Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@11:35:18 GMT

ایران و مساله نقش‌آفرینی روسیه در برجام

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۷۹۸۴۰

ایران و مساله نقش‌آفرینی روسیه در برجام

ایران و روسیه مشارکت نزدیکی برای تکمیل پروژه فاز ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر دارند و نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه این دو فاز سرمایه‌گذاری انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل روسیه در خصوص سفر رئیس جمهور مسکو به در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: روز گذشته ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری ایران تهران را به مسکو ترک کرد، هر زمان که روسای جمهور ایران و روسیه دیدار می‌کنند موضوعاتی در سه سطح مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سطح دوجانبه این گفت‌وگوها از اهمیت بسیاری برخوردار است. ایران و روسیه مشارکت نزدیکی برای تکمیل پروژه فاز ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر دارند و نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار برای توسعه این دو فاز سرمایه‌گذاری انجام شده است.

پروژه‌های ریلی نظیر پروژه جلفا و مساله ساخت نیروگاه حرارتی از دیگر موضوعاتی است که رییس‌جمهور ایران و همتای روس او ممکن است درباره آنها به بحث و تبادل‌نظر بپردازند. در سطح منطقه‌ای نیز ایران و روسیه همکاری‌های زیادی دارند؛ هم در موضوع سوریه، هم در موضوع افغانستان و هم در موضوع قفقاز جنوبی که دو کشور در چارچوب ۳+۳ برای برقراری آرامش و ثبات در این منطقه تلاش می‌کنند، همکاری‌ها میان تهران و مسکو ادامه دارد و هر کدام از همکاری‌ها می‌توانند محور گفت‌وگوهای دو رییس‌جمهور باشند.

همچنین در حوزه بین‌المللی نیز موضوع برجام به عنوان یک توافق منع اشاعه سلاح هسته‌ای در میان است و آینده این توافق هم برای روسیه و هم برای ایران حایز اهمیت است. روسیه می‌خواهد اطمینان یابد که تهران به سوی ساخت سلاح هسته‌ای حرکت نمی‌کند. اگر به گذشته بازگردیم، هم روسیه و هم چین به همین دلیل به قطعنامه‌هایی که برای متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای ایران صادر می‌شد رای مثبت می‌دادند.

بعداً که برجام به نتیجه نرسید و ایران با تعهداتی که پذیرفت به آنها اطمینان داد به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست، شرایط تغییر کرد و حتی دیدیم که روسیه و چین در سال ۲۰۲۰ به قطعنامه پیشنهادی دولت ترامپ در شورای امنیت سازمان ملل متحد رای منفی دادند. روسیه طی سال‌های اخیر در مسائل دفاعی نیز به ایران کمک کرده و در برخی موارد سلاح‌هایی را که دیگر کشورها حاضر نبودند در اختیار تهران قرار دهند، به ایران فروخته است. به ویژه پس از برداشتن منع ۵ ساله فروش سلاح‌های دفاعی به ایران که از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال شده بود، روس‌ها همکاری‌هایی با ایران داشتند و تهران نیز از همکاری‌های دفاعی با مسکو استقبال می‌کند، چرا که هیچ کشوری جز چین و روسیه حاضر نبودند نیازهای ایران در حوزه دفاعی را تامین کنند.

از مجموعه این موارد می‌توان نتیجه گرفت سفر آقای رییسی به روسیه هم از منظر دو جانبه، هم منطقه‌ای و هم از منظر بین‌المللی حایز اهمیت است. تهران در پی گسترش روابط خود با مسکو است و بسیار مهم است که نگذاریم این همکاری تحت تاثیر روابط با امریکا باشد. روسیه همچنین نقش‌آفرینی گسترده‌ای در موضوع گفت‌وگوهای وین دارد و دو علت را برای ارتقای جایگاه روسیه در این مذاکرات ذکر کرد.

اولاً اینکه تهران و ایالات متحده مستقیماً با یکدیگر گفت‌وگو نمی‌کنند و این مساله باعث شده اتحادیه اروپا، آلمان، بریتانیا و فرانسه در کنار چین و روسیه در چارچوب ۱+ ۴ با ایران گفت‌وگو کنند و نتایج این مذاکرات را با امریکایی‌ها به بحث بگذارند. در چنین شرایطی نقش واسطه‌گری همه این طرف‌ها پررنگ‌تر شد و روسیه و آقای میخاییل اولیانوف نیز با رسانه‌ای کردن این گفت‌وگوها تلاش کردند نقش روسیه را موثرتر از چیزی که در واقعیت وجود دارد، نشان دهند.

تصور من این است که هرچند روسیه یکی از طرف‌های مهم گفت‌وگوهای برجام به حساب می‌آید اما در این مرحله از مذاکرات نقش تعیین‌کننده و شاخصی ندارد. اصولاً کشورهای ۱+۴ نقش اصلی‌شان در این گفت‌وگوها واسطه‌گری است و اصل مشکل میان ایران و ایالات متحده است. بنابراین دلیل آنچه در رسانه‌ها از سوی روسیه بازتاب می‌یابد را باید در مسائل دیگر جست. به عقیده من روسیه می‌خواهد نشان دهد که واقعاً در پی احیای برجام است و برخلاف شایعات در مسیر رسیدن به این هدف تلاش می‌کند. مسکو می‌خواهد در بازار ایران سهم داشته باشد و ایران بدون تحریم گزینه بسیار بهتری برای تجارت با روسیه است.

