Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای را یکی از بدترین تصمیمات سیاست خارجی آمریکا خواند.

به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگویی گفت: تصمیم خروج آمریکا از برجام یکی از بدترین تصمیم‌های تاریخ سیاست خارجی ایالات متحده بوده است. به لطف آن توافق ما برنامه هسته‌ای ایران را درون یک جعبه و محدود داشتیم و به دلیل سیستم‌های نظارتی و راستی‌آزمایی از این بابت اطمینان داشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی دولت پیشین نیز می‌گفت که ایران به خوبی به تعهداتش عمل می‌کند.

وی در ادامه مدعی شد: ایران به بهانه خروج ما از برجام، فعالیت‌های خطرناکی را که پیش از توافق انجام می‌داد، از سر گرفته است. بهترین مسیر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، بازگشت به توافق هسته‌ای (برجام) است.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به تقاضای ایران مبنی بر گرفتن ضمانت درخصوص عدم خروج مجدد این کشور از برجام گفت: ما در سیستم‌مان نمی‌توانیم چنین ضمانت سخت و فوری ارائه بدهیم. رئیس‌جمهور بایدن تنها می‌تواند بگوید که در زمان ریاست‌جمهوری خودش چه کاری‌های می‌تواند انجام بدهد اما ما نمی‌توانیم روسای‌جمهور آتی را محدود کنیم. ما در این خصوص درحال گفت‌وگو هستیم تا ببینیم به کجا می‌رسیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما گذرگاه کوتاهی در اختیار داریم تا ببینیم که آیا بازگشت متقابل به پایبندی‌ها امکان‌پذیر است یا نه. ما سخت در این خصوص کار می‌کنیم. بازگشت به توافق در جهت منابع ما و متحدان و شرکایمان است. ما در عرض چند هفته آتی خواهیم فهمید که چه پیش می‌آید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آنتونی بلینکن برجام وزیر خارجه آمریکا هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۸۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض

همزمان با تشدید جنگ اسرائیل در غزه و ناکامی در اجرای قطعنامه آتش بس و مذاکرات سیاسی برای دستیابی به توافق میان اسرائیل و حماس، آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا پس از سفر به چین به عربستان سعودی می رود.

به گزارش ایرنا، رسانه آمریکایی اکسیوس روز سه شنبه به وقت محلی به نقل از دو مقام آمریکایی و یک مقام عرب گزارش داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفرش به چین، این هفته قصد دارد به عربستان سعودی سفر کند.

به گفته این منابع، انتظار می رود بلینکن در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد که ۲۸ تا ۲۹ آوریل (۹ و ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)  در ریاض برگزار می شود، شرکت کند.

بلینکن همچنین با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و دیگر رهبران منطقه ای دیدار خواهد کرد.

دولت بایدن به کار به سمت یک توافق بالقوه که می تواند راه را برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل هموار کند، ادامه می دهد، اما اکثر مقامات آمریکایی آن را یک رویا تلقی می کنند.

مقامات آمریکایی می گویند بلینکن همچنین در نظر دارد با سفر به سرزمین های اشغالی,  با بنیامین نتانیاهو  نخست وزیر اسرائیل  و دیگر مقامات ارشد این رژیم دیدار کند.

بلینکن هفته گذشته در دیدار با رهبران یهودی-آمریکایی گفت که امیدوار است در اواخر آوریل یا اوایل ماه می در اسرائیل باشد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سفر برنامه ریزی شده خود به عربستان سعودی را سه هفته پیش به دلیل آسیب به قفسه سینه و شکسته شدن یک دنده اش، به تعویق انداخت.

انتظار می رفت سالیوان با ولیعهد عربستان دیدار کند تا پیش نویس معاهده دفاعی آمریکا و عربستان سعودی و تفاهمات مربوط به حمایت واشنگتن از برنامه هسته ای غیرنظامی عربستان را مورد بحث قرار دهد.

مقامات آمریکایی  امیدوارند این توافقنامه ها بتواند راه را برای عادی سازی روابط با اسرائیل هموار کند و به توافقی دوجانبه با سعودی ها برسند و به طور بالقوه آن را به نتانیاهو ارائه کنند، که یکی از شرایط توافق، تعهد به راهکار دو کشوری باشد.

در این صورت، نتانیاهو با یک انتخاب روبرو می شود: اگر موافقت کند، می تواند یک توافق صلح  با عربستان سعودی را به دست آورد. اگر او نه بگوید، ممکن است به عنوان یک مرد  مخالف جلوه کند و حمایت باقی مانده از سوی آمریکا را  از دست بدهد.

با ادامه جنگ اسرائیل و حماس و چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا اذعان می کنند که شانس بسیار کمی برای دستیابی به توافقنامه عادی سازی روابط میان عربستان و اسرائیل وجود دارد.

موانع پیش روی این توافق شامل جنگ در غزه، وابستگی نتانیاهو به شرکای ائتلاف راست افراطی خود و سیاست داخلی آمریکا است. سعودی‌ها به صراحت اعلام کرده‌اند که برای پیشبرد عادی‌سازی روابط با اسرائیل، جنگ غزه باید پایان یابد و دولت اسرائیل باید به یک مسیر غیر قابل بازگشت به سمت راه کاردو کشور متعهد شود.

به نظر نمی رسد نتانیاهو به سمت پایان دادن به جنگ حرکت کند و او نه تنها با راهکار  دو کشوری مخالف است، بلکه صرفاً ایده اجازه دادن به تشکیلات خودگردان فلسطین در اداره غزه پس از جنگ را رد می کند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بلینکن : سعودی ها همچنان مایل به عادی سازی روابط با اسرائیل هستند بلینکن باز هم راهیِ اسرائیل می شود

دیگر خبرها

  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • بیانیه حماس درباره مذاکرات توافق آتش‌بس
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد