Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: ریل‌گذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تمرکز بر هدایت و تشویق استادان دانشگاه‌ها برای ورود به حوزه فناوری و نوآوری است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی خیرالدین در این مراسم با ابلاغ تشکر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به  برید لقمانی و آرزوی موفقیت برای کلانتری خلیل‌آباد در سمت جدید، گفت: جامعه دانشگاهی یزد در همه زمینه‌ها فعال و خدمتگزار بوده و نگین خردورزی خطه کویر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی به بهره‌گیری نسل‌های پیشین از تکنولوژی کاریزی برای تأمین آب مورد نیاز خود اشاره کرد و آن را نشانه‌ای از دانش‌بنیان بودن آن خواند و بیان داشت: یزدی‌ها در گذشته کاری را انجام دادند که مبتنی بر دانش و نوآوری بوده و همین، عامل موفقیتشان در حوزه فناوری و نوآوری شده است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، افزود: مردم استان یزد با همین تلاش و کوشش خود و اتکا بر دانش، فناوری و نوآوری توانسته است فرهنگ کارآفرینی را جایگزین فرهنگ کارجویی کند.

وی بر اهمیت تعامل میان دانشگاه و پارک علم و فناوری تاکید کرد و اقتصاد دانش‌بنیان را یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تشکیل معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، در راستای گسترش گفتمان فناوری در دانشگاه‌ها و کشور بوده است.

وی دانشگاه‌های نسل چهارم را دانشگاه‌های کارآفرین و مسئولیت پذیر توصیف کرد و اظهار داشت: ما در کشور به دنبال دانشگاهی هستیم که جامعه محور بوده، با شناسایی و رفع نیاز‌های جامعه در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود قدم بردارد.

به گفته معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، هرچند کشورمان در تولید علم رتبه پانزدهم دنیا و با اختلاف زیادی از کشور ترکیه، رتبه اول منطقه را به خود اختصاص داده است، ولی جایگاه کشورمان از نظر فناوری در دنیا شایسته نیست و بیانگر این موضوع است که عملاً در تجاری سازی و تبدیل علم به ثروت و رفاه جامعه، خیلی موفق نبوده‌ایم.

خیرالدین با بیان اینکه تحقیقات عمدتاً در سه نوع «تحقیقات بنیادی»، «تحقیقات کاربردی» و «تحقیقات توسعه‌ای» دسته بندی می‌شوند اذعان داشت: به علت ریل‌گذاری‌های اشتباه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اکثریت اعضای هیأت علمی بر روی تحقیقات بنیادی تمرکز کرده‌اند.

وی ادامه داد: علی‌رغم اهمیت صیانت از جایگاه کشورمان در این بخش، کمتر در سایر حوزه‌های تحقیقاتی فعالیت داشته باشند و این در حالی است که از هر چهار تحقیقی که در دنیا انجام می‌شود، سه مورد منجر به عقد قرارداد و رفع مشکلات می‌شود و باید این مهم در کشورمان نیز مورد اهتمام قرار گیرد.

خیرالدین در همین رابطه از تلاش وزارت علوم برای تهیه نقشه جامع نیاز‌های کشور و همچنین جمع‌آوری تمام ایده‌ها با یکپارچه‌سازی سایر سامانه‌های مربوطه در کشور در قالب «نظام ایده‌ها نیازها» (نان) سخن گفت و افزود: پیرو این اقدام نیز موضوع «جهش اقتصادی نوین» (جان) را دنبال خواهیم کرد تا علاوه بر شناسایی نیازها، توانمندی‌ها و پتانسیل‌ها و نیز ایده‌های هر منطقه، شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران حوزه‌های مختلف به منظور رفع مشکلات جامعه فراهم آوریم.

وی با بیان اینکه کشور ایران اسلامی با یک درصد از کل جمعیت دنیا، ۹ درصد از ثروت جهان را در اختیار دارد، شرایط کنونی حاکم بر کشور را شایسته این مرز و بوم ندانست و گفت: ریل گذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمرکز بر امر هدایت و تشویق استادان دانشگاهی برای ورود به حوزه فناوری و نوآوری است لذا فعالیت‌های فناورانه را در ارزیابی استادان به منظور تشویق آن‌ها در این حوزه مدنظر داریم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، از استاندار و مسئولان ارشد استان خواست تا شورای استانی توسعه اقتصاد دانش بنیان را با حضور رؤسای دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری به عنوان عضو این شورا برگزار کنند و در جریان واگذاری یا حفظ اراضی دانشگاه‌ها دوراندیشی داشته باشند.

