Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ روند افزایشی نرخ ابتلای بیماران به ویروس امیکرون نشان می‌دهد ویروس غالب دلتا در ایران رفته رفته مغلوب سرعت بالای سرایت ویروس جهش یافته آفریقایی شده و احتمالا هفته آینده رسماً آغاز پیک ششم را هم تایید کنند. - اخبار استانها -

به‌گزارشگروه استان‌های خبرگزاری تسنیم، بررسی رفتاری ویروس جهش یافته دلتا نشان داده که این نوع از ویروس می‌تواند در دو هفته با افزایش تعداد بیماران مشکلاتی را به سیستم بهداشت و درمان کشورها تحمیل کنند اما ورود سویه جدید آفریقایی نشان داد که این بازه زمانی به کمتر از ده روز رسیده که شاهد مثال آن در کشورمان کاملا مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس اعلام آمار رسمی مبتلایان به ویروس امیکرون هفته اول دی ماه بود که تنها 7 مورد از بیماری با این ویروس تایید شد اما تنها کمتر از ده یک هفته این تعداد به بیش از دو برابر رسیده و نهایتاً ماه تمام نشده یعنی سه هفته بعد از دو برابر شدن نرخ ابتلا به گفته برخی از مسئولان احتمالا تعداد واقعی افراد مبتلا به ویروس جهش یافته آفریقایی در محدوده 12 هزار نفر است، آماری که می‌تواند تاکیدی براین مدعا باشد که ویروس "دلتا" هم از سرعت عمل امیکرون غافلگیر شده است.

واقعیت امر اینجاست که این روند افزایشی نرخ بیماری باعث شده تا کارشناسان نسبت به خطر وقوع پیشک ششم با ویروس غالب امیکرون هشدار داده و تاکید کنند: درصورتی که این اتفاق رسماً تایید شود باید منتظر بحرانی قابل توجه از مراجعه بیماران به مراکز درمانی باشیم که هم اکنون شاهد بروز نشانه‌های آن هستیم چون در کلانشهرها و بخصوص پایتخت با افزایش بیش از 35 درصدی مراجعه به مراکز درمانی روبرو شده‌ایم.

این گروه معتقدند اگرچه شواهد علمی تایید می‌کند که رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند تعیین کننده باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که  در اتوبوس‌ها، مترو، پاساژها، باشگاه‌های ورزشی، نانوایی‌ها، مجتمع‌های تجاری و… هیچ نشانی از رعایت پروتکل‌ها مشاهده نمی‌شود و افزایش 11.14 درصدی نرخ ابتلا و همچنین 7.84 درصدی نرخ بستری در مراکز درمانی تنها در یک روز نشان می‌دهد که ویروس امیکرون درحال گسترش منطقه فعالیت است و می‌تواند بحران آفرین باشد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در هفته اخیر به طور میانگین میزان رعایت پروتکل‌ها به 60درصد رسیده و میزان استفاده از ماسک در نانوایی‌ها 51.17 درصد بوده است. همچنین استفاده از تهویه در باشگاه‌های ورزشی سرپوشیده 56.93 درصد بوده است به این ترتیب می‌تواند نشانه‌های خطر گردش ویروس در جامعه باشد. به خصوص سویه اومیکرون که گفته می‌شود از سرعت انتقال بالاتری نسبت به دلتا برخوردار است.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری کووید 19، با عنوان این مطلب که سویه اومیکرون احتمالاً این هفته سویه غالب در کشور خواهد شد، گفت: این هفته میزان غالب بودن این سویه در برخی استان‌ها به صد در صد نزدیک خواهد شد.

مسعود یونسیان در ادامه با اشاره به این موضوع که وزارت بهداشت درصدی از موارد مثبت ابتلاء به اومیکرون را برای تعیین نوع سویه آزمایش می‌کند، افزود: بررسی موارد آزمایش شده نشان می‌دهد از چهار هفته پیش که نخستین موارد ابتلاء به اومیکرون در کشور شناسایی شد، هر هفته به طور متوسط 10 درصد به نسبت ابتلاء به اومیکرون در برابر ابتلاء به دلتا افزوده شده است.

