Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساخت راه آهن شلمچه-بصره علاوه بر آنکه می‌تواند به تسریع واردات عراق از ایران به عنوان یکی از بزرگترین شرکای تجاری منجر شود، می‌تواند به واسطه حجم بالای سفر‌های بین دو کشور، شرایط گردشگری عراق را تغییر دهد.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ پنجشنبه دوم دی ماه سال جاری فواد حسین؛ وزیر امور خارجه عراق به ایران سفر کرد و با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود و سید ابراهیم رئیسی؛ ریاست جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دیدار با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان، با اشاره به اهمیت اتصال ریلی ایران به عراق اعلام کرد: مصمم هستیم راه آهن شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود و هفته آینده وزیر راه به عراق می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی: احداث خط ریلی شلمچه-بصره استراتژیک است

پیش‌تر نیز رستم قاسمی؛ وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به ایران، با وزیر حمل و نقل این کشور ملاقات کرد و ضمن پیگیری اتصال ریلی ایران به عراق از طریق خط آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه-بصره، اجرای این پروژه را استراتژیک عنوان کرده بود.

همچنین رستم قاسمی که پنجم دی ماه برای دیدار با مقامات عراق راهی این کشور شده بود، در مصاحبه‌ای با صدا و سیما اعلام کرد: تقریبا ۲۰ سال است با عراق برای اجرایی شدن بحث راه‌آهن شلمچه به بصره مذاکرات متعددی داشتیم و حتی تفاهم‌های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد، اما هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید. من امروز با وزیر حمل و نقل، نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق ملاقت داشتم و خوشبختانه با بحث‌هایی که پیش آمد و مذاکراتی که انجام شد، این توافق‌نامه حدود ۲ ساعت پیش امضاء شد.

وزیر حمل و نقل عراق: توافقی با هیئت ایرانی در مورد شلمچه-بصره انجام نشده است

وزیر راه و شهرسازی تفاوت توافق جدید با توافقات و تفاهمات قبلی را اینگونه بر شمرد: حسن این توافق‌نامه این است که سال‌ها تفاهم نامه و مذاکره شکسته شد و این توافق‌نامه دارای یک زمان‌بندی مشخصی شد و یکی از بند‌های این توافق‌نامه این است که ما ظرف یک ماه آینده عملاً در برنامه پل بین عراق با ایران مستقر و عملیات اجرایی شروع خواهد شد. توافق کلی ما این است است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه آهن عراق مشترک این پروژه را اجرا کنند و ظرف۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد، اما حتی ما برای تا ۲ ماه آینده که این شرکت تشکیل خواهد شد منتظر نماندیم و توافق کردیم که ظرف یک ماه آینده عملا ما در کنار پل مستقر می‌شویم و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم.


با این حال، پس از سفر رستم قاسمی و هیئت همراه به عراق، ناصر الشبلی وزیر حمل و نقل عراق طی مصاحبه‌ای در تاریخ ۸ دی ماه با خبرگزاری عراقی، امضای توافقنامه اتصال خطوط ریلی به ایران را تکذیب کرد و از امضای قرارداد با یک شرکت ایتالیایی برای توسعه طرح‌های ویژه ریلی از بندر فاو تا مرز عراق-ترکیه خبر داد. وی همچنین عنوان کرد که با طرف ایرانی صرفا یک صورتجلسه در مورد اتصال ریلی امضا شد و توافقی در کار نیست.

تناقض در روایت سرنوشت راه آهن شلمچه-بصره

ناصر الشلبی در گفتگو با خبرگزاری عراقی اعلام کرد: ما به عراقی‌ها اطمینان می‌دهیم که هر گونه اتصال ریلی تا پایان اتصال بندر فاو به مرز ترکیه رخ ندهد. تا زمانی که این اتصال ریلی و همینطور تکمیل زیرساخت‌های ریلی عراق صورت نپذیرد، اتصال با هیچ کشوری در دستورکار دولت عراق قرار نخواهد داشت.


