Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گفت: حدودا سرانه هر بنای تاریخی که متولی آن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد 5 میلیون تومان است.

سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در گفت و گو با خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا درباره اینکه کدام استان ها دارای بافت تاریخی بیشتری هستند اظهار کرد: بافت های تاریخی که نسبت به سایرین سالم تر مانده و قابل تشخیص‌تر هستند به ترتیب در استان های یزد، اصفهان و خراسان جنوبی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر چند مکان تاریخی نیاز به مرمت دارند تاکید کرد: همه مکان های تاریخی همیشه نیاز به مرمت دارند. درحال حاضر 34 هزار اثر تاریخی داریم که از این حدود یک سوم آن بنای تاریخی است که مرتب نیاز به حفاظت و مرمت دارند و این کار از هزار سال پیش که بنا ساخته شده هیچ گاه تعطیل نشده است.

احمدی روئینی با اشاره به اینکه مرمت بناها در دو بخش خصوصی و دولتی صورت می گیرد بیان کرد: بخشی از بناهای تاریخی مالکیتش به دست شهروندان بوده و به صورت خصوصی اداره می شود و این افراد برای مرمت بناها به صورت شخصی اقدام کرده و گاها کمک هایی از دولت می گیرند.

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی ادامه داد: اختیار بعضی از بناها در دست خود وزارتخانه میراث فرهنگی است و حفاظت و مرمت کمتر از 10هزار بنا در چند ردیف اعتباری کم به دولت برمیگردد علاوه براین تعدادی از این مکان ها تحت نظر نهادهایی مثل اوقاف ، مساجد و ادارات مالک و بهره بردار هستند و طبق قانون باید مرمت را زیر نظر وزارتخانه انجام دهند.

وی درباره قیمت مرمت سرانه هربنای تاریخی در کشور تشریح کرد: حدودا سرانه هر بنای تاریخی که متولی آن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد 5 میلیون تومان است همچنین برای بناهای تاریخی مهم و مساجد جامع سالیانه 50میلیارد تومان بودجه صرف می شود اما این رقم برای بناهایی که ثبت جهانی شدند یا پایگاه ملی دارند متفاوت است.

احمدی نائینی باتاکید بر اینکه بودجه ای که مجلس دراین خصوص در نظر گرفته کافی نیست خاطر نشان کرد: در بودجه 1401 وزیر درحال تلاش است تا افزایش قابل توجهی داشته باشد اما این رقم باز هم کافی نیست. اگر ما بخواهیم استانداردی که مد نظر مردم است در بناهای تاریخی و رسیدگی که انتظار می‌رود را فراهم کنیم نزدیک به هزار برابر بیشتر از بودجه فعلی را نیازمندیم.

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی در پایان به شرکت های دانش بنیان فعال در این زمینه تصریح کرد: ما سراغ این شرکت ها نمی رویم و آنان به ما مراجعه می کنند. آنان در زمینه های متعددی از جمله مقاوم سازی بناهای تاریخی، آب گریز کردن مصالح سنتی و معرفی-آموزش فعالیت دارند. کاری که از دست ما برمی آید این است که آنان را به واحدهای استانی معرفی می کنیم و کارشان را تایید می کنیم اما این حوزه نسبت به سایر حوزه ها عقب مانده است یعنی این شرکت ها هنوز راه های اتصال به موضوع میراث فرهنگی را پیدا نکردند.

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: برنا اصفهان خراسان جنوبی بخش خصوصی دولت میراث فرهنگی قانون وزارتخانه گردشگری و صنایع دستی بودجه مجلس مد گردشگری مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی شرکت دانش بنیان آثار باستانی محوطه ها و بافت های تاریخی بناهای تاریخی میراث فرهنگی بنای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۲۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: بیش از ۵۲۰۰ اثر تاریخی در استان شناخته شده که از این تعداد ۱۲۶۱ مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز _شنبه یکم اردیبهشت_ در آئین نکوداشت بناها و محوطه‌های تاریخی و تجلیل از مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی در کاروانسرای عباسی با قدردانی از استادکاران و مرمتگران بناها تاریخی، آنان را حافظان تاریخ استان دانست، اظهار کرد: در گیلان بیش از پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده که از این تعداد یک هزار و ۲۶۱ مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی افزود: محوطه‌ها و بناهای تاریخی گیلان به عنوان یکی از توانمندی‌های گردشگری استان، هر بار بیشتر مورد توجه و اقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با تاکید بر اینکه مالکان بناهای تاریخی استان برای مرمت این خانه‌ها همراه باشند، خاطرنشان کرد: طبق پیگیری امور مربوط به ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، بناهای تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این اداره کل از همه مالکانی که دارای بنای تاریخی هستند و قصد تغییر کاربری در راستای توسعه گردشگری دارند، حمایت می‌کند.

جهانی تصریح کرد: استان گیلان دارای توانمندی‌ها و قابلیت‌های گردشگری و تاریخی فراوانی است و توانسته این خطه را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کند.

وی گفت: ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی گیلان در اولویت برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قرار دارد.

به گزارش ایمنا، این نشست با حضور اساتید و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان رشته‌های معماری، مرمت، باستان‌شناسی و سایر حوزه‌های وابسته به میراث‌فرهنگی کشور برگزار شد و در پایان مراسم از مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 746347

دیگر خبرها

  • آتش‌سوزی در ۶۷ میراث جهانی ایران
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است
  • برای حفظ میراث آینده باید به سازندگی بحران فکر کنیم
  • آمار آتش سوزی میراث جهانی ایران در ۳۰ سال گذشته
  • حمله «گروه تخریب» به آثار تاریخی ایران
  • تحول عظیم در بافت تاریخی شیراز با ثبت جهانی محور زندیه
  • ۴۲ دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی
  • ۴۲ دستورکار برای حفاظت و مرمت از میراث خراسان رضوی
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است