Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین در حالی مصوبه کمیته فرعی تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان تاکستان خبر از تأسیس سایت پسماند صنعتی در اراضی نجم‌آباد شهرستان بوئین‌زهرا می‌دهد که مسئولان بوئین‌زهرا نسبت به آن بی‌اطلاع هستند، تأسیس این سایت با توجه به وجود مشکلات محیط زیستی در منطقه مذکور آژیر خطری را به صدا درمی‌آورد.

جلسه کمیته فرعی تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان تاکستان که در تاریخ ۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ به‌منظور بررسی مشکل زیست‌محیطی یک شرکت صنایع غذایی تولیدکننده روغن‌های خوراکی در فرمانداری تاکستان برگزار شد، ۲ مصوبه مهم داشت، در این جلسه با توجه به اینکه خاک پسماند ناشی از فرایند تولید شرکت علی‌رغم اشتعال‌پذیری آن فاقد شیرابه بوده و در سطح آلایندگی خطرناک دسته‌بندی نمی‌شود، مقرر شد اداره کل محیط‌زیست استان مجوز موقتی بدهد تا با قید فوریت به میزان ۳۰۰ تن خاک پسماند صنعتی دپو شده موجود در محوطه شرکت و تا پایان سال مجوز انتقال جمعاً هزار تن خاک پسماند صنعتی این شرکت صادر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه تحمیل بار اضافی به سایت پسماند صنعتی ازنظر محیط زیستی جای بررسی دارد اما بند دوم این مصوبات گویا خطر بیشتری برای محیط‌زیست دارد در این مصوبه آمده است «به‌منظور رفع دغدغه‌های مدیریت این شرکت صنایع غذایی و سایر صنایع شهرستان موضوع راه‌اندازی پسماند صنعتی در اراضی نجم‌آباد از طریق مبادی ذی‌ربط پیگیری گردد».

این مصوبه که در فرمانداری تاکستان به تصویب رسیده است، خبر از تأسیس سایت پسماند صنعتی در اراضی نجم‌آباد شهرستان بوئین‌زهرا می‌دهد ولی مسئولان بوئین‌زهرا نسبت به آن بی‌اطلاع هستند و وجود مشکلات محیط زیستی در منطقه مذکور آژیر خطری را به صدا درمی‌آورد.

سایت پسماند عصر صنعت، ظرفیت ندارد

مهران شنتیائی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا تصریح می‌کند: طبق مصوبه کارگروه شهر تاکستان، پسماندهای کارخانه تولیدکننده روغن خوراکی در پسماند عصر صنعت سبز کاسپین دپو می‌شود، این سایت اراضی ۱۰ هکتاری سایت محمدآباد است که به‌عنوان محل دریافت پسماندهای ویژه استان، پذیرش پسماند دارد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه پسماند از طریق سامانه انتقال پیدا می‌کند و ظرفیت سایت پسماند عصر صنعت برای سال جاری تکمیل‌شده بود و ظرفیت پذیرش نداشت و از آنجایی که این واحد صنعتی نیز یکی از واحدهای حساس استان است و مسئله امنیت غذایی استان به آن وابستگی دارد، بنابراین جلسه‌ای در تاکستان برگزار شد که مشکل پسماند این شرکت حل شود و هماهنگ کردیم فقط همین شرکت مشکلش حل شود که تا پایان سال تولیدش با وقفه روبه‌رو نشود.

سایت جدید، مطالعات زیست‌محیطی دارد

شنتیائی در خصوص تأسیس سایت جدید در بوئین‌زهرا نیز تأکید می‌کند: در سطح استان برای جانمایی سایت جدید مطالعات و استعلامات صورت گرفته است؛ تمام مطالعات سایت جدید از جمله زلزله‌خیزی، آبخوان‌های زیرزمینی و مشکلاتی که وجود داشته بررسی‌شده، استعلامات از منابع طبیعی، جهاد کشاورزی امور آب و سایر ادارات ذی‌دخل نیز صورت گرفته است.

وی خاطرنشان می‌کند: گزارش ارزیابی زیست‌محیطی به این نتیجه رسیده که مشکل زیست‌محیطی خاصی در این منطقه وجود ندارد و ۵۰ هکتار از اراضی نجم‌آباد انتخاب‌ شده است، هر قطعه زمینی که به سرمایه‌گذار واگذار شود نیز نیاز به گزارش ارزیابی دارد و سرمایه‌گذار باید پیوست زیست‌محیطی ارائه دهد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین بیان می‌کند: سایت‌های پسماند صنعتی و واحدهای صنعتی طبق شرایط و ضوابط تأسیس می‌شود این‌طور نیست که اجازه دهیم با هر شرایطی تأسیس شوند به خیلی از واحدهای صنعتی اجازه استقرار نمی‌دهیم، کار علمی صورت گرفته است اما زباله به هر شهرستانی ورود پیدا کند حتی اگر مطالعات صورت گرفته باشد باز هم از طرف فرماندار شهرستان مقاومت صورت می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: سایت پسماند صنعتی نیاز استان است، برای این سایت نیز فواصل را در نظر گرفتیم و جانمایی انجام‌شده است، طبق مطالعات زیست‌محیطی استان در نجم‌آباد بهترین فضا انتخاب‌شده است، سرمایه‌گذار نیز قبل از شروع به کار براساس ضوابط و قوانین پیوست زیست‌محیطی و مواردی را مانند زیرسازی و ایزوله کردن را باید ارائه دهد.

روند پیش‌گرفته در محیط‌زیست مطابق ضوابط نیست

هرمز محمودی‌راد، رئیس سابق اداره محیط‌زیست قزوین که سابقه مدیرکلی محیط‌زیست در ۸ استان را دارد در این خصوص به ایسنا می‌گوید: در صورت کلی سایت پسماند صنعتی باید جایی مستقر شود که دارای ارزیابی محیط زیستی باشد و ابعاد مختلف شامل تأسیسات اطراف، کشاورزی، دامداری و منابع زیستی سنجیده شود و اگر مشکلی وجود نداشت، مجوز تأسیس داده شود.

وی ادامه می‌دهد: در خصوص اراضی نجم‌آباد بعد از بازرسی نهایی می‌توانم نظر قطعی را بگویم اما آنچه مشهود است تالاب الله‌آباد در نزدیکی آن قرار دارد، تالاب الله‌آباد زیستگاه پرندگان و محل حوضه آبخوان پایین‌دست است، تمام بارش‌های برف و باران ارتفاعات و دشت به آنجا هدایت می‌شود و تالاب ارزشمندی است.

این فعال زیست‌محیطی خاطرنشان می‌کند: باید بررسی کنیم که فاصله تالاب الله‌آباد با سایت پسماند چقدر است و چه اثرات سویی بر محیط اطراف دارد، قطعاً ارزیابی محیط زیستی این طرح باید تهیه‌شده و مورد تأیید قرار گرفته باشد.

وی تأکید می‌کند: اینکه محیط‌زیست، فضای معینی را مشخص و بگوید اینجا سایت پسماند تأسیس شود رویه درستی نیست، محیط‌زیست باید همزمان چند فضا را مشخص و ارزیابی‌های محیط زیستی را انجام دهد در نهایت از بین گزینه‌ها بهترین گزینه انتخاب شود، اینکه فضایی برای سایت پسماند مشخص و سپس ارزیابی محیط زیستی انجام شود مورد تأیید نیست.

چرا بدون ارزیابی کامل محیط زیستی به دنبال سرمایه‌گذار هستند؟

محمودی بیان می‌کند: برای ساخت فولاد یا پالایشگاه نیز همین‌طور است چند فضا مشخص می‌شود که فاصله آن‌ها تا تأسیسات، فضای کشاورزی و دامداری، مناطق حفاظت‌شده، آب‌های زیرزمینی و مسائل مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و بهترین گزینه انتخاب می‌شود، این در حالی است که محیط‌زیست قزوین فضایی را انتخاب کرده و به دنبال سرمایه‌گذار است.

وی خاطرنشان می‌کند: اینجا یک سؤال ایجاد می‌شود اگر سرمایه‌گذار بیاید و شروع به کار کند اما پیوست زیست‌محیطی مورد موافقت قرار نگیرد چه کسی هزینه ضرر ایجادشده را تقبل می‌کند؟ اگر سازمان محیط‌زیست امکان پرداخت هزینه مطالعات زیست‌محیطی طرح را نداشت، می‌توانست آن را به دانشگاه‌ها یا مراکز علمی محول کند و در صورت تأیید، سرمایه‌گذار هزینه گزارش ارزیابی را پرداخت کند، اما چرا بدون ارزیابی کامل محیط زیستی به دنبال سرمایه‌گذار هستند؟

این فعال زیست‌محیطی یادآور می‌شود: اگر طرح گزارش ارزیابی دارد و محیط‌زیست سازمان مرکزی آن را تأیید کرده است بنابراین طرح دارای پیوست زیست‌محیطی است و هیچ اماواگری وجود ندارد؛ اما اگر گزارش ارزیابی نداشته باشد و سرمایه‌گذار بعد از آغاز کار بخواهد مجدداً مطالعات زیست‌محیطی را ارزیابی کند و پیوست دریافت کند این روند درست نیست.

وی بیان می‌کند: در نهایت می‌توان گفت رویه تعریف‌شده توسط محیط‌زیست مطابق ضوابط نیست، ممکن است بگویند انتخاب چند محل و ارزیابی محیط زیستی آن هزینه زیادی می‌خواهد اما باید بدانیم که حتی اگر رویه بر اساس ضوابط نیازمند هزینه و اعتبار باشد باید این اتفاق بیفتد و از مراکز علمی و دانشگاهی کمک بگیریم.

نجم‌آباد در بوئین‌زهراست؛ ما نمی‌توانیم برای آن تصمیم بگیریم

رضا طاهری، فرماندار تاکستان در این خصوص به ایسنا می‌گوید: در جلسه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان تاکستان مشکل پسماند یک شرکت تولیدکننده روغن خوراکی بررسی شد و ما از استان درخواست کمک داشتیم، در این کارگروه مصوب شد که پسماند شرکت به سایت محمدآباد منتقل شود.

