Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان بوشهر به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود و ظرفیت‌های گسترده‌ای در حوزه انرژی، کشاورزی، تجارت و بازرگانی، تولید و صنعت، صیادی و آبزی‌پروری، معادن و… دارد.

با وجود این همه ظرفیت از این استان به عنوان قطب اقتصادی و پایتخت انرژی کشور یاد می‌شود ولی زیرساخت‌های این استان متناسب با این القاب و عنوان‌ها رشد نکرده و از یکی از مهمترین زیرساخت‌ها یعنی اتصال به خط ریلی سراسری محروم مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری علاوه بر اینکه برای استان بوشهر و مردم این استان آورده دارد، تأثیر مهمی در اقتصاد کشور خواهد داشت و دسترسی سراسر ایران به بندر بوشهر را تسهیل خواهد کرد.

مردم استان بوشهر سال‌ها است که در انتظار تحقق وعده مسئولان برای ساخت و تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز هستند ولی این وعده‌ها از دولتی به دولت دیگر منتقل شده و همچنان محقق نشده است.

آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در سفر مهرماه خود به استان بوشهر بازدیدی را از راه‌آهن بوشهر- عسلویه- شیراز داشت و بر لزوم تسریع در تکمیل این پروژه تاکید کرد.

راه‌آهن شیراز - بوشهر دارای ۴۵۰ کیلومتر طول است که در ۱۱ قطعه تعریف شده است و طی سال‌های گذشته به خاطر عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز روند کندی داشته است.

از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می‌شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه مشکل این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی را دارد.

این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

افزایش اعتبارات پروژه راه‌آهن

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دولت نگاه ویژه‌ای به پروژه راه‌آهن بوشهر- شیراز دارد و در سفر رئیس جمهور به هر دو استان بوشهر و فارس بر تسریع در تکمیل این پروژه تاکید شد.

فرزاد رستمی پیشرفت پروژه راه‌آهن بوشهر شیراز را کمتر از ۱۳ درصد عنوان کرد و ادامه داد: از محل سفر رئیس جمهوری ۴۰۰ میلیون دلار-یورو برای راه آهن بوشهر-شیراز تصویب شده است.

وی با اشاره به ساخت مسیر پروژه راه آهن از سمت بوشهر به عسلویه از سوی مجموعه وزارت نفت و با همراهی پتروشیمی‌ها اضافه کرد: برای احداث مسیر بوشهر-شیراز نیز غیر از سهم تهاتر نفتی، سقف تهاتر نفتی، اعتبارات ماده ۵۶ و قانون بودجه برای سال‌های آینده افزایش یابد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر افزود: پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر - عسلویه ۳۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در صورت تأمین مالی طی چهار یا پنج سال آینده می‌تواند تکمیل شود.

۴۰۰ میلیون دلار تصویب شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر چندی پیش به خبرنگار مهر گفته بود: در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، ۴۰۰ میلیون دلار برای راه‌آهن بوشهر - عسلویه - شیراز تصویب شده است.

علی درویشی اظهار داشت: در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به استان بوشهر، ۹۳ پروژه در ۱۲ حوزه مختلف با اعتبار چهار هزار و ۹۵۱ میلیارد تومان ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان مربوط به تعهدات سازمان برنامه و بودجه است افزود: ۴۰۰ میلیارد تومان به زودی در اختیار استان بوشهر قرار می‌گیرد تا شاهد فعال شدن پروژه‌ها باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر از تصویب سه هزار و ۲۱۹ میلیارد ریال تسهیلات ثابت و در گردش برای استان خبر داد و اضافه کرد: ۹۲۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی نیز در این سفر تصویب شد.

وی خاطرنشان کرد: با اشاره به تصویب ۴۰۰ میلیون دلار برای راه‌آهن بوشهر - شیراز - عسلویه تصریح کرد: این اعتبار در قالب دو سفر رئیس جمهور به استان‌های بوشهر و فارس مصوب شده است که سهم هر استان ۲۰۰ میلیون دلار است.

تسریع اجرای خط ریلی بوشهر

استاندار بوشهر نیز گفته بود: اگر راه آهن به بوشهر وصل نشود این بندر از خاصیت می‌افتد و صاحبان کالا ترجیح می‌دهند به دیگر بنادر کشور که دارای خط ریلی است مهاجرت کنند چراکه حمل و نقل از طریق راه آهن ارزان‌تر و مطمئن‌تر است.

احمد محمدی‌زاده با بیان اینکه بوشهر به‌عنوان تنها بندر ساحل جنوب فاقد خط راه آهن است تصریح کرد: استقرار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در جنوب استان بوشهر برای حمل محصولات آنها به دیگر استان‌ها ضرورت احداث ریل را در این استان دوچندان کرده است.

وی تصریح کرد: پروژه راه آهن شیراز - بوشهر بعد از ۱۴ سال هشت درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در این مدت ۳۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است.

استاندار بوشهر یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به بوشهر توجه به تسریع اجرا خط ریلی بوشهر دانست و افزود: بعد از سفر رئیس جمهور به بوشهر بر فعال شدن پروژه خط راه آهن شیراز - بوشهر تأکید شد.

محمدی‌زاده با بیان اینکه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع برای پروژه خط راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه نیاز است خاطر نشان کرد: قرار شد از محل تهاتر نفت اعتبار لازم برای سرعت گرفتن پروژه تأمین شود.

انتظار می‌رود با همت مسئولان تلاش جدی صورت گیرد که اعتبارات مورد نیاز برای احداث خط راه آهن شیراز- بوشهر و عسلویه تأمین شود و طی چهار تا پنج سال آینده شاهد تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه باشیم و مردم از خدمات آن بهره‌مند شوند.

کد خبر 5403401

منبع: مهر

کلیدواژه: سفر به بوشهر راه آهن شیراز بوشهر بوشهر احمد محمدی زاده بندر بوشهر فرزاد رستمی عسلویه استاندار بوشهر شیراز علی درویشی بارش برف بوشهر برف و کولاک کرمانشاه ویروس کرونا تعطیلی مدارس برف روبی بارش باران سیلاب خطبه های نماز جمعه سیل هرمزگان ایلام امداد رسانی آمار کرونا سفر رئیس جمهور ۴۰۰ میلیون دلار میلیارد تومان پروژه راه آهن راه آهن بوشهر راه آهن شیراز استان بوشهر خط راه آهن تصویب شد خط ریلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۰۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک آبی شیراز، بزرگترین پارک آبی کشور

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز گفت: در اجرا و طراحی پارک بزرگ آبی شیراز از ظرفیت مشاوران و طراحان بزرگ کشور استفاده شده است و این مجموعه تفریحی منحصربه‌فردترین و بزرگترین پارک آبی کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمد امین در سومین بازدید شبانه از پروژه تفریحی پارک آبی بزرگ شیراز اظهار کرد: پارک آبی بزرگ شیراز از نظر ابعاد و اندازه، زیر بنا و تنوع بازی‌هایی که دارد، بزرگترین و منحصربه‌فردترین پارک آبی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: پروژه پارک آبی بزرگ شیراز به صورت مشارکتی توسط شرکت شمس عمران و شهرداری شیراز در حال اجراست.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: طی سال‌های گذشته پس از اینکه کلنگ‌زنی این پروژه صورت گرفت به دلایل مختلف اجرای پروژه برای مدت یک سال متوقف ماند اما با درایت و همت شهرداری شیراز و شورای ششم، مجدد اصلاحیه قرارداد با سرمایه‌گذار صورت گرفت و اجرای کار آغاز شد.

امین با اشاره به اینکه با اصلاحیه قرارداد، اجرای این پارک به یک پارک متمایز در سطح کشور تبدیل شد، خاطرنشان کرد: در طراحی این پارک از ظرفیت مشاوران و طراحان بزرگ کشور استفاده شده است.

وی با بیان اینکه برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی شده برای افتتاح این پروژه تیر ماه ۱۴۰۴ است، اضافه کرد: طراحی این پارک بزرگ به صورت یک مجموعه کامل است که فضای پارکینگ، تجاری، خدماتی، نصب و اجرای یک مجموعه کامل پارک آبی را در بر می‌گیرد.

امین اظهار کرد: در حال حاضر پارکینگ این پروژه با ظرفیت جانمایی هزار خودرو در حال احداث است که زیربنای آن ۲۴ هزار متر مربع است.

وی ادامه داد: در پروژه پارک آبی بزرگ شیراز جانمایی رستوران، فضای تفریحی، پارک کودک، رودخانه خروشان و سرسره هیجان، خدمات و فروشگاه‌های فروش تجهیزات پارک آبی لحاظ شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه در این پروژه یک فضای کامل طراحی شده است، در تلاش هستیم با مشارکت شرکت مشاور اجرای این پروژه در مدت زمان تعیین شده به اتمام برسد.

احداث بزرگ‌ترین تونل آکواریوم کشور در شیراز

در ادامه بازدید شبانه از روند اجرایی دو پروژه تفریحی گردشگری پارک آبی و آکواریوم شهر شیراز، حمیدرضا اسماعیلی معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز در سخنانی اظهار کرد: پروژه آکواریوم شیراز در فضایی به مساحت شش هزار متر مربع و زیر بنای پنج هزار متر مربع در سه سطح اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه به صورت مشارکتی توسط شهرداری شیراز و سرمایه‌گذاری شرکت اقیانوس ایرانیان کیش اجرا خواهد شد، افزود: پروژه احداث آکواریوم شیراز به صورت کف اجرا خواهد شد و برای اولین بار در سطح کشور بزرگترین تونل دریایی آکواریومی در این پروژه اجرا می‌شود و این اقدام، اصلی‌ترین تفاوت اجرای پروژه آکواریوم شهر شیراز با سایر پروژه‌های آکواریوم در سطح کشور است.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز ادامه داد: در این پروژه احداث اسکلت پروژه بر عهده شهرداری شیراز است که شرکت پارس‌گستر مجری اجرا خواهد بود و پس از آن شرکت اقیانوس ایرانیان کیش نسبت به اجرای تأسیسات آکواریوم اقدام خواهد کرد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: پروژه به صورت کار مشارکتی ۶۰_۴۰ است و آورده شهرداری شیراز اجرای اسکلت و محوطه‌سازی است.

