نخستین گام برای خانهدار شدن جشنواره فیلم فجر برداشته شد
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۷۹۲۹۱
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر میگوید که پیشنهاد احداث «خانه جشنواره فیلم ایران» را به عنوان پروژهای ملی به ریاست سازمان سینمایی داده است؛ از بهارستان نیز خبر میرسد که خزاعی نیز مؤسسه سینما شهر را مأمور مطالعات کارشناسی و بررسیهای مقدماتی کرده است.
به گزارش قدس آنلاین، برگزاری جشنواره فیلم فجر در یک مکان مناسب، دائمی و مجهز، یکی از مسائل مهم مدیریت جشنواره فیلم فجر است که هر ساله با نزدیک شدن به آغاز این رویداد فرهنگی، دچار چالشها و حواشی فراوانی میشود؛ از گمانهزنیها تا اختلاف نظر در خصوص انتخاب خانه جشنواره.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امسال نیز سالن مرکزی یا خانه جشنواره دچار همین حاشیه شد و به دلیل برخی شرایط و محدودیتها، ناگزیر پس از یک بار جابهجایی، مجدداً گزینه محتمل سالهای قبل، یعنی سالن همایشهای برج میلاد به عنوان خانه جشنواره انتخاب شد. گزینهای که شاید از برخی جهات مانند وسعت و ظرفیت مناسب باشد، اما تمامی شرایط و امکانات یک مرکز اصلی و مهم برای جشنواره فیلم فجر، از جمله سالن استاندارد برای نمایش فیلم را ندارد.
در این خصوص مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر توضیح داد: انتخاب خانه جشنواره فیلم فجر به دلیل نیاز به برگزاری برنامههای متعدد نمایش فیلم، نشستهای رسانهای و برنامههای فرهنگی و هنری و نیز میزبانی از طیف گستردهای از سینماگران، هنرمندان، اهالی فرهنگ و اصحاب رسانه، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. خانه جشنواره باید از جهات متعدد دارای استانداردهای بالای محیطی، شهری، هنری، فنی و اجرایی باشد تا بتواند به عنوان محل دائمی جشنواره مورد استفاده قرار گیرد. متأسفانه فقدان مجموعهای که بتواند تمامی این نیازها را برآورده کند، در سالهای اخیر یکی از معضلات و گرفتاریهای مدیران جشنواره فیلم فجر بوده است.
نقاش زاده ادامه داد: هیچکدام از مجموعهها یا سینماهایی که به عنوان سالن مرکزی یا خانه جشنواره انتخاب شدهاند، تمامی مختصات و قابلیتهای ضروری خانه جشنواره را یکجا نداشتهاند. در واقع هرکدام از انتخابها، نقاط ضعف جدی دارند و از این رو محل مناسبی برای سالن مرکزی یا خانه جشنواره نیستند.
دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: از ضروریترین امکانات خانه جشنواره، قبل از هر چیز در اختیار داشتن مجموعهای از سالنهای سینمایی مجهز، با استانداردهای کیفی و امکانات بهروز برای نمایش فیلمهای سینمایی به علاوه سالنهایی برای برگزاری نشستهای خبری و رسانهای و برنامههای فرهنگی با ظرفیت قابل توجه است به گونهای که بتواند شمار قابل توجهی از مخاطبان را پوشش دهد. اما موقعیت مکانی، دسترسی مناسب، آسان و سریع از نقاط مختلف شهر و پارکینگ با ظرفیت قابل توجه برای خودروهای مدعوین و وجود زیرساختهای ارتباطی پیشرفته که کمترین آنها دسترسی به اینترنت پرسرعت است، نیز از ضروریات غیر قابل چشمپوشی برای خانه جشنواره است.
در سالهای گذشته غالباً از سه محل برای برگزاری جشنواره در تهران استفاده شده، که هیچ یک از آنها مشخصات و امکانات ضروری برای خانه جشنواره را یک جا نداشتهاند. بنابراین، در هر سال با توجه به رویکردها و البته میزان همکاری مدیران این مکانها، یکی از آنها به عنوان سالن مرکزی یا خانه جشنواره انتخاب شده است. البته در برخی موارد هم شروط و مطالبات غیرقابل پذیرش مدیران برخی از این مجموعهها، انتخاب خانه جشنواره و برگزاری آن را سختتر کرده است.