یونسیان گفت: در هفته اول نسبت ابتلاء به اومیکرون به 8 درصد رسید، در هفته دوم این نسبت به 18 درصد رسید، در هفته سوم حدود 33 درصد شد و هفته گذشته نسبت ابتلاء به اومیکرون به 43 درصد رسیده است.

در همین حال، پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری کووید 19، از افزایش 20 درصدی مراجعات سرپایی به علت کرونا در هفته گذشته خبر داد و گفت: با توجه به ورود اومیکرون به کشور، احتمال وقوع پیک جدید وجود دارد، اما زمان آغاز آن بستگی به میزان تزریق دوز سوم واکسن کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره علت پایین بودن آمار واکسیناسیون دوز سوم تصریح کرد: تزریق دوز سوم واکسن کرونا به دو علت می‌تواند پایین باشد؛ اول آنکه بیشتر افراد در ماه‌های اخیر واکسینه شده‌اند و هنوز سه ماه از تزریق نوبت دوم آنها نگذشته است و علت دیگر نیز این است که به دلیل فروکش کردن کرونا مردم احساس می‌کنند که نیازی به تزریق دوز سوم وجود ندارد، در حالی که این تصور اشتباه است.

وی تأکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند که الان بهترین زمان برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا است، زیرا واکسیناسیون قبل از آغاز پیک جدید کرونا با اومیکرون، اثربخشی بهتری خواهد داشت.

عضو کمیته علمی کشوری کووید 19 گفت: کودکان یکی از گروه‌هایی هستند که در کشور ما معرض ابتلا به کرونا هستند، چرا که ما در سنین زیر 12 سال واکسیناسیون انجام نداده‌ایم، به همین سبب باید برخی روش‌ها برای محافظت از کودکان در برابر کرونا اندیشیده شود.

افزایش 40 درصدی مراجعه سرپایی به مراکز درمانی تهران

از سوی دیگر معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به افزایش 30 تا 40 درصدی مراجعات سرپایی‌ در تهران نسبت به سه هفته گذشته، گفت: امیکرون در تهران هم به سمت غالب شدن می‌رود و طبق الگویی که بررسی کرده‌ایم، نزدیک به 45 تا 50 درصد موارد ابتلا در تهران اُمیکرون است.

دکتر نادر توکلی  درباره وضعیت کرونا در تهران، گفت: در وضعیت بستری ناشی از کرونا تغییر قابل توجهی نداشته‌ایم. اصل موضوع این است که اُمیکرونی که در تهران و ایران در گردش است، تقریبا دارد به سوش غالب بدل می‌شود.

وی با بیان اینکه امیکرون در تهران هم به سمت غالب شدن می رود، افزود: طبق الگویی که بررسی کرده‌ایم، نزدیک به 45 تا 50 درصد موارد ابتلا در تهران اُمیکرون است. در عین حال طبق الگوی هر ساله که در این فصل افزایش تعداد بیماران تنفسی و عفونت‌های ویروسی را داشتیم، امسال هم به همین صورت است. در عین حال افزایش آماری هم که در کودکان به ویژه کودکان زیر 10 سال داریم، همین موضوع را نشان می‌دهد. در کودکان هم ابتلا به آنفلوآنزا و اُمیکرون تقریبا برابر است. البته ما از نظر صرفه اقتصادی نمی‌توانیم برای همه تست انجام دهیم و بر این اساس نمی‌توان آمار دقیقی داد.

توکلی با بیان اینکه قطعا بیشتر افزایش ابتلا به کرونا در حوزه سرپایی خواهد بود، ادامه داد: به‌طوری که بیماران، بیمارانی هستند که عمدتا بیماران بدحالی نیستند. منتها نکته‌ای که وجود دارد و منجر به امیدواری شده، این است که بالای 80 درصد جمعیت‌مان واکسینه شدند. در عین حال آنچه واکسیناسیون را برای مقابله با سوش اُمیکرون تقویت می‌کند، انجام واکسیناسیون دُز بوستر یا دز سوم است.

توکلی اظهار کرد: در کل مراجعات سرپایی نسبت به دو تا سه هفته گذشته بین 30 تا 40 درصد مراجعات سرپایی‌مان افزایش یافته است، اما آمار بستری‌مان کماکان زیر 1000 مورد است. بیماران بدحال هم بسیار کم است و میزان بستری آی‌سی‌یو در تهران کمی بیش از 20 نفر است.

