Web Analytics Made Easy - Statcounter

«ماه فیروزان» روستایی در ۸۰۰ متری شهر شیراز با جمعیتی بیش از شش هزار نفر که نه به نقره گونی ماه می ماند و نه به سبزی و جذابیت فیروزه شباهتی دارد، با انبوهی از مشکلات ریز و درشت و کوچه پس کوچه هایی غرق در گل و لای و جمعیتی مهاجر که بزهکاری و آسیب های اجتماعی را دو چندان کرده اند دست و پنجه نرم می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیراه، وقتی به دعوت یک گروه جهادی برای بازدید از یکی از روستاهای محروم دعوت شدم انتظار سفری چند ساعته و مسافت طولانی داشتم، زمانی که با گذشتن از آخرین خیابان‌های بلوار نصر شیراز چشمم به تابلو روستا افتاد نگاهی به ساعتم انداختم، درست ۱۵ دقیقه از مرکز شهر شیراز و 2 دقیقه از خروجی شهر با روستا فاصله بود روستایی که نام زیبایش نقره گونی ماه تابانم و درخشش و جذابیت سنگ قیمتی فیروزه را به ذهن متبادر می‌کند.

«ماه فیروزان» روستایی در ۸۰۰ متری شهر شیراز که نه به نقره گونی ماه می ماند و نه به سبزی و جذابیت فیروزه شباهتی دارد.

وارد روستا که شدیم حجت الاسلام شیر احمدی امام جماعت محله به استقبال مان آمد تا به همراه وی چرخی در روستا و کوچه پس کوچه هایش بزنیم تا به قول اهالی به عمق فاجعه پی ببریم.

از همان ورودی روستا با جاده‌ای باریک و آسفالتی تخریب شده و پرچاله و چوله مواجه شدیم که دو طرف جاده پر از زباله هایی بود که چهره روستا را بیش از حد نازیبا کرده است. به گفته امام جماعت روستا چندین سال از آخرین بهسازی آسفالت این مسیر می‌گذشت آسفالتی که تنها در خیابان اصلی و چند کوچه ابتدایی روستا به چشم می خورد و پس از آن با صحنه های مواجه شدیم که تاسف مان را دو چندان کرد.


آخر مگر میشود زیر گوش سومین حرم اهل بیت باشی و در نهایت محرومیت به سر ببری؟

با چند تن از اهالی محل صحبت کردیم هرکدام گلایه‌های بسیاری از نبود امکانات، بی توجهی مسئولین به این روستا و عدم همکاری مردم و مسئولان محلی سخن گفتند.
شیر احمدی که پس از بارها پیگیری از سوی متولیان امر، دل از همکاری مسئولان دولتی کنده بود، حالا تنها روزنه امیدش را همت گروه جهادی می دانست که قرار است در محرومیت‌زدایی این روستا گام های موثری بردارند.

