Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:56:42 GMT

تصحیح کتاب تاریخ بیهق با حضور مصحح آن در ششتمد

تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۷۸۲۲۲

تصحیح کتاب تاریخ بیهق با حضور مصحح آن در ششتمد

ایسنا/خراسان رضوی آیین رونمایی از تصحیح کتاب تاریخ بیهق نوشته ابوالحسن بیهقی با حضور عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و نیز مصحح کتاب تاریخ بیهق و پژوهشگران و محققان در زادگاهش، شهر ششتمد، برگزار شد.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد و مصحح کتاب تاریخ بیهق در آیین رونمایی این کتاب که امروز در ششتمد برگزار شد، گفت: تاریخ بیهق کتابی نفیس و ذی‌قیمت است که در تاریخ و فرهنگ ما نمونه‌ای ندارد و بین آثاری که از آن زمانه باقی مانده، مشابه آن پیدا نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلمان ساکت افزود: تاریخ‌پژوه برجسته روزنتال در تاریخ‌نگاری تمدن اسلامی که ویژگی‌های تواریخ محلی را بر می‌شمارد، تاریخ بیهق را فراتر از حیطه تاریخ و جغرافیای تاریخی دانسته است.

وی اظهار کرد: ابوالحسن بیهقی یکی از مهمترین دانشمندان قرن ششم هجری به شمار می‌رود که کتاب تاریخ بیهق او سرشار از علوم و دانش‌های مختلف است و نمی توان آن را در یک رشته خاص گنجاند.

مصحح کتاب تاریخ بیهق گفت: از مجموع بیش از ۸۰ اثر ابوالحسن بیهقی پنج و یا ۶ اثر به دست ما رسیده و امروز پاسداشت وی به سبب تالیف کتاب تاریخ بیهق است، آن هم در شرایطی که هر یک از آثار وی اهمیت زیادی دارد.

ساکت افزود: معارج نهج‌البلاغه ابوالحسن بیهقی یکی از کهن‌ترین شرح‌ها درباره نهج‌البلاغه بوده که به لحاظ ادبی هم مهم است.

وی اظهار کرد: کتاب تبارشناسی و انساب بیهقی به گفته محققان از برجسته‌ترین و ارزشمندترین کتاب‌ها در این رشته است و جوامع الحکایات وی یکی از مهمترین کتاب‌ها  درباره نجوم به شمار می‌آید که به دست ما رسیده است.

مصحح کتاب تاریخ بیهق گفت: اثر ابوالحسن بیهقی ممتاز، یگانه و بی‌نظیر بوده و در بین تواریخ محلی اطلاعات و ویژگی‌های آن در دیگر آثار  نبوده و اولین و مهمترین اطلاعات مهم درباره ابوالفضل بیهقی، طبرسی مفسر بزرگ قرآن و خواجه نظام‌الملک از طریق این کتاب به دست ما رسیده است.

ساکت افزود: بسیاری از کتاب‌هایی که با موضوع تاریخ و تمدن اسلامی مفقود شده‌، در کتاب تاریخ بیهق وی به آن اشاره شده است و اگر تاریخ بیهق نبود، آن کتاب‌ها هم شناخته نمی‌شد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای بیهقی معرفی طبقات بود، چنانکه وی خاندان‌های مهم را به عنوان ستون‌های فرهنگی معرفی کرده و از این طریق شرح حال و نام بزرگان پابرجا مانده و بالندگی امروز منطقه بیهق نیز به همین دلیل است.

سبزوار شهر دانش، ادبیات و نثر فارسی نام گرفته است

همچنین عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز گفت: سبزوار از گذشته دور سرزمین ادبیات، تاریخ، فرهنگ و تمدن بوده و مفاخر بسیاری را در دامان خود پرورده است.

محمدجعفر یاحقی افزود: سبزوار شهر دانش، ادبیات و نثر فارسی نام گرفته و همانطور که شاهنامه فردوسی نمونه اعلای نظم فارسی است، تاریخ بیهقی نیز الگوی شایسته‌ای از نثر اعلای فارسی به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: در کتاب تاریخ بیهق ورای توضیح جنگ و شرارت‌های تحمیلی به تمام رویدادهای فرهنگی، اجتماعی، مردم‌شناسی و حوزه اقتصادی منطقه اشاره شده است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: کتاب تاریخ بر اثر ویژگی‌های فراوانی که دارد، معمولا مورد توجه بسیاری از اندیشمندان در زمینه جامعیت جغرافیای تاریخی و محلی قرار می‌گیرد. در این کتاب نیز با اطلاعات ارزشمند موجود، تاریخ دیار بیهق ماندگار شده است.

