Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ هفته گدشته با وجود تعطیلی صحن علنی مجلس شورای اسلامی اما بررسی بودجه سنواتی در کمیسیون تخصصی تلفیق ادامه داشت. کلیات بودجه هرچند در صحن مجلس تصویب شد، اما مخالفانی هم داشت که اکثر آنان در مخالفت با حذف ارز ترجیحی به کلیات رأی منفی دادند. موضوعی که حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی در توضیحاتی پیرامون آن اظهار کرد: ساماندهی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی از برخی کالاها و موضوع اصلی و چالشی بودجه بود اما مردم بدانند که حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه‌ها نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بلکه یارانه‌های پنهان را آشکار و شفاف می‌کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ با اشاره به موضوع دارو و تجهیزات پزشکی در حذف ارز ترجیحی تأکید کرد: بودجه دارو برای سال آینده ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان دارد. بنا بود ۲ میلیارد دلار برای ارز برای دارو بدهند که تاکنون ۳.۱ آن را داده‌اند و می‌گویند تا پایان سال هم چهار میلیارد دیگر ارز لازم است. گزارش‌ها حاکی از آن است که ارز ترجیحی نتوانسته سهم جیب مردم در دارو را کم کند، خاطرنشان کرد: حدود ۶۰ درصد سهم پرداخت دارو و تجهیزات و هزینه‌های پزشکی از جیب بیماران پرداخت می‌شود.

میرتاج‌الدینی گفت: هدف دولت از تخصیص ارز به بخش‌های مختلف کم کردن هزینه از جیب مردم است در حالی که این ۹۰ هزار میلیارد تومان یارانه دارو و تجهیزات پزشکی رضایتمندی را در مردم ایجاد نمی‌کند. چون رانت بسیار خوبی است و جذابیت خوبی برای سوداگران دارد.

بیشتر بخوانید:

 تناقض‌های برجامی آمریکا و اروپا در گفت‌وگوهای وین 

وی با بیان اینکه با توجه به تفاوت قیمت ارز ترجیحی و دولتی حداقل هفت هزار میلیارد تومان رانت در این حوزه وجود دارد، خاطرنشان کرد: قاچاق معکوس معضل دیگری در حوزه ارزهای دولتی است. دیوان محاسبات در گزارش سال ۹۸ اعلام کرد که پنج هزار میلیارد تومان قاچاق معکوس داشتیم و این یعنی دارویی که با ارز دولتی به کشور وارد شده، دوباره به صورت آزاد و قاچاق صادر شده است. دیوان محاسبات یکی دیگر از مشکلات ارز ترجیحی را بیش اظهاری معرفی می‌کند؛ یعنی وقتی ۳۱ قلم داروی یارانه‌ای را وارد شده قیمت آن را بیشتر اظهار کرده‌اند که اینها شناسایی شدند.

میرتاج الدینی معرفی ۲۰۰ شرکت به تعزیرات را حاکی از روند ناصحیح دانست و بیان کرد: پیشنهاد دولت این است که یارانه از طریق سازمان‌های بیمه‌گر مستقیم به مصرف کننده نهایی که بیماران و خانواده‌ها هستند برسد. در این صورت با دو سوم اعتباری که تخصیص داده می‌شود می‌توانند این حوزه را مدیریت کنند و رانت و قاچاق هم حذف می‌شود.

علت گرانی دارو از زبان زنگنه

محسن زنگنه عضو دیگر کمیسیون تلفیق معتقد است عملکرد رسانه‌ها باعث شده حذف ارز ۴۲۰۰ تومان به مسئله کشور تبدیل شود و برخی وزرای دولت و نمایندگان مجلس هم در این تله افتادند و به این موضوع در جامعه دامن زدند بدون اینکه حتی مردم بدانند مثلاً در حوزه گوشت قرمز ما اصلا یارانه‌ای نمی‌دهیم.

وی گفت: بخشی از گرانی‌های موجود به دلیل دامن زدن فضای رسانه‌ای به تورم انتزاعی است. کالاهای اساسی در حالی گران می‌شوند که واردات نهاده‌های دامی از ابتدای سال بیشتر بوده و ارز نیز راحت‌تر تأمین شده است به نظر شما این گرانی‌ها چرا اتفاق می‌افتد، چون ما در یک تله رسانه‌ای افتاده‌ایم و از طریق تورم انتزاعی قیمت‌ها را بالا می‌بریم. ۴۰ سال است به نان یارانه می‌دهیم و این مسئله ادامه دارد. فقط مدتی یارانه را به صورت دلار ۴۲۰۰ تومان به وارد کننده می‌دادیم، اکنون شیوه آن را تغییر می‌دهیم.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: گرانی دارو به دلیل ایرادها در حوزه تأمین داروست، نه تأمین ارز که باید در این حوزه از طریق بیمه‌ها مردم را پشتیبانی کنیم.