11 مورد ابتلا به امیکرون در استان فارس شناسایی و تایید شدچهارمین ابتلا به امیکرون در اردبیل قطعی شدشناسایی 4 نفر از مبتلایان به سویه امیکرون در البرز/ شیوه نامه‌های بهداشتی تشدید شود

استان فارس/ خیز آهسته امیکرون در منطقه

بررسی آمارهای کرونا در چند روز گذشته از روند افزایشی میزان مراجعه افراد دارای علائم مشکوک کرونا به مراکز 16 ساعته خبر می‌دهد که این امر منجر به هشدار و نگرانی متولیان امر شده است.

خیز ملایم افزایش موارد بستری بیماران کووید19 در بیمارستان‌های فارس در هفته‌های آینده خطر افزایش جدی شیوع کروناویروس و سویه جدید آن موسوم به اُمیکرون را به همراه دارد.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و 877 هزار و 302 تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، 517 هزار و 217 بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست‌های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و 592 هزار و 51 تست تشخیصی مولکولی بوده که 452 هزار و 74 مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون 285 هزار و 251 مورد تست سریع انجام شده و 65 هزار و 143 بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری 81 بیمار جدید طی 24 ساعت گذشته، هم اکنون 323 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 57 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU، مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می کنند.

در 24 ساعت گذشته مورد جدید فوتی کووید19 در فارس ثبت نشده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید19 از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، هفت هزار و 454 نفر است.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به هفت میلیون و 63 هزار و 994 دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و 261 هزار و 591 دُز نوبت اول، دو میلیون و 978 هزار و 120 دُز نوبت دوم و 824 هزار و 283 دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

استان بوشهر/ رشد فزاینده کرونا نگران کننده شد

سعید کشمیری در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر با بیان اینکه گونه اومیکرون در حال گردش است اظهار داشت: با توجه به افزایش سرایت‌پذیری اومیکرون پیش‌بینی می‌شود به گونه غالب تبدیل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه پوشش واکسیناسیون افزایش یافته است گفت: با این وجود، رعایت شیوه‌نامه بهداشتی و تزریق نوبت سوم واکسن می‌تواند از شیوع گسترده اومیکرون پیشگیری کند.

وی با اشاره به افزایش بیماران گونه جدید کرونا تصریح کرد: با شناسایی مبتلایان جدید به اومیکرون، محدوده شیوع گونه جدید کرونا زمینه تهدید شهرستان‌ها در تبدیل رنگ‌بندی آنها را فراهم می‌کند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر از افزایش 10 درصدی بیماران بستری کرونایی در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر در حال افزایش و اکنون به 45 نفر رسیده است.

کشمیری با بیان اینکه روز گذشته 14 بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند افزود: اکنون 6 بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان تحت درمان قرار دارند که 2 بیمار در وضعیت حاد قرار دارد.

وی از تداوم روزهای بدون فوتی کرونایی در استان خبر داد و بیان کرد: خوشبختانه در 24 ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان بوشهر به ثبت نرسید و در مجموع در 2 سال گذشته 2 هزار و 35 بیمار کرونایی در استان بوشهر فوت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته 4 بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد یک مورد به کرونا مثبت قطعی، بوده است.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون 89 هزار و 900 نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

کشمیری از افرادی که نوبت سوم واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند خواست، هر چه سریعتر برای تزریق این نوبت اقدام کنند چراکه طبق تحقیقات تزریق نوبت سوم می‌تواند تا حدود زیادی از ابتلا به گونه اومیکرون جلوگیری کند.

 

درحال تکمیل... .

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واکسن برکت واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا واکسن برکت واکسن ایرانی کرونا ویروس کرونا بیمارستان های استان دانشگاه علوم پزشکی ابتلاء به اومیکرون سوم واکسن کرونا ویروس جهش یافته رعایت پروتکل ها مراجعات سرپایی استان بوشهر تزریق دوز سوم مراکز درمانی نشان می دهد بیمار مثبت هفته گذشته شناسایی شد نوبت سوم ا میکرون شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۸۱۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش غافلگیر شده بود؟ /سند سِری ارتش درباره آغاز جنگ تحمیلی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۲۹ فرودین ماه در تقویم رسمی کشور به نام «روز ارتش» نام گذاری شده است. حضرت امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در پیامی خطاب به ملت ایران روز ۲۹ فروردین را «روز ارتش» اعلام کردند تا ارتش در این روز در شهرستان‌های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازد و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و مرزهای کشور اعلام کند.

بنا به روایت ایسنا، این اقدام به فاصله حدود دو ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دو هفته پس از برگزاری همه پرسی در مورد نظام سیاسی آینده کشور و رأی مردم به تغییر رژیم شاهنشاهی و برپایی حکومت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

امیر سرتیپ مسعود بختیاری از فرماندهان دفاع مقدس و پژوهشگران حوزه جنگ در رابطه با نقش ارتش در دوران دفاع مقدس توضیح داده است: «ساده‌اندیشی است اگر باور داشته باشیم که توقف نیروهای عراقی در اوایل جنگ ناشی از وصول به اهداف خود و برابر طرح ریزی قبلی بوده است، زیرا یک تجزیه و تحلیل کارشناسی نظامی نشان می‌دهد که عراق بجز تصرف ناتمام خرمشهر، به هیچ یک از اهداف تاکتیکی خود دست نیافته و بایستی پیشروی خود را ادامه می‌داد، ولی در اثر شدت پایداری نیروهای ما، ناچار در میان بیابان‌های وسیع خوزستان و مناطق کوهستانی ایلام و کرمانشاهان زمین گیر و سنگرنشین شد و آن تفریح نظامی رویایی صدام حسین به چنان کابوس هولناکی تبدیل شد که هشت سال رژیم بعثی را امکان خلاصی از آن نبود. با شعله ور شدن آتش جنگ تحمیلی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای برقراری کنترل و اداره و هدایت جنگ تا سرکوب متجاوز و پیروزی نهایی، استراتژی عملیاتی خود را که شامل ۳ مرحله کلی زیر بود انتخاب و اقدام به اجرای آن کرد:

مرحله اول: متوقف کردن هر چه سریعتر پیشروی دشمن در همه محورها.

مرحله دوم: پدافند در مقابل دشمن و اقدام به بازسازی نیروهای خودی برای کسب آمادگی حمله متقابل.

مرحله سوم: اجرای حملات متقابل به منظور آزادسازی مناطق اشغالی و انهدام نیروی متجاوز.

این که می‌گویند ارتش غافگیر شد، کاملا نادرست است

همچنین امیر سرتیپ دوم مروت آزادبخت فرمانده «تیپ ۵۵ هوابرد» در دوران دفاع مقدس می‌گوید: عناصر اطلاعاتی ارتش و ژاندارمری پیش از آغاز رسمی جنگ، فعالیت‌ها و تحرکات ارتش عراق را زیر نظر داشتند. به دنبال این رصدها، گروه‌های اطلاعاتی ارتش مانند امیر سید تراب ذاکری تمام فعالیت‌های رژیم بعثی صدام را گزارش می‌دادند و پوشش اطلاعات گسترده‌ای را از سال ۱۳۵۸ تا لحظه آغاز رسمی جنگ داشتیم. از همین رو این که می‌گویند ارتش غافگیر شد، کاملا نادرست است.

پیش از ۶ ماه اول سال ۱۳۵۹ از سوی عراق ۶۳۶ بار مرزهای ایران مورد تجاوز نیروهای هوایی، زمینی و دریایی قرار گرفت که ۴۹۰ مورد آن از سوی وزارت خارجه ایران به سازمان ملل متحد گزارش شد. در آن زمان به دلیل مسائل بعد از انقلاب، ارتش در حال کوچک شدن بود و عده‌ای می‌خواستند تا این یگان نظامی منحل شود.

از جمله آن برخی از طرح‌ها به ارتش ابلاغ شده بود مانند خدمت در موطن اصلی و نصف شدن سربازخانه‌ها. ازهمین رو ارتش نیروی انسانی کارآزموده و خوبی در اختیار نداشت چرا که حتی فرماندهان ارتشی را هم تصفیه می‌کردند. با این حال براساس گزارش‌هایی که ارتش به دولت و مجلس ارائه کرد، «طرح ابوذر» از سوی ارتش در ۷۶ صفحه ارائه شد که درآن به بنی‌صدر رئیس جمهور وقت، گزارش احتمالی حمله ارتش عراق بیان شده بود و ارتش مطابق آن طرح‌هایی داشت.

پیش بینی آغاز جنگ توسط ارتش

در همین رابطه سید تراب ذاکری افسر اطلاعاتی ارتش درباره روزهای نخست جنگ تحمیلی معتقد است: پوشش اطلاعات گسترده‌ای را از سال ۱۳۵۸ تا لحظه آغاز رسمی جنگ داشتیم. از همین رو این که می‌گویند ارتش غافگیر شد، کاملا نادرست است.

در متن این سند «سِری» که روز ۱۲ شهریور ماه ۱۳۵۹ در دو برگ تهیه شده است و به نیروی زمینی و رونوشت آن جهت آگاهی و اقدام مقتضی به ژاجا، نهاجا، نداجا، سماجا (مرکز فرماندهی) و سپاه پاسداران نیز ارسال شده بود، آمده است:

در آخرین بررسی که روی گسترش یگان‌های عراقی در مرز به عمل آمد، قرائن تعرض ارتش عراق در مناطق یادشده زیرین مشهود است. محتمل‌ترین معبر تعرضی ارتش عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران عبارت‌اند از:

۱. عماره ـ بستان ـ دوصلق ـ جسر نادری ـ اندیمشک و دزفول.

عماره ـ بستان ـ سوسنگرد ـ اهواز به استعداد یک لشکر، ۲ تیپ مکانیزه و یک تیپ زرهی.

کوت ـ موسیان ـ عین‌خوش ـ اندیمشک ـ دزفول به استعداد یک لشکر.

۲. بصره ـ تنومه ـ شلمچه ـ خرمشهر.

بصره ـ تنومه ـ کوشک ـ اهواز به استعداد یک لشکر، ۲ تیپ پیاده مکانیزه و یک تیپ زرهی.

عملیات بصره ـ خرمشهر به‌وسیله عناصر نیروهای ویژه با عبور از سیبه به آبادان و کوت‌زین به خرمشهر پشتیبانی می‌شود. ضمناً عملیات عبور از رودخانه [اروند]به‌وسیله آتش توپخانه از ساحل دور حمایت می‌گردد.

۳. معبر بعقوبه ـ المنصور ـ جلولا ـ خانقین با یک لشکر زرهی و یک لشکر پیاده مکانیزه به‌اضافة یک تیپ پیاده مکانیزه برای هدف‌های خسروی ـ قصرشیرین و سرپل‌ذهاب. همین تعرض احتمالاً از معبر مندلی ـ سومار ـ گیلان‌غرب ـ قلاجه و اسلام‌آباد.

۴. نیروهای عراقی مستقر در حلبچه ـ چناره ـ پنجوین ـ چوارتا ـ قلعه‌دیزه و مرگه‌سور، تعرض را به‌صورت تک پشتیبانی با فریب و یا نمایش نیرو و یا تظاهر به‌منظور تثبیت نیروهای ایران در منطقه کردستان و آذربایجان‌غربی اجرا خواهند کرد.

۵. احتیاطات تأمینی و آمادگی و مراقبت برای خنثی‌کردن یک تعرض غافلگیرانه در جبهه وسیع را برابر طرح‌های مصوبه داشته باشید.

۶. جابه‌جایی نیروهای عراقی را در مناطق بلافصل مرز و یا تقویت‌های احتمالی را تاحدّ امکان اعلام دارند.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896617

دیگر خبرها

  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • ارائه دستاورد‌های علمی در همایش متخصصان اورولوژی اطفال درآمل
  • مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
  • افزایش نگرانی‌ از نیازهای ۲۵۰ هزار کودک اخراجی از پاکستان
  • روز اسیر فلسطینی در سایه نسل کشی علیه غزه 
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • ارتش غافلگیر شده بود؟ /سند سِری ارتش درباره آغاز جنگ تحمیلی
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • سایه روشن‌های بازار سرمایه پس از یک هفته پرالتهاب
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد