Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، مذاکرات وین روز چهارشنبه نیز مانند روزهای قبل با دیدارهای دو جانبه و چند جانبه هیات مذاکره کننده کشورمان با اعضای ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا، ادامه پیدا کرد. مذاکره کنندگان ارشد کشورمان روز گذشته با مذاکره کنندگان سه کشور اروپایی و نماینده اتحادیه اروپا دیدار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

علی باقری و هیات همراه همچنین دیداری سه جانبه با مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین برگزار کرد. مذاکره کننده ارشد کشورمان روز گذشته در ادامه دیدارهای دیپلماتیک خود با انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌ وگوها در هتل کوبورگ وین هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، این دیدار پس از ملاقات نسبتا طولانی باقری با مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین انجام شد.

مورا پیش از این، به روسیه سفر کرده بود تا با مقام‌های عالی‌رتبه این کشور درباره مسائل و موضوعات مختلف بین‌المللی از جمله مذاکرات وین گفت‌ وگو کند. او در نتیجه مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد. 

همزمان، جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان ایران، گروه کشورهای ۱+۴ و اتحادیه اروپا در خصوص موضوعات مختلف برگزار شد.

روز بیست و پنجم از هشتمین دوره مذاکرات رفع تحریم‌ها در حالی به اتمام رسید که تیم های مذاکره کننده از بسیاری از پرانتزها و موارد اختلافی عبور کرده‌اند. 

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی درباره آخرین روند مذاکرات گفت که پرانتزهایی که در پیش نویس توافقات وجود دارد پاکسازی شده و توافق درباره ایده‌ها در حال تبدیل شدن به کلمات و جملات هستند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد که آنچه باقیمانده موضوعات کلیدی است که به طور ویژه تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و واشنگتن باید تصمیمات خود را درباره مسائل باقیمانده و رفع تحریم‌ها اعلام کند. 

وی همچنین اضافه کرد که اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت ها بیفتد می‌توان گفت که با سرعت خوبی در حالت حرکت به یک توافق قابل اتکا و پایدار هستیم. 

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌ وگو با یک برنامه در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره درخواست ضمانت از سوی ایران گفت: یکی از خواسته‌های ایران ضمانت برای عدم خروج دوباره آمریکا از توافق است.

این در حالی است که آمریکا با خروج یکجانبه خود از برجام، دلیل مذاکرات کنونی است و کشورهای اروپایی نیز با انفعال خود بر تشدید وضعیت کنونی افزوده‌اند. مسئولیت آمریکا عمل به تعهداتش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.

کشورهای غربی تلاش می کردند با بازی مقصر نماییم و تعیین ضرب الاجل های غیر واقعی، ایران را تحت فشار قرار دهند تا هر گونه توافقی را بپذیرد؛ اما جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که تنها به دنبال دستیابی به توافقی پایدار و قابل اتکا است. 

البته نباید موضع منطقی چین و روسیه را در این مذاکرات نادیده گرفت که از خواسته های عقلانی جمهوری اسلامی ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های طرف‌های غربی حمایت می‌کنند.

میخائیل اولیانوف دیپلمات ارشد روسیه در وین در صفحه توئیتری خود در ارتباط با خواسته ایران از آمریکا جهت ارائه تضمین نوشت که ایران حق دارد از آمریکا تقاضای ضمانت کند. 

مذاکره کننده ارشد روسیه اضافه کرد: برخی از افراد نمی خواهند از سیاست شکست خورده فشار حداکثری درس بگیرند؛ ایرانی ها کاملا حق دارند در برابر تکرار این ماجراجویی فاجعه بار خواستار تضمین باشند. 

مذاکره کننده چین نیز در یکی از ارزیابی‌های خود از روند مذاکرات گفته بود که جمهوری اسلامی ایران با ارائه ایده‌های تازه و جامع، نقش بسیار سازنده‌ای را در گفت‌ وگوها ایفا می‌کند و تصریح کرد که چین قاطعانه از مطالبات منطقی ایران در زمینه فعالیت‌های اتمی، مادامی که خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای نداشته باشد، حمایت می کند.

با این حال با تلاش تیم مذاکره‌کننده کشورمان در وین، این گفت‌ وگوها پیشرفت‌هایی داشته است که ادامه این روند رو به جلو، به تصمیمات و اقدامات تیم‌های غربی برای نشان دادن میزان جدیتشان در این مذاکرات، بستگی دارد و جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا است و همواره از دستیابی به یک توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن استقبال می‌کند.