توافق به شرط تضمین

در هفته پر تکاپوی کمیسیون تلفیق برای آماده کردن سند مالی سال آینده دولت، حوزه دیپلماسی نیز روزهای پرکاری را پشت سر گذاشت. گفت‌وگوهای احیای برجام در وین که از جمعه گذشته با بازگشت مذاکره کنندگان ادامه یافت و کارشناسان تحلیل‌های زیادی درباره نتیجه مثبت بودن فضای مذاکرات ارائه کردند. با این حال سخنگوی دستگاه دیپلماسی رسیدن به توافق در مذاکرات را رعایت محورها و خطوط قرمز ایران عنوان کرده و اینکه آمریکایی‌ها باید در مورد احیای برجام آنگونه که تضمین اجرایی داشته باشد تصمیم بگیرند.

به خطیب زاده باید این تضمین وجود داشته باشد که در آینده آمریکا مجددا نظام بین‌الملل را با زیر پا گذاشتن تعهدات خود و خروج از توافقات امضا شده به سخره نمی‌گیرد و هیچ دولتی در آمریکا از سازوکارهای برجام ضد برجام استفاده نکند و انتفاع ایران از منافع اقتصادی برجام هم تضمین شود. اگر این رخ دهد می‌توان گفت با سرعت خوبی به سمت رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا در حال حرکت هستیم.

شروع همکاری‌های راهبردی ایران و چین

سفر امیرعبداللهیان به چین و آغاز اجرای قرارداد راهبردی 25 ایران و چین را نیز می‌توان در زمره اخبار امید آفرین هفته گذشته قرار داد. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی آغاز اجرای موافقت‌نامه ۲۵ ساله بین ایران و چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان آن هم در شرایطی که آمریکا همچنان با یکجانبه‏‌گرایی و تداوم فشار حداکثری به دنبال محروم کردن ایران از تعاملات اقتصادی با دنیاست را موفقیتی راهبردی برای تهران عنوان کرد.

سیاست خارجی علاوه بر سفرهای وزیر امور خارجه، راهبردی دیگری را در منطقه شرق آسیا پیگیری کرد. سفر سید ابراهیم رئیسی به دعوت ولادیمیر پوتین در روز چهارشنبه را می‌توان اوج قله تحرکات دیپلماتیک در هفته گذشته دانست. کارشناسان معتقدند  گسترش تعاملات ایران و روسیه با توجه به جایگاه قدرتمند دوکشور می‌تواند تأثیر به‌سزایی در تحولات منطقه و جهان داشته باشد.

مسئله‌ای که آیت‌الله رئیسی نیز بر آن تأکیدکرده و می‌گوید: بدون تردید ارتباطمان با همه همسایگان به ویژه کشور روسیه خوب است و با توجه به مناسبات سیاسی و اقتصادی و تجاری دو کشور در حوزه‌های مختلف وجود دارد، این سفر می‌تواند نقطه عطفی برای ارتقای همه مناسباتی باشد که با کشور روسیه داریم. 

رئیس جمهور این سخنان را در آستانه ترک تهران به سمت مسکو بیان می‌کند و می‌گوید: ایران و روسیه در بسیاری از تشکل‌های اقتصادی و سیاسی موجود در منطقه مانند مجموعه شانگهای عضویت دارند. روسیه در اتحادیه اوراسیا روسیه نقش محوری دارد و همکاری ما در این جهت می‌تواند در ارتقای گام‌های تجاری و اقتصادی موثر باشد. رئیسی معتقد است که منافع مشترکی دو کشور سبب گسترش امنیت در منطقه می‌شود و جلوی یکجانبه گرایی را در منطقه خواهد گرفت.

به گفته سخنگوی دولت در سفر رئیسی به مسکو درباره روابط دو جانبه، مسایل سیاسی، اقتصادی و حوزه انرژی و تجاری و در رابطه با مسایل هوا و فضا نیز گفت‌‎وگو خواهد شد.