ایران اگر تحریم نباشد هم می‌خواهد و هم می‌تواند روابط اقتصادی خود را با روسیه گسترش دهد. از سوی دیگر، موضوع برجام برای روسیه موضوع امنیت ملی است و آنها مایلند شرایط مذاکرات به سمت و سویی برود که هم ایران و هم ایالات متحده به تعهدات خود بازگردند.

اینکه گروهی عنوان می‌کنند روسیه به دلیل تنش‌هایی که با غرب دارد مایل نیست تنش‌زدایی در روابط ایران و غرب اتفاق بیفتد با واقعیت‌های منطقه و صحنه بین‌الملل در تعارض است. در سال ۲۰۱۴ تنش میان روسیه و غرب به‌شدت افزایش پیدا کرده بود؛ مسکو حتی شبه‌جزیره کریمه را به اشغال خود در آورده بود و دو استان شرقی اوکراین که ساکنانی روس‌تبار دارند با کمک‌های روسیه پرچم استقلال‌خواهی را بلند کرده بودند.

در آن زمان رسانه‌ها به‌شدت تبلیغات‌شان روی این مساله استوار بود که روسیه، سوریه را خواهد فروخت تا به مساله اوکراین رسیدگی کند. آنها مدعی بودند روسیه در خاورمیانه دست از حمایت از سوریه برخواهد داشت تا غرب راضی شود در موضوع اوکراین کوتاه بیاید. آنها بر اساس این تحلیل، پیش‌بینی می‌کردند که با برداشته شدن حمایت روسیه، حکومت بشار اسد ساقط خواهد شد اما امروز که ما به گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم هیچ‌کدام از این اتفافات رخ نداد.

این اتفاق رخ نداد زیرا منافع روسیه در شرق مدیترانه برای این کشور بسیار حایز اهمیت است و این طور نیست که این کشور حاضر باشد شرق مدیترانه را در قبال اوکراین از دست بدهد. در خصوص ایران نیز باید گفت که اولاً ایران از روسیه حرف‌شنوی ندارد و ثانیاً نمی‌توان چنین تحلیل کرد که در موضوع برجام روسیه نمی‌خواهد مشکلات حل شود تا کارت ایران برای این کشور باقی بماند. روسیه منافع خود را دنبال می‌کند اما برجام در مسیر منافع روسیه است و تهران نیز در سیاست خارجی خود مستقل عمل می‌کند.

کد خبر 549988

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روسیه ایران و روسیه ولادیمیر پوتین ولادیمر پوتین سفر رئیسی به روسیه شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ایران و روسیه همکاری ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۷۹۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که کشورش با ایران در موضوع برجام هیچ مذاکره مستقیمی ندارد.   به گزارش ایسنا، «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به این که آیا ادعای روزنامه کویتی الجریده را تایید می‌کند که با نقل قول از یک منبع مطلع ایرانی مدعی شده بود، ایران نامه‌ای از آمریکا درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای پس از رسیدن به تفاهم‌های امنیتی دریافت کرده است، گفت: نظری درباره روش‌های ارتباط برقرار کردنمان با ایران نمی‌دهم، جز این که با ایران مذاکرات مستقیمی درباره برجام (توافق هسته‌ای) نداریم، نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر.   مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، در مارس ۲۰۲۱ با مشارکت اعضای اصلی توافق آغاز شد. اما چند ماه بعد، با وجود پیشرفت‌هایی که انجام شده بود، این مذاکرات به دلیل برخی مسائل فرابرجامی از سوی شرکای غربی توافق، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از مسکو در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی مسکو و تهران رد شده است، همچنین ادعای نقض حقوق بشر علیه ایران در زمینه امور داخلی آن، به بن‌بست رسید.   ایران ذیل این توافق متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند.   مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورتی که طرفین توافق اراده سیاسی لازم را نشان دهند، آماده نهایی کردن توافقی برای لغو کلیه تحریم‌ها در وین هستند.   در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه گذشته خود گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای بی‌اثر کردن و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان استفاده کرده و از چارچوب‌های دیپلماتیک که تامین کننده منافع ملی ایران است کناره‌گیری نکرده است.   کنعانی با بیان اینکه طرفی که زیر میز دیپلماسی زد آمریکا بود نه ایران، خاطرنشان کرد:  شرکای آمریکا در حوزه برجام نیز نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.   وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این مدت در مسیر بی‌اثرسازی تحریم‌ها حرکت کرده و در این زمینه نیز توفیق‌های زیادی داشته است، گفت: از طرف دیگر ما تلاش کرده‌ایم که از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک برای احقاق حقوق ملت ایران استفاده کنیم و طبیعتاً در نشست‌های بین‌المللی و دیدارها با  طرف‌هایی که در موضوع برجام می‌توانند ایفای نقش کنند یا اساساً نقش تعریف شده‌ای در این زمینه دارند این موضوع مطرح می‌شود.   کنعانی گفت: سازمان ملل و دیدارهایی که در جریان آن انجام می‌شود همواره فرصتی است که موضوع رفع تحریم‌ها نیز در آن مطرح شود.   پاتل در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری میان ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف، گفت: به طور کلی، ما به هر کسی که توافق‌های کاری ایران را در نظر دارد، توصیه می‌کنیم که مراقب خطر بالقوه تحریم‌ها باشد. اما در نهایت، دولت پاکستان، خود، می‌تواند درباره مقاصد سیاست خارجی‌اش اظهار نظر کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ائتلاف تهران مسکو، محوری در نظم جدید جهانی
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • «میر» روسیه در ایران فعال می‌شود | جزئیات پیوستن ایران به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه