Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@17:31:40 GMT

معلولان در موزه/هشدار درباره گنبد شیخ لطف الله

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۱۸۰۴۸۲

معلولان در موزه/هشدار درباره گنبد شیخ لطف الله

خبرگزاری مهر_ گروه جامعه؛ در این هفته مدیرعامل بنیاد علوی رئیس بنیاد علوی مهمان خبرگزاری مهر بود و در نشستی که به همراه معاونان خود در این خبرگزاری داشت درباره یکی از پروژه‌های بنیاد علوی و فعالیت در جزیره لارک صحبت کرد و گفت که متولیان اصلی گردشگری در جزیره لارک حضور ندارند.

وحید خاوه ای گفت: مردم لارک نمی‌دانند قرار است به کدام سمت بروند زمینه سازی ها را باید استانداری به عنوان درخواست کننده انجام می‌داد بعد بنیاد علوی در آنجا شروع به کار می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این اتفاق نیفتاد. به همین دلیل باید مردم لارک بخواهند که دیده شوند.

وی ادامه داد: ما باید با مردم گفتگوی بیشتری کنیم. می‌بایست نقش لارک در آمایش استان هرمزگان روشن شود. این جزیره ظرفیت‌های گردشگری، سیاسی و نظامی دارد و مردم از جهت قومی با بقیه مناطق استان متفاوت است. اینها را باید روشن کنیم. آنجا قبل از انجام کار اجرایی به این نیاز دارد که با مردم گفتگو شود.

عراقی‌ها و افغانستانی‌ها بیشترین مسافران ورودی ایران بودند

این هفته خبرگزاری مهر اعلام کرد؛ بررسی آمار گردشگران خارجی نشان می‌دهد در مدت زمان اول آبان تا ۱۱ دی ماه ۱۴۰۰ عراقی‌ها و افغانستانی‌ها بیشترین مسافران ورودی به ایران بوده اند.
پس از آن ترکیه‌ای ها و آذربایجانی‌ها بیشترین مسافران ورودی به ایران در ۷۰ روز اخیر بوده اند. بر این اساس از ابتدای آبان تا ۳۰ آذر ماه حدود ۲۲۶ هزار گردشگر عراقی، ۱۰۳ هزار گردشگر افغانستان، ۹۰ هزار گردشگر از ترکیه، ۲۲ هزار گردشگر از آذربایجان، ۱۸ هزار گردشگر از بحرین، ۱۲ هزار گردشگر عمانی، ۱۱ هزار نفر از پاکستان، ۶ هزار روس، دو هزار آلمانی و ۸۸ هزار نفر از کشورهای دیگر به ایران آمدند.

لغو مصوبه تعیین کف قیمت بلیت هواپیما

این هفته خبرهای زیادی درباره نرخ بلیت هواپیما منتشر شد در یکی از این اخبار سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ملغی شدن مصوبه انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص تعیین کف نرخی بلیت هواپیما خبر داد.

میراکبر رضوی افزود: در روزهای اخیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با ابلاغ صورتجلسه ای به شرکتهای هواپیمایی با تعیین کف نرخی، حداقل قیمت فروش بلیت در پروازهای داخلی را ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود. با توجه به مغایرت صورتجلسه فوق با آخرین مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری مبنی بر حذف کف نرخی از قیمت بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری موضوع فوق را پیگیری و براین اساس، انجمن شرکتهای هواپیمایی با ارسال نامه خطاب به مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی مصوبه فوق را ملغی کرد.

وی افزود: هیچکدام از شرکت‌های هواپیمایی مجاز به تعیین کف نرخی و یا فروش با قیمت بالاتر از نرخ اعلام شده نیستند و در صورت مشاهده تخطی از مراتب فوق، با متخلفان بر اساس قوانین و مقررات موضوعه برخورد خواهد شد.

انتصابات گسترده در کاخ سعدآباد

این هفته از کاخ سعدآباد نیز خبر رسید که مدیر این مجموعه؛ در اقدامی جدید، تغییرات گسترده‌ای در جابه جایی مدیران کاخ موزه‌ها انجام داد.

یک ماه پیش بود که علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی در حکمی، وحید رحمتی را به سمت رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد منصوب کرد. حالا رحمتی در ابتدای مسیر مدیریت خود در حوزه مدیران دست به تغییر و تحولات گسترده‌ای زده و مدیران همه موزه‌های این کاخ را جابه جا کرده است.

