Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق آمارهای جمعیت کشور ایران رو به پیری می رود که این معضل دستخوش عوامل بسیاری است که بعنوان بزرگترین تهدید برای جامعه به شمار می رود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، تعدیل فراز و فرودهای جمعیتی همیشه از دغدغه های مهم یک جامعه بوده تا بتوان از پیری و کاهش جمعیت که افول و نزول جامعه را در پی دارد پیشگیری کرد، در حال حاضر نیز زنگ خطر کاهش و سوق جمعیت به سمت پیری در کشور به صدار درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعیت پویا و جوان هر کشور بعنوان سرمایه های هر کشور محسوب می شوند و توجه به نرخ باروری، فرزند آوری و تشکیل خانواده در جوانع برای حفظ جمعیت جوا بسیار مهم است و توجه به این موار مهم از پیری و کاهش جمعیت پیشگیری می کند.

طبق آمارهای رسمی کشور کاهش باروری در کشور موجب هدایت جامعه به سمت و سوی جامعه پیر و سالمند شده است.

شیب نزولی جمعیت در طی سالهای اخیر زنگ هشداری را در جامعه به صدا درآورده که نیازمند تدبیر صحیح برای جلوگیری از پیری جمعیت توسط مسوولان اجرایی کشور است و این موضوع نیز مورد توجه ویژه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

افزایش جمعیت سالمندی نتیجه کاهش فرزند آوری خانواده است

کاهش فرزند آوری خانواده ها که رشد جمعیت سالمندی کشور را در پی دارد به یکی از معضلات اجتماعی در کشور تبدیل شده است.بر اساس آمار جمعیتی کشور، در دهه اول انقلاب به ازای هر یک هزار نفر جمعیت، سالانه 35 نفر به جمعیت کشور افزوده می شد؛ اما اکنون به ازای هر یک هزار نفر جمعیت 16 نفر به جمعیت کشور اضافه می شود.

تا نواخته شدن زنگ خطر کاهش جمعیت در ایران شاید بیش از 20 سال فاصله داشته باشیم اما برای جبران آن و برون رفت از این پدیده خطرناک زمان زیادی نیست.

کاهش جمعیت و افزایش جمعیت پیری و سالمندی مشکلات عدیده‌ای برای کشور به وجود می‌آورد و کشور جمعیت فعال و نیروی کار جوان خود را کم کم از دست می‌دهد.

بهبود وضعیت اقتصادی راهی برای افزایش زاد و ولد

طبق نظر کارشناسان جمعیت پیر و سالخورده هم از نظر اقتصادی و اجتماعی و هم از نظر سیاسی و امنیتی کشور را در آینده با چالش های رو به رو می کند که از همین الان باید به فکر راه حل مناسب برای جلوگیری از روند رشد این معضل در جامعه باشیم.

یکی از مهمترین راه کارهای دولت برای مقابله با این معضل بزرگ بهبود شرایط اقتصادی است تا افراد بتوانند پس انداز بهتری داشته باشند که تمایلی به ازدواج در آنها به وجود آید.

فرزند کمتر زندگی بهتر شعاری که به فرهنگ غلط تبدیل شده است

طبق نظر کارشناسان کاهش موالید و مشکلات جمعیتی ما با شیب تندی از اوواخر دهه شصت شروع شده و این یک مشکل بنیادی و عمیق است چرا که سیاست گذاری ها بر این مبنای شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر بود که این شعار کم کمک به یک فرهنگ در کشور تبدیل شد و در حال حاضر نتیجه آن افزایش پیری جمعیت و سالخوردگی در جامعه است.

با افزایش جعمیت پیر و سالخورده در جامعه موجب اضمحلال قدرت در آن جامعه می شود که تاثیر منفی بر اقتصاد کشور دارد.

رهبر انقلاب؛ فرزندآوری بسیار مهم است

مسئله‌ی فرزندآوری بسیار مهم است. این موضوعی که بنده بارها در این چند سال اخیر تأکید کرده‌ام، متأسفانه حالا که انسان نتایج را نگاه میکند معلوم میشود که این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدی دستگاه‌های اجرائی.

بایستی به‌جد مسئله‌ی فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید. یکی از پُرفایده‌ترین ثروتهای یک کشور جمعیّت جوان است که خب ما بحمدالله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بودیم، اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند.

طبق نظر کارشناسان جمعیت کشور به سمت پیری در حال حرکت است و بطوریکه در طول 25 سال گذشته میزان موالید 25 درصد کاهش یافته است.

سیاستگذاری جمعیت متولی واحدی ندارد

محسن لطف اللهی در گفتگو با خبرنگار کردتودی گفت: مهمترین سیاست توقف روند پیری جمعیت کشور، توقف سیاست و برنامه کنترل جمعیت و تشویق باروری بوده که از طرف مقام معظم رهبری و در زمان دولت نهم و دهم ابلاغ شد.

وی افزود: بنظر میرسد که سیاستگذاری جمعیت همانند بسیاری از حوزه های فرهنگی اجتماعی ، متولی واحدی نداره و صرفا وزارت بهداشت و درمان اقدامات پراکنده ای در این خصوص انجام داده است.

کارشناس امور خانواده بیجار با بیان اینکه سیاست کنترل جمعیت یا سیاست افزایش جمعیت در بسیاری از کشورهای جهان در  مقاطع مختلف زمانی اعمال میشود، بیان داشت: در حقیقت هرکشوری در هر زمانی ممکن است نیازمند اعمال سیاست کنترل جمعیت یا افزایش جمعیت باشد. بنابر این ممکن است اعمال سیاست کنترل جمعیت در دهه 60 سیاستی نادرست نباشد اما تداوم بی هدف این سیاست و بازنگری نکردن  قابل تامل است.

لطف اللهی تاکید کرد: فرمایشات رهبر انقلاب که در حقیقت یک دوراندیشی بلند مدت برای منافع و امنیت ملی است، باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد.

وی در مورد سیاست های تشویقی فرزند بیشتر گفت: معضل اشتغال و مسکن باید در کشور برطرف شود تا سن ازدواج که هم اکنون متاسفانه بالاتر از 30 سال است، به حداکثر 21 سال کاهش یابد

کارشناس امور خانواده بیجار با تاکید بر اینکه هر جامعه ای که دارای زاد و ولد متناسب با نرخ جمعیتی باشد، در آینده دچار بحران معضل پیری و سالمندی نمی شود، افزود: اگر نرخ رشد جمعیتی بر همین روند ادامه پیدا کند، بطور حتم در آینده با جمعیتی سالخورده مواجه خواهیم شد.

 ولادت در کردستان ۲.۳ درصد کاهش یافت

علی جوکار مدیرکل ثبت احوال کردستان 8 مهر ماه 1400 در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در این مدت  ۶ هزار و ۵۷ نوزاد پسر و پنج هزار و ۷۵۷ نوزاد دختر در استان متولد شده است، اظهار داشت: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت برابر ۱۰۵.۲ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ ولادت دختر حدود ۱۰۵ واقعه پسر به ثبت رسیده است.

وی تعداد ولادت شهری را هشت هزار و ۴۲۳ مورد و روستایی را سه هزار و ۳۹۱ واقعه برشمرد و افزود: بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی ۳۴-۳۰ سال با حدود ۲۹.۵ درصد بوده که میانگین سن مادران در ولادت های ثبت شده ۳۰.۱۵ سال بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان فراوانی پنج اسم اول در پسران را به ترتیب محمد با ۳۱۵ مورد، آیهان ۲۳۰، آراد ۱۴۷، شاهان ۱۳۸ و هیراد با ۱۱۱ مورد نام برد و اضافه کرد: فراوانی پنج اسم اول در دختران نیز آنیا با ۲۳۸ مورد، نیلا ۹۳، سدنا ۸۶، باران ۷۹ و دلوین با ۷۶ مورد بوده است.

وی ادامه داد: در نیمه نخست امسال چهار هزار و ۹۷۵ واقعه وفات در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۴ درصد کاهش داشته است.

جوکار با اشاره به اینکه تعداد وفات ثبت شده در مردان ۲ هزار و ۸۱۸ مورد و در زنان ۲ هزار و ۱۵۷ واقعه بوده است، افزود: نسبت جنسی حاصل از ثبت وفات برابر ۱۳۰.۶ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه وفات ثبت شده زنان حدود ۱۳۰ واقعه وفات مردان به ثبت رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان اضافه کرد: میانگین سن مردان فوت شده ۶۶.۳۶ سال و میانگین سن زنان فوت شده نیز ۶۹.۸۰ سال بوده است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: افزایش جمعیت کنترل جمعیت پیری جمعیت جمعیت کشور کاهش جمعیت ثبت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۱۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ اولویت اجرایی جایزه جوانی جمعیت/ ضرورت معرفی الگوهای فرزندآوری در جامعه

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ در جلسه هماهنگی اعضای ستاد اجرایی  جایزه ملی جوانی جمعیت با اعضای ستاد‌های استانی این جایزه در محل وزارت کشور، به صورت برخط انجام و بر لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی استانی با هدف تقویت ابعاد رسانه‌ای و تبلیغاتی این رویداد مهم ملی تاکید شد.

در این دیدار محمد حسین علی پور دبیرکل دومین جایزه ملی جوانی جمعیت ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در استان‌ها بابت برگزاری این رویداد ملی گفت: ما در سال نخست برگزاری این رویداد نوپا علی رغم تلاش‌های صورت گرفته شاهد رشد نسبی این رویداد در سطح ملی بودیم و بنا داریم تا در سال جاری و در آستانه اهدای دومین دوره این رخداد عظیم ملی سطح کیفی این جایزه را ارتقا بخشیم.

وی افزود: درسال جاری دو روش کشف محور و تقاضا محور را بنای کار خود قرارداده‌ایم و به دستگاه‌های متولی امر جوانی جمعیت و استان‌های کشور اعلام کرده‌ایم و روش واحدی را به عنوان دستورالعمل برای استان‌ها ارسال کردیم که نظم و انضباط امور کمک شایانی کرده است.

علی پور همچنین افزود:۳ موضوع برای ما به عنوان هیات اجرایی این جایزه بسیار حائز اهمیت است مورد اول درگیر کردن استان هاست که از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایجاد شده در استان‌های سراسر کشور حسن استفاده را در جهت رشد و اشاعه این رویداد ببریم. نکته دوم موضوع محور بودن این رویداد است که بسیار مهم است و نکته سوم نیز اقدامات دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها و نیرو‌های مسلح و ... است که می‌بایست مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد.

در ادامه جلال غفاری قدیر دبیراجرایی این رویداد ضمن تشکر از زحمات دبیرخانه‌های استانی در سراسر کشور گفت: هدف ما در برگزاری این رویداد بسط و اشاعه فرهنگ توالد و جمعیت اوری و در درجه اتم آن خشنودی قلب نازنین و مبارک حضرت ولی عصر ارواحنافداه است و به هیچ عنوان حق کم فروشی و مسامحه در این امر خطیر ملی را نداریم و همه باید همچون یک ید واحده در جهت برگزاری مطلوب و خداپسندانه این رویداد همکاری مجدانه‌ای داشته باشیم.

وی افزود: در این رویداد باید فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای کل کشور به نحوی تغییر یابد که همگان بر اهمیت این رویداد واقف شوند و در کنار آن نیز مضرات این بلیه شوم یعنی عدم فرزند دار شدن بخشی از جامعه برای مردم و مسئولین تبیین شود تا در جهت درست و مناسبی یعنی افزایش نرخ تولد و کاهش نرخ ناباروری گام برداریم.

دکتر غفاری همچنین افزود: فضاسازی تبلیغاتی و رسانه‌ای در سراسر کشور مهم است که کل فضای شهری در همه استان‌ها و شهرستان‌های ما آرام آرام به سمت تبلیغ فضای فرزند آوری سوق پیدا کند و ان شاله این امر با هدایت و مدیریت جهادی همه دبیرخانه‌های ۳۲ گانه استانی شکل خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: ما در این رویداد به دنبال این هستیم که فعالین مرتبط مردمی برجسته شوند تا به عنوان یک الگو در امر افزایش جمعیت و فرزند اوری به جامعه معرفی شوند.

پیش از این دیدار نیز زینب اختری مدیرکل اموربانوان و خانواده وزارت کشور به تشریح روند اجرایی و برخی ابهامات استان‌ها درخصوص دستورالعمل ارسالی سخنانی ایراد کنند.

در ادامه این دیدار نیز دکتر رهنما مدیر دبیرخانه و جواد تمدنی مدیر روابط عمومی و تبلیغات این رویداد به برخی ابهامات در خصوص نحوه و چگونگی برگزاری این رویداد‌ها و مراسم‌های پیشین رویداد ملی دومین جایزه جوانی جمعیت پاسخ دادند.

گفتنی است پس از این دیدار نیز بازدیدی از اتاق وضعیت استان‌های کشور درخصوص امر توالد و فرزنداوری صورت گرفت.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «پیری» دقیقا از چه سنی آغاز می‌شود؟
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند
  • نفت وارد کانال افزایشی شد
  • اهمیت مسئله جمعیت به درستی در جامعه تبیین شود
  • ۱۵ کشور آسیایی که سریعترین روند کاهش جمعیت را دارند
  • لزوم ارائه خدمت به زوج های نابارور برای جلوگیری از بحران سالمندی
  • ۳ اولویت اجرایی جایزه جوانی جمعیت/ ضرورت معرفی الگوهای فرزندآوری در جامعه
  • صدای پای ترامپ ، بلندتر از همیشه می آید