Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه جامعه خبرگزاری فارس، آلودگی هوا سال‌هاست که به یکی از دردهای مزمن کشور تبدیل شده است، صنایع آلاینده در اطراف شهرهای بزرگ بدون هیچ مانعی جولان می‌دهند و هر روز بر تعداد خودروها و موتورسیکلت‌های آلاینده افزوده می‌شود و میزان بیماری‌های جسمی و روانی ناشی از آلودگی هوا در کودکان، سالمندان و همه اقشار مردم در میان دود و آلاینده‌های بیماری‌زا رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای حل این موضوع گفته می شد مهمل قانونی مناسبی وجود ندارد، و دولت و مجلس اقدام به تصویب قانون هوای پاک کردند.

هرچند از تصویب  قانون هوای پاک به عنوان جامع‌ترین قانون حمایتی برای حمایت از طبیعی‌ترین حق مردم،  5 سال می گذرد، اما به نظر می رسد از تصویب تا اجرای آن راه زیادی باقی مانده است و اراده‌ای در دستگاه‌های اجرایی برای اجران آن وجود ندارد.

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، در این باره گفت: این فراکسیون  به صورت مبسوط این مسأله  آلودگی هوا و وظایف و تکالیف دستگاهها را بررسی کرده و نظرات دستگاه‌ها را نیز شنیده است و در نهایت متوجه شدیم در این زمینه ترک فعل اتفاق افتاده است.

وی افزود: اعمال ماده 234 قانون با 70 امضاء در دستور کار مجلس است و این هفته با موافقت کمیسیون مربوطه جهت قرائت به صحن می‌رود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر 23 دستگاه متولی در حوزه هوای پاک ترک فعل داشته‌اند، گفت: پرونده ترک فعل‌ها به قوه قضائیه ارسال خواهد شد.

رفیعی با اشاره به اینکه برای حل معضل  آلودگی هوا، اقدامات ارزنده‌ای هم انجام شده که انصافاً باید آنها را هم در نظر بگیریم و همه چیز را سیاه و تلخ نبینیم. گفت: با وجود این اقدامات ارزنده می‌توانیم نتیجه بگیریم که توانایی حل این مسأله را داریم.

وی افزود: نمی‌شود حذف مدیریت CO2 و حذف سرب از بنزین کشور را که از جمله اقدامات خوب برای کیفیت هوا بوده است نادیده بگیریم، ما تقریبا در مدیریت آلاینده‌های گازی موفقیت داشته‌ایم، حتی برای بالا بردن دقت اندازه‌گیری نیز تجهیزات‌مان را به روز کرده‌ایم، همه این‌ها نشان می‌دهد که می‌توانیم مدیریت آلودگی هوا را به بهترین نحو داشته باشیم.

تا به حال اراده لازم در مدیران ارشد برای حل این معضل وجود نداشته است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه راهکارهای آلودگی هوا به سه دسته تقسیم می‌شود توضیح داد:‌دسته نخست راهکارهای فنی است که با برقی سازی حمل و نقل و توسعه حمل و نقل عمومی، توجه به فیلتراسیون و کنترل خروجی‌های اگزوز و آلاینده‌های ثابت بخشی از آلودگی هوا را می‌توان کنترل کرد. دسته دوم راهکارهای اجرایی است که مدیریت شهری و دستگاه‌های اجرایی باید در آن نقش‌آفرینی کنند. اما راهکارهای مدیریتی که بخش سوم این مجموعه محسوب می‌شود و ما بیشترین مشکل را در آن برای مقابله با آلودگی هوا داشته‌ایم حائز اهمیت است که باید مدیران کلانشهرها، وزرا و به طور کلی مدیران رده یک کشور در آن نقش‌آفرینی کنند.

رفیعی افزود: اما به نظر می‌رسد انگیزه لازم در این رده برای اجرای راه‌حل‌ها و کاهش آلودگی هوا وجود ندارد.