با اهالی که همکلام شدیم درد دل ها و گلایه های شان مثنوی هفتاد منی بود که فقط هزار و یک شب شهرزاد را نیاز داشت که تا انتها شنیده و دیده شوند. سلیمانی که از اهالی قدیمی ترین کوچه ماه فیروزان است وسط کوچه با بیلی که در دست داشت مشغول تخلیه و هدایت آب باران از گودال جلو منزلش بود که با دیدن گروه تصویربرداری ما سر درد دل هایش باز شد و گفت: اکنون ۱۳ سال است که به بنیاد مسکن استان، شهرداری، فرمانداری و دیگر نهادهای مربوطه مراجعه می‌کنیم و از آنها درخواست رسیدگی به وضعیت این کوچه‌ها را داریم چرا که با هر بارش باران در فصول سرد گل و لای تمام زندگی مان را می‌گیرد و در فصل تابستان و بهار گرد و خاک امانمان را بریده است هر بار که مراجعه می‌کنیم کمبود بودجه را بهانه کرده و از یک بازدید ساده هم سر باز می‌زنند.   در ادامه با امام جماعت مسجد به دیگر مناطق روستا سر زدیم و در مسیر با کوچه هایی برخورد کردیم که حتی حرکت ماشین را کند و غیر ممکن می کرد و راننده مجبور می شد همان مسیر را دنده عقب برگردد. بارندگی وضعیت کوچه ها را بسیار اسفبار کرده بود گل و لای و چاله های پر از آب تردد را برای اهالی سخت کرده به گونه‌ای که رهگذران برای عبور می بایست به دنبال مسیر خشکی بگردند تا کمتر لباس و کفش هایشان کثیف شود.  
خانم جوانی را به همراه یک پسر بچه و زن میانسال دیدیم که کنار جاده ابتدای روستا منتظر رفتن به شهر بودند، آنها نیز نبود اتوبوس خط واحد یا تاکسی در روستا را یکی از معضلات بزرگ مردم منطقه عنوان کردند و زن جوان ادامه داد:خط واحدی که از شهر شیراز به سمت ماه فیروزان می آید فقط تا سر جاده مسافران را می آورد و مسیر سر جاده تا روستا که مسیر مناسبی نیست ما باید یا پای پیاده بیایم که مسیری طولانی است یا مجبوریم با سواری های شخصی که اکثراً نا امن و غیر قابل اعتماد هستند به سمت روستا بیایم از او پرسیدم چرا  اتوبوس به داخل روستا نمی آید؟ زن جوان گفت :چون مسیر جاده باریک و آسفالت نامناسبی دارد هیچ یک از رانندگان قبول نمی کنند که به روستا وارد شوند و بارها این مسئله را با شهرداری در میان گذاشته ایم اما هنوز هم حل نشده است.

زن میانسال ادامه داد: گاهی مجبور هستیم برای حفظ امنیت بیشتر خانواده به صورت چند نفره به شهر برویم چرا که اهالی این روستا تنها متعلق به همین محل نیستند بلکه اینجا یک روستای مهاجر پذیر است که از سراسر استان فارس و حتی استان های دیگر در آن زندگی می کنند اینجا حتی یک کلانتری و یا نیروی انتظامی برای حفظ امنیت ندارد و مأمنی شده برای خلافکاران.

این بانوی میانسال ادامه داد: هر روز باید شاهد سرقت، فروش مواد مخدر، حضور معتادان بی خانمان و بسیاری از بزهکاری های دیگر باشیم و این نا امنی ها یک طرف و وضعیت بهداشت و سلامت مردم از یک سو زندگی ما را تهدید می کند.

