کردن سطل‌های زباله، و مکانیزه کردن را انجام می دهند.
ابراهیم کهرازه از پاکبانان خوش نام شهرداری خاش به ایرنا گفت: در سالهای اخیر برای من و همکارانم خاطرات خوب و بد به ثبت رسیده، اما همه ما با پشتکار و دلسوزی برای زیبایی شهر و سلامتی مردم تلاش می کنیم.
وی اظهار داشت: همکاران ما امانت دار اموال شهروندان بوده و در خیلی از مواقع توانسته اند، گمشده های مردم را بدون کم و کاستی تحویل دهند.
وی اظهار داشت: همکاران ما در سردی و گرما و وضعیت بارش ها و در اوج مشکلات اقتصادی و تنگی معیشت توانسته اند تحمل خود را بالا ببرند و با روحیه جهادی و ایثارگرانه به مردم خدمت ارائه دهند.
محمد ریگی سرپرست نیروهای خدمات شهر شهرداری خاش نیز به ایرنا بیان کرد: پاکبانان شجاع و دلسوز و سربازان عرصه سلامت جامعه در سنگر خدمت رسانی به مردم، انسانیت و ایثار را به همنوعان خود هدیه می کنند.
وی ادامه داد: بسیار جای خوشحالی و شعف است که پاکبانان عزیز شهرمان توانسته اند در قلب مردم جا بگیرند و در عرصه خدمت رسانی به مردم نیز الگو باشند.
شهردار خاش نیز به ایرنا بیان کرد: در حوزه خدمات شهر با کمبود شدید نیرو مواجه ایم و شهرداری با نداشتن منبع درآمدی پایدار و کمبود اعتبارات دولتی نمی تواند به فکر جذب نیروهای جدید باشد.
مهدی شهنوازی افزود: هم اینک و در شرایط دشوار خدمت رسانی به شهروندان و کمک به حفظ نظافت و زیبایی شهر، هر فرد از همکاران عزیز ما در حوزه خدمات شهر جای چند نفر را پر کرده و گستره بزرگی را زیر پوشش قرار می دهد.
وی اظهار داشت: امکانات در اختیاز پاکبانان و یا خودروهای شهرداری خاش فرسوده و مستهلک بوده و شهرداری توان جایگزین کردن و خرید لوازم جدید را نداشته و تنها برای تعمیرات جزیی اقدام می کنیم و حقیقتا شرمنده صبوری و گذشت همکاران مان هستیم.
شهنوازی ادامه داد: در پرداخت حقوق و مزایا سعی می کنیم کارگران عزیز را در اولویت قرار دهیم تا مجبور نشوند برای تهیه نان و مواد غذایی به دیگران بدهکار باشند.
شهردار خاش با اشاره به اینکه روزانه افزون بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن زباله از سطح شهر خاش و برخی روستاهای اطراف جمع آوری و به محل سایت دفع زباله شهرداری منتقل می شود افزود: سایت دفع زباله خاش در محدوده خارج از شهر واقع شده و تمام امور مرتبط با مدیریت پسماند، دفع، تفکیک و دفن زباله در آن انجام می‌شود.
شهردار خاش گفت: در این شهر بیش از ۷۰۰ هکتار معبر خاکی وجود دارد و متاسفانه در اکثر معابر خاکی و آسفالته شاهد رهاسازی فاضلاب و زباله و نخاله های ساختمانی هستیم.
شهنوازی اظهار داشت: برخی از شهروندان متاسفانه نسبت به حقوق سایر مردم بی تفاوت بوده و دست به اعمالی می زنند که بر خلاف اخلاق و منش دینی و اسلامی است و از طرف دیگر به شهرداری و پروژه های عمران شهری آسیب وارد کرده و هزینه های دولتی و درآمد های شهرداری و اموال بیت المال را هدر می دهند.
وی ادامه داد: شهرداری خاش در حد توان و مسوولیت و انجام وظایف و تکلیف خود برای ایجاد کانال و بهسازی و آسفالت معابر اقدام می کند، اما پس از گذشت مدت کوتاهی به سبب رهاسازی فاضلاب خانگی و کسبه شاهد بروز خسارت به پروژه ها هستیم.
به گزارش ایرنا رهاسازی فاضلاب شهری از معضلات همیشگی و دغدغه‌های مهم شهروندان خاش سیستان و بلوچستان بوده که چهره محیط زیست را تخریب کرده و همواره سبب رنجش مردم شده است.
رهاسازی فاضلاب، زباله و نخاله های ساختمانی از سالهای دور تاکنون در سطح معابر و حاشیه رودخانه های شهر خاش چهره ای نازیبا و چشم اندازی زشت به این شهر بخشیده و بسیاری از مردم را در رنج قرار داده است.
رعایت نکردن اصول بهداشتی و فرهنگ شهرنشینی از سوی برخی شهروندان صدمات زیادی به محیط زیست و چهره شهر وارد کرده بطوریکه بعضا بوی متعفن ناشی از رها سازی فاضلاب از سوی برخی اماکن کسب و منازل مسکونی در جوی‌ها، معابر و روخانه های داخل شهر بسیاری از مردم را نگران سلامت خود و خانواده شان کرده است.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان خاش دفع زباله پاکبان بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان خاش دفع زباله سیستان و بلوچستان خاش دفع زباله پاکبان بهداشت و سلامت رهاسازی فاضلاب ریختن زباله زباله در معابر شهرداری خاش خدمات شهر محیط زیست زباله ها سطح شهر شهر خاش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۱۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری مهم‌ترین دغدغه برای رفع معضل زباله است