مدیر عامل انجمن خیران کتاب سبزوار نیز گفت: کتاب تاریخ بیهق ابوالحسن بیهقی زمینه ارتباط‌سازی بیشتر در زمینه فرهنگ در کل منطقه خراسان را فراهم کرده و انتظار می‌رود دانشگاه‌ها و جامعه علمی هم نسبت به گسترش مناسبات فرهنگی از طریق شباهت‌های فرهنگی و توجه به آن همت کنند.

مهدی مقصودی افزود: حاصل یک دهه کار فرهنگی مستمر در حوزه پاسداشت مفاخر و مشاهیر این خطه نامگذاری روز اول آبان ماه به عنوان روز ابوالفضل بیهقی، پدر نثر فارسی و در تقویم رسمی و امروز نیز تصحیح  و رونمایی کتاب تاریخ بیهق اثر ابوالحسن بیهقی بوده است.

ظهیر الدین ابوالحسن علی بن ابوالقاسم زید بن محمد بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی و فرید خراسان حکیم و ادیب مشهور ایرانی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها بیهقی ششتمد خبرهای شهرستان ششتمد زبان و ادبیات فارسی ابوالحسن بیهقی کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۸۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ کتاب جدید در فروردین ۱۴۰۳

در نخستین‌ماه سال ۱۴۰۳ حدود ۴ هزار و ۶۰۹ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف منتشر شده است که این عدد در فروردین‌ماه سال گذشته حدود ۳ هزار و ۸۹۵ عنوان بود که نشان‌دهنده بیش از ۱۵ درصد رشد در انتشار کتاب در مدت مشابه است.

نگاهی به آمار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نشان می‌دهد که در میان کتاب‌های منتشر شده، ۳ هزار و ۴۷۰ عنوان تالیفی و هزار و ۲۰۲ عنوان ترجمه شده هستند، همچنین بیشترین سهم در اختیار حوزه ادبیات با ۸۵۹ عنوان کتاب و پس از آن حوزه‌های کودک و نوجوان با ۸۳۹ عنوان و کمک درسی با ۶۸۵ عنوان است. بر این اساس، کمترین آمار انتشار کتاب به حوزه زبان با ۴۵ کتاب و علوم طبیعی و ریاضیات با ۷۲ عنوان کتاب است.

همانند ماه‌های گذشته، استان تهران بیشترین آمار انتشار کتاب را با ۳ هزار و ۲۸۲ عنوان از آن خود کرده و سهم سایر استان‌ها هزار و ۳۲۷ عنوان بوده است؛ همچنین نگاهی به آمار کتاب‌های چاپ اول نشان می‌دهد که ۲ هزار و ۸۲۵ عنوان کتاب چاپ نخست و هزار و ۷۸۴ عنوان کتاب تجدید چاپی هستند.

براساس این آمار، شمارگان کل کتاب در فروردین‌ماه ۱۴۰۳، ۵ میلیون و ۹۸۴ هزار نسخه و میانگین شمارگان نیز هزار و ۲۹۸ نسخه بوده است؛ همچنین میانگین قیمت کتاب در این ماه یک‌میلیون و ۷۵۴ هزار ریال بوده است.

طبق این آمار، در حوزه ادبیات، از میان ۸۵۹ عنوان کتاب حدود ۵۷۸ عنوان کتاب تالیفی و ۲۸۱ عنوان ترجمه شده هستند که از میان آنها ۵۴۸ عنوان چاپ نخست و آثار تجدید چاپی ۳۱۱ عنوان بوده است. در حوزه کودک و نوجوان از میان ۸۳۹ عنوان اثر منتشر شده نیز ۳۸۷ عنوان چاپ نخست و ۴۵۲ عنوان تجدید چاپ هستند.

منبع: ایبنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • نمایشگاه‌های استانی کتاب در ایران هم مهمان ویژه از دیگر کشور‌ها داشته باشند
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
  • کتاب در فروردین؛ رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ عنوان جدید
  • رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ کتاب جدید در فروردین ۱۴۰۳