زن میانسال درست می گفت، در طول مسیر از هر کوچه پس کوچه ای که عبور می کردیم سر کوچه ها و جلو درب منازل و حتی در زمین‌های مسکونی ساخته نشده پراز زباله ها و پلاستیک های زباله ای بود که پاره شده و بوی تعفن کل محله را برداشته است.
   یکی از اهالی با ابراز گلایه از دهیار روستا و شهرداری گفت: سه روز در هفته ماشین جمع آوری زباله به روستا مراجعه می‌کند اما ساعت ورود آنها آنقدر نامناسب است که هیچ‌یک از اهالی بیدار نیستند تا زباله های خود را به موقع و سر وقت تحویل دهند به همین خاطر مجبور هستند زباله را در کوچه رها کرده و تا وعده ی بعد که مجدد ماشین جمع آوری زباله می آید گربه های ولگرد و سگ و حیوانات  با  پاره کردن کیسه های زباله تمام محل را به گند می‌کشند.  
ساعت حضور ماشین های جمع آوری زباله را که پرسیدم گفتند: ساعت سه تا پنج بامداد و معمولاً دو یا سه روز در هفته در روستا حضور دارند و این درست زمانی است که همه در خواب هستند و قادر به گذاشتن زباله های شان و تحویل به ماشین زباله نیستند و همین امر موجب نا زیبا شدن چهره روستا، به خطر افتادن سلامت اهالی محل و زیاد شدن سگها و حیوانات ولگرد شده است.
  برای اطلاع از اقدامات بهداشتی و اینکه خانه بهداشت و متولیان سلامت در روستا چرا تاکنون به این مشکل رسیدگی نکرده اند به همراه حجت الاسلام شیر احمدی راهی خانه بهداشت روستا شدیم.
خانم امیری مسئول خانه بهداشت ماه فیروزان که از وضعیت نابسامان روستا، سگ‌های ولگرد، زباله‌هایی که سراسر کوچه پس کوچه ها را گرفته، آسفالت هایی که یا تخریب شده یا کوچه هایی که اصلاً سال‌هاست آسفالت نشده اند و ده ها مشکل دیگر دل پری داشت و با ابراز گلایه از مسئولینی که سال هاست این روستا را به حال خود رها کرده‌اند گفت: روستایی که بیش از 6هزار جمعیت دارد و درست در چند قدمی کلان شهر شیراز است نباید وضعیتی چنین اسفناک داشته باشد گرچه مهاجرپذیری این روستا و قیمت های پایین تر مسکن نسبت به داخل شهر موجب شده سرریز جمعیت استان و حتی دیگر استانهای همجوار در این محل سکونت یابند و همین امر موجب افزایش آسیب های اجتماعی، بزهکاری و برخی مشکلات بیشمار دیگر شده است اما به نظر می رسد کم لطفی و عدم توجه مسئولین نیز به این مشکلات دامن زده و روستا را تبدیل به مکانی محروم  کرده است.
   وضعیت بهداشت، درمان و داروی، خانه بهداشت  را از امیری جویا شدیم.  
امیری می‌گوید: برای روستایی که جمعیت چندین هزار نفری دارد قطعاً باید یک مطب پزشک درمانگاه یا مکانی برای انجام امور پزشکی و درمانی اولیه وجود داشته باشد چرا که اهالی روستا مجبور هستند برای بک تزریق ساده هم به شهر شیراز مراجعه کنند و قطعاً وجود یک درمانگاه یا مطب پزشک یکی از ضرورت های حوزه درمان و سلامت این روستا است که امیدواریم با همت این گروه جهادی و گزارشی که گروه خبرنگاری شما تهیه می کند مسئولان علوم پزشکی استان و بهداشت شهرستان شیراز نگاه منصفانه تری به حوزه بهداشت و درمان و سلامت اهالی این روستا داشته باشند.

ابراهیمی بانویی که رابط خانه بهداشت بود نیز از مباحث و مسائل و مشکلات فرهنگی روستا سخن گفت، مشکلاتی که اگرچه همت بلند مسئولان را می‌طلبد اما نیاز به فرهنگ سازی در بین مردم روستا نیز دارد.

