Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، مدتی پیش رئیس پلیس فتای کرمان خبر داد که شیادان مجازی به سامانه «شاد» رسوخ کرده‌اند و از معلم و مدیر گرفته تا دانش‌آموز و والدین آنها کلاهبرداری می‌کنند. بلافاصله چند روز بعد رئیس پلیس فتای آذربایجان غربی هم از رخداد مواردی مشابه برای کاربران شاد در این استان خبر داد و گفت: مجرمان، اکانت پشتیبانی شاد می‌سازند و با آن از مخاطبان این شبکه دزدی می‌کنند یا آنها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بعد از اظهارنظر روسای پلیس فتای دو استان درباره ناامن بودن سامانه آموزشی «شاد» بود که مدیران، معلمان و دانش‌آموزان استان‌های دیگر از هک‌شدن اکانت خود در شاد و دسترسی به محتویات گوشی همراه‌شان خبر دادند.

ستاره علیان دانش‌آموز تهرانی که تا به حال ۲ بار از طریق شاد هک شده، می‌گوید: « از شماره عجیبی با من تماس گرفتند و گفتند که پشتیبان شاد هستند و یک کد برایم می‌فرستند که برایشان بخوانم. من هم خواندم و بعد از یک دقیقه قطع کردند. بلافاصله دسترسی من به شاد مسدود شد و بعد هم تماس گرفتند که اگر ۳ میلیون واریز نکنی، عکس‌های گوشی‌ات را برای پدر و مادرت می‌فرستیم و سپس در فضای مجازی منتشر می‌کنیم که من سریع به مادرم و مدیر مدرسه گفتم و چون بی‌تفاوت از کنارش عبور کردیم، کار خاصی انجام ندادند.»
ستاره تنها کسی نیست که در سامانه شاد مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، دانش‌آموزان، معلمان و مدیران دیگری نیز به این مسئله دچار شده‌اند.

زهرا طاهریان، معلم ادبیات فارسی مدرسه تربیت اردستان برای همشهری توضیح داد: «یک‌بار بعد از گرفتن امتحان ترم، بلافاصله اکانت من هک شد و تمام برگه‌های امتحانی از بین رفت. واقعا موقعیت بدی بود؛ به مدیر مدرسه و پلیس هم اطلاع دادیم که بعدا فهمیدیم کار یکی از دانش‌آموزان بوده است. همین دانش‌آموز یک‌بار دیگر به کمک ۲ نفر دیگر اکانت مدیر مدرسه را هک کرده بودند.»

همکلاسی‌های هکر
انگیزه هکرها در شبکه‌ شاد متفاوت است، برخی‌ها برای کلاهبرداری وارد این سامانه شده و برخی دیگر برای آزار دادن مدیر، معلم و سایر دانش‌آموزان این کار را می‌کنند.

سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: «ابتدای راه‌اندازی شاد، شاهد تله‌گذاری یا «فیشینگ» بودیم که اطلاعات شخصی افراد را در اختیار می‌گرفتند تا سوءاستفاده مالی کنند اما با سازوکارهایی که انجام شد، این روش کاهش پیدا کرد. اما حالا شاهد حساب‌های جعلی کاربری هستیم که با شیوه‌های جدید مثل ارسال کد به حساب‌های دیگر دسترسی پیدا کرده و وارد کلاس می‌شوند و از طریق آن دانش‌آموزان، معلمان و مدیران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند که برخی از آنها خود دانش‌آموزانی هستند که در شاد حضور دارند.»
رجبی افزود: « در برخی موارد هکرها با اکانت‌های جعلی اقدام به ارسال محتوای نامناسب و غیراخلاقی برای دیگران می‌کنند و گاهی دیگر، دسترسی مدیر یا معلم مدرسه به کلاس را از بین می‌برند و کلاس‌های درس ایجاد شده را حذف می‌کنند و محتوای داخل آن را از بین می‌برند. تلاش ما این است که از طریق خود طراحان شاد این مشکلات را تا حدودی کاهش دهیم. البته که آموزش و پرورش هم باید نحوه رعایت موارد ایمنی در این سامانه را به کاربران آن متذکر شود.»

کد خبر 651114 برچسب‌ها مدرسه و مدارس دانش آموز

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: مدرسه و مدارس دانش آموز دانش آموزان دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۶۹۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بدهی دو زندانی توسط دانش‌آموزان مدرسه بیان رفیع

​​​​​​​دانش‌آموزان دبستان پسرانه "بیان رفیع" با اهدای پس‌اندازهای خود، موجبات آزادی دو نفر زندانی بدهکار را فراهم کردند تا به کانون خانواده بازگردند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با پیگیری مددکاران اجتماعی این مرکز ‌و در ادامه پویش سبز بهاری مدارس برای بازگشت نان‌آوران به خانه، دانش‌آموزان پیش‌دبستان و دبستان بیان رفیع، ضمن پرداخت 30 میلیون تومان به عنوان بخشی از بدهی دو نفر زندانی نیازمند جرایم غیرعمد، زمینه آزادی آنان را فراهم کردند.

لازم به ذکر است در این اقدام انسان‌دوستانه دبیران و دانش‌آموزان پیش‌دبستان و دبستان بیان رفیع در منطقه 22 تهران با پیوستن به پویش سبز بهاری، پس‌انداز و هدایای نقدی  خود را به حساب ستاد دیه نمایندگی استان تهران موجبات آزادی دو نفر زندانی بدهکار را فراهم کردند تا به کانون خانواده بازگردند.

دانش‌آموزان یک مدرسه در کاشان 3 زندانی را آزاد کردند

بر اساس این خبر، خیرین و نیکوکارانی که قصد کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد را دارند همواره می‌توانند از طریق شماره کارت 6037991899675916 در این امر خیر سهیم باشند.

همچنین در صورت تمایل ضمن مراجعه حضوری به ستاد دیه استان تهران واقع در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، اعرابی 5، پلاک 19، طبقه اول، شماره تلفن 88861992 با نحوه ارسال کمک‌های مالی و آزادی زندانیان استان آشنا شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شکایت معلمان آلمانی از تشدید خشونت‌ها در بین دانش آموزان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • پرداخت بدهی دو زندانی توسط دانش‌آموزان مدرسه بیان رفیع
  • پاکسازی محدوده شهر قم از زباله‌های پلاستیکی توسط دانش آموزان
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟
  • برخورد با عوامل خاطی در مدرسه شهرستان دلگان
  • استوری اورلین شوامنی با الهام از فیلم ماتریکس: به دنیای «رئال» خوش آمدید! + عکس
  • تغذیه سالم یادگیری دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد