Web Analytics Made Easy - Statcounter

جولان سگ‌های ولگرد باعث قربانی شدن هزاران گونه جانوری از تخم و جوجه پرندگان تا انواع خزندگان و جوندگان و پستانداران گیاهخوار و گوشتخواران بزرگ جثه توسط آن‌ها شده است.

خبرگزاری میزان _ فارس نوشت: تصاویری از حمله گروهی سگ‌های ولگرد به مزارع در شمال کشور و شکار پرندگان اهلی امروز در رسانه‌ها منتشر شد تا دوباره معضل سگ‌های ولگرد که روز به روز تبدیل به مصیبت بزرگ‌تری برای محیط زیست می‌شوند، یادآور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالانه هزاران گونه جانوری از تخم و جوجه پرندگان تا انواع خزندان و جوندگان و پستانداران گیاهخوار و گوشتخواران بزرگ جثه قربانی این سگ‌ها می‌شوند؛ و حداقل ۱۷ قلاده یوزپلنگ ایرانی توسط این سگ‌ها خورده شده‌اند.

مهدی نبیان پژوهشگر حیات وحش با بیان اینکه آمار‌های دقیقی از وزارت بهداشت وجود دارد که نشان می‌دهد با افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد مواجه هستیم و این مساله باعث افزایش خطر گزیدگی انسان‌ها هم شده است، گفت: کسانی که توسط حیوانات گزیده می‌شوند برای درمان و دریافت واکسن مستقیما به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۶۶ تعداد افرادی که به دلیل گزیدگی حیوانات به وزارت بهداشت مراجعه کرده بودند کمتر از ۷۰۰ نفر ثبت شده، اما این تعداد در سال ۹۲ به ۱۵۰ هزار نفر رسیده و در آخرین آمار که در سال ۹۸ به دست آمده به بیش از ۲۳۴ هزار نفر گزیده شده اند، گفت: که از این تعداد ۱۸۰ هزار نفر ناشی از گزیدگی توسط سگ بوده است.

نبیان راه کنترل جمعیت سگ‌ها را اجرا و عمل به دستورالعمل کنترل و مدیریت سگ‌های بلاصاحب عنوان کرد که در سال ۸۷ مصوب و به شهرداری‌ها ابلاغ شده است.

سگ‌های ولگرد را از مناطق تحت حفاظت محیط زیست حذف می‌کنیم

شهاب الدین منتظمی مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه سگ‌ها هیچ جایگاهی در میان حیات وحش ندارند و طی سال‌های اخیر با افزایش جمعیت‌شان هزینه‌های گزافی را به دوش محیط زیست کشور گذاشته‌اند، اظهار داشت: در صورت ورود سگ‌های ولگرد به مناطق تحت حفاظت محیط زیست، به سرعت از طبیعت حذف خواهند شد.

افزایش جمعیت گونه نوظهور گرگاس مهمترین مخاطره سگ برای طبیعت کشور

وی به مخاطراتی که این سگ‌ها برای حیات وحش دارند اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه سگ‌های ولگرد به جمعیت حیات وحش آسیب جدی وارد می‌کنند، ورود سگ‌های ولگرد به مناطق آزاد طبیعی باعث آمیزش آن‌ها با گرگ و به وجود آمدن یک گونه جدید به نام گرگاس شده است که که هم خوی گرگ داشته و هم خوی سگ و همین امر موجب افزایش خطرات آن شده است.

منتظمی ادامه داد: گرگاس به دلیل اینکه بخشی از ژنتیک سگ‌های اهلی را دارد، راحت‌تر به محیط زندگی انسان‌ها نزدیک می‌شود و از طرفی با توجه به ژنتیکی که از گرگ دارد یک موجود درنده محسوب می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر حملات متعددی از گرگاس به انسان‌ها مشاهده شده و بعضا برخی از آن‌ها به حاشیه‌های شهر آمده اند و حالا یک تهدید جدی برای طبیعت و انسان‌ها محسوب می‌شود، تهدیدی که روز به روز ابعاد آن گسترده‌تر شده و برجمعیت آن‌ها افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: سگ‌های ولگرد آفت محیط زیست مازندران

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: سگ ولگرد محیط زیست

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سگ ولگرد محیط زیست سگ های ولگرد محیط زیست انسان ها حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۴۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، این برنامه به صورت نمادین و مشترک با شبکه بهداشت و درمان شهرستان سربیشه و در راستای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست سالم و پاک در محدوده ورودی شهرستان سربیشه برگزار شد.

شافعی، رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست سربیشه با تاکید بر اهمیت و نقش آموزش عمومی در مراقبت از محیط زیست و پرهیز از رهاکردن زباله‌ها در طبیعت گفت: بسیاری از زباله‌ها و مواد دور ریختنی به خصوص کیسه‌های پلاستیکی بلای جان طبیعت و غذای بعضی از حیوانات شده و از این رو آسیب‌های جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت گرامیداشت برنامه‌های مناسبتی برابر تقویم ملی و جهانی محیط زیست و اجرای برنامه‌های نمادین برای جلب مشارکت عمومی، افزود: امروز و همزمان با روز جهانی پاکسازی زمین نمایندگی حفاظت محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان شهرستان در برنامه‌ای محدوده وسیعی از ورودی شهر سربیشه را با حضور جمعی از مسئولین ادارات شهرستان، نیرو‌های نظامی و انتظامی و دوستدارن طبیعت و جمعی از دانش آموزان دبیرستان دکتر علی شریعتی شهر سربیشه از زباله پاکسازی کردند.

دیگر خبرها

  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود
  • حیوانات وحشی در تهران؛ روباه و شغال و گرگ در پایتخت چه می‌کنند؟
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • هوای زمین را داشته باشیم
  • محیط زیست و پسماند از مهم‌ترین چالش های امروزی بشر است
  • جوسازی موذیانه مدعیان حمایت از حیوانات و معضل افزایش حیوانات ولگرد
  • جمع آوری زباله های طبیعت توسط دوستدار محیط زیست