Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@20:34:20 GMT

فرونشست زمین و آینده متقاضیان نهضت ملی مسکن

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۷۴۲۲۲

خشکسالی مداوم و برداشت های بی رویه از منابع آبهای زیرزمینی که باعث تشدید فرونشست زمین در ۸۰ درصد از دشت های ایران شده، تمامی تأسیسات و ابنیه موجود در این مناطق را در معرض نابودی قرار داده است.

 

بر اساس گزارش رسمی مراکز تحقیقاتی، هم اینک میانگین فرونشست زمین در ایران به سالانه ۲۰ سانتی متر رسیده و در برخی مناطق از ۷۰ سانتی متر در سال فراتر رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرف دیگر پراکندگی فرونشست ها در فلات ایران به گونه ای است که در اطراف کانون های جمعیتی بیشتر به چشم می خوردند.

تأسیسات رفاهی و خدماتی مهمی نظیر خطوط انتقال برق، آب، گاز، مخابرات، راه آهن، جاده ، فرودگاه، کارخانجات صنعتی، انبارهای تأمین و نگهداری و حتی دانشگاه ها اغلب در اطراف شهرها ایجاد شده اند و تشدید فرونشست زمین در سال های آینده می تواند موجب تخریب و ویرانی هر یک از آنها شود.

شورای عالی معماری و شهرسازی اخیرا در اقدامی پسندیده ولی دیرهنگام با هدف کاهش خسارت های احتمالی، هرگونه ساخت ساز جدید درعرصه های مواجه با فرونشست زمین را ممنوع کرد. این تصمیم اگرچه طرح های خدماتی و عمرانی آینده را نسبت به پیامد های منفی فرونشست زمین واکسینه می کند ولی از طرف دیگر ترمز محکمی برای برنامه جهش ملی مسکن به ویژه در شهرک های اقماری کلانشهرهاست.

دولت سیزدهم با شعار ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال آینده تصمیم دارد شمار زیادی از جمعیت فاقد مسکن را در اطراف کلانشهرها و به ویژه شهرهای جدید اسکان دهد.

گزارش مراکز تحقیقاتی نشان می دهد که هم اینک در پهنه های اطراف شهر جدید امیرکبیر و مهاجران (در استان مرکزی)، اندیشه، پرند و پردیس(در استان تهران)، ایوانکی(در استان سمنان)، بهارستان، فولادشهر و مجلسی(در استان اصفهان)، بینالود و گلبهار(در استان خراسان رضوی)، شیرین شهر و رامین(در استان خوزستان)، صدرا(در استان فارس) و هشتگرد(در استان البرز) به دلیل برداشت بی رویه منابع زیرزمینی برای مصارف کشاورزی، خدماتی، صنعتی و خانگی پدیده فرونشست زمین آغاز شده و یقینا بارگذاری جمعیت جدید در این مناطق باعث تشدید پدیده مذکور می شود.

با این حال وزارت راه و شهرسازی در قالب برنامه جهش ملی مسکن تاکنون از حدود ۲ میلیون متقاضی برای اسکان در شهرهای جدید ثبت نام کرده و وعده داده تا اراضی مورد نیاز ساخت واحدهای مسکونی آنها را تأمین خواهد کرد.

این تعداد متقاضی ثبت نام شده به معنای اسکان حداقل ۶ میلیون نفر جمعیت جدید در مناطق مستعد فرونشست زمین است که مصارف آبی آنها شامل شرب، کشاورزی، صنعت و خدمات می شود ولی منابع آب در اطراف آنها حتی پاسخگوی نیاز فعلی این مناطق نیست.

بررسی های هواشناسی و اقلیمی ثابت کرده که منابع آبی ایران به ویژه در اطراف فلات مرکزی حداقل در ۱۵ سال آینده افزایشی نخواهد یافت؛ بنابراین جمعیت جدیدی که به واسطه برنامه جهش ملی مسکن در اطراف فلات مرکزی بارگذاری خواهد شد، برای مصارف خود ناچار می شود به سفره های زیرزمینی فشار بیشتری وارد کند و سرعت فرونشست زمین در این مناطق را افزایش دهد.