تکذیب توافق در مورد راه آهن شلمچه-بصره توسط وزیر حمل و نقل عراق

با این حال سید میعاد صالحی؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی مصاحبه وزیر حمل و نقل عراق را اینگونه تحلیل نمود که از آنجایی که پیشتر تفاهم نامه همکاری در این زمینه منعقد شده است. در این سفر صرفا نقشه راه اجرایی و عملیاتی پروژه بین دو طرف توافق شده است.


عراق بیش از ایران به این خط ریلی نیاز دارد

در همین رابطه محمدجواد شاهجویی؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو عنوان کرد: بیش از ۲۰ سال است که اتصال این ۳۲ کیلومتر خط ریلی بین دو کشور ایران و عراق مطرح است و بالغ بر ۱۰ سال است که به صورت جدی و در سطوح بالا این امر از طرف جمهوری اسلامی ایران پیگیری می‌شود. دولت‌های دهم، یازدهم، دوازدهم و سیزدهم هر یک به نوبه خود تلاش کرده اند تا احداث این خط ریلی استراتژیک که می‌تواند منافع هر دو کشور را تامین کند، ترسیع شود.


وی افزود: با این وجود آنچه تا کنون اتفاق افتاده است، سنگ اندازی‌های متعدد از سوی طرف عراقی است. این سنگ اندازی‌ها گاهی به بهانه حل مساله لایروبی اروند و تعیین خط مرزی بین دو کشور، گاهی به بهانه مین روبی و در حال حاضر به بهانه تکمیل پروژه ریلی فاو تا ترکیه صورت گرفته است. این در حالی است که نیاز به این پروژه صرفا از سوی ایران نیست و اهمیت این پروژه برای هر دو کشور بالا است.

فشار آمریکا بر مسئولین عراقی مشهود است

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اتصال این خط ریلی علاوه بر آنکه می‌تواند به تسریع واردات عراق از ایران به عنوان یکی از بزرگترین شرکای تجاری خویش منجر شود، می‌تواند به واسطه حجم بالای سفر‌های بین دو کشور، شرایط گردشگری عراق را تغییر دهد. ضمن آنکه عراق می‌تواند از این رهگذر، پل ارتباط ایران با سوریه و به عبارتی تکمیل کننده لجستیک بین کشور‌های محور مقاومت باشد و از این محل درآمد سرشاری کسب کند.

شاهجویی تاکید کرد: با این وجود و علی رغم آنکه خود مسئولین عراقی هم بر اهمیت بالای این اتصال ریلی صحه می‌گذارند، به نظر می‌رسد به واسطه فشار‌های آمریکا، مجبور به عقب نشینی در این حوزه شده اند. چرا که بدون شک اتصال این خط ریلی باعث خواهد شد تا منافع آمریکا در منطقه به خطر افتاده و معادلات سیاسی و اقتصادی حاکم بر منطقه، به نفع جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های محور مقاومت تغییر کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: راه آهن ریل قطار عراق ریل شلمچه بصره دخالت آمریکا وزارت راه و شهرسازی وزیر حمل و نقل عراق وزیر راه و شهرسازی توافق نامه راه آهن شلمچه بین دو کشور خط ریلی اتصال ریلی شلمچه بصره خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۵۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تولید جزو ارکان اصلی هر اقتصادی محسوب می‌شود. وقتی حال این بخش خوب است، اقتصاد حال و هوای پرتحرکی دارد و وقتی اوضاع تولید خوب نیست، از شادابی در اقتصاد نیز خبری نیست. البته این وضعیت به نفع سودجویان است که به دنبال بهره بردن از بازار‌های مخرب و واسطه گری هستند.

دولت با هدف کاهش جذابیت سوداگری در کشور و افزایش سودآوری بخش تولید به ارائه لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به مجلس اقدام کرده است. در این لایحه پیشنهادات اساسی در راستای افزایش مالیات بر دارایی و سرمایه و بخش‌های غیرمولد اقتصاد و کاهش فشار مالیاتی بر بخش‌های تولیدی کشور مطرح شده است. همچنین حمایت از صادرات و شرکت‌های صادرات محور نیز در دستور کار قرار گرفته است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تصویب این لایحه در مجلس و اجرای آن توسط دولت می‌تواند بستری برای تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم باشد.