وی خبر داد: بنابراین با توجه به جایگاه رفیع سینمای ایران در جهان و مشکلات لاینحل مراکز فعلی، بهترین راه حل، احداث یک مجموعه سینمایی فرهنگی پیشرفته و دائمی به عنوان خانه جشنواره بینالمللی فیلم فجر و به تعبیری خانه جشنوارههای فیلم ایران است. سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر، نیازمند یک مرکز دائمی و مستقل است تا بتواند به انبوه مخاطبان حرفهای جشنواره از سینماگران و هنرمندان و اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ پاسخ مناسب و در خور آنان بدهد. در حقیقت این نیازی است که تمامی جشنوارههای سینمایی معتبر دنیا به آن پاسخ دادهاند و مجموعهای مناسب را به عنوان مرکز جشنواره یا کاخ جشنواره طراحی و احداث کردهاند. من پیشنهاد احداث خانه جشنواره فیلم ایران را به عنوان پروژهای ملی به ریاست محترم سازمان سینمایی دادهام که با آن موافقت شده و قرار است زمینههای مطالعه و اجرای آن فراهم شود.
امروز نیز خبر اقدام محمد خزاعی ریاست سازمان سینمایی، برای احداث مرکز همایشها و جشنوارههای سینمایی توسط روابط عمومی سازمان سینمایی منتشر و در آن از قول خزاعی گفته شد "به مؤسسه سینما شهر مأموریت داده شد که در این زمینه مطالعات کارشناسی و بررسیهای مقدماتی لازم را برای احداث چنین مرکزی فراهم آورند. امیدواریم این مرکز در آینده تحت عنوان «مرکز همایشها و جشنوارههای سینمایی» به چرخه فعالیتهای سازمان سینمایی اضافه شود."
نقاشزاده در توضیحات تکمیلی خود گفت: امیدوارم با همراهی و حمایت مادی و معنوی دستگاههای ذیربط از جمله اختصاص بودجه مستقل توسط مجلس شورای اسلامی، سازمان سینمایی بتواند این پروژه ملی را آغاز و در آیندهای نزدیک، جشنواره بینالمللی فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور، محل همیشگی برگزاری خود را داشته باشد.
منبع: تسنیم
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر دبیر جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر سازمان سینمایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۹۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شش فیلم داریوش مهرجویی در جشنواره مسکو نمایش داده میشود
شاعرانگی زندگی معمولی؛ این عنوانی در بخش ویژه و مرور آثار جشنواره مسکو روسیه است تا این رویداد بینالمللی در چهلوششمین آوردگاه خود میزبان آثاری از جنس شعر و عرفان و فلسفه باشد؛ آثاری از داریوش مهرجویی فقید که منتخب آنها برای نمایش در این جشنواره، بیانگر این امر فرهنگی مهم است.
از این جهت آثاری چون «گاو»، «هامون»، «درخت گلابی»، «پری»، «لیلا» و «اشباح» از جمله فیلمهایی هستند که در جشنواره بینالمللی مسکو روی پرده میروند.
فیلم سینمایی «گاو»
فیلم سینمایی «گاو» نه تنها از بهترین فیلمهای زندهیاد داریوش مهرجوییست، که از مهمترین آثار سینمای ایران نیز شمرده میشود. این فیلم که به سال ۴۸ ساخته شد در زمره فیلمهای مؤثر در شکلگیری موج نوی سینمای ایران نیز قرار میگیرد. عزتالله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و جعفر والی از جمله بازیگران فیلمی هستند که روایتگر قصه «مشحسن» و شدت علاقه او به گاوش است. در تمامی این سالها جشنوارههای ونیز، کن، برلین، لندن و لسآنجلس از جمله مهمترین رویدادهای سینمایی میزبان این فیلم بودند، فیلمی که در سالهای ۵۱، ۶۷ و ۷۸ در رایگیری منتقدان، موفق به کسب عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شد.
فیلم سینمایی هامون
فیلم سینمایی هامون به نویسندگی داریوش مهرجویی و با بازی خسرو شکیبایی، بیتا فرهی و عزتالله انتظامی، راوی داستان زندگی مردی به نام حمید هامون است که زندگی زناشویی کابوسواری را پشت سر میگذارد. این اثر داریوش مهرجویی که به سال ۶۸ ساخته شد، در دوره هشتم جشنواره فیلم فجر (۱۳۶۸) با کسب پنج سیمرغ بلورین بههمراه جایزه ویژه هیئت داوران ستاره بیرقیب سینمای آن سال ایران بود. این فیلم در جشنواره هشتم برنده جایزه ویژه هیئت داوران برای بهترین فیلم و همینطور سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، نقش اول مرد، و بهترین تدوین شد. همچنین «هامون» کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین در شش زمینه دیگر بود.