برای رفع این دغدغه، دولت باید طرح بارگذاری جمعیت در شهرهای جدید را تعدیل کند یا از اختصاص اراضی برای ساخت و ساز در مناطق مستعد فرونشست زمین منصرف شده و جمعیت متقاضی مسکن را به احیای بافت فرسوده شهرها و اسکان در محلات موجود ترغیب کند.

جای تردید نیست که هرگونه اصرار بر توسعه شهرهای جدید با توجه به کمبود منابع آبی و سرعت فرونشست زمین، زندگی ساکنان فعلی و آینده این مناطق را با خطر روبرو خواهد کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین سیل محسن قاسمی بودجه 1401 سند همکاری 25 ساله ایران و چین نهضت ملی مسکن فرونشست زمین متقاضیان مسکن مذاکرات وین سیل محسن قاسمی بودجه 1401 سند همکاری 25 ساله ایران و چین فرونشست زمین شهرهای جدید ملی مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۴۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت‌نام بیش از ۴۷ هزار خوزستانی در طرح جوانی جمعیت

ایسنا/خوزستان معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: بیش از ۴۷ هزار و ۲۵۰ متقاضی خوزستانی در طرح جوانی جمعیت ثبت‌نام کرده‌اند.

میثم آذرسا در گفت و گو با ایسنا در خصوص اجرای طرح قانون جوانی جمعیت در خوزستان اظهار کرد: مطابق با آیین‌نامه ماده ۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به خانواده‌هایی که فرزند سوم به بعدشان، پس از ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۰ (تاریخ تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت) متولد شده باشند و همچنین خانواده‌های دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال، در صورت واجد شرایط بودن زمین تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته روزانه ۰.۵ درصد به آمار متقاضیان جمعیت جوانی جمعیت در خوزستان افزوده می‌شد، افزود: تاکنون بیش از ۴۷ هزار و ۲۵۰ متقاضی خوزستانی در طرح جوانی جمعیت ثبت‌نام کرده‌اند.

آذرسا خاطرنشان کرد: حجم متقاضیان طرح‌های نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت نسبت به میزان تامین زمین بسیار بیشتر است.

میانگین ثبت‌نام متقاضیان طرح در خوزستان ۴ برابر بیشتر از نرمال کشور است

وی گفت: در استان خوزستان میانگین ثبت‌نام‌هایی که انجام شده نسبت به نرمال کشوری و برش جمعیتی استان به نسبت جمعیت کشور، ۴ برابر بیشتر بوده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با بیان اینکه در سال گذشته تعداد متقاضیان، مازاد بر پیش‌بینی‌ها شده بود، افزود: برنامه ما در زمینه تامین زمین در سال گذشته خوب بوده اما حجم متقاضیان در حوزه جوانی جمعیت به اندازه‌ای زیاد بود که همچنان در حال تامین زمین هستیم.

آذرسا ادامه‌داد: اجرای طرح جوانی جمعیت و تحکیم بنیان‌های خانواده برای آینده کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین جهت قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب شده تا از خانواده‌ها و جمعیت جوان به‌صورت ویژه حمایت شود.

به گزارش ایسنا، اسفندماه سال قبل ۳۰۰۰ قطعه زمین با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی به خانواده‌های مشمول ماده چهار قانون جوانی جمعیت در استان خوزستان واگذار شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تقدیم زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت
  • تقدیم زمین مسکونی به متقاضیان طرح جوانی جمعیت
  • ساخت نهضت ملی مسکن بدون آورده متقاضیان
  • اولویت واگذاری زمین به متقاضیان کمیته امداد امام خمینی
  • وعده تامین زمین نهضت ملی مسکن اسلامشهر محقق نشد
  • هشدار به متقاضیان نهضت ملی مسکن خراسان رضوی، اگر نسازید زمین را پس می‌گیریم
  • تامین زمین برای بیش از صد هزار واحد مسکن در فارس
  • ثبت‌نام ۴۷ هزار خوزستانی در طرح جوانی جمعیت
  • ثبت‌نام بیش از ۴۷ هزار خوزستانی در طرح جوانی جمعیت
  • طرح نهضت ملی مسکن، اولویت نخست برنامه‌های دولت