رئیس شورای اسلامی شهر ساری با اشاره به یکی از دغدغه‌های مهم در بحث زباله، افتتاح نیروگاه زباله‌سوز ساری را حل یکی از مهم‌ترین معضلات شهری و حتی استانی مازندران مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، پرویز شعبانی، امروز_سه‌شنبه بیست‌وهشتم فروردین_ در دیدار اعضای شورا و شهردار شهر ساری با آیت‌الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به اقدامات شورای شهر و شهرداری ساری اظهار کرد: تاکنون تمام تلاش برای این اقدامات انجام شده که رضایت‌مندی نسبی در میان مردم و پرسنل را در برداشته است.

وی با بیان اینکه شهرداری در اجرای اکثر برنامه‌های فرهنگی شهر دخیل است و کمک شایانی به این مباحث انجام می‌دهد، افزود: چند پروژه شاخص برای امسال تعریف شده که مهم‌ترین آن پروژه پارک جنگلی شهید نوبخت (سکوتپه)، پل تا پل و چهار راه این شهر آشوب در حال اجرا است.

رئیس شورای شهر ساری یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیران شهری ساری را در بحث نیروگاه زباله سوز عنوان کرد و گفت: امیدواریم این پروژه هرچه زودتر انجام شود.

شعبانی با تاکید بر اینکه در چند روز پایان سال حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن زباله در شهر ساری جمع‌آوری شده که عدد قابل توجه‌ای است، اظهار داشت: شاید با افتتاح این نیروگاه یکی از مهم‌ترین معضلات شهر و حتی استان که همان موضوع زباله است، حل شود.

علی عاشقان عضو شورای اسلامی شهر ساری نیز در این دیدار با اشاره به سفر قریب‌الوقوع ریاست جمهوری به استان مازندران عنوان کرد: از شما تقاضا می‌شود تا در خصوص برخی پروژه‌های ضروری شهر مانند پل سه راه جویبار و همچنین نیروگاه زباله سوز به عنوان یکی از معضلات همیشگی شهر، شخصاً ورود کنید تا هر چه زودتر حل شود.

سید افشین راسخ دیگر عضو شورا نیز مطرح کرد: شهرداری ساری فقط می‌تواند با یک رفتار جهادی از این بحران خارج شود لذا باید با تلاش و خدمت بیشتر رضایت‌مندی مردم را به دست بیاوریم.

وی افزود: بنده معتقدم خدمات و کارهای که در حال انجام است اصلاً در حد و شأن مردم شهر ساری نیست.

حسین وریجی عضو شورای شهر ساری با بیان اینکه با توجه به در پیش بودن سفر ریاست جمهوری به این استان باید این موضوع به یک فرصت تبدیل شود، افزود: مسافران زیادی از شهر ساری عبور می‌کنند و متأسفانه اوضاع کمربندی شهر اصلاً خوب نیست؛ باید نسبت به ترمیم و همچنین ساخت پل اقدام کنیم و این با همکاری حضرتعالی با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

کد خبر 745235

دیگر خبرها

  • اعتراض روزنامه شهرداری تهران به حس «نوع‌دوستی» به زباله‌گردها؛ آن‌ها بیچاره نیستند، درآمد‌های چند ده میلیونی دارند
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله گردها در تهران/ سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند ؟
  • سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند؟
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران
  • پشت پرده سلاطین زباله تهران فاش شد | درآمد مافیا از هر زباله گرد ۵۰ میلیون تومان است
  • پشت پرده مافیای زباله فاش شد | درآمد مافیا از هر زباله گرد ۵۰ میلیون تومان است
  • شهرداری زباله‌های قابل بازیافت شهروندان تهرانی را می‌خرد!
  • برخورد با پیمانکاران متخلف و عوامل غیرقانونی زباله‌گردی 
  • برخورد قاطع با پیمانکاران متخلف همکار با عوامل زباله گردی
  • ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری مهم‌ترین دغدغه برای رفع معضل زباله است