از شواهد این طور بر می‌آید که در حال حاضر سرمایه‌های راکد سودآوری بیشتری برای صاحبان شان دارند. در حالی که تولید با مشکلات عدیده‌ای روبروست و حاشیه سود بالایی ندارد. نظرات جمشید عدالتیان، کارشناسان اقتصادی را در خصوص بند‌های پیشنهاد شده در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید.

عدالتیان در گفتگو با تابناک اقتصادی در خصوص پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم مبنی بر کاهش مالیات عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد و افزایش مالیات سرمایه و دارایی در کشور تصریح کرد: این اقدام باعث می‌شود که سرمایه‌ها به بخش تولید سوق داده شوند. پیشنهاد کاهش مالیات عملکرد تولید به این بخش کمک می‌کند که از شرایط فعلی رها شود و رونق بگیرد.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در شرایط تحریمی بخش تولید وضعیت خوبی ندارد و تحت فشار‌های گوناگون قرار دارد. پیشنهاد دولت در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در زمینه کاهش مالیات عملکرد تولید می‌تواند کمک کننده باشد.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: هزینه‌های بالای تولید باعث می‌شود که تولیدکنندگان نتوانند ماشین آلات خود را به روز کنند و سرمایه گذاری‌های جدید داشته باشند. به منظور بهبود وضعیت تولید در کشور این گونه حمایت‌ها ضروری هستند.

عدالتیان گفت: باید دارایی‌های غیرمولد مالیات بیشتری پرداخت کنند و در شرایط که ریسک رکود سرمایه افزایش می‌یابد، احتمالاً صاحبان سرمایه به فکر می‌افتند که سرمایه‌های خود را به بخش‌های مولد اقتصاد سوق دهند تا مالیات کمتری بپردازند. با لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با کاهش مالیات تولید و همچنین اخذ مالیات از فعالیت‌های غیر مولد بستری جهت سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید ایجاد خواهد شد.

وی در خصوص پیشنهاد دولت در لایحه مورد بحث مبنی بر اعطای مشوق‌های مالیاتی به سرمایه‌های خرد مردمی خاطرنشان کرد: این راهکار نیز می‌تواند کمک کننده باشد و به جذب سرمایه‌ها کمک کند. به هر طریقی که بتوانیم از جذابیت بخش‌های غیرمولد مانند بازار‌های طلا، ارز، سکه و... بکاهیم و بر سوددهی بخش‌های مولد اقتصاد اضافه کنیم، به نفع کشور است.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: کاهش مالیات بخش تولید و افزایش مالیات بخش‌های غیر مولد در کنار در نظر گرفتن مشوق‌های مالیاتی برای سرمایه‌های خرد مردمی به جذب سرمایه‌های سرگردان به بخش‌های مولد اقتصاد منجر می‌شود که اتفاق مثبتی است.

عدالتیان گفت: در نظر گرفتن مشوق‌های بیشتر برای شرکت‌هایی که به توسعه زنجیره ارزش محصولات می‌پردازند و کالا‌های نهایی تولید می‌کنند، منطقی است. این طور مشوق‌ها انگیزه‌ای برای صنایع به وجود می‌آورد که به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر بروند. البته این موضوع باید برای صنایعی مدنظر قرار بگیرد که امکان تولید محصولات نهایی برایشان وجود دارد. برخی صنایع این موضوع برایشان مصداق پیدا نمی‌کند.

عدالتیان در پایان تأکید کرد: به طور کلی، پیشنهادات مطرح شده در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را مثبت ارزیابی می‌کنم. امیدواریم این لایحه با فوریت در مجلس مورد تصویب قرار بگیرد و از مزیت هایش بهره‌مند شویم.

 

دیگر خبرها

  • سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • اتصال ریلی چین و ویتنام از طریق دو خط سریع السیر تا سال ۲۰۳۰
  • حمله پهپادی به نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد
  • رئیس جمهور ترکیه در سفر رسمی وارد بغداد شد
  • شوخی بامزه بلاگر عراقی با تشابه اسمی ایران و عراق وایرال شد+ ویدئو
  • کارنامه سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا؛ موفق یا ناکام؟
  • آمریکا و رژیم صهیونیستی عامل حمله به پایگاه حشد شعبی هستند