Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - حجت‌الاسلام والمسلمین امیرقلی جعفری با اشاره به اهمیت ویژه آبخیزداری برای کل کشور گفت: منابع آب محدود و داشتن یک سوم بارش‌ها از میانگین جهانی، نشان دهنده شرایط خاص کشور است که باید همین مقدار منابع آب را در کشور حفظ کرد.

به علت ویژگی توپوگرافی سرزمینی در استان چهارمحال و بختیاری اهمیت آبخیزداری دوچندان می‌شود، این استان بام ایران بوده و نگهداری آب بسیار سخت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

سازه‌های آبخیزداری چهارمحال و بختیاری فاقد ذخیره آبی است

به علت ارتفاع زیاد استان، وقتی بارشی در کوهرنگ صورت می‌گیرد، ۱۲ ساعت بعد پشت سد زاینده رود و ۴ ساعت بعد پشت سد کارون ۴ جای می‌گیرد که این نشان دهنده خارج شدن آب در کمتر از ۲۴ ساعت از استان چهارمحال و بختیاری به دورترین نقطه است.

در این استان با چنین اقلیمی ضرورت آبخیزداری دو چندان می‌شود، وقتی استان در ارتفاع باشد نه تنها نمی‌توان منابع آب را حفظ کرد بلکه خاک آن سرزمین با فرسایش بسیار بالا مواجه خواهد بود، مهمتر از دست رفتن منابع آب فرسایش خاک است که نه تنها در استان ما بلکه استان‌های دیگر را هم در بر می‌گیرد.

اگر بتوان منابع آب استان را با آبخیزداری مدیریت کرد در طولانی مدت استان‌های دیگر هم حفظ می‌شوند چرا که فرسایش خاک مربوط به یک استان نمی‌شود و قطعا گریبان‌گیر استان‌های همجوار خواهد شد.

باید اقدامات زیادی در خصوص آبخیزداری انجام داد، در این چند دهه اخیر سفره‌های زیرزمینی در استان به شدت آسیب دیده که ممنوعه و ممنوعه بحرانی بودن دشت‌های استان زنگ خطر تخلیه آبخوان‌ها را به صدا درآورده و این نشان دهنده لزوم حرکت جدی در آبخیزداری است.

اقداماتی در خصوص آبخیزداری صورت گرفته است، اما برای استان اصلا کافی نیست، آبخیزداری باید در این استان وسیع‌تر با بودجه بهتر و برنامه‌ریزی منسجم انجام می‌گرفت که متاسفانه این اتفاق نیفتاده، اکنون استان چهارمحال و بختیاری با شرایط سختی مواجه شده است.

از پارسال در مجلس یازدهم اعتبارات بیشتری در خصوص آبخیزداری برای استان در نظر گرفته شد، باید حتما منابع آبی را برای تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی، تجدید حیات آبخوان‌های بحرانی و جلوگیری از فرسایش خاک حفظ کرد.

امسال طبق سفر کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به استان چهارمحال و بختیاری، اعتبارات خیلی خوبی در خصوص آبخیزداری استان در نظر گرفته می‌شود و شایان ذکر است که در اعتبارات بودجه ۱۴۰۱ رشد خوب اعتبارات در حوزه آبخیزداری کشور را شاهد خواهیم بود.

اجرای آبخیزداری هدفمند نیاز به همکاری با یکدیگر دارد و تنها شامل استان چهارمحال و بختیاری نمی‌شود، استان‌های پایین دست باید همکاری لازم را در جهت انجام آبخیزداری در استان چهارمحال و بختیاری داشته باشند تا منافع این اقدام به آن‌ها نیز برسد، امید است با مدیریت درست در استان منابع آبی را حفظ و از فرسایش خاک جلوگیری کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عملیات آبخیزداری منابع آب استان چهارمحال و بختیاری خصوص آبخیزداری فرسایش خاک منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۰۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید نظارت بر تالاب‌های چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، سالخورده گفت: از اوسط فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت فصل تخم ریزی ماهی‌ها در تالاب بین‌المللی چغاخور است.
وی افزود: با اجرای طرح گشت و کنترل صید غیرمجاز در این تالاب با همکاری صیادان محلی، تاکنون ۲۰۰ متر قلاب و ۲۵۰ متر دام غیرمجاز جمع‌آوری شده است.

دیگر خبرها

  • تشدید نظارت بر تالاب‌های چهارمحال و بختیاری
  • دبیرخانه بومی دانش سنتی در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شد
  • تخریب دیوار سنگی در چرام برای رفع تصرف اراضی ملی
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام
  • خبر‌های ورزشی ۲۸ فروردین چهارمحال و بختیاری
  • دستگیری بیش از ۵ هزار نفر از مجرمین و تعرض‌کنندگان به عرصه‌های ملی و جنگلی کشور
  • شهرکرد سردترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • ۱۲۵ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی در قلمرو فرسایش آبی است
  • مدیریت رواناب در سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • آغاز ساخت ۵ مرکز درمانی در چهارمحال و بختیاری از بهار امسال