Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از این مخترعان چهارشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اختراع که «سامانه‌ی کنترل مصرف انرژی آب در دو گونه سیستم سرمایشی رایج در ساختمان‌ها» نام دارد به شماره ١۰۵۹۷١ در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و ابسته به قوه قضائیه به ثبت رسیده است.

جابر ابوئیان درباره این اختراع با بیان اینکه در اغلب اقلیم‌های ایران کولر آبی می‌تواند به عنوان سامانه‌ی سرمایی غالب در اکثر روزهای فصل گرم جوابگو باشد، اضافه کرد: در برخی از روزها و یا در برخی از ساعات روز سیستم کولر تبخیری نمی‌تواند شرایط آسایش حرارتی ساکنان را برآورده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل در برخی از مناطق جنوبی کشور علاوه بر کولرهای تبخیری از سیستم‌های سرمایی تراکمی نظیر کولر گازی یا اسپیلت نیز در منازل مسکونی و مکان‌های عمومی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: سامانه‌های تبخیری مصرف آب و سامانه‌های تراکمی مصرف برق چشمگیری دارند که لازم است ساعات استفاده و نحوه‌ عملکرد آن‌ها به نحو قابل قبولی مدیریت شود. بنابراین لازم است برای دستیابی به شرایط آسایش حرارتی ساکنان با کمترین مصرف انرژی یک سیستم کنترلی هوشمند دما و رطوبت طراحی تا با تعیین محدوده‌ کاری با توجه به شرایط جوی محیط بیرون میان عملکرد کولر آبی و سیستم سرمایی  تراکمی (کولر گازی) مدیریت شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه جهرم افزود: در اختراع پیشنهادی الگوریتمی مطابق روابط ترمودینامیکی طراحی شده که قابلیت اجرا بر روی یک سیستم کنترلی را دارد. مطابق این الگوریتم و با استفاده از نمودار سایکرومتریک، سنسور به کار رفته در این سیستم، دما و رطوبت محیط بیرون ساختمان را اندازه‌گیری می‌کند و به سیستم کنترلی ارسال می‌کند و این سیستم مطابق برنامه‌ اعمال شده به آن طبق الگوریتم پیشنهادی، تعیین می‌کند که با توجه به شرایط جوی محیط بیرون استفاده از کدام سیستم سرمایی( کولر آبی یا گازی) در ساختمان بازدهی بهتری دارد و آن سیستم را راه‌اندازی می‌کند.

ابوئیان با اشاره به اینکه اختراع دوم نیز با همکاری عباس رضائی، دانش‌آموخته دانشگاه جهرم انجام شده است، اضافه کرد: عنوان این اختراع «پیشران آبی-بادی مگنوس» است که به شماره ثبتی  ١٠۳٠٠۳ در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه این اختراع طرح نوینی از شناوری سطحی با نیرو محرکه‌ای تحت اثر مگنوس است که قابلیت استفاده از انرژی باد و جریان آب را دارد، افزود: در طرح پیشنهادی با توجه به تغییر ارتفاع استوانه، می‌توان بر خلاف روتور فلتنر که تنها از انرژی جریان باد تحت اثر مگنوس برای تولید نیروی پیشران استفاده می‌کند، از انرژی جریان آب نیز با توجه به پتانسیل بالای آن، استفاده کرد.

ابوئیان  اظهار کرد: از جمله مهمترین کاربرد این سیستم می‌توان به استفاده از آن در انواع شناورهای سطحی به جای بادبان نام برد که در صنعت کشتی‌سازی بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند با کاهش مصرف سوخت از نظر اقتصادی و زیست محیطی نیز بسیار مناسب باشد.

کشتی روتور از نوع کشتی طراحی شده برای استفاده از اثر مگنوس برای نیروی محرکه است. این کشتی، حداقل تا حدی، توسط روتورهای عمودی بزرگ، که گاهی اوقات به عنوان بادبان‌های روتور شناخته می‌شوند، به حرکت در می‌آید. کشتی‌هایی که از نوع روتور مهندس آلمانی فلتنر استفاده می‌کنند گاهی به عنوان کشتی‌های فلتنر شناخته می‌شوند. اثر مگنوس نیرویی است که بر جسم در حال چرخش در جریان هوای متحرک وارد می‌شود که نیرویی عمود بر هم جهت جریان هوا و هم بر محور روتور ایجاد می‌کند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

برچسب‌ها سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهرم دانشگاه اختراع

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهرم دانشگاه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور جهرم دانشگاه اختراع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۲۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دکتر طهرانچی: ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست شورای مسکن دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور عنایت اله ملکی تبار مشاور و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، سعید صابونی رئیس مرکز عمران، املاک و مستغلات دانشگاه آزاد اسلامی، داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی، حسین جوادی خزانه دار دانشگاه آزاد اسلامی و سیدمرتضی شهیدی سرپرست مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد اسلامی امروز در سازمان مرکزی برگزار شد.

طهرانچی در این نشست با تأکید بر اینکه ۱۴۰۳، سال رسیدگی به امور معیشتی و رفاهی کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: نحوه و میزان افزایش حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیئت علمی متناسب با چارچوب‌های که در دولت مصوب شده است در اولین جلسه هیئت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه مسکن کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بسیار جدی است، اظهار کرد: در بهمن سال گذشته در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای ساخت چندین هزار واحد مسکونی آغاز شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: هر ۳ ماه یکبار کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی باید مصادیق عملی پروژه مسکن را مشاهده کنند. البته به دلیل بروکراسی‌های خارج از دانشگاه این پروژه تا حدودی کند پیش رفت.

طهرانچی با بیان اینکه در پروژه مسکن در نظرگرفتن ۴ نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است، گفت: اختصاص زمین، انتخاب پیمانکار صنعتی انبوه ساز مناسب، مشارکت دانشکدگان صنعت ساختمان در پروژه و تأمین منابع از موارد بسیار مهمی هستند که همواره باید مورد توجه قرار بگیرند، به خوبی انجام شوند و موازی هم پیش بروند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعتبار دانشگاه صنعتی شاهرود ۲۷ درصد بیشتر شد
  • ابراز رضایت رئیس هیئت مدیره استقلال از واگذاری به هلدینگ خلیج فارس
  • المپیاد علمی دانشجویی غیرمتمرکز ۳۱ فروردین برگزار می‌شود
  • رئیس هیات مدیره استقلال: انتقال مالکیت به هلدینگ خلیج فارس، اتفاقی عالی است
  • انتقال مالکیت استقلال به هلدینگ خلیج فارس، عالی است
  • شورای تحقیق جذب هیات علمی تشکیل می‌شود
  • نشست شورای مسکن دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
  • دکتر طهرانچی: ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد
  • مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم «امریه سربازی» جذب می‌کند
  • ثبت دو اختراع برای نخستین بار در رشته طراحی شهری توسط نخبه دانشگاه ارومیه