Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@13:04:51 GMT

پسماندهای عفونی معضلی جدی در خوزستان است

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۶۸۳۳۳

پسماندهای عفونی معضلی جدی در خوزستان است

محمدجواد اشرفی روز سه‌شنبه در هفتمین کارگروه مدیریت پسماند در سرسرای شهید رجایی استانداری خوزستان، افزود: پسماندهای عفونی پیش از دفن زباله ها باید ایمن سازی و بی خطر شوند که خوشبختانه همه بیمارستان های بزرگ استان دارای دستگاه‌ بی‌خطر ساز هستند که از عملکرد این دستگاه‌ها به صورت مستمر بازدید می‌شود.

وی با بیان اینکه پسماند بیمارستانی در اهواز وضعیت بسیار نامناسبی دارد، ادامه داد:مشکل جدی پسماندهای عفونی مربوط به مراکز درمانی پراکنده مانند مطب‌ها و کلینیک‌های پزشکی و آزمایشگاه ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اشرفی، با بیان اینکه مدیریت پسماندهای عفونی به عهده شهرداری نیست افزود: قانون، سازمان نظام پزشکی را متولی این موضوع تعیین کرده است که این سازمان با وجود پیگیری فراوان و دادن تعهد به وظیفه خود عمل نکرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه مردم باید به بی عملی سازمان نظام پزشکی در قبال سلامت آنها آگاهی یابند، گفت: از رسانه ها و دستگاه های قضایی و نظارتی برای ورود به این موضوع درخواست کمک داریم.
وی ادامه داد: به دلیل بی عملی نظام پزشکی در انجام تعهد خود در قبال پسماندهای عفونی در اهواز، تنش زیادی به دلیل رهاشدن این پسماندها در یک ماه گذشته در این شهر ایجاد شد.
اشرفی با بیان اینکه در هیچ کدام از شهرهای خوزستان مدیریت پسماند به صورت مکانیزه انجام نمی شود گفت:دفع پسماند در شهرهای خوزستان نه تنها در جمع آوری، بلکه در مراحل دفن هم به صورت سنتی انجام می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: شهرهای خوزستان در زمینه جمع آوری و پراکندگی پسماند در محیط های شهری با مشکل جدی و ایراد اساسی روبه رو هستند.
وی بیان کرد: با وجود تذکرات و مصوبه های مختلف، شهرداری برخی شهرهای خوزستان به تعهد و وظیفه قانونی خود در بخش مدیریت پسماند عمل نمی کنند که ورود جدی استانداری به این موضوع ضروری است.
اشرفی با بیان اینکه وضعیت دفن پسماند در سایت های دفن شهرهای مختلف استان بسیار نامناسب است، گفت: برخی سایت های دفن زباله برای مدیریت بهتر و صرفه اقتصادی نیاز به ادغام و برخی نیز نیاز به تغییر مکان دارند.
وی با بیان اینکه شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان در مدیریت پسماند با چالش بسیار زیاد روبه رو هستند، ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده دفن زباله آبادان و خرمشهر باید در حوزه سرزمینی خرمشهر انجام شود که به دلیل ایجاد برخی حواشی کار متوقف شده ، و لازم است استانداری خوزستان به این مساله ورود کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: هم اکنون پسماند شهرهای خرمشهر و آبادان به صورت روزانه سوزانده می‌شوند که این موضوع مشکل زیاد زیست محیطی را به همراه دارد.
وی ادامه داد: ماهشهر از جمله شهرهای موفق خوزستان در اجرای سایت پسماند است که این طرح هم اکنون دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی است که با بهره برداری از این سایت در چند ماه آینده الگویی برای سایر شهرها خواهد بود.
اشرفی با بیان اینکه شهر ایذه در ۲ سال گذشته یکی از پر چالش ترین شهرهای خوزستان در حوزه پسماند بوده است افزود: با وجود همه محدودیت ها مکانی برای جا به جایی سایت پسماند در این شهرستان انتخاب شده است که با نهایی شدن این کار و احداث سایت پسماند جدید بخشی از نگرانی ها در این شهر برطرف می شود.
وی ادامه داد: در شهر دزفول همچنان زباله ها سوزانده می‌شود و وضعیت این شهر نیز از نظر دفع پسماند مناسب نیست.
سایت دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای صفیره در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه برومی راه اندازی شده است. روزانه حدود یک هزار تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز منتقل می‌شود.
 

بیمارستان‌های اهواز به تعهد خود برای بی خطرسازی پسماندعفونی عمل نمی‌کنند
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز نیز در این کارگروه گفت: بیمارستان‌های بزرگ اهواز دارای دستگاه‌هایی برای بی خطرسازی پسماندهای عفونی هستند ولی با توجه به اینکه این دستگاه‌ها تنها یک بی خطرسازی شیمیایی را انجام می‌دهند، این اقدام مشکل ساز شده است.
محمود ثابت قدم افزود: بی خطر سازی پسماندهای عفونی زمانی اتفاق می افتد که سه مرحله بی خطرسازی بیولوژیکی، شیمیایی و مکانیکی بر روی آنها انجام شود که متاسفانه تمام بیمارستان های اهواز به غیر از بیمارستان‌های نفت و گلستان تنها یک مرحله را انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: واقعیت این است که بیمارستان ها وظیفه خود پیرامون بی خطرسازی پسماندهای عفونی تولیدی انجام نداده‌اند ضمن اینکه در مطب ها، کلینیک ها و آزمایشگاه های اهواز نیز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز گفت: به دلیل اینکه سه مرحله بی خطرسازی پسماندهای عفونی به طور کامل انجام نمی شود، پسماند نهایی حاوی پلاستیک هایی است که برای زباله گردها ارزشمند است و این موجب شده که هم در مسیر تردد ماشین های جمع آوری پسماند و هم محل دفن در یک ماه گذشته درگیری زیادی با زباله گردها ایجاد شود.
وی ادامه داد: نظام پزشکی چند ماه قبل، متعهد به امضای قرارداد با پیمانکار برای جمع آوری و انتقال زباله‌های عفونی مراکز درمانی پراکنده از جمله مطب‌ها،کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های شد ولی تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.
ثابت قدم افزود: شهرداری اهواز در بودجه سال ۱۴۰۱، ردیفی برای جمع آوری پسماندهای عفونی پیش بینی نکرده است ضمن اینکه با پایان قرارداد پیمانکار تا اواخر امسال این قرارداد تمدید نمی شود به همین دلیل باید از امروز نظام پزشکی برای جمع آوری و دفن پسماندهای عمومی اقدام کند تا در سال آینده دچار مشکل نشود.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری اهواز با اشاره به اقدام های انجام شده برای حل مشکل سایت دفع پسماند صفیره گفت: به مظنور جلوگیری از آتش سوزی در این سایت اقدام خوبی در ماه های اخیر انجام شد که با این اقدام بخش مهمی از این آتش سوزی در تابستان امسال مهار شد.
وی با اشاره به تخصیص ۲۰ میلیارد ریال برای تکمیل سلول شماره ۲ سایت دفن پسماند صفیره افزود: صندوق سازمان محیط زیست برای ساماندهی سایت صفیره وامی تخصیص داده است که بدین منظور پنج طرح برای ساماندهی این سایت از جمله احداث کارخانه کود کمپوست تعریف شده که سه طرح به مرحله امضای قرارداد رسیده است.

ادعای ابداع روشی برای جنگل کاری در بیابان با پسماند خانگی
عضو انجمن مخترعان ایران نیز در این کارگروه با ارایه طرح ابداعی خود برای بهره گیری از زباله های خانگی برای بیابان‌زدایی گفت: این طرحی برای نخستین بار در دنیا به صورت ابداعی است که هدف آن احیای بیابان ها با استفاده از زباله خانگی است.
عباس احمدی افزود: استاندارد ماده آلی موجود در خاک برای رشد گیاه و نگهداشت آب ۲ درصد است که در بیشتر مناطق کشور این ماده کمتر از نیم درصد است. در این طرح با استفاده از روشی جدید با استفاده از زباله خانگی با افزایش مواد آلی خاک، امکان درخت کاری در بیابان ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه درختانی که به این روش کاشته می شود تنها در سال اول نیاز به آب دارند، ادامه داد: این طرح که در قزوین در حال انجام است برای هر یک هکتار نیاز به ۵۰۰ تن زباله دارد که با اجرای آن امکان استفاده از تمام زباله های خانگی شهر در قالب این طرح وجود دارد.
قرار بر این شد که این طرح در نشستی تخصصی بررسی و مستندات علمی آن بررسی و در صورت تایید به صورت آزمایشی در خوزستان اجرایی شود.

ماهشهر الگوی مدیریت پسماند در خوزستان
شهردار بندر ماهشهر نیز در این کارگروه گفت: سایت پسماند دفن زباله ماهشهر با ظرفیت روزانه ۴۵۰ تن هم اکنون پیشرفت ۸۰ درصدی دارد که با بهره برداری از این سایت تا چند ماه آینده، ماهشهر به نخستین شهر خوزستان تبدیل می شود که دفن پسماند به صورت کاملا بهداشتی در آن انجام می شود.
حسین صفری در ادامه جولان سگ های بدون صاحب را تهدیدی جدی برای ماهشهر دانست و افزود: تعداد زیادی از این سگ ها در سطح شهر رها هستند و اگر فکر اساسی برای آنها نشود، خطرات جانی و بهداشتی زیادی در پی خواهد داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز در این کارگروه با بیان اینکه این دانشگاه هفت بیمارستان، سه شهرستان و ۳۰۰ مطب بخش خصوصی را زیر پوشش دارد گفت: همه بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه دارای دستگاه های بی خطرسازی پسماندهای عفونی هستند.
ساسان قربانی ادامه داد: به منظور بی خطر سازی پسماندهای عفونی مطب ها و مراکز درمانی بخش خصوصی قراردادی با ۲ شرکت بسته شده تا زباله‌های این مطب ها جمع آوری و بی خطر سازی شود.
سایت دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای صفیره در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ و با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه برومی راه اندازی شده است. روزانه حدود یک هزار تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز منتقل می‌شود.

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست سازمان نظام پزشکی بندر ماهشهر مدیریت پسماند خوزستان آبادان اهواز شهرداری اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست سازمان نظام پزشکی بندر ماهشهر سازمان حفاظت محیط زیست سازمان نظام پزشکی بندر ماهشهر مدیریت پسماند خوزستان آبادان اهواز شهرداری اهواز بی خطرسازی پسماندهای عفونی سازی پسماندهای عفونی نیز در این کارگروه حفاظت محیط زیست شهرهای خوزستان مدیریت پسماند شهرداری اهواز پسماند اهواز بیمارستان ها سایت پسماند دفن پسماند نظام پزشکی جمع آوری دستگاه ها دفن زباله زباله ها مطب ها بی خطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۸۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند

رضا محمدی در گفتگو با همشهری آنلاین درباره جمع آوری طرحی مبنی بر برخورد با زباله گردان غیر مجاز از ابتدای فروردین تا امروز خبر داد و گفت: طی این طرح، نزدیک به ۶۰۰تن زباله خشک از زباله‌جمع‌کن‌ها و ۱۵۰خودرو از زباله‌گردهای غیرمجاز توقیف کردیم.

او افزود: مافیاهای زباله در تهران از هر زباله گرد بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون درآمد دارند ولی حقوق حداقلی بین ۶ تا ۱۰ میلیون به آنها می‌دهند بدون اینکه هیچ ضمانتی در مقابل جان و امنیت آنها داشته باشند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در ادامه یک ماجرای جالب را از یکی از زباله گردان بازگو کرد و گفت: یکی از پیمانکارها به بنده توضیح داد که یک‌بار به زباله‌گردی اعلام کرده که بهتر است به‌عنوان پاکبان استخدام شود؛ چون این کار بیمه و حقوق ثابت دارد. این فرد از طریق پیمانکار رصد و در نهایت مشخص شد که زباله‌گرد است و در یک خانه محقر محدوده منطقه ۲۰زندگی می‌کند. نصف خانه‌اش مملو از زباله‌های خشک بود که براساس نظر کارشناسان حدود ۶۰میلیون تومان ارزش داشت، اما مافیا از او ۱۰میلیون تومان می‌خرید. جالب است بدانید که این فرد اکنون به‌عنوان پاکبان در شهرداری استخدام شده است.

کد خبر 845505 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها پسماند زباله شهردارى تهران

دیگر خبرها

  • داستان جالب زباله گردی که پاکبان شهرداری شد | رمز و راز مافیایی که با زباله های تهران میلیاردر شدند
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله گردها در تهران/ سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند ؟
  • سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند؟
  • همایش پاکیاران و تفکیک زباله از مبدا در رشت
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله‌گرد‌ها در تهران
  • درآمد عجیب و باورنکردنی زباله گردها در تهران | سلاطین زباله تهران چه کسانی هستند ؟
  • پشت پرده سلاطین زباله تهران فاش شد | درآمد مافیا از هر زباله گرد ۵۰ میلیون تومان است
  • پشت پرده مافیای زباله فاش شد | درآمد مافیا از هر زباله گرد ۵۰ میلیون تومان است
  • شهرداری زباله‌های قابل بازیافت شهروندان تهرانی را می‌خرد!
  • توقیف ۵۴ دستگاه خودرو انتقال پسماند غیر مجاز | کشف ۲۰۰ تن پسماند از زباله گردها