ابراهیمی بر این باور است که تا فرهنگ مردم و نگاه همکاری و تعامل بین مردم و مسئولان اصلاح نشود نه تنها در ماه فیروزان بلکه در هیچ کجای استان که از محرومیت رنج می‌برد نمی‌توان اقدامی انجام داد، امید است با همت همه جانبه مردم و مسئولان و متولیان روستا از جمله دهیاری شورا این مشکلات به زودی و به خوبی مرتفع شود.
خانه بهداشت را به مقصد دهیاری روستا ترک کردیم تا صحبت های کشاورز دهیار روستای ماه فیروزان را نیز بشنویم و از اقدامات انجام شده یا در دست اقدام برای رفع محرومیت و مشکلات این محل مطلع شویم اما متاسفانه علی رغم تماس با وی موفق به دیدن دهیار روستا نشدیم.
  هنگام خروج از روستا تابلوی تنها مدرسه ابتدایی و یا بهتر بگویم تنها مدرسه موجود در روستا توجهمان را جلب کرد، مدرسه ای که علی رغم دارا بودن بیش از ۴۰۰ دانش آموز تا مدتها در یک کانکس به آموزش دانش آموزان مشغول بوده و حالا در یک شیفت، پسران ابتدایی و در یک شیفت ،دختران ابتدایی روستا را در خود جای داده است اما اینجا تقریباً پایان تحصیلات بیشتر این دانش آموزان است چون اکثراً به لحاظ مالی در وضعیت مناسبی به سر نمی برند و قادر به رفتن به مدارس شهر و یا مراجعه به نزدیکترین روستا یعنی کفترک، نیستند.    به گفته امام جماعت مسجد این روستا، اکثر این دانش آموزان باید در پایان دوره ابتدایی  با تحصیلات خداحافظی کنند و یا نان آور خانه و کمک خرج سرپرست خانوار شود و یا به دلیل نبود مدارس متوسطه اول و دوم عطای تحصیلات را به لقایش ببخشند.     حالا دیگر تقریباً تمام نقاط روستا را سر زدیم و از کم و کاستی ها و مشکلات و معضلات بیشماری که در منطقه بیداد میکرد با خبر شدیم و قطعاً این روستا تنها روستایی نیست که با چنین مشکلات و کم و کاستی هایی مواجه است بلکه ده‌ها و صدها روستا و حاشیه‌های شهر وجود دارد که به دلیل عدم توجه مسئولان، ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی و نبود فرهنگ مناسب بین اهالی و عدم انسجام و همدلی، سالهاست که در عمق محرومیت غوطه ورند و اکنون در چنین شرایطی یک همت بلند و نگاه جهادی می تواند چهره این مناطق را از محرومیت بزداید و روح زندگی را به مردمان روستا بازگرداند.
در آخرین لحظات عبور از جاده روستای دوباره نگاهی به تابلو نصب شده در ورودی جاده انداختم و به این فکر می کنم که این روستا نه شباهتی یه ماه دارد و نه به فیروزه . سخن آخر خطاب به مسئولینی است که با رای همین مردم و به انتخاب به موقع اهالی چنین مناطقی، بر مسند قدرت تکیه زدند تا در وقت ضرورت و نیاز حامی و مددکار مردم باشند و با انسجام، همدلی و مدیریت جهادی محرومیت را از چهره رنگ پریده مردمانش بزدایند نه اینکه با بی توجهی نمک بر زخم هایی بپاشند که روز به روز چرکین تر و زجرآور تر می گردد؟

آقایان نماینده محترم شهرستان شیراز، فرماندار محترم، جناب آقای استاندار انقلابی استان فارس، آیا تا کنون به صورت نمادین هم که شده گذری به روستای ماه فیروزان زده اید تا ببینید محرومیت زیر گوش کلانشهر فرهنگی شیراز و شهری که لقب سومین حرم اهل بیت را از مقام معظم رهبری کسب کرده است بیداد میکند؟

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کوچه پس کوچه ماه فیروزان خانه بهداشت امام جماعت شهر شیراز زباله ها کوچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۵۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد مشکلات منطقه ۵ شهرداری کرمانشاه با حضور مسئولان

مشکلات و مسائل منطقه پنج کلانشهر کرمانشاه امروز در قالب بازدید میدانی استاندار، شهردار و برخی از مدیران شهری مورد بررسی قرار گرفت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه شامگاه شنبه پیرو بازدید از پروژه‌ها و وضعیت منطقه پنج شهر کرمانشاه در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: با توجه به وضعیت شهر کرمانشاه و مجموعه مسائل موجود مقرر شد جلساتی به صورت متمرکز در مناطق شهرداری برگزار شود تا با گفت‌وگوهای کارشناسی به شناخت بهتر از مسائل دست یابیم.

وی با اشاره به اینکه منطقه پنج کرمانشاه با توجه به وسعت، موقعیت و جمعیت به عنوان نخستین منطقه انتخاب شد، عنوان کرد: این منطقه ورودی شهر برای بسیاری از مسافران است و محدوده بزرگی از مناطق گردشگری و تفریحی مردم در این منطقه قرار دارد و به همین دلیل مسائل این منطقه در اولویت قرار گرفت.

صحرایی با بیان اینکه در عین تلاش‌ها و زحمات مجموعه‌های مرتبط مسائل حل نشده و مشکل در این منطقه بسیار است، گفت: توافقاتی برای این منطقه انجام و مقرر شده با زمان‌بندی کارشناسی اجرا شود و معاونت عمرانی و بازرسی استانداری نیز اقدامات برنامه‌ریزی شده را رصد خواهند کرد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه بخشی از کارها نیازمند هماهنگی بین سازمانی است که با ورود و پیگیر فرماندار باید اجرا شود، افزود: همچنین وظایف درونی شهرداری مرور شده و امید داریم در زمانبندی مشخص شده اتفاقات خوبی رقم بخورد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه با اقدامات انجام تا پیش از شروع تابستان تغییرات برای مردم محسوس و ملموس باشد، عنوان کرد: مصوبات امروز از جمله جمع‌آوری زباله، آسفالت معابر، ایجاد بوستان‌ها، اصلاحات پارک شرقی طاقبستان، بهسازی روکش آسفالت معابر اصلی، ساماندهی کانال جمع‌آوری آب و رسیدگی به پیاده‌روها در نقاط پرتردد اطلاع‌رسانی شود.

صحرایی با اشاره به اینکه امید دارم با جدیت شهردار رضایت بیشتری برای مردم منطقه ایجاد شود، گفت: نکته مهم تمام این توافقات تمرکز و جدیت بر کیفیت کار است و نباید از این نظر کوتاهی کرد.

وی با بیان اینکه اعتبارات این مصوبات از سوی شهرداری است و در برخی موارد که میان بخشی باشد با تهاتر تأمین خواهد شد افزود: تمام مصوبات ظاهری نیستند و مجموعه‌ای از اقدامات اصلاحی است که در منطقه پنج انجام می‌شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه شهرداری باید به درآمدهای مفید و پایدار متکی باشد و تکیه به ماده 100 ناشی از یک اشکال به ارث رسیده است، عنوان کرد: شهرداری باید به صورت برنامه‌ریزی شده و منطقی از درآمدهای ناپایدار و مبتنی به تخلفات به سمت درآمدهای پایدار و اقدامات برنامه‌ریزی شده حرکت کند.

آغاز ساخت شهربازی کرمانشاه با تعیین تکلیف سرمایه‌گذار

نادر نوروزی شهردار کرمانشاه نیز در این نشست خبری با بیان اینکه برنامه‌های جهادی در حوزه عمرانی شهرداری از ابتدای سال از منطقه پنج آغاز شده است، اظهار داشت: منطقه پنج به دلیل بافت خاص و ایجاد شهرک‌های جدید فاقد ضوابط شهرسازی و زیرساخت عمرانی بود.

وی با بیان اینکه امسال بازدید میدانی از مناطق شهرداری و به صورت متمرکز با حضور مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی انجام خواهد شد عنوان کرد: در این بازدیدها آسفالت معابر، جدول گذاری، دفع آب‌های سطحی و لکه‌گیری آسفالت، مقابله با تخلفات ساختمانی، ساماندهی صدور پروانه، تعیین تکلیف املاک قولنامه‌ای، جمع‌آوری پسماند، نظافت و رفت و روب و فضای سبز مورد توجه قرار می‌گیرد و بخشی از اقدامات به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

نوروزی با اشاره به اینکه با توجه به مشکل بودجه در شهرداری منتظر تصویب بودجه در شورای شهر برای آغاز اقدامات هستیم گفت: بازآرایی بلوار طاقبستان به صورت متمرکز انجام می‌شود و پارک شرقی طاقبستان نیز با کمک بخش خصوصی اصلاح و به یک منطقه تفریحی و سرگرمی همراه با فضای سبز تبدیل می‌شود.

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه سرانه استاندارد فضای سبز 17 متر و در کرمانشاه حدود 11 متر است که با ایجاد فضای سبز افزایش می‌یابد افزود: تفاهم نامه ایجاد پارک جنگلی در جنوب شهر کرمانشاه منعقد شده و منتظر تأیید منابع طبیعی هستیم که به صورت فاز به فاز اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 10 بوستان در مناطق مختلف شهر کرمانشاه ایجاد شده است عنوان کرد: در دو سال گذشته 280 هزار تن آسفالت برای کرمانشاه مورد استفاده قرار گرفته که 130 هزار تن آن مربوط به سال گذشته است و بیش از 2000 کوچه و 100 خیابان اصلی لکه‌گیری و روکش شده است.