وی در پایان سخنان خود از اجرای طرح «دستیار فناوری» خبر داد و گفت: طرح دستیار فناوری در وزارت علوم در حال پیگیری است که هدف از آن تعامل گسترده میان دانشگاه و پارک علم و فناوری در راستای آموزش و آشنایی دانشجویان با حوزه فناوری است.

به گفته وی، دانشگاه‌ها می‌توانند دانشجویان علاقه‌مند به حوزه فناوری را جهت فراگیری آموزش‌ها و مهارت‌افزایی در این حوزه به پارک علم و فناوری معرفی کنند و شرکت‌های فناوری که دانشجویان را پذیرش می‌کنند از امتیاز‌هایی که از سوی وزارت علوم برای آنان در نظر گرفته شده است بهره‌مند شوند.

ملاقات با نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، ادای احترام به مقام شامخ شهدای گمنام دانشگاه یزد، بازدید از پارک علم و فناوری و پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد، شرکت در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دانشگاه‌های میبد و اردکان از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور به استان یزد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانش و فناوری یزد تامین آب وزارت علوم معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم حوزه فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری تحقیقات و فناوری حوزه فناوری دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۵۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها تقدیر کرد.

صمد نژادابرهیمی ۵ اردیبهشت در کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاهی جوان و مورد اعتماد است و با اشاره به برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی در سال گذشته، این دانشگاه را بسیار فعال دانست و گفت: با توجه به حامیان اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها، یعنی سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، کشور و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توان به اهمیت این کنفرانس و تاثیر امر موزه و موزه‌داری در فرهنگ و تاریخ پی برد.

وی با اشاره به اهمیت نقش موزه‌ها در انتقال تاریخ و جعرافیا به نسل آینده، گفت: هدف موزه‌ها صرفا بازدید از اشیاء نیست، بلکه هر عنصر حاضر در موزه دارای هویت و داستان است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هدف تحقیق، پژوهش و ترویج این هویت است، ادامه داد: موزه صرفا گردآوری اشیا نیست، بلکه هویت بخشی است و آموزش و ترویج و پژوهش را شامل می‌شود که در حال حاضر و در این کنفرانس هر سه این عناصر درگیر هستند.

وی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه حضور در کنار میراث فرهنگی برای نگهداری و نشر تاریخ و هویت را دارد که این هویت را به ثبت یونسکو برساند تا دیگران از هویت ما استفاده نکنند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اگر چنانچه به دنبال تمدن اسلامی و گسترش آن هستیم باید اول خودمان را بشناسیم؛ چراکه نسل جدید ما بعد از انقلاب تکنولوژی با اجزا و عناصر غریبه و ناآشنا شده است.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ و تاریخ و هویت خود را حفظ و ترویج نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

حسن محمدی‌ادیب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ضمن ارائه توضیحاتی در مورد سهم تاریخی اردبیل در شکل‌گیری موزه‌های نوین و موزه‌داری گفت: موزه و موزه‌داری با تاریخی به قدمت تمدن بشری یکی از پدیده‌های اجتماعی در دنیای مدرن قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه موزه به طور اعم به مکان نمایش اشیایء نفیس و گران‌قیمت گفته می‌شود، افزود: در مفهوم اخص نیز موزه یک موسسه غیرانتفاعی پژوهشی و آموزشی است که یکی از معیارهای سنجش توسعه‌یافتگی فرهنگی در نظر محققین جوامع مدنظر قرار گرفته است.

محمدی‌ادیب با تاکید بر اینکه در تاریخ موزه و موزه‌داری اولین بار از دوره قاجار و بعداً پهلوی واژه موزه در کشور ما رایج و معمول شد، گفت: بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی برمی‌گرداند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم درباره تاریخ موزه و موزه‌داری در ایران بدون نام بردن از قدیمی‌ترین فضای نمایش و نگهداری از اشیای هنری در اردبیل صحبت کنیم، حق مطلب به نحو احسن بیان نشده است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار امیدواری کرد: بتوانیم برای میراث عظیم مجموعه شیخ صفی که امانت نسل‌های آینده در دستان ما می‌باشد نگهبان شایسته‌ای باشیم و دِین خود را نسبت به تاریخ و فرهنگ و هویت ایران و ایرانی به نحو احسن ادا کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • ضرورتِ هدایت نخبگان به سمت علوم انسانی
  • ضرورت ورود شرکت‌های فناور به صنعت کردستان
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • ضرورت شبکه‌سازی میان مراکز نوآوری و کارآفرینی
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • مراکز نوآوری و کارآفرینی دسته بندی می‌شوند