به گزارش ایرنا، تاکنون دو نشست کارشناسی در خصوص ترتیبات اجرایی توافق احتمالی از ابتدای دور هشتم مذاکرات برگزار شده است و قریب به اتفاق هیات‌های مذاکره کننده اذعان دارند که در گفت‌ وگوها پیشرفت‌هایی حاصل شده و مذاکرات رو به جلو جریان دارد.

حسن نیت و ابتکارات تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در دولت سیزدهم باعث شده است که گفت‌ وگوها در مسیر درست قرار بگیرد و تیم‌ها به سمت دستیابی به توافق خوب حرکت کنند.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران وین علی باقری مذاکرات وین پروندهٔ خبری مذاکرات برای رفع تحریم ها در وین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران وین علی باقری جمهوری اسلامی ایران وین علی باقری مذاکرات وین جمهوری اسلامی ایران مذاکره کنندگان مذاکره کننده مذاکرات وین ارشد روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۹۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند

در پی حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در پاسخ به جنایات این رژیم، مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند.

به گزارش تسنیم، نشریه فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که در پی حملات پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در پاسخ به جنایات این رژیم، مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند و در عین حال تلاش می‌کنند برای جلوگیری از رویارویی مستقیم بین جمهوری اسلامی و اسرائیل، از تمام کانال‌های دیپلماتیکی که با تهران دارند، استفاده کنند.

ایران شنبه شب ۳۰۰ موشک و پهپاد را به سمت سرزمین‌های اشغالی فلسطین شلیک کرد که اولین حمله مستقیم این کشور به رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. اقدام ایران در پاسخ به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در سوریه صورت گرفت.

در گزارش این نشریه آمده است: موج دیپلماسی که دیروز در کنفرانس ویدئویی اضطراری رهبران گروه ۷ به اوج خود رسید، مقامات اروپایی در سه حوزه متمرکز به توافق رسیدند: محکومیت ایران و ابراز همبستگی با اسرائیل؛ تدوین برنامه‌هایی برای تحریم‌های احتمالی؛ و استفاده از هر اهرم فشاری که آن‌ها هنوز علیه تهران دارند تا تنش‌ها را کاهش دهند.

به گفته منابع آگاه، مقامات اتحادیه اروپا در روز‌های اخیر "تماس‌های زیادی" با همتایان ایرانی داشته‌اند تا خصومت‌ها را کاهش دهند. این مذاکرات شامل گفتگوی بین جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران می‌شود.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است فردا یک نشست ویدئویی اضطراری داشته باشند که به بروکسل فرصتی برای ارزیابی اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران می‌دهد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت که تحریم‌ها علیه "برنامه‌های پهپادی و موشکی" ایران در حال بررسی است.

بر اساس این گزارش، این موضوع همچنین بستگی زیادی به واکنش اسرائیل دارد. کابینه جنگ این رژیم عصر دیروز برای بحث در مورد این موضوع تشکیل جلسه داد.

ایالات متحده در راس گروه ۷ در تلاش است تا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را متقاعد کند اقدام نظامی انجام ندهد، چرا که واشنگتن نگران آن است که روند یک "جنگ گسترده‌تر" تسریع شود.

چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا پس از نشست گروه ۷ گفت: همه طرف‌ها باید خویشتن داری کنند. ما به همه تلاش‌های خود برای کاهش تنش ادامه خواهیم داد.

وی افزود که این موضوع در نشست سران اتحادیه اروپا در این هفته مورد بحث قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • آماده‌باش ۴۹۰ تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟
  • قطر: مذاکرات آتش‌بس غزه در مرحله حساسی است
  • مذاکره باشگاه تراکتور با بردیف برای هدایت دوباره تیم تبریزی
  • موارد عجیبی که گارانتی خودرو را باطل می‌ کنند؛ از روکش صندلی تا کف پوش!
  • برخی اسم هر نوع مذاکره‌ای را دیپلماسی التماسی گذاشته‌اند
  • واکنش تراکتور به مذاکره با مجیدی و گل‌محمدی
  • واکنش رسمی تراکتور به مذاکره با مجیدی و گل محمدی | همه چیز در ۴۸ ساعت اتفاق افتاد
  • حماس: اولویت ما همچنان استقرار آتش‌بس دائمی در غزه است
  • حماس: اولویت ما همچنان استقرار آتش بس دائمی در غزه است
  • مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند