Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عود از ماده‌ای خوش‌عطر و قابل‌سوزاندن ساخته می‌شود. زمانی که آن را می‌سوزانید، رایحه‌ای خوش به وجود می‌آید. مواد عطرآگین عود معمولا پایه گیاهی دارند؛ برای مثال، عودها را از انواع صمغ‌ها، پوست درختان، دانه‌ها، ریشه‌ها و گل‌ها می‌سازند، اما این عودهای خوشبو می‌توانند برای سلامتی مضر نیز باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

سه توصیه کاربردی برای داشتن کلیه‌ای سالم

۱. سرطان

عود حاوی مخلوطی از مواد طبیعی و غیر طبیعی است که باعث تشکیل ذرات معلق در هوا و استنشاق آن ها می شود. یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داده که برخی از این ذرات خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

این مطالعه همچنین نشان داده که قرار گیری در معرض دود عود خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

بسیاری از ترکیبات سمی و تحریک کننده در دود عود مانند هیدروکربن های چند قطبی، بنزن و کربنیل ها می تواند برای سلامتی مضر باشند.

۲. آسم

ذرات معلق موجود در دود عود نه تنها حاوی مواد سرطان زا هستند بلکه مواد تحریک کننده ای دارند که خطر ابتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم را افزایش می دهند.

در یک مطالعه بر روی بیش از ۳۰۰۰ دانش آموز مدرسه ای مشخص شد که دود عود باعث افزایش علائم آسم مانند خس خس سینه و افزایش مصرف دارو های درمان آسم در آن ها می شود.

۳. التهاب

مطالعات حاکی از آن است که دود عود می تواند باعث ایجاد التهاب مزمن در بدن شود. یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داده که دود عود با افزایش احتمال استرس اکسیداتیو در بدن می تواند باعث التهاب ریه ها و کبد شود.

۴. متابولیسم بدن

ترکیبات موجود در دود عود ممکن است بر سوخت و ساز بدن تاثیر منفی بگذارند. یک مطالعه بر روی موش ها نشان داده که دود عود به میزان قابل توجهی باعث کاهش وزن ناگهانی و کاهش سطح کلسترول خوب خون می شود.

۵. سلامت قلب

گفته می شود که دود عود خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

در یک مطالعه معتبر بر روی بیش از ۶۰۰۰۰ شهروند سنگاپوری مشخص شد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض عود در خانه خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی را افزایش داده است.

عوارض و مضرات عود بخور

دود عود از ذرات ریز و انواع گاز هایی مانند منوکسید کربن تشکیل شده است. مطالعات مختلف نشان داده که سوزاندن عود و استنشاق دود آن می تواند عوارضی برای سلامتی بدن به همراه داشته باشد؛

۱. یک مطالعه بر روی بزرگسالان در سنگاپور در سال ۲۰۰۸ نشان داده که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود عود، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

۲. یک مطالعه معتبر بر روی کودکان در عمان در سال ۲۰۰۹ نشان داده که دود عود می تواند باعث ایجاد خس خس سینه در کودکان مبتلا به آسم شود. در واقع عود باعث ابتلا به بیماری آسم نمی شود بلکه می تواند باعث افزایش حملات آسم شود.

۳. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داده که اجزای موجود در دود عود مانند سیگار برای سلامتی مضر هستند. در واقع دود چهار عود خطراتی مانند دود یک سیگار را به همراه دارد.

۴. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ بر روی بزرگسالان چینی نشان داده که که سوزاندن عود می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

۵. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) تاکید می کند که دود عود بخور می تواند خطر ابتلا به سرطان، آسم و درماتیت تماسی را افزایش دهد.

جایگزین‌های سالم تر عود بخور

دود عود ممکن است خطراتی برای سلامتی بدن داشته باشد به همین دلیل می‌توان از جایگزین‌های سالم تر آن مانند سوزاندن مریم گلی، دیفیوزر های روغنی (روغن های مناسب رایحه درمانی)، شمع های بدون فتیله و خوشبو کننده های طبیعی هوا استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1126257 برچسب‌ها دانستنی ها

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانستنی ها خطر ابتلا به سرطان یک مطالعه بر روی تواند باعث نشان داده برای سلامتی دود عود دود عود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۹۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص آب هویج بستنی

آب هویج یک نوشیدنی انرژی بخش است و از خستگی و سستی جلوگیری می‌کند. همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری می‌کند. خاصیت شادی آوری دارد و برای ساختن استخوان‌های جنین در دوران بارداری مفید است.

به گزارش ایسنا، مصرف چغندر قند یک رژیم غذایی محبوب و صد البته بسیار مفید برای افزایش پلاکت خون است. چغندرقند سرشار از خاصیت آنتی اکسیدانی و هموستاتیک طبیعی (انعقاد کننده خون) است که باعث افزایش تعداد

پلاکت‌ها در طی چند روز مصرف می‌شود. اگر دو یا سه قاشق چای خوری آب چغندر با یک لیوان آب هویج مخلوط شود، پلاکت‌های خون به سرعت رشد می‌کنند. علاوه بر این، به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها در این مخلوط مقاومت بدن نیز افزایش می‌یابد.

خواص آب هویج بستنی

یکی از مهمترین خواص آب هویج بستنی این است که برای کسانی که طعم آب هویج را دوست ندارند به راحتی می‌توانند آن را بخورند و از فواید بن نظیر آب هویج بهره ببرند. مصرف آب هویج با بستنی باعث می‌شود که ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A بهتر جذب شوند.

برای تقویت استخوان‌ها و تقویت مغز مفید است. یک نوشیدنی اترژی بخش است و از خستگی و سستی جلوگیری می‌کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است و از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری می‌کند. خاصیت شادی آوری دارد و برای ساختن استخوان‌های جنین در دوران بارداری مفید است.

دیگر خبرها

  • تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره‌شان توسط هوش مصنوعی
  • فواید و مضرات باران ۴۸ ساعته مازندرانی‌ها
  • این اسید لاغرتان می‌کند
  • چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟
  • برای حفظ سلامتی روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم؟
  • کسب نشان طلای بازارهای سهام FEAS  توسط کارگزاری مفید
  • با سوپر غذای تقویت‌کننده مغز آشنا شوید
  • کسب نشان طلای بازارهای سهام FEAS توسط کارگزاری مفید
  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • خواص آب هویج بستنی