نوروزی با بیان اینکه قطار شهری کرمانشاه یکی از مطالبات مردم است گفت: با اقدامات انجام شده امسال اعتبار خاصی به این پروژه تزریق شده و با 1000 میلیارد تومانی که در دسترس است 70 درصد فاز اول امسال و 30 درصد ان سال دیگر به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه اتکای شهرداری به درآمدهای ماده 100 صحیح نیست و تلاش شده به سمت ممیزی املاک و جذب سرمایه‌گذار حرکت کنیم اظهار کرد: این دو روش برای درآمدزایی از سال 1401 در دستور کار قرار گرفته است اما این فرایند زمانبر است و به تدریج درآمد پایدار جایگزین جرایم ماده 100 خواهد شد.

نوروزی گفت: با توجه به تماس‌های شهروندان با سامانه 137 از ابتدای امسال 7000 قلاده سگ ولگرد در سطح شهر جمع‌آوری شد و کاهش تماس‌ها نشان می‌دهد وضعیت شهر از این نظر بهبود یافته است.

شهردار کرمانشاه در رابطه با وضعیت شهربازی کرمانشاه گفت: توافق انجام شده با سرمایه‌گذار انجام شده و پرونده در دستگاه قضایی در حال بررسی است و با تعیین تکلیف آن و واگذاری به سرمایه‌گذار جدید کار ساخت شهربازی جدید آغاز خواهد شد.

افزایش سرانه فضای منطقه 5 شهرداری با ایجاد 3 پارک

در جریان بازدیدهای امروز از سه پارک آماده افتتاح منطقه پنج نیز بازدید شد و سجاد یزدانی شهردار منطقه پنج در این بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پارک شهرک نساجی 9000 مترمربع مساحت دارد و 6 میلیارد تومان اعتبار بذار آن صرف شده است.

وی عنوان کرد: پارک شهرک جهاد و پارک شهرک جهاد به ترتیب 7000 مترمربع و 6000 مترمربع مساحت دارند و اعتبار تخصیص یافته برای هر کدام پنج میلیارد تومان و چهار میلیارد تومان بوده است.

یزدانی گفت: سرانه فضای سبز در منطقه پنج 10 مترمربع و برابر استانداردهای جهانی است و از این نظر نسبت به مناطق دیگر وضعیت بهتری دارد.

وی با بیان اینکه با سه پارک افتتاح شده تعداد پارک‌های افتتاح شده به 39 مورد رسیده است افزود: مجموع مساحت منطقه پنج بیش از 2000 هکتار اینکه 230 هکتار آن فضای سبز است.

یزدانی بیان کرد: براساس طرح تفصیلی شهرک‌ها قطعاتی به عنوان فضای سبز تعریف شده که در آن منطقه پارک ساخته می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خداکند سیل نیایدچون مسئولان استان هنوز مطالعه نکرده اند
  • جنون زباله میلیاردر زاغه‌نشین
  • جزئیات کشف ۹۰ خاور زباله و لاشه حیوان از خانه مرد تنها
  • مشکلات محله تاریخی قاضی از زبان شهروند آران و بیدگل + تصاویر
  • پسماند و مشکلات فراوان در کردستان
  • هزار دف، یک پیش نیاز برای ثبت جهانی پالنگان است
  • سپاه با مدیریت جهادی و اخلاص ماندگار شد
  • خدمت پزشکان قمی، به بیش از ۵ هزار نفر در اندیکا
  • انتقاد شهاب الدین صدر از نمایندگان؛ چرا صدای مجلس بلند نمی‌شود
  • رصد مشکلات منطقه ۵ شهرداری کرمانشاه با حضور مسئولان