Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحران‌ اقتصادی لبنان هر روز با اضافه شدن مشکل جدید به زندگی مردم ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد، افزایش سرسام‌آور قیمت شیرخشک و کمبود آن،سبب تشدید مشکلات مردم شده و آمریکا و همپیمانانش به سبب اعمال تحریم و محاصره شدید علیه لبنان مقصر اصلی این وضع هستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیروت، بحران‌های روز افزون در لبنان این بانوی لبنانی را مجبور کرد تا به نظافت منازل پرداخته و بتواند از این طریق، هزینه‌های شیرخشک فرزندانش را فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها شیرخشک در لبنان برای کسانی که قادر نیستند به سبب قیمت گران، آن را تامین کنند در قفسه جواهرات قرار گرفته است.

«هبة حاجو» بانوی خانه‌دار لبنانی در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: فرزندانم به شیر خشک نیاز دارند و من برای تهیه آن با دشواری زیادی روبرو می‌شوم، قبلا آن را به قیمت هفت هزار لیره(هر دلار در بازار آزاد لبنان، حدود 28 هزار لیره است)، می‌خریدم، اما در حال حاضر به 120 هزار رسیده است، من مجبورم بیش از یک خانه را در یک روز نظافت کنم تا بتوانم هر دو روز یک پاکت شیر بخرم.

وی در پاسخ به سئوال تسنیم مبنی بر اینکه تقریبا ماهانه چقدر هزینه برای خرید شیر نیاز دارید؟می‌گوید: بین دو تا دو و نیم میلیون لیره در هر ماه، به خاطر اینکه هر دو روز، سه پاکت شیر نیاز دارم، البته این ارزان‌‌ترین نوع شیر است، اگر بخواهم آن را از داروخانه تهیه کنم باید بین 300 تا 400 هزار لیره برای هر پاکت بپردازم. از سوپرمارکت می‌خرم.گاهی در طول روز کار می‌کنم تا بتوانم پول خرید یک پاکت شیر را جمع کنم.

ظاهرا بحران‌های مختلف از افزایش قیمت سوخت گرفته تا نبود برق و فلج شدن تمام سیستم خدمات عمومی برای لبنانی‌ها کافی نبوده است که کمیاب شدن شیر خشک هم به آن افزوده شده تا بحران جدیدی به بحران‌های این کشور اضافه کند.این روزها جستجو برای یافتن شیر خشک بچه در داروخانه‌ها همانند جستجوی سوزن در انبار کاه است.

«حسین قصیر» متصدی داروخانه‌ای در بیروت به خبرنگار تسنیم می‌گوید: ما یک ماه است که حتی یک قوطی شیرخشک نوزاد پیدا نکرده ایم، چند قوطی شیر خشک در خانه داشتیم که از همان هفته اول همه آنها تمام شدند، دیگر نتوانستیم حتی یک قوطی شیر خشک تهیه کنیم، شیر خشک برای کودکان بالای یک سال هم بین 400 تا 500 هزار لیره است. قیمت هر قوطی شیر خشک برای نوزادان زیر یک سال هم بین 100 تا 145 هزار لیره شده است در حالی که قبلا قیمت آن 12 هزار لیره یعنی 10 دلار بود، اما اکنون به 145 هزار لیره رسیده است که قطعا مردم قدرت خرید آن را ندارند.

 براساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها، لبنان پیش از آغاز این بحران بیست هزار تُن شیرخشک مورد نیاز را از خارج وارد می‌کرد، اما امروز این حجم به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، با این حال همچنان این پرسش باقی است که چرا بحران شیرخشک بچه به وجود آمده است؟

«محمد علوش» روزنامه نگار لبنانی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: مشکلی که دولت به وجود آورده آن است که نمی‌داند یارانه‌ها را در کجا صرف کرده و اصولا چه کسی از این یارانه‌ها سود می‌برد؟. به طور مثال در ابتدای سال به جای آنکه یارانه‌ها به شکل 100 درصد بر روی کالاهای اساسی داروخانه متمرکز شود شاهد اختصاص یافتن یارانه‌ها برای کِرِم‌های دست و صورت بودیم، زیرا نظارتی بر کالاهای یارانه‌ای صورت نگرفته و هیچ برنامه مشخصی برای حمایت وجود ندارد.

وی افزود: امروز بعد از آنکه پول‌ها تمام شده و یارانه تعداد زیادی از داروها به شکل محدود حذف شد، قیمت شیر خشک 900 گرمی گاهی به 300 هزار لیره هم می‌رسد، کاملا هم مشخص است که نوزاد زیر یک سال نیازمند دو قوطی در هفته است.در ابتدای بحران شیرخشک به دلیل احتکار آن توسط مردم در بازار کمیاب می‌شد، زیرا به شکل 100 درصد به آن یارانه اختصاص می‌یافت و به قیمت 12 هزار لیره به فروش می‌رسید، بعضی وارد کنندگان یا توزیع کنندگان هم این شیر را به خارج از لبنان قاچاق کرده و نقدا به دلار می‌فروختند، اما امروز شرایط فرق کرده، شیرخشک در لبنان یافت می‌شود، اما قدرت خرید مردم برای تهیه آن از بین رفته است.

تمام این بحران‌ها در همان محور سیاست‌های خارجی که لبنان و مردم آن را در محاصره‌ای خفه کننده قرار داده‌اند قرار می‌گیرد.

«فیصل عبدالساتر» تحلیلگر مطرح لبنانی به خبرنگار تسنیم می‌گوید: محاصره و تحریم اعمال شده از سوی مجموعه‌ای از کشورها و در راس آنها آمریکا و برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شرایط را برای ما بدتر کرده است، این کشورها صادرات به لبنان و واردات کالا را ممنوع اعلام کرده‌اند که سبب سقوط شدید ارزش پول لبنان شده است، مسئول اصلی این شرایط آمریکا است که از زیر و بم مسائل لبنان اطلاع دارد و می‌داند که چرا لبنان به این وضعیت دچار شده است، این آمریکا است که از طریق سیاست تحریم‌ها و محاصره سیاسی و تهدید علیه نهادها و شخصیت‌ها نقش محوری را در این مشکل ایفا کرده و برای اقدامات افرادی همچون ریاض سلامه رئیس کل بانک مرکزی لبنان پوشش حمایتی فراهم می‌کند.

ناظران تاکید دارند اگر بحران نایاب شدن و افزایش قیمت شیرخشک در کشور ادامه پیدا کند، لبنان در آستانه یک فاجعه بهداشت سلامتی در میان کودکان قرار خواهد گرفت و شاید هم بار دیگر وارد تونلی ناشناخته خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خبرنگار تسنیم می گوید هزار لیره یارانه ها بحران ها قوطی شیر شیر خشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۵۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصائب پیروزی برابر قرقیزستان از زبان کاپیتان تیم ملی فوتسال

کاپیتان تیم ملی فوتسال می‌گوید منتظر مشخص شدن حریف بعدی ایران هستند تا با قدرت به مسیرشان ادامه دهند.

به گزارش ایسنا، علی اصغر حسن‌زاده کاپیتان تیم ملی فوتسال که به عنوان بهترین بازیکن زمین دیدار با قرقیزستان در یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد، در نشست خبری بعد از بازی گفت: ما در این بازی سعی کردیم دستورات تاکتیکی سرمربی و کادر فنی را به دقت در زمین پیاده کنیم و خوشحالم که با یک نتیجه خوب همراه بود.

حسن‌زاده که در این بازی با یک گل و دو پاس گل نمایش درخشانی داشت، افزود: موضوع کیفیت سالن برای بازیکن مسئله مهمی است که آقای شمسایی به آن اشاره کردند، توپ و کفش روی کفپوش گیر می‌کرد ولی ما از این مشکل هم رد شدیم. 

وی گفت: در چنین مسابقاتی که موضع حذف یا صعود به جام جهانی وجود دارد طبعاً حساسیت هم روی کیفیت اثر می‌گذارد اما نیمه دوم کیفیت‌مان را به حریف دیکته کردیم و از نتیجه به دست آمده خوشحالیم. 

کاپیتان تیم ملی ایران گفت: ما برای هدف‌های بزرگتری اینجا هستیم، خدا را شکر صعود به جام جهانی قطعی شد و حالا منتظر حریف بعدی هستیم تا به مسیرمان در تورنمنت با قدرت ادامه بدهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی
  • کمبود شیرخشک نوزادان در داروخانه‌های جنوب غرب خوزستان
  • مصائب پیروزی برابر قرقیزستان از زبان کاپیتان تیم ملی فوتسال
  • صهیونیست‌های پنهان‌شده در یک خانه شکار نیروهای لبنانی شدند
  • شهادت و زخمی شدن ۸ لبنانی در حمله رژیم صهیونیستی
  • انواع شیرخشک در تمام داروخانه‌های قم موجود است
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • شهادت یک نفر در حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در لبنان + جزئیات
  • حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به یک خودرو در جنوب لبنان
  • تهیه بانک اطلاعاتی دارو در چهارمحال و بختیاری