Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید ابوالحسن میرجلیلی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: خراسان جنوبی جزو معدود استان‌هایی است که در ۲ موج بارشی سنگین اخیر خوشبختانه هیچ تلفات جانی نداشته است.

وی آمادگی‌های لازم حوزه‌های متولی و تامین زیرساخت‌های لازم را دلیل اصلی این کاهش خسارات دانست و تصریح کرد: با توجه به اقداماتی که در مهر و آبان امسال صورت گرفت، با اعزام تیم‌هایی متشکل از نمایندگان مدیریت بحران استانداری، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شرکت آب منطقه‌ای، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌ها تمامی نقاط سیل‌خیز استان بررسی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در همین راستا تا ۱۵ آذر ماه اکثر نقاط سیل‌خیز، سیل‌بندها، دیوارهای حفاظتی، کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، ابنیه فنی محورهای مواصلاتی، دهنه پل‌ها، آب‌نماها، خاکریزهای حفاظتی راه‌ها و سایر نقاط به‌طور کامل کنترل شد.

وی با اشاره به اینکه تشکیل جلسات ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان‌ها به‌منظور تعیین تکلیف وظایف از دیگر اقداماتی بود که به شکل مستمر دنبال شد گفت: طی سه ماه پاییز سال جاری، بازدیدهای منظم برای به‌روز کردن تجهیزات در اختیار دستگاه‌ها انجام شد.

میرجلیلی با اشاره به حجم بارندگی‌های استان در ۲ موج بارشی گذشته اظهار داشت: حجم بارش‌ها در این ۲ موج که صرفا در دی ماه اتفاق افتاد، ۵۵ میلیمتر گزارش شده و از بارندگی‌های کل سال زراعی گذشته (مهر ۹۹ تا مهر ۱۴۰۰) که ۳۰ میلیمتر بوده، بیشتر است.

وی افزود: با تدابیر پیشگیرانه، جلسات مکرر ستاد بحران استان و شهرستان‌ها، آماده‌باش کامل دستگاه‌های امدادی و عملیاتی و از همه مهمتر اقدامات پیشگیرانه مردم با فرهنگ استان، خراسان جنوبی جزو معدود استان‌هایی بود که در این ۲ بارندگی سنگین، کمترین خسارت‌ها را داشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: در این ۲ موج بارندگی هیچ موردی از تخریب واحد مسکونی در اثر سیلاب، نصب چادر، اسکان اضطراری و تلفات جانی گزارش نشد و خسارت مالی هم به نسبت موارد مشابه کمتر است.

وی تصریح کرد: با اقداماتی که صورت گرفت، خوشبختانه سیلاب در خارج شهرها و روستاها توسط سیل‌بندها مهار شد.

میرجلیلی با اشاره به گزارش هواشناسی افزود: حجم بارندگی‌ها در مناطقی از استان که صرفا کویری بودند مثل نهبندان و سرایان به اندازه ۲ یا سه سال بود و از ۱۲۰ میلیمتر هم گذشت­­­­ اما خوشبختانه خسارت چندانی به همراه نداشت.

وی گفت: بخش عمده خسارت‌های ناشی از این بارندگی‌ها به شریان‌های حیاتی و شبکه‌های توزیع برق، آب، گاز و مخابرات، مستحدثات راه‌ها و در برخی حوزه‌ها هم به مزارع، باغات و واحدهای دامی وارد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هزار آبنما در سطح محورهای مواصلاتی استان وجود دارد ادامه داد: بخشی از خسارت‌های وارده به محورهای مواصلاتی مربوط به همین آبنماهاست که باید با احداث پل اصلاح شوند اما به جهت تعدد و حجم اعتباری که نیاز دارد، زمان‌بر است.

وی از آماده‌باش ۹۴ تیم امدادی و عملیاتی برای مدیریت این بحران خبر داد و گفت: طی این بازه زمانی به ۸۲۴ نفر خدمات ارائه شده که از این تعداد ۲۸ نفر از مرگ حتمی نجات پیدا کردند و نمونه آن، کارگران معدن در خوسف بودند.

میرجلیلی با اشاره به اینکه در این مدت ۲۲ خودروی گرفتار در سیل رهاسازی شد افزود: ۸۳ نفر از افرادی که علیرغم همه هشدارها به جاده رفته بودند نیز امدادرسانی شده و در مکان‌های از پیش تعیین شده اسکان داده شدند.

وی هشدارها را از مهمترین عوامل مؤثر در کاهش حوادث دانست و گفت: طی این مدت ۱۲ اخطاریه شامل هفت هشدار سطح نارنجی، سه هشدار سطح زرد و ۲ هشدار سطح قرمز صادر شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: این هشدارها از طرق مختلف از جمله رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، فضاهای مجازی، پیامک، دهیاری‌ها، بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و جهاد کشاورزی در حجم وسیع و حتی به‌صورت حضوری و طی دیدار با سران طوایف عشایری اطلاع‌رسانی شده است.

وی با تاکید بر اینکه حجم خسارت‌های وارده بر قنوات هم به نسبت گذشته کاهشی بوده است گفت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه‌ که طی هشت ماه گذشته در راستای ایمن‌سازی در بالادست قنوات صورت گرفت، خسارت‌های ناشی از این بارندگی به نسبت میزان مشابه در سنوات گذشته ۸۰ درصد کمتر بوده است.

میرجلیلی افزود: در شرایط مشابه در سنوات گذشته، تخریب ۴۰۰ تا ۵۰۰ رشته قنات در سطح استان گزارش می­­‌شد اما در این بارندگی حدود ۱۵ رشته قنات سیل خورده و حجم خسارت‌های وارده به این قنوات ۱۰ تا ۳۰ درصد است.

وی درخصوص واحدهای دامداری و طیور و کوره آجرپزی که در این سیل آسیب دید گفت: دلیل اصلی و عمده بروز این خسارت، احداث این واحدهای بدون مجوز در حریم و بستر رودخانه است که متاسفانه به تاکیدات فراوان فرمانداری و جهاد کشاورزی بی‌توجهی شده و چنین حوادثی را به همراه داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی عنوان کرد: احداث هر گونه واحد مسکونی، تجاری و دامداری در بستر رودخانه علاوه بر اینکه تجاوز به حریم رودخانه محسوب می‌شود، می‌تواند تهدیدی برای شهر یا روستای مجاور باشد و تبعات جبران ناپذیری را برای مالک به همراه دارد.

وی افزود: موثرترین اقدامی که به‌طور ویژه در دستور کار این حوزه قرار دارد، آسیب‌شناسی بحران‌ها در سنوات گذشته است.

میرجلیلی گفت: مهمترین پیامد این آسیب‌شناسی‌ها، پیدا کردن نقاط ضعف، اقدام برای حذف آنها و ارتقای شرایط موجود بود که در این بارندگی‌ها به خوبی نتیجه داد.

وی بیان کرد: گواه این ادعا، مقایسه شرایط کریمو در سرایان با ۹۹ میلیمتر بارندگی با استان فارس است که در آنجا راه‌اندازی سایت اسکان را به همراه داشت و در کریمو خسارت قابل توجهی نداشتیم.

برچسب‌ها سرایان مدیریت بحران خراسان جنوبی بارش باران سیل خسارت مالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرایان مدیریت بحران خراسان جنوبی سرایان مدیریت بحران خراسان جنوبی بارش باران سیل خسارت مالی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بارندگی ها خسارت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۷۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد

به گزارش خبرنگار مهر، منصور شیشه فروش ظهر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به خسارات ناشی از بارش در استان اصفهان اظهار کرد: بارش رگباری باران باعث جریان رواناب و سیلاب در روستای صالح آباد شهرستان نطنز شد.

وی با اشاره به بروز خسارت به باغات، معابر، آسفالت راه ارتباطی و شبکه آب شرب روستا و چند دستگاه خودرو افزود: خوشبختانه این سیلاب خسارت جانی نداشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه عوامل مدیریت بحران شهرستان و دهیاری در محل روستا حضور دارند، اضافه کرد: در این راستا مقرر شد اداره راهداری، بنیاد مسکن، اداره جهاد کشاورزی و اداره برق در راستای ایمن‌سازی شبکه‌ها و ارزیابی خسارات و رفع اضطراری آسیب‌های وارد شدا اقدام کنند.

وی گفت: همچنین به علت شدت بارش‌ها آبگرفتگی در محور قدیم جاده نطنز - کاشان و نیز برخی ازمحورهای جاده‌ای در شهرستان اردستان و نیز معابر روستایی و شهری در برخی نقاط کاشان گزارش شد که عوامل امدادی در سطح مناطق شرق و شمال برای امدادرسانی مستقر هستند.

شیشه فروش تصریح کرد: بارش‌های همرفتی تا صبح روز چهارشنبه در سطح استان تداوم دارد.

کد خبر 6086564

دیگر خبرها

  • تخلیه روستاهای بحرانی زیرکوه‌
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم
  • سیلاب هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال به آزادشهر و رامیان خسارت زد
  • آخرین خبرها از سیلاب زیرکوه/کنکوری ها با کمک ارتش به آزمون رسیدند
  • تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند
  • ۱۷ گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • خسارت ۱۴۵ میلیارد تومانی بارندگی به کشاورزی خراسان جنوبی
  • خسارت بارش باران درشمال اصفهان/سیلاب در روستای صالح‌آباد جاری شد