Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه قول داد که دولت او نرخ تورم فزاینده ترکیه را که ماه گذشته به ۳۶ درصد رسید، مهار کند اما برخی نهادهای مالی و پولی پیش‌بینی کردند که این نرخ همچنان صعودی خواهد بود و فشار بر نرخ برابری لیر مستدام خواهد ماند.

به گزارش یورونیوز؛ رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود در پارلمان گفت که «تورم فزاینده با واقعیت‌های اقتصاد کشور ما همخوانی ندارد» و افزود که اقدامات دولت او به زودی بار افزایش «ناعادلانه» قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این وجود، بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس با انتشار گزارشی تحقیقی در مورد اقتصاد ترکیه اعلام کرد که انتظار می‌رود تورم سالانه در این کشور در ژانویه جاری از ۴۰ درصد فراتر رود. بر پایه گزارش این بانک سرمایه‌گذاری، نرخ تورم ترکیه در طول سال جاری میلادی می‌تواند به بیش از ۵۰ درصد برسد و سپس به حدود ۳۳ درصد کاهش می‌یابد.

گلدمن ساکس تاکید کرد که به دلیل نرخ‌ بهره واقعی منفی و سطح بالای تورم، نرخ برابری لیر در مقابل دلار آمریکا همچنان تحت فشار خواهد بود.

در همین حال، بانک جهانی نیز در آخرین گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود اعلام کرد که رشد اقتصادی ترکیه پس از ثبت نرخ ۹.۵ درصدی در سال ۲۰۲۱ به ۲ درصد در سال جاری و ۳ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت. این در شرایطی است که بانک جهانی در گزارش پیشین خود نرخ رشد اقتصادی ترکیه در دو سال آینده را به ترتیب ۵ و ۴.۵ درصد پیش‌بینی کرده بود.

اما آقای اردوغان اصرار دارد که از طریق کاهش نرخ بهره و افت ارزش لیر موفق خواهد شد تا زمینه رشد افزایش تولید کالاهای ارزان قیمت و صادرات را فراهم کند. بر همین اساس، نرخ بهره از سپتامبر گذشته تا کنون ۵۰۰ واحد درصد کاهش یافته و به ۱۴ درصد رسیده است. نشست بعدی بانک مرکزی ترکیه برای تعیین سیاست‌های پولی جدید خود ۲۰ ژانویه برگزار خواهد شد.

البته پس از آن که نرخ برابری هر دلار آمریکا در مقابل لیر تا ۱۸.۴ در روزهای پایانی دسامبر سقوط کرد، بانک مرکزی این کشور با مداخله در بازار ارز، این نرخ را کاهش داد. در جریان معاملات روز پنجشنبه هر دلار در مقابل ۱۳.۵۹ لیر مبادله شد. اما لیر ترکیه در طول سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۴ درصد ارزش خود را از دست داد.

دولت اردوغان امیدوار است که همزمان با مداخله بانک مرکزی در بازار ارز، با اجرای طرح تشویق پس انداز‌کنندگان به تبدیل سپرده‌های ارزی به لیری و جبران افت ارزش لیر بتواند سطحی فعلی نرخ لیر را حفظ کند.

 

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۲۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت

شاکر آرانی  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم‌ با بیان اینکه در مباحث اقتصادی سه نوع تورم محاسبه می‌شود ،افزود: یک تورم میانگین ۱۲ ماهه محاسبه می‌شود، یک تورم نقطه به نقطه که در هر ماه نسبت به مدت زمان مشابه آن ماه در سال گذشته است و یک نوع تورم هم تورم ماهانه یعنی از این ماه نسبت به ماه قبل تعریف می‌شود.

وی با اشاره به اعلام آخرین نتیجه نرخ تورم در پایان اسفند ماه سال گذشته گفت: استان قم در نرخ تورم ۱۲ ماهه در جایگاه نوزدهم قرار گرفت و در تورم نقطه به نقطه جایگاه بیست و یکم و این عدد در ثبت تورم ماهانه یعنی فقط فقط همان اسفند ماه در جایگاه یکم قرار گرفتیم که در مقایسه با استان دوم کشور که سمنان بود تنها یک دهم درصد اختلاف داشتیم.

شاکر آرانی با اشاره به اینکه آن چیزی که برای محاسبات اقتصادی مهم محسوب می‌شود میزان نرخ توهم ۱۲ ماهه یا نقطه به نقطه است گفت: در مجموعه فعالیت‌های سال گذشته ستاد تنظیم بازار به ویژه در هفت ماهه پایان سال حدود ۱۰ درصد در تورم نقطه‌ای کاهش داشتیم؛ این در صورتی است که میانگین کشوری حدود ۷ درصد کاهش را نشان می‌داد و سرعت کاهش تورم در استان قم در مقایسه با میانگین کشوری در تورم نقطه به نقطه بیشتر بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان این جایگاه و رشد را نتیجه جلسات و پیگیری‌های ستاد تنظیم بازار استان دانست.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • قم در جایگاه نوزدهم رشد تورم در کشور قرار گرفت
  • پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران
  • رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • مصباحی مقدم: انتظارات تورمی مهم‌ترین عامل افزایش تورم است
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها؛ پایان بی پولی یا دردسر جدید؟!
  • پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند
  • خودرو برقی ایستاد، نفت برگشت!