نظر کارشناسان درباره ارتقای سطح روابط با روسها

سفر با اهمیت رئیس جمهور به روسیه در تحلیل کارشناسان سیاسی و اقتصادی نیز مثبت ارزیابی شد. محمود بهمنی معتقد است که حتی خبر چنین سفری هم می‌تواند در فضای سیاسی و اقتصادی کشور انعکاس مثبتی داشته باشد. تعامل با کشورهای قدرتمند منطقه مانند روسیه این پیام را به جهان غرب صادر می‌کند که جمهوری اسلامی ایران مقابل سیاست‌های ظالمانه تحریمی تنها نیست و ارتباط با همسایگان بهترین راه خنثی سازی تحریم‌هاست.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: افزایش تعاملات دیپلماتیک ایران و روسیه همچنین اثرات خوبی بر مذاکرات وین خواهد داشت.

وحید جلال‌زاده نیز می‌گوید: عده‌ای که دنبال روابط با غرب هستند، نسبت به گسترش تعاملات ایران و روسیه حساسیت دارند و تلاششان این است که افزایش تعاملات با روسیه را تقبیح کنند. در حالی که روس‌ها اکنون درمذاکرات احیای برجام در موضع دفاع از مواضع ایران ایستاده‌اند و ایران نیز در گفت‌وگوهای وین و مواضع منطقه‌ای دنبال ارتقای روابط خود با روسیه است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه قراردادهای راهبردی از اصول مرسوم در روابط بین‌الملل هستند، گفت: سیاست کشور افزایش روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای منطقه است و با این رویکرد روس‌ها را شریک راهبردی خود می‌دانیم و مقام‌های روس نیز همین نظر را دارند.

جلال‌زاده خاطرنشان کرد: سفر رئیس جمهور به روسیه در راستای سیاست همسایگی و رویکرد متوازن دولت در روابط منطقه‌ای ارزیابی می‌شود و به این سفر بسیار امیدواریم تا قدم های موثری در راستای منافع ایران برداشته شود.

همچنین رضا روستا آزاد رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه سیاست خارجی در دولت جدید بر مبنای تعامل با دنیا به صورت یکسان بسته شده و توجه به شرق توأم با مذاکرات با غرب برای پیگیری مصالح ملی در دستور کار است، خاطرنشان کرد: ورود ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای نیز در همین رابطه صورت گرفت. وی سفر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان به چین با هدف عملیاتی کردن قرارداد راهبردی 25 ساله ایران و چین را نیز در راستای تقویت جایگاه منطقه‌ای و اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت:قطعاً حضور ابراهیم رئیسی در روسیه می‌تواند ظرفیت‌های آینده کشور را تقویت کند.

تأثیر سفرهای منطقه‌ای بر مذاکرات وین

عضو جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه فقط خبر گسترش تعاملات ایران با چین روسیه توانست اروپایی‌ها را به این فکر بیندازد که آینده را نبازند و در گفت‌وگوهای خود با ایران منطقی‌تر عمل کنند، خاطرنشان کرد:  گفت‌وگوهای هتل کوبورگ این روزها حال و هوای منطقی‌تری به خود گرفته است. چون انصاف و حرف حساب در مذاکرات کار را پیش نمی‌برد و بحث اقتدار و قدرت مطرح است. با توجه به اینکه طرف‌های مذاکرات نشان داده‌اند که قدرت را متوجه می‌شوند، سوگیری ایران به سمت کشورهای شرقی سبب شد در تعاملاتشان تجدید نظر کنند. تغییر راهبرد ایران با آمریکا و اروپا حتی رژیم صهیونیستی را هم نگران کرده، به طوری که تلاش دارد خودش به وارد تعاملات جهانی شود و مانند سابق به آمریکا، اروپا و خصوصاً فرانسه تکیه نکند.

عباس گلرو رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به نقش روسیه در مذاکرات وین گفت: روس‌ها یکی زا طرف‌های مذاکرات احیای برجام هستند که به دلیل روابط نزدیکی که با ایران دارند، نقش مازاد بر یک عضو عادی را ایفا می‌کنند. اما آنها نیز یکی از اعضای مذاکره کننده هستند و نظرات خاص خودشان را دارند. این نخستین سفر رئیس جمهور به روسیه و بسیار حائز اهمیت است. روسیه یک کشور مهم در سطح بین‌الملل است و امیدواریم این دیدارها نتایج خوبی برای ملت ایران داشته باشد.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ مسائل دوجانبه، منطقه و بین‌الملل با روس‌ها همکاری دارد، بیان کرد: نقطه حساس همکاری‌های دو کشور درحوزه منطقه‌ای سوریه بود که در نشست آستانه تجلی پیدا کرد و موفق بود. مواضع روسیه در سطح بین‌الملل هم قابل قبول و ستایش است.

انتهای پیام/

معصومه رضاییان کد خبر: 1126389 برچسب‌ها دیپلماسی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دیپلماسی هزار میلیارد تومان مجلس شورای اسلامی حذف ارز ترجیحی ایران و روسیه سیاست خارجی احیای برجام ایران و چین رئیس جمهور گفت وگوهای بین الملل منطقه ای روس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۰۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه قصد محکوم کردن حمله تلافی جویانه ایران را ندارد

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به درخواست سفیر رژیم صهیونیستی از مسکو برای محکوم کردن حمله ایران، یادآور شد: چرا تل آویو تاکنون حملات دائمی اوکراین به روسیه را محکوم نکرده و کاخ سفید هم در رابطه با این حمله تماسی با روسیه نگرفته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته به درخواست سیمونا گالپرین، سفیر رژیم صهیونیستی در مسکو برای محکومیت حمله تلافی جویانه ایران به اهدافی در اسرائیل پاسخ داده و یادآور شد که تل آویو زمانی که اوکراین حملاتی را به خاک روسیه انجام می‌دهد، چنین کاری را نکرده است.

دیپلمات روس در کانال تلگرامی خود نوشت: «من به یاد ندارم که  چه زمانی اسرائیل حداقل یکی از حملات اوکراین به مناطقی از خاک روسیه را محکوم کرده باشد؟ آیا شما به یاد دارید؟ ولی من اظهارات منظم مقامات اسرائیلی در حمایت از اقدامات زلنسکی [رئیس جمهور اوکراین] را به خوبی به خاطر دارم.»

زاخارووا این واقعیت را مورد توجه قرار داد که در نتیجه جنایات مقامات کی‌یف در طول سالهای گذشته دائما تعداد زیادی مردم غیرنظامی کشته شده‌اند و طرف اسرائیلی هرگز این اقدامات را محکوم نکرده است.

کاخ سفید: آمریکا در مورد حمله ایران به اسرائیل با روسیه تماسی نداشته است

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید شب گذشته اعلام کرد که مقامات آمریکایی برای گفتگو در مورد حمله شنبه شب ایران به اسرائیل با روسیه تماسی نگرفته‌اند. کربی در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن پس از حملات ایران با مقامات مسکو تماس داشته، گفت: «من از چنین تماسی اطلاع ندارم.»

وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایرانی و اسرائیلی خواست خویشتنداری از خود نشان دهند و مانع از  تشدید بیشتر تنش در خاورمیانه شوند.  در این بیانیه آمده است: روسیه از تشدید تنش خطرناک دیگری در خاورمیانه نگران است و از همه طرف‌ها می خواهد که خویشتن داری کنند.  مقامات مسکو بارها هشدار داده بودند که ماهیت حل نشده بحران‌های متعدد در خاورمیانه، به ویژه در  خصوص مناقشه فلسطین و اسرائیل، که اغلب با اقدامات تحریک آمیز غیرمسئولانه تشدید می‌شود، منجر به افزایش وخامت اوضاع در کل منطقه خواهد شد.

روسیه خواستار خویشتنداری در منطقه شدنماینده روسیه: نشست شورای امنیت نمایش ریاکاری غرب استپایان نشست شورای امنیت درباره پاسخ ایران به اسرائیل

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفر معاون وزیر خارجه ایران به مسکو
  • چرا جنگ ایران و اسراییل به نفع روسیه نیست؟
  • ایران در دیپلماسی بسیار فراتر از انتظار عمل کرد
  • روسیه قصد محکوم کردن حمله تلافی جویانه ایران را ندارد
  • جلسه شورای امنیت در مورد پاسخ ایران به اسرائیل/ روسیه: حمله ایران نتیجه بی توجهی شورای امنیت به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران بود/ نماینده چین: اقدام ایران در پاسخ به حمله در دمشق بود/ نماینده الجزایر: اسرائیل کاری کرد که اوضاع منطقه به اینجا برسد
  • سفیر اسرائیل : به اقدامات قاطع در تمام جبهه‌ ها ادامه می‌دهیم
  • چرا روسیه نگران تنش میان ایران و اسرائیل است؟
  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه درباره اوضاع منطقه
  • چرا روسیه نگران تنش میان ایران و اسرائیل است؟/ انتظارهای تهران از مسکو در صورت جنگ با اسرائیل چه خواهد بود؟
  • اقبال سیستم روسی «میر» در آفریقا