تشکیل تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری کشور

در حوزه گردشگری هم این هفته رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری گفت: کانون صنفی انجمن راهنمایان و جامعه راهنمایان گردشگری کشور دو تشکلی بودند که به تازگی به اجماع رسیدند تا یک تشکل حرفه‌ای ملی داشته باشند.

محسن حاجی سعید رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری کشور در این باره گفت: پس از ۵ سال تلاش وزارت میراث فرهنگی جامعه انجمن‌های حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایران تشکیل شد و تمامی تشکل‌های راهنمایان از جمله انجمن‌های حرفه‌ای استانی و مناطق آزاد انجمن‌های صنفی در استان‌های فاقد تشکل حرفه‌ای و جامعه راهنمایان ایرانگردی دور هم جمع شدند تا انسجام ملی راهنمایان به واقعیت تبدیل شود.

وی افزود: از این به بعد این نهاد، تنها تشکل ملی متولی امور راهنمایان در وزارت میراث فرهنگی محسوب می‌شود. پس از تصویب این اساسنامه انتخابات هیأت مدیره و بازرسان این جامعه برگزار و منتخبان هیأت مدیره با رأی ۳۰ نفر از اعضای مجمع مشخص شدند. بر این اساس محسن حاجی سعید از استان یزد، (رئیس هیأت مدیره) محمد یزدانی (نایب رئیس) از تهران، سوسن جهرمی از خوزستان، نرجس السادات فقیه از قم، امین عدیلی از اصفهان، وحیده شاپوری (خزانه دار) از البرز، علی صدرنیا و احمد پهلوانی هر دو از تهران به عنوان اعضای هیأت مدیره انتخاب شدند همچنین صدرنیا به عنوان نفر هفتم هیأت مدیره و پهلوانی به عنوان عضو علی البدل اول انتخاب شدند اما لیدا علی نژاد نیز از قزوین به عنوان عضو علی البدل دوم تعیین شد. روناک جمشیدی از کردستان و عماد شیرویس از بوشهر بازرسان اصلی و مجید هاشمی از هرمزگان به عنوان بازرس علی البدل معرفی شدند.

تلاش می‌کنیم زیرساخت بازدید افرادکم توان از موزه‌ها فراهم شود

تور بازدید توان‌یابان یکشنبه از موزه پست و ارتباطات، موزه ملی ملک و موزه ملی ایران برگزار شد و سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری با حضور در پایان این تور در موزه ملی، درباره مشکلات توان‌یابان در بازدید از تأسیسات گردشگری و اماکن تاریخی با آن‌ها گفت وگو کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه حضور در این تور در موزه ملی ایران گفت: هر کدام از ایرانیان حق دارند با هویت خود و میراث ارزشمندی که متعلق به همه دنیاست، به لحاظ تمدنی و ملی آشنا شوند. بخشی از هموطنان ما دچار معلولیت هستند و ما نسبت به آن‌ها یک وظیفه ملی و انسانی داریم که آنها را در جریان تمدن و گذشته خودشان قرار دهیم.

ضرغامی در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های خود را برای معرفی فرهنگ و تمدن به افراد توان‌یاب شروع کرده‌ایم و تورهای گردشگری و بازدید از موزه‌ها را برای آنها در نظر گرفته‌ایم، افزود: تلاش می‌کنیم تا زیرساخت‌ها برای بازدید این افراد از موزه‌ها و اماکن تاریخی فراهم شود. این دغدغه و مساله ما است.

وزیر میراث‌فرهنگی گفت: با وجود همه ضعفی که در ارائه خدمات به افراد توان‌یاب در حوزه گردشگری داشتیم، آنها از بازدیدشان از موزه ملی ایران رضایت داشتند و اعلام کردند «برای اولین بار است که بعد از سال‌ها چنین امکانی برایشان فراهم شده است». این موضوع مسئولیت ما را سنگین می‌کند.

معلولان جسمی و حرکتی که در این تور شرکت کرده بودن توانستند در گفتگو با ضرغامی درباره مشکلاتشان و حضورشان در بناهای تاریخی و تورهای گردشگری را بیان کنند.

سوغات ویژه جهان شهرها طراحی شود

این هفته نخستین نشست هم اندیشی شهرهای جهانی ایران در حسینیه الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور شهرداران شهرهای جهانی، شوراهای شهر، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد.

در این برنامه حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: از سال ۲۰۰۴ یونسکو به این نتیجه رسید که شهرها محور توسعه هستند. بنابراین شهرهای جهانی ایجاد شدند. در ایران هم ما شهرهای خلاق و یادگیرنده داریم.