وی با اشاره به یکی از جلساتی که با مدیران ارشد کشور درباره حل یکی از مشکلات آلودگی هوا داشته است اظهار داشت: وقتی راه‌حل را به این مدیر ارائه کردیم در جواب گفت: شما چرا راه‌های کاهش آلودگی هوا را ساده‌سازی می‌کنید اگر همین راهکار ارائه شده را هم اجرایی کنیم تنها 10 تا 30 درصد از شدت آلودگی هوا کاسته می‌شود. آیا واقعاً کاهش 10 درصدی آلودگی هوا کم است؟

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسأله آلودگی هوا یکی از مطالبات جدی و اصلی مردم ایران است، و شخص رئیس جمهور هم دغدغه این موضوع را دارد، گفت: راهکارهای آلودگی همین قدر که سخت مطرح می‌شود اجرای راحتی دارند و  نیازمند  همت و اراده مدیران است. اینکه بایستیم و بگوییم بودجه نیست و تحریم هستیم نشان می‌دهد اراده‌ای برای حل آن نداریم.

قول وزیر نفت برای تامین 500 میلیون دلار اعتبار برای تهاتر خرید وسائط حمل و نقل عمومی برقی

رفیعی با اشاره به اینکه وزیر نفت درباره تأمین 500 میلیون دلار اعتبار برای تهاتر وسائط حمل و نقل عمومی برقی وعده داده بود،‌گفت: برای عملیاتی شدن این وعده باید وزیر کشور ساز و کاری را مهیا کند.

وی افزود: در حال حاضر با خرید 6 هزار دستگاه اتوبوس برقی در تهران می‌توانیم شاهد تحول عظیمی در شرایط کیفیت هوای پایتخت داشته باشیم.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی از تغییر و تحول در سیستم حمل و نقل عمومی را می‌توانیم بر عهده متخصصان داخلی بگذاریم و بخشی از آن را از کشورهای دیگری که تمایل همکاری با ایران را دارند کمک بگیریم.بهانه تحریم و محدودیت و محجوریت و عدم همکاری کشورها را در این زمینه نمی‌پذیرم چرا که بارها برای همراهی دیگر کشورها مذاکراتی شده است.

ماجرای جایگزینی تاکسی‌های ون به جای  انبوه‌برها در مذاکره با چین

رفیعی با اشاره به اینکه سال‌های گذشته برای ورود خودروهای حمل و نقل انبوه‌بر با چین وارد مذاکره شدیم اما نتیجه آن ورود خودروهای ون به حمل و نقل عمومی کشور بود، گفت: باید منافع ملی را در نظر بگیریم هر چند بودجه کشور شرایط مناسبی ندارد.

مردم از یکدست شدن گفتمان سیاسی در کشور توقع حل مسائل بنیادین را دارند

وی با تأکید بر اینکه حل معضل آلودگی هوا از بدیهیات منافع ملی و مردمی است،‌گفت: نباید سر این موضوع سیاسی‌بازی کرد به خصوص الان که همه در گفتمان سیاسی یکدست هستند و بحث‌ها و تعارضات فرسایشی در دستگاه‌ها وجود ندارد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حل معضلات محیط زیستی نیازمند اعلام شفاف مسائل با مردم است، از دولت به دلیل عدم ارائه برنامه تحولی در حوزه محیط زیست انتقاد کرد و ابراز داشت:‌ نه تنها این برنامه همچنان ارائه نشده است که شفافیت هم به معنای به ما هو شفافیت وارد عملکرد سازمان محیط زیست نشده است.

15 جلد پرونده قطور از سوابق تخلفات بنزینی ارائه شده است

رفیعی در خصوص پرونده بنزین‌های آلوده نیز توضیح داد: این پرونده همچنان در کمیسیون اصل 90 باز است و پیگیر آن هستیم و در جلسه مشترکی که کمیسیون اصل 90 با فراکسیون محیط زیست داشت 15 جلد پرونده قطور از سوابق این تخلف ارائه شد که مربوط به تولید و واردات بنزین‌های آلوده بود.