فیلم سینمایی «درخت گلابی»
«درخت گلابی»، نیز از دوستداشتنیترین عاشقانههای سینمای ایران با انگارههای فلسفی است، فیلمی برگرفته از داستانی به قلم گلی ترقی که برشی از زندگی یک نویسنده بیبر و بار، همچون درخت گلابی خانه پدری را روایت میکند.
محمود شایان، نویسندهای در حوالی ۶۰ سالگیست که چند کتاب تاکنون نوشته و مشهور شده، چند سالی میشود که او برای نوشتن کتاب جدید، دستش به قلم نمیرود. به همین خاطر، به باغی در دماوند میرود که از ایام شباب، خاطرات زیادی از آنجا دارد. همایون ارشادی، گلشیفته فراهانی، جعفر بزرگی، نعمتالله گرجی و شهرام حقیقتدوست از جمله بازیگران این اثر مهرجویی بهشمار میروند.
فیلم سینمایی «لیلا»
«لیلا» که نیمه دوم دهه هفتاد ساخته شد، دوازدهمین فیلم بلند داریوش مهرجویی به نویسندگی خود او و با اقتباس از داستانی به قلم مهناز انصاریان است. چکیده داستان این فیلم که با بازی لیلا حاتمی، علی مصفا، جمیله شیخی و محمدرضا شریفینیا همراه است را میتوان اینگونه تعریف کرد. لیلا روز بیستوهشتم ماه صفر با رضا، دوست برادرش حسین برخورد میکند و آشناییشان به ازدواج میانجامد. مدتی بعد، لیلا روز تولدش میفهمد که بچهدار نخواهند شد و پزشک هم اشکال را از لیلا میداند.
فیلم سینمایی «پری»
«پری» یکی دیگر از آثار شناختهشده مهرجوییست که در جشنواره مسکو در نگاه مخاطبان مینشیند. این فیلم با تمام انگارههای فلسفیش که البته فاصله مشهودی با «درخت گلابی» دارد را میتوان از عرفانیترین آثار سینمای ایران بخوانیم. «پری»، اقتباسی از رمان «فرانی و زویی» و داستان کوتاهِ «یک روز خوش برای موزماهی» نوشته «جروم دیوید سالینجر» است که در آن بازیگرانی چون نیکی کریمی، علی مصفا، خسرو شکیبایی و پارسا پیروزفر نقشآفرینی کردهاند.
این فیلم که در نیمه اول دهه هفتاد ساخته شد، روایتگر برشی از زندگی دانشجوی ممتاز ادبیات و تئاتر است که با خواندن یک کتاب کوچولو دچار تحولات بنیادی حسی و فکری میشود. پری که در زندگی و روابط خود با اطرافیانش به مشکل خورده، با خواندن این کتاب که به طور اتفاقی پیدا میکند، زندگی خود را کاملا دستخوش تغییرات جدی میبیند تا جایی که رهسپار کشف حقیقت زندگی میشود.
«تیمسار سلیمانی و همسرش در روابط خود به بنبست میرسند، تلاشهای وکیل خانواده برای بهبود اوضاع زندگی آنان بینتیجه میماند. سالها بعد گناهان تیمسار گریبان مازیار (پسر جوانش) را میگیرد و مسیر عشق و زندگی او را دشوار میسازد.» این چکیده داستان فیلمی به نام «اشباح» از دیگر ساختههای مهرجویی به نویسندگی خود او است که بناست روی پرده جشنواره مسکو به نمایش در بیاید. در این فیلم که به سال ۹۲ ساخته شد، بازیگرانی چون همایون ارشادی، مهتاب کرامتی، حسن معجونی و ملیکا شریفینیا به نقشآفرینی پرداختهاند.
جشنواره بینالمللی فیلم مسکو، میزبان قابهایی شبیه به زندگی و از جنس شعر و فلسفه و عرفان است تا با مرور آثار مهرجویی فقید، دفتری از دیوان دوستداشتنی سینمای ایران را ورقی زده باشد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر