Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان  - محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون جهش تولید مجلس درباره میزان دخیل بودن کانون وکلا در برگزاری آزمون وکالت گفت: کانون وکلا در حالی مجوز وکالت به پذیرفته شدگان می‌دهد که خودش ذی‌نفع است.

زنگنه بیان کرد به همین علت هم در بعضی از سال‌ها ظرفیت پذیرش برای رشته وکالت توسط کانون وکلا باز نمی‌شد و در سال‌هایی هم که ظرفیت را باز می‌کردند در حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ نفر پذیرش داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار از اختیارات کانون وکلا به عنوان یک ذی نفع در برگزار کردن آزمون کاسته شد، ولی با این وجود باز هم کانون وکلا در برگزاری آن نقش دارد ولی مشکلی پیش نخواهد آمد.

به گفته این نماینده مجلس، موضوعی که باعث عدم پیگیری پرونده ­هایی قضائی شده، پایین بودن  سرانه تعداد وکیل در ایران در مقایسه با جهان و حتی در مقایسه با کشور‌هایی که به لحاظ سطح توسعه یافتگی پایین­تر از ایران قرار دارند است. به همین دلیل دسترسی مردم به وکیل سخت در نتیجه مردم برای یک کار کارشناسی ساده باید مبالغ بالایی را پرداخت کنند. 

حسن نوروزی عضو کمیسیون حقوقی و قضائی هم معتقد است که در شرایط فعلی به ازای هر ۱۰۰هزار نفر ۶۰ وکیل داریم، ولی باید برای هر ۱۰۰هزار نفر ۲۲۰ وکیل داشته باشیم. موافق این هستیم که آزمون‌های صلاحیت سنجی برای جذب وکیل بیشتر شود و حدود دو بار در سال برگزار شود.  

زنگنه پایین بودن سرانه وکیل در کشور را تائید می کند و می گوید در دنیا میانگین برای هر صد هزار نفر ۲۵۰ وکیل و در کشور ما برای هر هزار نفر ۷۹ نفر وکیل است. در کشور‌های دنیا وکیل داشتن امری لاکچری نیست، ولی در کشور ما اگر کسی وکیل داشته باشد یعنی فرد خیلی شخص مهمی است.

در حال حاضر ۶۰ هزار و ۹۹۶ وکیل دادگستری در ایران مشغول فعالیت هستند، در حالی که جمعیت کشورمان بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت و نزدیک به ۱۷ میلیون پرونده قضائی دارد. دو مرجع "کانون‌های وکلا" و "مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی قوه قضائیه" در ایران پروانه وکالت صادر می‌کنند. کانون وکلا هر سال آزمونی را تحت عنوان آزمون وکالت برگزار و با تعیین ظرفیت حداقلی، کارآموز وکالت جذب می‌کند. نکته قابل تامل اینکه با وجود قدمت طولانی کانون وکلا و آغاز فعالیت این کانون از سال ۱۳۳۱، در حال حاضر صرفاً ۳۱ هزار وکیل دارای پروانه رسمی وکالت از سوی کانون وکلا هستند.

زنگنه درباره انتقادات مطرح شده درباره پایین آوردن سطح علمی وکلا با مصوبه مجلس توضیح داد که در آزمون وکالت و سردفتری کسانی که ۷۰ درصد نمره آخرین نفر یک درصد جمعیت بالاترین را در آزمون کسب کنند کانون‌ها مکلف به اعطای مجوز به آن‌ها است که ممکن است همه کسانی که در آزمون شرکت کرده‌اند آن ۷۰ درصد نمره را کسب کنند و یا تنها ۱۰ نفر به آن نصاب برسند.

«محدودیت‌ها و انحصار‌ها از آزمون وکالت باید برداشته می‌شد» «کیفیت وکالت حفظ خواهد شد» « انحصار نیز برداشته می‌شود» «افراد کم سواد وکیل نمی شوند» «ملاک گزینش افراد در آزمون وکالت شایسته سالاری خواهد بود» این ویژگی ها را زنگنه از مزایای طرح مجلس می داند.

زنگنه تائید می کند که عده ای فکر می کنند مجلس مجوز ورود افراد کم سواد را به وکالت داده و می گوید: این موضوع بی پایه و اساس است. مجلس درصدد بود که آزمون وکالت را سازمان سنجش برگزار کند ولی این به معنای حذف کانون وکلا نبود. 

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید گفت هر چه تعداد وکیل افزایش یابد هزینه‌ها کاهش می‌یابد که سبب خواهد شد مراجعه مردم بیشتر شود. بنابراین فرهنگ ثبت، وکالت و کارشناسی رسمی در بین مردم رواج می‌یابد و درآمد فعالان این عرصه نیز طی ۲ الی ۳ سال آینده افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم آزمون وکالت کانون وکلا هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۲۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی ابلاغ شد

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس محمدیان اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است، ابلاغ کرد.

محمدیان با اعلام این مطلب افزود: دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی بر اساس قانون و مصوبات شورای راهبری توسعه مدیریت و در راستای ساماندهی مجوزهای این وزارتخانه تهیه و پس از تصویب، از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرا به معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات ابلاغ شد.

وی گفت: بر اساس این دستورالعمل، معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات موظف شده است مجوز کانون‌های آگهی و تبلیغاتی را از طریق درگاه ملی صدور مجوزها و بستر الکترونیک سامانه جامع تبلیغات با هماهنگی کامل با مراکز استان و شهرستان‌های سراسر کشور حداکثر ظرف ۲ ماه صادر کند. بدین ترتیب و بر اساس مفاد دستورالعمل ابلاغ شده، تمامی متقاضیان دریافت مجوز فعالیت تبلیغاتی می‌توانند از طریق سامانه جامع تبلیغات که به درگاه ملی مجوزها مرتبط است، درخواست مجوز ارائه دهند.

محمدیان با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر تسهیل و تسریع فرآیندهای قانونی برای متقاضیان تأسیس مراکز فرهنگی افزود: در این ارتباط، دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی نیز هم‌راستا با سیاست‌های کلان دولت، بسترهای لازم را برای تحقق تسهیل روند صدور مجوز کانون‌های آگهی و تبلیغاتی فراهم کرده و این دستورالعمل به انجام فعالیت‌ها در چارچوب‌های تعیین شده، کمک خواهد کرد.

مدیرکل تبلیغات و اطلاع‌رسانی تاکید کرد: پیش از این، دستورالعمل انتشار محتوای تبلیغاتی نیز از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ و بر اساس آن، نحوه انتشار محتوای تبلیغاتی چارچوب انتشار انواع محتوا در حوزه تبلیغات را ترسیم شده است.

بدین ترتیب، تمامی فعالیت‌های تبلیغاتی در چهار رسته «تبلیغات فضای مجازی»، «تبلیغات پخشی و سمعی و بصری»، «تبلیغات محیطی» و «تبلیغات چاپی» ملزم به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

کد خبر 6087981

دیگر خبرها

  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی ابلاغ شد
  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • نگرانی از فعال شدن کانون گردوغبار در مرکز ایران
  • بازداشت شیادان بی سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور
  • فیلم/گلزنی فوق‌العاده سردار آزمون مقابل بولونیا
  • ۸۰ هزار عضو داریم/با انبوهی از شکایت‌ها مواجهیم
  • با ۸۰ هزار عضو ۷۰۰ شکایت در ماه داریم
  • کارت ورود به جلسه نوبت اول کنکور سراسری منتشر شد
  • عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ + تمامی هزینه‌های خروج از کشور