وی افزود: شریک سرمایه‌گذار اعلام کرده است پس از تحویل اجرای اسکلت پس از شش‌ماه بهره‌برداری از پروژه صورت می‌گیرد.

پارک آبی شیراز در نوع خود بزرگ‌ترین پارک آبی کشور است

در این بازدید همچنین علیرضا اسکندری رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: اقدام بسیار شاخصی در مجموعه شهرداری شیراز طی دو هفته گذشته با عنوان راه‌اندازی شیفت شب پروژه‌های اجرایی آغاز شد و این اقدام نشان دهنده آن است که تیم شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز به دنبال خدمت‌رسانی به مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن است و این خدمت رسانی شب و روز ندارد.

وی در خصوص دو پروژه پارک بزرگ آبی و آکواریوم شیراز، افزود: پارک آبی شیراز در نوع خود بزرگ‌ترین پارک آبی کشور است و آکواریوم شیراز به لحاظ طول تونل بزرگترین آکواریوم کشور است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز خاطر نشان کرد: مردم شهر شیراز شایسته بهترین‌ها هستند و باید بهترین خدمات و امکانات برای مردم ایجاد شود.

اسکندری با اشاره به وجه تمایز این دو پروژه اجرایی در مقایسه با سایر پروژه‌ها تصریح کرد: اجرای این دو پروژه با نگاه افزایش زیر ساخت‌های گردشگری و تفریحی در دستور کار قرار گرفت اما شهرداری با سرمایه‌گذار وارد مذاکره شده است و سرمایه‌گذار به عنوان بهره‌بردار اصلی اقدام به اجرای پروژه می‌کند.

وی ادامه داد: شورای اسلامی شهر شیراز در سال ۱۴۰۱ تکلیف ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای شهرداری شیراز در خصوص اجرای پنج پروژه سرمایه‌گذاری تکلیف کرد و این مبلغ محقق شد که دو پروژه آکواریوم و پارک آبی شیراز از جمله پروژه‌های سرمایه‌گذاری است.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز تکلیف ۲۰ هزار میلیارد تومانی در حوزه سرمایه‌گذاری برای شهرداری تعیین شد و تا سی‌ویکم مرداد شورا به شهرداری فرصت داده است تا این تکلیف محقق شود.

اسکندری در خصوص اصلاحیه قرار داد پروژه پارک آبی اظهار کرد: روند قرار داد، درصد سهام‌ها، نقشه و طراحی پروژه به صورت کامل تغییر پیدا کرد و یک قرارداد جدید با سرمایه‌گذار رقم خورد.

وی همچنین در خصوص پروژه آکواریوم افزود: با توجه به اینکه کلنگ‌زنی این پروژه در گذشته انجام شده بود و عملیات اجرای پروژه به کندی انجام می‌شد، از این رو تهیه نقشه‌های سازه‌ای و تاسیساتی مجدد در دستور کار قرار گرفت که این اقدام بر عهده سرمایه‌گذار بود و تهیه نقشه‌ها انجام شد و در مجموعه شهرداری و در کمیسیون‌های مربوطه تأیید و تصویب شد و پیمانکار هم اکنون در حال عملیات اجرایی پروژه است.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه افزایش زیرساخت‌های تفریحی و گردشگری به سلامت جامعه، شور و نشاط اجتماعی و انضباط شهری کمک می‌کند، ابراز امیدواری کرد: تمام تلاش ما این است که پروژه‌های سرمایه‌گذاری در مدت زمان کوتاه اجرا و به بهره‌برداری برسد و حس شادمانی را در شهروندان ایجاد کند.

در این مراسم همچنین یکی از یاوران شورا در منطقه ۱۰ از تلاش‌های شهرداری شیراز و اقدامات در حال انجام قدردانی کرد و افزود: امید است اجرای پروژه‌های شهری موجب نشاط شهروندان شود و مردم بتوانند از این پروژه‌ها بهره‌مند شوند، چرا که شهر شیراز نیازمند اجرای چنین پروژه‌هایی است.

کد خبر 746489

دیگر خبرها

  • یک اتفاق خوب که در بین خبرهای بد گم شد | قطار ملی بالاخره مسافرگیری کرد | این قطار در کدام خط مترو کار می کند؟
  • پروژه فیبر‌نوری منازل و کسب‌وکارها؛ بزرگترین پروژه تاریخ ارتباطات آذربایجان غربی
  • منطقه یک شیراز، منطقه هزینه‌بردار در تملک
  • دریا در استان بوشهر متلاطم می‌شود
  • پیش‌بینی بارش پراکنده باران برای استان بوشهر
  • قطار ملی مترو در انتظار ورود به چرخه خدمت‌رسانی
  • ورود اولین قطارهای سریع السیر برقی روسی با سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت
  • پارک آبی شیراز، بزرگترین پارک آبی کشور
  • بازدید خبرنگاران از دو پروژه عمرانی شهرداری شیراز
  • قطار وعده‌ ها برای اتصال چهارمحال و بختیاری به خط ریلی!