وی ادامه داد:‌ تعدادی از این پرونده‌ها را مطالعه کردم برخی از رده بررسی خارج شده‌اند اما بخشی همچنان قابلیت پیگیری دارند و در حال گذراندن سیر قانونی آن هستیم تا پرونده قضایی در این زمینه شکل بگیرد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس کمیسیون مصر است تا ترک فعل‌ها و تخلفات را دنبال کند.

مازوت سوزی همچنان در برخی از شهرها ادامه دارد/ قانونی برای استاندارد سوخت نداریم

رفیعی مازوت‌سوزی در شهرها غیر از تهران را تأیید کرده و توضیح داد: به  وزارت نفت تکلیف شده بود که خروجی گازوئیل نیروگاه‌ها را استاندارد کند که این تکلیف نقض شده است همچنین تدوین قانون استاندارد سوخت همچنان بر زمین مانده و سه دستگاه وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست این موضوع را به گردن هم می‌اندازند.

وی در پایان تأکید کرد:‌ قانون هوای پاک نباید راه فرار برای دستگاه‌ها می‌گذاشت اما هر چند در به قانون موجود ایراداتی وارد است، ما به آن احترام می‌گذاریم و می‌گوییم اگر همین قانون فعلی هم انجام شود شرایط بهتر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس فراکسیون محیط زیست آلودگی هوا قانون هوای پاک رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی حمل و نقل عمومی قانون هوای پاک آلودگی هوا وجود ندارد دستگاه ها ترک فعل برای حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۲۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود

به گزارش مهر، مهر، رضا لطافتی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر در استان روزانه حدود ۲۳ تن زباله‌های پلاستیکی تولید می‌شود که با فعالیت هشت واحد بازیافت پلاستیک، حجم قابل ملاحظه‌ای از آن در این واحدها، بازیافت می‌شود. همچنین روزانه مقادیر زیادی از زباله‌های پلاستیکی جمع آوری شده به خارج استان جهت بازیافت ارسال می‌شود.

وی با اشاره به شعار امسال هفته زمین پاک (مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین)، رویکرد عموم مردم استان ایلام در زمینه حفظ محیط زیست و مدیریت پسماندها را مثبت ارزیابی نمود و گفت: مصداق بارز این موضوع وجود ۴۹ سازمان مردم نهاد محیط زیستی با جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر در استان است.

کارشناس مسئول مدیریت پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: آلودگی پلاستیک و تولید میکرو پلاستیک‌ها یکی از انواع آلودگی نوظهور است که به صورت جدی منابع آب، خاک و تنوع زیستی را تهدید می‌کند و لازمه نجات زمین، مهار تولید و استفاده بی رویه از انواع پلاستیک‌ها است.

وی تصریح کرد: لازمه تولید آب و غذای سالم، وجود منابع آب و خاک سالم و پاکیزه است که از عموم مردم انتظار می‌رود با ارگان‌های متولی امر، همراهی لازم را داشته باشند.

لطافتی یادآور شد: در هفته زمین پاک، برنامه‌های مختلفی از قبیل اجرای پاکسازی و کمپین بی زباله، حضور در خبرگزاری‌ها، تبیین حفاظت از زمین توسط ائمه جمعه، برگزاری مسابقات نقاشی در مدارس، برگزاری نشست در محل خانه‌های محیط زیست سراسر استان و… برگزار می‌شود.

کد خبر 6086015

دیگر خبرها

  • روزانه ۲۳ تن زباله های پلاستیکی در ایلام تولید می شود
  • رئیس سازمان محیط زیست: دیگر پروژه‌ ای به نام میانکاله وجود ندارد
  • اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماندها تهیه شد
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماند‌ها تهیه شد
  • پیش نویس اصلاح قانون مدیریت پسماند تهیه شد
  •  اجرای طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده در سال جاری
  • جزئیات آلودگی هوا در شهرهای خوزستان
  • اعلام آلودگی هوای خرمشهر برای گروه‌های حساس
  • آلودگی هوا در ۵ شهر خوزستان