وی ادامه می‌دهد: نمایندگان سازمان محیط‌زیست در این نشست اطلاع دادند که سایت پسماند صنعتی در بوئین‌زهرا قرار است تأسیس شود و به ما نوید دادند که بعد از تأسیس، از آن سایت نیز می‌توانیم استفاده کنیم، نجم‌آباد در بوئین‌زهراست و ما نمی‌توانیم برای آن تصمیم بگیریم این پیشنهاد از سوی محیط‌زیست ارائه‌شده است.

چرا مسئولان شهرستان نباید اطلاعی داشته باشند

یگانه محمدی، کارشناس ارشد محیط‌زیست  نیز در این خصوص به ایسنا می‌گوید: در احداث سایت پسماند صنعتی در این اراضی موارد محیط زیستی بسیاری قابل‌بررسی است، منطقه در نظر گرفته‌شده دارای فرسایش خاک شدید است و این منطقه مستعد فرونشست است، پوشش گیاهی و جانوری منطقه در معرض آسیب قرار می‌گیرد و سفره‌های زیرزمینی و رودخانه‌ها دچار مشکلات زیست‌محیطی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بخش مهمی از دشت قزوین در بوئین‌زهرا قرار دارد و تأسیس سایت پسماند صنعتی عامل تهدیدکننده محسوب می‌شود، نجم‌آباد تقریباً مرز بین بوئین‌زهرا و اشتهارد است با توجه به اینکه محل در نظر گرفته مرز ۲ استان است به نظر می‌رسد در بلندمدت این سایت به‌عنوان سایت کشوری به بهره‌برداری برسد و استان‌های دیگر نیز از این ظرفیت استفاده خواهند کرد.

این کارشناس بیان می‌کند: چطور ممکن است سایتی در بوئین‌زهرا در حال تأسیس باشد و مناقصه‌ها و واگذاری به سرمایه‌گذار در حال انجام باشد اما هیچ‌کدام از مسئولان شهرستان از آن اطلاعی نداشته باشند این سکوت خبری و برگزاری جلسه در تاکستان خود سؤال بزرگی است.

به گزارش ایسنا، در حالی مناقصات این سایت و انتخاب سرمایه‌گذار در حال برگزاری است که مسئولان بوئین‌زهرا از جمله بخشدار مرکزی و رئیس شورای شهرستان بوئین‌زهرا در گفت‌وگو با ایسنا از تأسیس این سایت اعلام بی‌خبری می‌کنند، با توجه به وجود سایت پسماند محمدآباد، کارخانه چرم‌سازی، وجود آلاینده‌های محیط زیستی، خطر فرونشست در این اراضی و فرسایش خاک شدید به نظر می‌رسد این سکوت خبری نشانه خوبی نباشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی قزوين محیط زیست پسماند صنعتی سایت پسماند صنعتی مطالعات زیست محیطی ارزیابی محیط زیستی پیوست زیست محیطی ادامه می دهد گزارش ارزیابی بوئین زهرا سرمایه گذار تأسیس سایت سایت جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۳۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: شیوه شهرسازی موجود و فروش تراکم بی‌ضابطه، با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم در تضاد بوده و آسیب‌های غیرقابل جبرانی برای محیط زیست به همراه دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محمد منان‌رئیسی در دیدار با کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به مناسبت «هفته زمین پاک» اظهار داشت: این سازمان، از مظلوم‌ترین دستگاه‌های اجرایی در کشور است، زیرا برخی از مسئولان نسبت به اثرات مخرب و عمیق معضلات زیست محیطی که به تدریج نمایان می‌شوند، توجه و آگاهی ندارند. 

وی با انتقاد از غفلت‌های گذشته در حوزه محیط زیست، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا به ویژه در شهر تهران را مورد توجه قرار داد و افزود: برخی سیاست‌های اشتباه در عرصه‌های مختلف بدون توجه به مسائل زیست محیطی، بروز این وضعیت را در پی داشته است. 

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نوع شهرسازی در کلانشهرها، بیان کرد: این شیوه شهرسازی و فروش تراکم بی‌ضابطه، با سبک زندگی و فرهنگ ایرانی و اسلامی مردم در تضاد بوده و آسیب‌های غیرقابل جبرانی برای محیط زیست به همراه دارد. 

وی در پایان بر ضرورت توجه و اهتمام مردم و مسئولان نسبت به مسأله محیط زیست تأکید کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید قاطعانه و با اقتدار مدافع حقوق مردم باشد و در برابر هرگونه اقدامی که طبیعت و محیط زیست را به مخاطره می‌اندازد، ایستادگی نماید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • انتقاد منتخب مردم قم در مجلس از نوع شهرسازی در کلانشهرها
  • جمع آوری ته سیگار‌های رها شده در بوستان ملت رودسر
  • ورود دادستان قائم شهر برای حل معضل زیست محیطی (شیرآبه زباله)
  • تأثیرات زیست‌محیطی سطل زباله چوبی
  • زمین پاک فرصتی برای افزایش آگاهی درباره مسائل زیست‌محیطی