وی گفت: در شهرهای یادگیرنده از همه امکانات شهر برای آموزش همه مردم و مدیران به کار گرفته شده است. مدیران هم در مدیریت شهری آموزش را برای همه دیدند. آموزشی که به مدرسه و دانشگاه ختم نمی‌شود. شهرهای ما در واقع سفیران فرهنگی در دنیا هستند. اکنون در جهان ۲۹۵ شهر خلاق وجود دارد. شهرهای خلاق ما به همه این شهرها دسترسی دارند. بنابراین مدیران آن باید به این موضوع توجه ویژه کنند و شهرداران نماینده ما باشند تا ایران را به همه آن شهرها معرفی کنند.

ایوبی گفت: امروز یونسکو بعد از ۷۵ سال به نظام آموزشی استاد شاگردی که در مکتب‌های ما وجود داشته، رسیده است. آنها فهمیده اند که آموزش تنها کافی نیست بلکه باید با پرورش همراه باشد.

هشدار درباره نفوذ آب به گنبد مسجد شیخ لطف‌الله

این روزها ترک دوم گنبد مسجد شیخ لطف‌الله نیز برداشته شده و کارشناسان درباره احتمال نفوذ رطوبت و بارندگی به داخل این گنبد هشدار داده اند.

کلاف پیچیده مرمت پوسته بیرونی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله حالا حالاها خیال باز شدن ندارد و حواشی پیرامون مرمت این گنبد به نظر می‌رسد ادامه‌دار باشد. تَرک اول این گنبد با تمامی حواشی و اتفاقات بالاخره به دست استاد رحمت‌الله رضایت به پایان رسید، اما در حالی که مقدمات برای مرمت ترک دوم درحال انجام بود، استاد رضایت درگذشت تا مرمت این گنبد وارد برزخ شود.

از همان حواشی مرمت ترک اول گنبد مسجد شیخ لطف‌الله صحبت‌ها درباره چگونگی مرمت ترک دوم وجود داشت و حتی شورای راهبردی برای مرمت ترک دوم ایجاد شد. از آن روزها تاکنون خبر زیادی درباره سرنوشت این شورای راهبردی وجود نداشته، نام‌های مختلفی برای انجام این کار مطرح شد. یکی از این نام‌ها محمدحسن مقضی بود که پیش‌تر در گفت‌وگویی با خبرنگار مهر درباره بدقولی‌های اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان و مرمت غیراصولی ترک اول گنبد گفته بود.

با این حال به نظر می‌رسد مرمت ترک دوم گنبد مسجد شیخ لطف‌الله آغاز شده و در هفته‌های گذشته کاشی‌های ترک دوم برداشته شدند. اما قسمتی که کاشی‌های آن برداشته شده بدون هیچ حفاظ و پوششی رها شده، این در حالی است که در روزهای گذشته در اصفهان به شکل متعدد بارندگی وجود داشته و برخی کارشناسان نگران نفوذ رطوبت به داخل پوسته داخلی گنبد هستند.

کد خبر 5404430 فاطیما کریمی

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی صنایع دستی شهرداری تهران شورای شهر تهران قوه قضاییه ترافیک هوای پاک سربازی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران پلیس راهور کاظم غریب آبادی غلامحسین محسنی اژه ای معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری علیرضا زاکانی شهر تهران میراث فرهنگی حرفه ای راهنمایان گردشگری گنبد مسجد شیخ لطف الله میراث فرهنگی بلیت هواپیما مرمت ترک دوم تشکل حرفه ای هزار گردشگر بنیاد علوی هیأت مدیره تعیین کف موزه ملی موزه ها کف نرخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۰۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسری امتیازات قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی

دیوان محاسبات کشور، مستند به مفاد ماده ۴ قانون نظام رتبه بندی معلمان و تبصره ۱ ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون مذکور و اصلاحیه آن، آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی را مشمول امتیازات قانون نظام رتبه بندی معلمان اعلام کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • حذف سفر از سبد خانوار صحت ندارد/ اتفاقاً حال مردم خوب است و بیشتر هم سفر می‌روند
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • راهنمایان گردشگری فقط از طریق  دفاتر اقدام مجاز به برگزاری تور هستند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است
  • افسانه‌ شکست‌ناپذیری گنبد آهنین صهیونیست‌ها در هم شکست
  • ژیم صهیونیستی سر عقل بیاید و دچار اشتباه دیگری نشود
  • تسری امتیازات قانون نظام رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران و راهنمایان تعلیماتی سازمان نهضت سوادآموزی
  • آیت‌الله علم‌الهدی: پیروی جوانان از سیره شهدا رمز اعتلای کشور است