Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-28@15:46:43 GMT

سفر شتابزده بلینکن به کی‌یف

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۷۳۰۸

سفر شتابزده بلینکن به کی‌یف

وزارت امور خارجه آمریکا امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور به اوکراین سفر و  با رئیس‌جمهور  و وزیر خارجه این کشور دیدار می‌کند. 

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، بلینکن امروز در سفری شتابزده در کی‌یف خواهد بود تا حمایت ایالات متحده را پس از مذاکرات دیپلماتیک بی‌نتیجه هفته گذشته بین مسکو و غرب نشان دهد که نتوانست اختلافات فاحش بر سر اوکراین و دیگر مسائل امنیتی را حل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ادعای این گزارش، در عوض، به نظر می‌رسد که این مذاکرات ترس از تهاجم روسیه را افزایش داده و دولت بایدن مسکو را به تدارک یک «عملیات پرچم دروغین» متهم کرده تا از آن به عنوان بهانه‌ای برای مداخله در اوکراین استفاده کند. ادعایی که روسیه با قاطعیت رد کرده است. 

به نوشته آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن روز پنجشنبه از کی‌یف عازم برلین خواهد شد و در آنجا با همتایان آلمانی، انگلیسی و فرانسوی خود دیدار خواهد کرد تا درباره پاسخ احتمالی به هرگونه اقدام نظامی روسیه گفت‌وگو کند. 

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن روز چهارشنبه با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور و «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین دیدار خواهد کرد تا بر تعهد ایالات متحده به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کند.

این وزارتخانه گفت: این سفر به دنبال دیپلماسی گسترده با متحدان و شرکای اروپایی ما در مورد رویکرد واحد برای مقابله با تهدیدی که روسیه برای اوکراین ایجاد می‌کند و تلاش‌های مشترک ما برای تشویق این کشور به انتخاب دیپلماسی و کاهش تنش به نفع امنیت و ثبات انجام می‌شود.

وزیر خارجه آلمان هم در این هفته به کی‌یف سفر کرد و روز دوشنبه  با تکرار اتهامات اثبات‌نشده درباره قصد روسیه برای حمله به اوکراین، درباره پیامدهای چنین اقدامی هشدار داد.

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با دیمیترو کولبا همتای اوکراینی خود گفت که امیدوار است تنش‌های فزاینده با روسیه بر سر اوکراین با دیپلماسی حل شود. وی هشدار داد که در صورت حمله به اوکراین، روسیه متضرر خواهد شد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه اتهامات آمریکا مبنی بر آماده‌سازی بهانه‌ای برای حمله به اوکراین را رد کرد. 

لاوروف مجدداً تأکید کرد که روسیه انتظار دارد در این هفته ایالات متحده و متحدانش پاسخ کتبی به درخواست مسکو برای تضمین‌های الزام‌آور پاسخ کتبی بدهد. واشنگتن و متحدانش خواسته‌های مسکو را در جریان مذاکرات در ژنو و نشست مربوط به ناتو و روسیه در بروکسل رد کردند. 

پیش از نشست‌های امنیتی مسکو و غرب، روسیه پیش‌نویس پیشنهادهای خود را ارائه کرد که شامل دو خواسته مرتبط با امنیت ملی این کشور بود–جلوگیری از گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق اروپا و دورتر کردن تسلیحات این بلوک نظامی از مرز روسیه.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هشدار داده که در صورت سنگ‌اندازی غرب، مسکو «اقدامات فنی-نظامی» را اتخاذ خواهد کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین هم تاکید کرده که روسیه نیروهای نظامی خود را به خاطر افزایش تنش‌ها و اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهای اوکراین نگه خواهد داشت. 

سخنگوی کاخ کرملین در این خصوص گفته «در شرایطی که ناتو رزمایش‌های مختلف و تحرکات نظامی فزاینده‌ای در اطراف مرزهای ما دارد، مجبوریم پاسخ دهیم و مجبوریم اقدامات احتیاطی اتخاذ کنیم. این دلیلی است که چرا نظامیان ما در آنجا حضور دارند». /فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: وزیر خارجه آمریکا بلینکن وزیر خارجه امور خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۷۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ را خواهیم زد

 

به گزارش تابناک به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با تاکید دوباره بر اینکه مسکو هیچ نقشه‌ای برای حمله به لهستان، کشورهای حوزه بالتیک یا جمهوری چک ندارد، گفت که اگر غرب برای اوکراین جنگنده اف-۱۶ تامین کند، ارتش روسیه آن ها را سرنگون خواهد کرد.

پوتین در جمه خلبانان نیروی هوایی روسیه تاکید کرد: ناتو از زمان فروپاشی شوروی سابق در ۱۹۹۱، به سمت شرق و روسیه گسترش یافته است اما مسکو هیچ برنامه‌ای برای حمله به کشورهای عضو این ائتلاف ندارد.

وی ادامه داد: ما در قبال این کشورها هیچ نیت خصمانه‌ای نداریم. حرف و حدیث درباره اینکه ما به برخی کشورهای دیگر حمله خواهیم کرد و با این حرف‌ها لهستان، کشورهای بالتیک و جمهوری چک را ترسانده‌اند، کاملا بی معنا و یاوه‌گویی است.

رییس جمهور روسیه همچنین درباره وعده‌های غرب به اوکراین برای ارسال جنگنده اف-۱۶ به این کشور نیز گفت: اگر برای اوکراین اف-۱۶ تامین کنند که به نظر می‌رسد درباره این موضوع صحبت کرده و ظاهرا خلبانان را آموزش می‌دهند، باز هم تغییری در شرایط میدان نبرد ایجاد نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ما همانطور که تانک‌ها، زره‌پوش‌ها و سایر تجهیزات(غربی) از جمله موشک‌اندازهای چندمنظوره را نابود کردیم، جنگنده‌ها را هم نابود می‌کنیم.

پوتین با اشاره به اینکه جنگنده‌های اف۱۶ قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند نیز اضافه کرد: البته اگر از فرودگاه‌های نظامی در کشورهای ثالث از این جنگنده‌ها استفاده شود، آنگاه برای ما اهداف مشروع خواهند بود و فرقی نمی‌کند که موقعیت مکانی آنها کجا باشد.

اظهارات پوتین پس از آن مطرح شد که دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین پیش‌تر گفته بود که جنگنده‌های اف-۱۶ طی ماه‌های آتی به کی‌یف تحویل خواهند شد.

دیگر خبرها

  • پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ را خواهیم زد
  • سفر وزیر خارجه اوکراین به هند
  • ورود وزیر خارجه اوکراین به دهلی‌نو
  • سفر قریب‌الوقوع بلینکن به سه کشور اروپایی
  • وزیر خارجه آمریکا هفته آینده به سه کشور اروپایی سفر می‌کند
  • بلینکن هفته آینده به اروپا می‌رود/ دیدار با مکرون درباره اوکراین در دستور کار
  • خطر جنگ جهانی در صورت اعزام نظامیان ناتو به اوکراین
  • اوکراین پشت حمله تروریستی به کروکوس است
  • اوکراین: راه فراری از بمب‌های روسیه نداریم، پاتریوت‌های لعنتی را به ما بدهید!
  • آمریکا: بلینکن درباره عملیات نظامی در رفح با گالانت گفتگو خواهد کرد